Jump to content

BOA gortex

Guest Lt Furiren

Recommended Posts

Guest Lt Furiren

Hej

Har läst i olika trådar ang varianter på M90 gortex exvis taigas Forest M90

men har ej fått grepp om att någon EGENTLIGEN vet, många hänvisar till " jag har hört" "pratat med"

Har inte fått svar på frågan tycker jag.

Nu till frågan, vad gäller bärandet av dessa plagg, vad gäller? var finns BOA på detta?

alltså källhänvisning o inge "jag tror"

Alt vem har ni pratat med som kan skick BOA eller hänvisa till öppen handling som kan beställas.

Mvh Anders

Det cirkulerar en skrivelse om detta avs MSS

Säkerhetsutlåtande avseende lokal anskaffning av icke reglementerad, personlig utrustning (MS 571) avsedd för fältbruk. (Datum 2007-09-03)

Ring dit och fråga efter den om du vill veta mer exakt vad som beskrivs.

Eller skicka mig ett PM....

• BlåGul -1

De goretex-uniformer som är garanterat OK att bära är A-dyk (94 och 02) samt vissa fåtaliga försöksuniformer. Dessa är framtagna via MSS och FMV och har i regel ett M-nummer. På något ex så kanske det är ett F-nummer i stället men det är nog inte särskilt vanligt.

Vissa förband struntar i MSS arbete som man ser uttryck av i skrivelsen som Dobberman hänvisar till. Därför så bär vissa förband (delar av) Taiga-uniformer.

/K

I UniR FM 2003 kallas tyget i A-Dyk uniformen för ”vattentätt ånggenomsläppligt Tyg”. I I UniR FM 1999 kallas tyget för Gore-Tex.

Varför ändrade man benämningen? Berodde det på att man började använda andra material i uniformen eller ville man inte göra ”reklam” för Gortex!

I UniR FM 2003 kallas tyget i A-Dyk uniformen för ”vattentätt ånggenomsläppligt Tyg”. I I UniR FM 1999 kallas tyget för Gore-Tex.

Varför ändrade man benämningen? Berodde det på att man började använda andra material i uniformen eller ville man inte göra ”reklam” för Gortex!

Goretex är ett varumärke, det finns fler tex sympatex mfl. Minns inte riktigt men jag har för mig att det inte står i adykuniformen vilket slags membran det faktiskt är och det ger även FM möjligheten att ändra leverantör utan att man s.a.s har bundit upp sig

/b

OT: Ang. Goretex så betalar tillverkarna för att få använda namnet (samt hur man får marknadsföra sin produkt), så det finns faktiskt sådant som är gjort i "äkta" goretex-väv, men inte är märkt.

Vill också minnas att det första patentet på Goretex har löpt ut, så andra tillverkare kan rent faktiskt leverera en väv som precis motsvarar det "gamla" membranet.

En semi-off topic..

Är det någon som har någon länk till en bra jämförelse mellan de olika "xx-tex" membranen. Är personligen allergisk mot allt vad Sympa- Fine- Wet-tex heter men jag är ju inte sämre än att jag kan ändra mig nu när någon nämnde att det första patentet löpt ut.

GMY

En semi-off topic..

Är det någon som har någon länk till en bra jämförelse mellan de olika "xx-tex" membranen. Är personligen allergisk mot allt vad Sympa- Fine- Wet-tex heter men jag är ju inte sämre än att jag kan ändra mig nu när någon nämnde att det första patentet löpt ut.

GMY

www.verber.com/mark/outdoors/gear/breathability.pdf

Bra för en sådan akademiker som du

/b

• 1 month later...
De goretex-uniformer som är garanterat OK att bära är A-dyk (94 och 02) samt vissa fåtaliga försöksuniformer. Dessa är framtagna via MSS och FMV och har i regel ett M-nummer. På något ex så kanske det är ett F-nummer i stället men det är nog inte särskilt vanligt.

Vissa förband struntar i MSS arbete som man ser uttryck av i skrivelsen som Dobberman hänvisar till. Därför så bär vissa förband (delar av) Taiga-uniformer.

/K

Det är ju så att försöksmateriel får användas utan ett BOA (beslut om användning) som innefattar bla systemsäkerhetsgodkännande under perioden för försöket, därefter gör såval förbandschef som enskild fel om plaggen ifråga fortfarande bärs.

Anledningen till detta är att uniformen utgör del av den skyddsutrustningen som arbetsgivaren är skyldig att både tillhandahålla samt tillse att den nyttjas...

• BlåGul -1

/K

Det är ju så att försöksmateriel får användas utan ett BOA (beslut om användning) som innefattar bla systemsäkerhetsgodkännande under perioden för försöket, därefter gör såval förbandschef som enskild fel om plaggen ifråga fortfarande bärs.

Anledningen till detta är att uniformen utgör del av den skyddsutrustningen som arbetsgivaren är skyldig att både tillhandahålla samt tillse att den nyttjas...

Det sista är en sanning med modifikation, är min bedömning. Skyldighet att tillhandahålla ja, men att tillse att den nyttjas nja. Vilka styrmedel anser du att FM har gällande det? Vad har de för kraftmedel att säkerställa efterlevnad?

/K

är väl fortfarande den enskildes ansvar att skyddsutrustningen används på rätt sätt?

gäller väl samma som med hörselskydd osv?

alla skall ha det och använder man det inte så får man skylla sig själv efter att order getts...

• BlåGul -1
är väl fortfarande den enskildes ansvar att skyddsutrustningen används på rätt sätt?

gäller väl samma som med hörselskydd osv?

alla skall ha det och använder man det inte så får man skylla sig själv efter att order getts...

Vadå skylla sig själv?

Vi har haft en diskussion tidigare på forumet avseende bla försäkrings giltighet kopplat till utrustnings bärande. Den ledde fram till att jag kontaktade HKV JURS för att få reda på vad som egentligen gällde. Svaret från FM-jurist T (namnet kan erhållas) var: "Militär personal i tjänst (eller på väg till eller från tjänstgöring) är försäkrad genom FM oavsett vilken utrustning som bärs eller inte bärs".

/K

ok.. då var den saken utredd...

fast just detdär med höselskydden är ju faktiskt lite så att om ordern hörselskydd på givits och man ändå skiter i att ta på dem så får man ju faktiskt skylla sig själv, oavsett om försäkringen gäller eller inte...

med kläder är det ju kanske inte lika alvarligt men ändå, det är ju fortfarande den enskildes ansvar att verkligen använda den skyddsutrustning som behövs, oavsett order eller ej...

sedan att det ibland finns grejjer som gör jobbet bättre än tilldelat är ju en helt annan sak...

synd att man inte får använda den då enligt reglementet...

som jag ser det är det altså arbetsgivarens uppgift att tillhandahålla rätt utrustning och den enskildes ansvar att den används.

om den inte används och man blir skadad, ja.. då får man ju faktiskt skylla sig själv, oavsett vad försäkringsbolaget säger.

• 2 months later...

Kom vi någonsin fram till huruvida Taigastället har BOA eller ej? Vet ju att tex K3 köpte in till alla när Grundevik var regementschef men det kan han ju ha gjort utan BOA. Har hört att det skall finnas M-nummer på något av Taigas ställ. Någon som har det nummret så man kan kolla upp det?

Kom vi någonsin fram till huruvida Taigastället har BOA eller ej? Vet ju att tex K3 köpte in till alla när Grundevik var regementschef men det kan han ju ha gjort utan BOA. Har hört att det skall finnas M-nummer på något av Taigas ställ. Någon som har det nummret så man kan kolla upp det?

det finns ingen FM gemensam BOA, MSS som har att ta fram personlig utrustning har inte varit inblandad i FJS XX--CPA.. Det är ett nytt ställ på väg ut i lite olika varianter . M-nummer finns säkert på taigastället men hänger inte ihop med BOA,

Lokalt bärande tillstånd finns och möjligen ett lokalt BOA, men från och med nu med nya uniformsbestämmelserna så blir det svårare att godkänna det för lokal chef.

/b

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...