Jump to content

Missionssoldater på återbesök

Recommended Posts

Har ni någonsin funderat på att besöka området där ni arbetade?

Om ni av någon anledning skulle åka tillbaka, vad skulle ni vara mest intresserade av att se?

Ja, men det är för tätt inpå (Kosovo). Jag kan mycket väl tänka mig åka dit som civil längre fram, främst för att se hur stället har utvecklats (eller inte). Jag personligen tror ett sådant besök ligger väldigt långt fram i tiden.

Jag har länge velat åka tillbaka till Libanon.

Mycket för att få en bild av hur det ser ut nu, 17 år senare, samt för att det är ett så fint land.

Tanken var att flyga till Beirut och sen bila ner genom landet och, om möjligt, fortsätta ner i Israel.

Tyvärr verkar det dock som att det får fortsätta vara en dröm.

The Swede :baskerFN:

Jag har besökt Libanon 4 gånger efter att jag kom hem från min FN-tjänst som var på 1år. Främsta syftet var att se hur landet utvecklats efter kriget. Det fick jag en bra överblick på eftersom det gick 9år mellan första och senaste återbesöket. Andra orsaker är: vackert land, väldigt gästvänligt och att få turista på "hemmaplan".

Nästa gång blir det Bosnien, också för att se hur det gått efter kriget. Samtidigt får det bli som en avslutning på en 13år lång "debriefing" här hemma.

Ja, men det är för tätt inpå (Kosovo). Jag kan mycket väl tänka mig åka dit som civil längre fram, främst för att se hur stället har utvecklats (eller inte). Jag personligen tror ett sådant besök ligger väldigt långt fram i tiden.

Har samma tanke, men vi har eventuella planer på att bila ner i Europa nästa sommar, inkl Grekland å Mak, så får man tiden över så kanske de blir en sväng upp till CV iaf... Kan de svenska albanerna/serberna så kan vi =)

Har samma tanke, men vi har eventuella planer på att bila ner i Europa nästa sommar, inkl Grekland å Mak, så får man tiden över så kanske de blir en sväng upp till CV iaf... Kan de svenska albanerna/serberna så kan vi =)

Ja, det är inte direkt för situationen i landet jag känner att det får vänta, jag menar man vet ju vilka ställen man inte ska besöka vissa tider och sådär utan jag menar mest att det är för tätt inpå missionen (roterade hem i april senaste gången), jag vill låta det gå en längre tid för att kunna se den stora skillnaden även om det hänt en del redan sen 2002 när jag var nere första gången.

Jodå återbesök har jag funderingar på, Kosovo känns inte lockande. Men jag funderar redan på att återvända till Liberia, tänk att få checka in på Hotel Africa, det vore något det. Jag har lite på skämt, lite på alvar en sparbössa för att finansiera min Liberiaresa, tänkte åka när jag fyller 50, så jag har gott om tid på mig. :baskerFN:

Kosovo - Nej

Vad ska jag göra där när jag kan åka till Kroatiska skärgården?

Liberia - Ja!

Om det blir lite ordning i landet och med vettiga hotel, vill jag gärna återvända för en solsemester. Fin natur och sköna människor. Öde paradisstränder finns det också.

Afghasnistan - Nja

Visserligen finns det fin "sagan om ringen" natur, men det finns även på andra håll. Dessutom ligger landet mkt långt ifrån att vara lämpligt att resa i. Som historiaintresserad finns det en del att se.

När jag var där körde jag en finne, låg på staben, som skulle dit i år som turist. Hur det gått för honom vet jag inte, men han skulle upp i bergen, så han kan ju vistas i hyffsat säkra områden.