Jump to content

M/90 Sommarjacka - finns det?

coolhand

Recommended Posts

Har hort ifran befal att det ska finnas en M/90 Sommarjacka, som tydligen ser ut i stort sett som en FU90. Ev. utan foder.

Nagon som har bilder eller kan bekrafta/dementera detta?

OBS, det ar INTE M/90L jag menar...

Edited by coolhand

Nope...

Det ar inte den. Detta var for nagra ar sedan, och det var inget ifran SPP eller Arktis eller Ranger-shop.

Det var nagot som formodligen fanns innan M/90L kom fram skulle jag tro. Sent 90-tal kanske? (om den en fanns...)

Nope...

Det ar inte den. Detta var for nagra ar sedan, och det var inget ifran SPP eller Arktis eller Ranger-shop.

Det var nagot som formodligen fanns innan M/90L kom fram skulle jag tro. Sent 90-tal kanske? (om den en fanns...)

Sommaren 2000 när jag tjänstgjorde vid KS02, fick vi ut en föregångare till dagens M90L.

Jackan var snarlik jackan till M90P men utan foder och ett tunnare tyg.

Då jackan inte var utformad för att kunna rulla upp ärmarna så blev den ingen större suckse.

Byxorna torde ha varit de som vi i dag ser som byxa M90L.

@ Tinhead Inte den heller...

Det verkar vara mer troligt att det ar den NoPinky pratar om, en jacka likt FU90 (aven om det kunde varit FU90P). Killen jobbade som befal pa en KS mission sa det kan mycket val vara den.

Kunde det vara sa att fickorna sag annorlunda ut ocksa? Den saknade foder och om den hade M90/M90P stuket sa skulle det sakert inte ga att kavla upp armarna...

Jackan borde haft sitt ursprung nagon gang mellan 1998-2004 tror jag, sa 2002 skulle definitivt kunna stamma.

Nu fattas bara mer bilder och info :rolleyes:

• 7 months later...

Helt rätt - Det fanns en "sommarjacka" som såg ut som fältjacka 90P. Hade den tilldelad i Bosnien 2001. Jackan såg ut precis som 90P men hade inget foder och var sydd i det tunnare "sommartyget".

Frågade efter den, på utlandsstyrkans förråd, då jag några år senare for till Kosovo. Fick då beskedet att jackan var återkallad, och om nån hade den ute så skulle den lämnas in... Vart inlämnade jackor sen kan ha tagit vägen vet nog bara förrådspersonalen... Uppbrända eller till någon överskottsbutik?

Tror det är en sån jag har i min ägo i så fall, köpte den från camobutiken för någon månad sedan över Tradera.

Blev väldigt förvånad när jag fick den, den såg ut exakt som en vanlig vapenrock, men det var inget foder i den.

Blev väldigt glatt överraskad må jag säga =)

Tyvärr var det inte något från kronan ursprungligen, kvalitén var inte den bästa.

Dragkedjan gick sönder två dagar efter - normalt öppna/stänga och inte ute i skogen -, men jag är lyckligt lottad och har en sömmerska till mor =P

Tror det är en sån jag har i min ägo i så fall, köpte den från camobutiken för någon månad sedan över Tradera.

Blev väldigt förvånad när jag fick den, den såg ut exakt som en vanlig vapenrock, men det var inget foder i den.

Blev väldigt glatt överraskad må jag säga =)

Nu kanske du råkade få tag i en kopia av något slag...

Men det har funnits individer som har sprättat bort fodret på FU90 för att få den svalare under sommaren.

Som jag har forstatt det sa ar det inte bara fodret som skiljer utan antalet fickor etc. ocksa. Sa att den paminner om en FU90P kan nog stamma... om jag nu kunde hitta bilden nagonstans...

• 1 year later...

Kan detta vara M90 Sommar? Killen sager det ar en M90P variant, men verkar kunna vara som M90 Sommar...

Det är nog en "M90 sommar". Man ser mönstret genom tyget vid nacken så den är ofodrad ialla fall.

En av mina gruppchefer har en 90p jacka utan foder som har samma mnr som 90l alltså en experiment eller prov jacka han fick den på en KS mission .

Kan kanske fixa lite bilder om intresse finns .

• 1 month later...

Jackan kallas M90 lätt

Vad det gäller Hemvärnet i alla fall så: "persedlar som M/90 lätt är heller inte tilldelade Hemvärnet och får inte användas"

Varför får jag inte använda materiel som jag köpt själv?

-Försvarsmaktens nya insatstänk medför automatiskt ett större arbetsskyddsperspektiv. Grejerna skall kunna användas i fred så väl som vid insats. Förbanden skall också kunna sättas in på kort tid. Den utrustning som tilldelas soldaten är testad och godkänd ut efter de premisser som förbanden skall verka i. Andra persedlar som M/90 lätt är heller inte tilldelade Hemvärnet och får inte användas, det finns många skäl till att vi skall uppträda enhetligt och visa att vi tillhör samma lag.

Källa: http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=419151