Jump to content

Recommended Posts

  • Replies 142
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Man bör inte bli allt för knäckt om man inte kommer med då alltså...

 

Var det så att folk från NBG08 hade förtur förra gången eller inte?

Vet att det visserligen ändå är större chans att de kommer med ändå pga deras ytterligare utbildning som de fick i.o.m. BGn men man undrar ju...?

Edited by Fredas
Link to comment
Share on other sites

Det är inte rekord för KS antalsmässigt.

 

Tidiga KS hade ibland över 10 000 sökande, visserligen till större kontingenter men ändå. 6000 är mer än man har haft till de senaste missionerna och kanske är det flest sökande/befattning men rekord antalsmässigt är det inte.

 

Trenden att fler söker US verkar dock stark och som vanligt är den kopplad till konjukturen (under krisen i början av 90-talet och efter internet bubblan skedde samma sak). Just nu finns det nog även ett uppdämt söksug eftersom NBG har tilldelats en hel del platser i missionerna.

 

Vi kan väl alla vara överrens om att fler sökande/större urval är positivt och att lågkonjuktur inte är det men man får gilla läget helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Fick mitt samtal idag ,O

 

Han frågade också om jag var intresserad av att åka till Afghanistan om det inte blev något Kosovo.

 

Sedan var det den vanliga visan med att "vi kan inte lova något, utan det är högre chef som bestämmer men vill höra om du fortfarande är intresserad".

 

 

Blev dock glad ändå, men vågar inte hoppas för mycket.

Link to comment
Share on other sites

Fick mitt samtal idag :happy:

 

Han frågade också om jag var intresserad av att åka till Afghanistan om det inte blev något Kosovo.

 

Sedan var det den vanliga visan med att "vi kan inte lova något, utan det är högre chef som bestämmer men vill höra om du fortfarande är intresserad".

 

 

Blev dock glad ändå, men vågar inte hoppas för mycket.

 

Om det inte blev ngt Kosovo för din del menar du?

Link to comment
Share on other sites

Fick mitt samtal idag :navy:

 

Han frågade också om jag var intresserad av att åka till Afghanistan om det inte blev något Kosovo.

 

Sedan var det den vanliga visan med att "vi kan inte lova något, utan det är högre chef som bestämmer men vill höra om du fortfarande är intresserad".

 

 

Blev dock glad ändå, men vågar inte hoppas för mycket.

 

Nu måste jag bara fråga er som er som rykryterat folk till er pluton eller motsv.

 

Vad finns det för anledning att ställa frågan: är du intresserad av att åka till Afghanistan om det inte blir något Kosovo?

 

Ryktet säger 10000 sökande till affeland, är det den gamla hederliga "är du villig att stå som reserv om du inte kommer med" som återuppstått i ny form eller vad?

Link to comment
Share on other sites

Fick mitt samtal idag :navy:

 

Han frågade också om jag var intresserad av att åka till Afghanistan om det inte blev något Kosovo.

 

Sedan var det den vanliga visan med att "vi kan inte lova något, utan det är högre chef som bestämmer men vill höra om du fortfarande är intresserad".

 

 

Blev dock glad ändå, men vågar inte hoppas för mycket.

 

Nu måste jag bara fråga er som er som rykryterat folk till er pluton eller motsv.

 

Vad finns det för anledning att ställa frågan: är du intresserad av att åka till Afghanistan om det inte blir något Kosovo?

 

Ryktet säger 10000 sökande till affeland, är det den gamla hederliga "är du villig att stå som reserv om du inte kommer med" som återuppstått i ny form eller vad?

Det kan ju ha att göra med Habergets utbildning, antar jag?

Link to comment
Share on other sites

Skulle nog tro att det har med tjänsten att göra. Han som ringde tar ut till båda missionerna. Är det två som sökt Kosovo så tror jag nog att han ställer frågan till bägge för att på så sätt ha ett större urval. Kan tänka mig att han ställer samma fråga till de som sökt till affe. Detta gör ju det hela en smula osäkert då konkuransen blir hårdare om alla säger ja till båda missionsområdena.

Link to comment
Share on other sites

Det är nog sånna tjänster som tidigare var tillsatta men dessa personer har ångrat sig. PC och dylikt fick sätta sig och kolla igenom ansökningarna igen så det är nog bara ett fåtal platser kvar.

Link to comment
Share on other sites

Det är nog sånna tjänster som tidigare var tillsatta men dessa personer har ångrat sig. PC och dylikt fick sätta sig och kolla igenom ansökningarna igen så det är nog bara ett fåtal platser kvar.

Jag undrar det, den plutonchef jag snackade med verkade leta för fullt fortfarande...

Link to comment
Share on other sites

Det är nog sånna tjänster som tidigare var tillsatta men dessa personer har ångrat sig. PC och dylikt fick sätta sig och kolla igenom ansökningarna igen så det är nog bara ett fåtal platser kvar.

Jag undrar det, den plutonchef jag snackade med verkade leta för fullt fortfarande...

 

 

Uttagskommissionen är idag avslutad, eventuella vakanser tillsätts löpande.

Link to comment
Share on other sites

Undrar bara om det är någon som vet hur en vinter i Kosovo kan se ut?

När det börjar bli kallt och så? Är det samma som hemma i Sverige eller kanske lite mildare?

Om man kollar på mil.se nu så har dem det ganska bra nu. Sommar värme sägs det.

 

(nyfiken som f*n) :D

Link to comment
Share on other sites

Undrar bara om det är någon som vet hur en vinter i Kosovo kan se ut?

När det börjar bli kallt och så? Är det samma som hemma i Sverige eller kanske lite mildare?

Om man kollar på mil.se nu så har dem det ganska bra nu. Sommar värme sägs det.

 

(nyfiken som f*n) :D

 

Är väl samma skit som i Bosnien...

Väldigt varierande.. med 10 plus ena dagen och grillfest på altanen för att dagen erfter ha 10 cm snö och totalt kaos...

 

Har gjort både sommar och vintermission och ja båda har sina för och nackdelar...

Link to comment
Share on other sites

Uttagskommissionen är idag avslutad, eventuella vakanser tillsätts löpande.

 

Så det är alltså "mer eller mindre" dött att få en "förstaplats" ???

 

Det är alltså endast vakanserna man får hoppas på nu eller :D ??

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Kosovostyrkan KS20 2009-10

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...