Darkwand Posted October 12, 2008 Report Share Posted October 12, 2008 Alltså vad kan man tänka sig att SAAB:s Gripen kunder skulle prestera vid exempelvis NATO insatser eller krig? Jag satt och tänkte på Mirage III exemplet från Sexdagarskriget då Frankrike fick en hel del ordrar efter att Israel tvålat till Araberna med sitt flygvapen. Ju fler kunder destå större möjlighet att Gripen faktist sätts in i strid och då är man ju nyfiken på om det blir en flopp eller inte, att det är ett kapabelt flygplan råder det ju ingen tvekan om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
coolhand Posted October 13, 2008 Report Share Posted October 13, 2008 Grejen ar ju att vi inte ska exportera till krigforande lander, eller har det andrats? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted October 13, 2008 Report Share Posted October 13, 2008 Grejen ar ju att vi inte ska exportera till krigforande lander, eller har det andrats? Det är en policy som kan avdömas i varje enskilt fall, men inte heller Israel var i krig när de köpte Mirage-planen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted October 13, 2008 Report Share Posted October 13, 2008 Sverige exporterar krigs materiel till USA som sedan flera år utkämpar två krig. Skulle USA vilja köpa Gripen( mot förmodan) tror jag inte någon i regeringen skulle förhindra det. Hur väl utbildade är tjeckiska och ungerska förare? Har man egen pilotutbildning eller skickar man blivande förare på utbildning hos tex USAF eller RAF? Det handlar också om hur stora förluster man är villiga att ta. Detta är även en politisk fråga. Ex USAs 3 flygvapen, brittiska RAF och RN har genom den moderna historian visat att man har varit villiga att ta kännbara förluster av såväl förare som flygplan för att uppnå målen. OM Tjeckien och Ungern vill "vara med de stora grabbarna"o har samma filosofi kan man räkna med att Gripen plan kan gå förlorade i framtida insatser utan att det på något sett behöver vara något fel på Gripen planen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted October 13, 2008 Report Share Posted October 13, 2008 Sverige exporterar krigs materiel till USA som sedan flera år utkämpar två krig. Hur väl utbildade är tjeckiska och ungerska förare? Har man egen pilotutbildning eller skickar man blivande förare på utbildning hos tex USAF eller RAF? Utan att gå in i hårklyverier så är väl Staterna bara i krig med Nordkorea? Och alla piloter världen över som ska flyga gripen skolas väl på gripencenter i enköping (eller var det i något annat köping det låg?) ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ignorance Posted October 13, 2008 Report Share Posted October 13, 2008 Sverige exporterar krigs materiel till USA som sedan flera år utkämpar två krig. Hur väl utbildade är tjeckiska och ungerska förare? Har man egen pilotutbildning eller skickar man blivande förare på utbildning hos tex USAF eller RAF? Utan att gå in i hårklyverier så är väl Staterna bara i krig med Nordkorea? Och alla piloter världen över som ska flyga gripen skolas väl på gripencenter i enköping (eller var det i något annat köping det låg?) ? Gripencenter ligger väl på F7 Såtenäs? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honken Posted October 13, 2008 Report Share Posted October 13, 2008 Gripencenter ligger väl på F7 Såtenäs? Ja. Piloterna flyger in sig på Gripen på Såtenäs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted October 13, 2008 Report Share Posted October 13, 2008 Typ inflygning på Gripen sker i Sverige Men var sker grundläggande flygutbildningen hos Tjeckiska och Ungerska förare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honken Posted October 13, 2008 Report Share Posted October 13, 2008 Typ inflygning på Gripen sker i Sverige Men var sker grundläggande flygutbildningen hos Tjeckiska och Ungerska förare? Du menar var de lär sig flyga överhuvudtaget? Om du menar så är svaret att de lär sig flyga i sina respektive hemländer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted October 14, 2008 Report Share Posted October 14, 2008 När jag läser rubriken så tänker jag lite i stil med: Är det länder som inte har råd att köpa något annat och därför nöjer sig med Gripen? Rätt eller fel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted October 14, 2008 Report Share Posted October 14, 2008 Priset är ju Gripens stora triumfkort jämfört med konkurrenterna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted October 14, 2008 Report Share Posted October 14, 2008 Typ inflygning på Gripen sker i Sverige Men var sker grundläggande flygutbildningen hos Tjeckiska och Ungerska förare? Gäller inte för Sydafrika då deras skolning (typinflygning) sker på plats vid Makhado AFB. De första flyger solo relativt snart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nizzemancer Posted October 19, 2008 Report Share Posted October 19, 2008 Priset är ju Gripens stora triumfkort jämfört med konkurrenterna Mer precist priset för ett komplett flyg med teknisk hjälp 30 år fram och en massa annat gott, nåt som bolagen bakom JSF t.ex inte har givit sina köpare erbjudanden om... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted October 21, 2008 Report Share Posted October 21, 2008 Vilken kvalite´håller svenska flygvapnet själva? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zeven1 Posted October 28, 2008 Report Share Posted October 28, 2008 (edited) Vilken kvalite´håller svenska flygvapnet själva? swAF hävdar sig bra i internationella sammanhang. Edited October 28, 2008 by zeven1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted October 28, 2008 Report Share Posted October 28, 2008 Är SwAF jämförbara med Norska och danska flygvapnen? Att SwAF inte har lufttankingskompetens i någon större omfattning hos förarna måste väl vara en negativ faktor i internationella sammanhang? I de senaste konflikterna på Balkan, Afganistan etc har många av stridsuppdragen kräft ett flertal lufttankningar från start till landning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zeven1 Posted October 28, 2008 Report Share Posted October 28, 2008 Är SwAF jämförbara med Norska och danska flygvapnen? Att SwAF inte har lufttankingskompetens i någon större omfattning hos förarna måste väl vara en negativ faktor i internationella sammanhang? I de senaste konflikterna på Balkan, Afganistan etc har många av stridsuppdragen kräft ett flertal lufttankningar från start till landning. Svenska piloter har fler flygtimmar än sina Norska och Svenska kollegor. men Svenska piloter jobbar annorlunda och efter helt olika strategier, så att säga vilka som är bäst, går inte. Svenska piloter har en information och situation överlägsenhet samt en överlägsen HMI i Gripen platformen jämfört med sina nordiska kollegor. deta vill automatiskt ge Svenska piloter taktiska fördelar. som då också vill ge Svenska piloter en större hitrate. men i slutändan så är det ju upp till kompetensen hos piloten. och det finns säkert Norska och Danska piloter som är bättre än vissa Svenska, men sen också Svenska piloter som är bättre än sina kollegor i andra land. jag tycker inte om att jämföra så här, för det är allt får mycket som spelar in. i slutändan. samma gäller plattform vs plattform. men du kan trösta dig med att, Svenska piloter är dem absoltut bästa till att försvara Sverige. där finns det inga som kommer i närheten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zeven1 Posted October 28, 2008 Report Share Posted October 28, 2008 lufttankning vill inte vara ett hinder för Svenska piloter i evt. internationella uppdrag. det är detsamma som att leta fel. och en sådan debatt vill jag inte vara delaktig i. se det så här, om du engång har lärt dig att hantera Gripen platformen så du är duktig nog att delta i skarpa situationer. ja då är du duktig nog att lära dig luft tankning ganska snabbt. plus att det är som att landa. mycket automatik. när en pilot skall landa gripen, så trycker dom på knappen "L" och anpassar fart, siktar in sig på HUD och landar. till och med du hade klarat det efter en vecka i simulator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted October 28, 2008 Report Share Posted October 28, 2008 Svenska piloter har fler flygtimmar än sina Norska och Svenska kollegor. men du kan trösta dig med att, Svenska piloter är dem absoltut bästa till att försvara Sverige. där finns det inga som kommer i närheten. Sist jag kollade låg Sverige på bronsplats om man jämförde med Norge och Danmark. Hur menar du med luftförsvarande av Sverige? Menar du att det finns andra som försöker göra det bättre? lufttankning vill inte vara ett hinder för Svenska piloter i evt. internationella uppdrag Det insatsområde som just nu är mins orealistiskt är Afghnaistan och där uppträdandet just nu beroende av lufttankning, så jo ett hinder kan man nog kalla det då det är ytterligare ett utbildningspaket som måste lösas före nedrotation. plus att det är som att landa. mycket automatik. när en pilot skall landa gripen, så trycker dom på knappen "L" och anpassar fart, siktar in sig på HUD och landar. till och med du hade klarat det efter en vecka i simulator ??????????? Så görs det inte i svenska,tjeckiska,ungerska eller sydafrikanska simulatorer (PETRA/SqLMT). Dock är det enkelt och i vackert väder och bra vindförhållanden så skulle det nog iaf i teorin räcka med en dags träning. Nej, vi kommer inte diskutera hur knappologin fungerar och vad det innebär. Välkommen till forumet Zeven1! Något att ha i bakhuvudet: 1) Flest antal inlägg får ingen bonus. Jag ser inte negativt på många inlägg, hellre det än inga alls men substans och relevans är två ord som man bör komma ihåg 2) Världen är inte svartvit. Man får ha andra religioner än Gripendomen. Solen har många fläckar och på en del ställen är inte ens lampsockeln monterad. Danne Blågul forumsdel LUFT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zeven1 Posted October 28, 2008 Report Share Posted October 28, 2008 Svenska piloter har fler flygtimmar än sina Norska och Svenska kollegor. men du kan trösta dig med att, Svenska piloter är dem absoltut bästa till att försvara Sverige. där finns det inga som kommer i närheten. Sist jag kollade låg Sverige på bronsplats om man jämförde med Norge och Danmark. Hur menar du med luftförsvarande av Sverige? Menar du att det finns andra som försöker göra det bättre? lufttankning vill inte vara ett hinder för Svenska piloter i evt. internationella uppdrag Det insatsområde som just nu är mins orealistiskt är Afghnaistan och där uppträdandet just nu beroende av lufttankning, så jo ett hinder kan man nog kalla det då det är ytterligare ett utbildningspaket som måste lösas före nedrotation. plus att det är som att landa. mycket automatik. när en pilot skall landa gripen, så trycker dom på knappen "L" och anpassar fart, siktar in sig på HUD och landar. till och med du hade klarat det efter en vecka i simulator ??????????? Så görs det inte i svenska,tjeckiska,ungerska eller sydafrikanska simulatorer (PETRA/SqLMT). Dock är det enkelt och i vackert väder och bra vindförhållanden så skulle det nog iaf i teorin räcka med en dags träning. Nej, vi kommer inte diskutera hur knappologin fungerar och vad det innebär. Välkommen till forumet Zeven1! Något att ha i bakhuvudet: 1) Flest antal inlägg får ingen bonus. Jag ser inte negativt på många inlägg, hellre det än inga alls men substans och relevans är två ord som man bör komma ihåg 2) Världen är inte svartvit. Man får ha andra religioner än Gripendomen. Solen har många fläckar och på en del ställen är inte ens lampsockeln monterad. Danne Blågul forumsdel LUFT på brons plats. vad exakt var det för Tävling och hur kollade dom detta?? det var naturligtvis ironiskt menat. med att svenska piloter ger nog mer med hjärta och med tanke på dagliga träningar i svenskt luftrum inl taktik. så vill dom göra det bäst. och att det är väl det som räknas. att dom gör det bäst för att försvara Sverige, är ju det dom är till för. så det var mer en ironiskt svar ang lufttankning, hur kan du se det som ett problem . om Svenska piloter skall skickas til lett område där detta blir nödvändigt, så vill dom få den träning som behövs innan. eller påstår du att dom inte kommer kunna skickas pga av att dom inte kan få rätt träning?? så Sverige avstår från att skicka hjälp?? ang landning. så ja naturligtvis är det självklara faktorer som måste tas med. med det var också ett förenklat beskrivning för att underbygga mitt argument. Gripen är en lättstyrd plattform relativt sätt. men visst nu vet jag att man inte får skämta till det här iaf. och inte skriva för mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted October 28, 2008 Report Share Posted October 28, 2008 på brons plats. vad exakt var det för Tävling och hur kollade dom detta?? Du antydde att svenska piloter flög mer än sina grannar i väster och sydväst. Sist jag fick siffror på detta så var det tvärtom, något som tex Norge påpekat inom olika kanaler till Saab för att kontrollera om tex tillgängligheten kommer vara tillräcklig. ang lufttankning, hur kan du se det som ett problem . om Svenska piloter skall skickas til lett område där detta blir nödvändigt, så vill dom få den träning som behövs innan. eller påstår du att dom inte kommer kunna skickas pga av att dom inte kan få rätt träning?? så Sverige avstår från att skicka hjälp?? Ja, det kan bli ett problem om det blir tal om en brandkårsinsats. Vi kan inte ta oss till området lika snabbt (mindre problem) men att få till en utbildning som gör ett visst antal piloter dugliga på lufttankning är inte gjort på en handvändning, just nu kan det inte ens skötas nationellt.. ang landning. så ja naturligtvis är det självklara faktorer som måste tas med. med det var också ett förenklat beskrivning för att underbygga mitt argument. Gripen är en lättstyrd plattform relativt sätt. Ja, Gripen är lättstyrt. Det jag hängde upp mig på var att du förklarade väldigt "precist" hur en landning går till. Jag är av åsikten att den inte går till på det viset du förklarade. Fakta är något som jag tar rätt hårt på i den här forumsdelen när det gäller påpekanden. men visst nu vet jag att man inte får skämta till det här iaf. och inte skriva för mycket. Börja inte med sådant dravel. Jag gav dig lite guidelines, svårare än så är det inte. Det är inte direkt ett koncentrationsläger. PM:a mig om detta är något du har frågor kring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.