Jump to content

Vad är det korrekta namnet?

Recommended Posts

Hej alla!

Jag undrar bara om det officiella namnet på våra försvarsgrenar är Royal Swedish Navy / Air Force / Army eller heter det utan Royal i början?

Jag tycker man läser båda namnen så får ingen riktig klarhet i det!

Förövrigt så tycker jag det låter bättre med Royal i början:P

//lhenning

Edited by lhenning

Hej alla!

Jag undrar bara om det officiella namnet på våra vapengrenar är Royal Swedish Navy / Air Force / Army eller heter det utan Royal i början?

Jag tycker man läser båda namnen så får ingen riktig klarhet i det!

Förövrigt så tycker jag det låter bättre med Royal i början:P

//lhenning

Till en början så heter det Försvarsgrenar. Sedan så har Ignis rätt.

För att vara petimeter. Engelska är inte ett officiellt språk i Sverige vilket borde innebära att det heter kungliga svenska flygvapnet officiellt. Vad sen kan anses som korrekt engelsk översättning vet jag inte exakt. Något jag irriterar mig på är att svenska fartyg omnämns som HsMS Ystad eller liknande. Ett svenskt fartyg som heter HMS Ystad heter just så, inte vårt fel att britterna också råkar få förkortningen HMS precis som vi när vi menar Hans Majestäts Skepp. Vi borde inte ändra våra skeppsnamn i vilket fall.

För att vara petimeter. Engelska är inte ett officiellt språk i Sverige vilket borde innebära att det heter kungliga svenska flygvapnet officiellt. Vad sen kan anses som korrekt engelsk översättning vet jag inte exakt. Något jag irriterar mig på är att svenska fartyg omnämns som HsMS Ystad eller liknande. Ett svenskt fartyg som heter HMS Ystad heter just så, inte vårt fel att britterna också råkar få förkortningen HMS precis som vi när vi menar Hans Majestäts Skepp. Vi borde inte ändra våra skeppsnamn i vilket fall.

HSwMS heter det väl?

Tack för alla svar! Men det har ju någon gång innan hetat Royal/Kungliga, när var det detta avskaffades då? För det finns ju mössband till rundmössorna där det står kungl. flottan!

1974 verkar de flesta militära enheter och förband ha tappat sitt kungliga prefix.

Det kan ha med 1974 års regeringsreform att göra...

Det kan ha med 1974 års regeringsreform att göra...
Det stämmer, det bestämdes då att Kungl majestäts, kungliga osv skulle tas bort. 1974 års RF trädde ikraft 750101. Jag har inte riktigt kunnat kolla upp, men jag har någon gång hört att det var en miss att flottan fick behålla Kungliga. Vet inte om det är sant eller "råttan i pizzan". Vad i så fall skälet skulle vara att man fick behålla har jag ingen aning. En vild gissning kanske kan vara så fånigt som benämningen på flytetygen: HMS?

Har flygvapnet och armén någonsin haft prefixet kungliga (i modern tid, säg under 1900-talet)? Jag vet att individuella förband och flottiljer (kungl. Södertörns flygflottilj osv) i regel varit det, men hela försvarsgrenen?

För det första är inte svenska heller officiellt språk i Sverige, det kommer dock snart ett lagförslag om att uppgardera svenskan till just ett officiellt språk. Svenska är däremot officiellt språk i Finland, i Sverige finns däremot en rad officiella minoritetsspråk, förslagsvis borde vi kanske därför använda oss av meänkieli i officiella trycksaker?

Det är viktigt att vi skiljer på förkortningarna för Hans Majestäts Skepp(HMS) och His Swidish Majesty's Ship(HSwMS). Den första är alltså en svensk förkortning och förstås bara korrekt av svenskar, den andra är en internationellt vedertagen metod att benämna örlogsfartyg i monarkier. Jämför med HDMS(Danmark) och HNlMS(Holland). Örlogsfartyg tillhörande t.ex. Kanada och Australien är även de under Drottning Elizabeth II och benämns därför HMCS resp. HMAS. Mycket kan alltså utläsas beroende var landskoden placeras i förkortningen. Förkortningar har dock ingenting med fartygets namn att göra utan är en beteckning för att identifiera vilken typ av fartyg det rör sig om, andra exempel är M/S(Motor Ship), S/S(Sailing Ship), R/V(Research Vessel) eller IRIS(örlogsfartyg tillhörande den Isalmiska Republiken Iran) och FGS(örlogsfartyg tillhörande Förbundsrepubliken Tyskland).

Intressant och ganska tråkigt är att epitetet kungliga används betydligt mer sällan än royal. Royal Swidish Navy översätts allt som oftast till bara Svenska Flottan eller ännu tristare Marinen, istället för det mycket mer pampiga Kungl. Flottan. Vi borde alla ta oss i kragen och rycka upp monarkismen i FM!

Gud Bevare Konungen!

S/S står för Steam Ship och inget annat. S/Y Sail Yacht är mer åt segel hållet till.

Sedan har jag för mig att den Svenska flottan, kunglig eller inte är världens äldsta flotta. Så om man skall vara petig så borde HMS vara den korrekta notationen för den Svenska flottan och inte den brittiska...

:rolleyes:

Tjipp :lol:

S/S står för Steam Ship och inget annat. S/Y Sail Yacht är mer åt segel hållet till.

Sedan har jag för mig att den Svenska flottan, kunglig eller inte är världens äldsta flotta. Så om man skall vara petig så borde HMS vara den korrekta notationen för den Svenska flottan och inte den brittiska...

Tjipp :lol:

Nog betyder S/S även Sailing Ship. Alla segelfartyg är ju INTE nöjesfartyg, vilket ordet Yacht betyder.

Tjipp :-P

S/S kan användas både för Sailing Ship och Steam Ship. Beteckningen S/Y Sailing Yacht är däremot ett fritidsskepp.

Royal Swedish Navy, men i dagligt bruk bara the Swedish Navy. Källa, PROT. Men ja, allt det engelska ska omarbetas (igen) snart, enligt uppgift. Noteras bör att det är direkt olämpligt att lita på www.mil.se/en/ då den med alltför jämna perioder lägger ut riktigt horribla översättningar.

:surprise:

Tjipp :rockon:

Nja Kungl. Flottan räknar sina dagar från 7. juni 1522, visserligen fanns Ledungen redan på 1000-talet men den räknas sällan som en officiell floota.

Lite oklart när Royal Navy börjar räkna, men 1509 verkar vara en brytpunkt då Herik VIII blev kung och skapade en flottan.

Dansken räknar från 1510

Äldst verkar dock spanska flottan vara med rötter bakåt 1200-talet, men hittar inget defenetivt årtal.

Armén har väl aldrig varit kunglig på det stora hela eftersom kungen inte satte upp eller ägde regementena på det personliga sätt som han ägde/äger fartygen. Arméregementena ställdes ju mer till hans förfogande medan han personligen köpt fartygen. I armén fanns ju ofta olika regementen som ägdes/ sattes upp av adelsmän mm. Dessutom så har ju armén gjort myteri. Flyget är helt traditionslöst så att de supit bort titeln kungl. förvånar mig inte.

Varför flottan behöll kungl. epitetet är nog väldigt mycket tradition följt av envishet hos personal som vägrade sluta använda det, så trots vissa formella försök att ta bort det så har man aldrig lyckats så det har blivit kvar även officiellt. Dessutom är ju kungen personligen rätt starkt knuten till flottan eftersom han gjorde huvuddelen av sin officersutb och militära tjänstgöring där.

Den rojalistiska ådran är ganska stark i de internationella örlogstraditionerna som tex gradernas utformning (ögla vs. rak galon tex)

Vilken kung som går först redde ju Gustaf Psilander ut med RN 1704.....

Edited by Psilander

Gaaaaahhh hatar att bli överbevisad :banghead:

Men ibland har jag uppenbarligen lite välsnabba fingrar.

Ber ödmjukast om ursäkt för alla halvsanningar :banana

I will use google before giving dumb answers/statements on questions I thought I had knowledge about in the future :)

//Sgt PB efter en lektion i ödmjukhet