Jump to content

Svartlistad

Hornet

Svikare ja eller nej  

60 members have voted

1. 1. Är man en svikare?

• Ja
      13
    • Nej
      45
    • Vet ej
      2

Recommended Posts

Detta har kommit upp bland Svenskar tjänstgörande i danmark bland annat, då det från svenska officerares håll har kommit att man i all framtid kan glömma tjänst göring i sverige igen, om man tjänat ett annat land.

Många sökande till danmark har varit oroliga för att dom aldrig skulle kunna få en tjänst i sverige igen.

Vad tror ni här på soldf forum?

Kan det vara så att man räknas som en svikare för att man sökt sig utomlands?

Rösta och kommentera.

Jag är nu färdig konstabel i DK och det fins 6st svenskar till på olika nivåer.

Fler har sökt och är påväg in.

Absolut inte, utlandstjänst är meriterande. Du som sade svikare, motivera?

Det man fått höra när man nämnt det för folk i svenska FM efter man bytte så har det varit att man sviker sitt lands försvar om man arbetar för ett annat.

Och att man troligen skulle klassas som en svikare i en eventuel framtida rekrytering.

Det är nog en 4-5st som sagt detta. och andra Svenskar i DK har också fått höra samma sak.

Kom nu på att du menar den som röstade svinkare XD mybad

Generellt sett: Svartlista. I vems ledband går du när du söker anställning i FM efter att ha varit anställd i en utländsk krigsmakt? Dumt att riskare att få in insiders.

Undantag bör kunna ske, efter en rejält säkerhetsprövning. Men eftersom en sådan skulle bli väldans dyr så blir undantagen få.

Generellt sett: Svartlista. I vems ledband går du när du söker anställning i FM efter att ha varit anställd i en utländsk krigsmakt? Dumt att riskare att få in insiders.

Undantag bör kunna ske, efter en rejält säkerhetsprövning. Men eftersom en sådan skulle bli väldans dyr så blir undantagen få.

Under stormaktstiden var det helt normalt beteende, och i dessa globaliseringens dagar borde det fungera bra, företagen de nya makthavarna har ju alls inga problem med det. Fri rörlighet för människor, varor och tjänster bar det väl? Provinsialister, pffft.

• BlåGul -1

Under stormaktstiden var det helt normalt beteende, och i dessa globaliseringens dagar borde det fungera bra, företagen de nya makthavarna har ju alls inga problem med det. Fri rörlighet för människor, varor och tjänster bar det väl? Provinsialister, pffft.

Och lojaliteten i dessa "globaliseringens dagar" ligger hos... den som kan tänkas vilja ta emot en för stunden? Snyggast uniform? Högstbetalande?

Sket det sig inte ett par gånger under stormaktstiden med legoknektar? ;)

Kanske, men i stort gick det väl rätt bra?

Och lojaliteten i dessa "globaliseringens dagar" ligger hos... den som kan tänkas vilja ta emot en för stunden? Snyggast uniform? Högstbetalande?

Min är mot mina kamrater.

Det finns ingen generell "svartlistning"

Det är heller ingen rättighet att bli antagen bara för att man har tjänstgjort i en annan försvarsmakt.

Individens lämplighet i sökt befattning avgör.

@Hornet

Om du anser att du har överlägsna meriter och upplever att du har blivit förbigången så kan du ju alltid ta upp det med J1.

Beroende på vilket lands FM du anslutit dig till och om det är känt hos MUST så kan du nog räkna med att i vissa fall så kommer du bli helt stoppad.

Har tjänstgjort med svenskar med erfarenhet från andra försvarsmakter, främst FFL, några var superbra och iallafall ett par var riktigt trasiga beroende på tidigare erfarenheter så som vanligt handlar det om att se till individen.

Visst kan erfarenhet vara en merit men samtidigt så kan man fråga sig vad är syftet, varför ska man behöva som chef ta den risken att få med en person vars bakrund kan vara svår att kolla. I dom befattningar där jag ser dom potentiellt största vinsterna, tex underättelsefolk och vissa andra stabsbefattningar är även dom som är känsligast. Var jag uttagande plutonchef skulle jag resonera att en kspskytt som gjort 9 år i FFL kan vara aldrig så bra på det och ha en massa personliga färdigheter som vida överstiger kamraterna med vanlig enkel värnplikt men den senare vet jag som chef vad han har gjort och risken att få en överraskning är mindre och ytterst är det jag som chef som ansvarar för att mina soldaters utbildningsståndpunkt är "tillräkligt bra" men känner jag personen eller kan få referenser så visst kan jag överväga detta.

/b

Det finns mig veterligen några officerare inom Försvarsmakten som har varit med i Franska Främlingslegionen.

Har träffat på några fd legionärer i utlandsstyrkan också.

Har bla stött på en kille som hade gjort nio år i 2 REP (legionens fallskärmsjägarregemente) efter värnplikten. Han hade en del stridserfarenhet från tex gulfkriget i början på 90-talet. Efter detta hade han gått någon livvaktsskola i Israel under ett halvår och sedan jobbat med div saker inom säkerhetsbranschen

Han hade iaf inte haft några problem att få anställning i utlandsstyrkan.

Så jag tror nog inte att MUST har några direkta invändningar så länge det är länder från västvärlden som man nu har tjänstgjort i.

Har man däremot varit legoknekt i tex Pluton Viking under Bosnienkriget eller varit på någon obskyr utbildning i något öst/mellanösternland så kan man nog räkna sig som körd :)

Tidigare fanns det någon officer på FJS som tjänstgjort i US Army. Kommer inte ihåg om det var 101st eller 82nd. Tror tom att han fått utmärkelse som årets soldat/officer i US Army eller något liknande.

Om man är en "svikare" ? nej det tycker jag inte.

Men huruvida man är lämplig beror nog på, som sagts innan. Var man tjänstgjort, befattning, hur länge, har man varit i strid osv.

Men nån svikare tycker jag inte man är.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...