Jump to content

SKBR. Var tog ni vägen?


Recommended Posts

Skulle vara kul att veta vilka erfarenheter ni har av SKBR. De känns som organisationen håller på att rasa fullständigt. I alla fall inom vår bataljon. Är alldrig med på rekryterinsaktiviteter och det är inte mycket bättre på övningarna. Möjligen är intresset något större i insats. Frågan är hur länge man tror att storebror dvs FM kommer att betala bidrag mm till en friorganisation som inte levererar?

Link to comment
Share on other sites

Min upplevelse av avtalsorganisationer att allt varierar över ytan. Ta norrbotten tex där har de för många bilkårister som gjorde ett grymt arbete bl.a. under militära skytte-vm vid i19 nu under hösten... Hos er i Örebro verkar det vara brist på dessa. Men ni kanske har en annan organisation som fyller upp sina avtal.

 

Så det kan vara läge att höja blicken och titta på helheten, och samtliga bataljoner inom hemvärnet. Att hela SKBR ska bli av med alla medel de får av FM för att de inte löser bemaningsansvaret inom vissa delar av en bataljon är en befängd tanke. Sedan kanske piska inte alltid är det bästa sättet att motivera individer till att komma och delta. Det kanske finns morötter att locka med också.

 

Har ni någon gång frågat SKBR om varför de inte är med på era övningar? Kan det finnas någon logisk orsak till det hela? en sådan enkel sak så som att SKBR sköter sin egen rekrytering i sina egna kanaler och helt enkelt skiter i era rekryteringstillställningar? När det gäller övningar kanske det är så enkelt att kallelser skickas till fel individ? Eller att de inte har fått sina förarbevis förnyade? det kan finnas tusentals olika bakomliggande orsaker till varför de inte är med.

 

Och det kan vara så enkelt att folk från SKBR har tröttnat på er och er bataljon pga av taskiga attityder från soldathåll...

Link to comment
Share on other sites

Jag har varierande erfarenheter av personal från SKBR. En tjej i mitt Insatskompani var med ute i terrängen och "grisade runt" med 13-bilarna och gjorde en lika god insats som någon annan. Hon gnäller inte att Ak4B är för tung trots hennes ringa storlek.

Har även varit med om tjejer som vägrat bära packning eller vapen, som fått köras hem efter första fältdyngnet (av två).

Link to comment
Share on other sites

Jag har varierande erfarenheter av personal från SKBR. En tjej i mitt Insatskompani var med ute i terrängen och "grisade runt" med 13-bilarna och gjorde en lika god insats som någon annan. Hon gnäller inte att Ak4B är för tung trots hennes ringa storlek.

Har även varit med om tjejer som vägrat bära packning eller vapen, som fått köras hem efter första fältdyngnet (av två).

 

Och är detta typiskt fenomen för tjejer från SKBR? eller gäller det oavsett avtalsorganisation och kön?

 

(Ja det är en retorisk fråga och inget svar behövs på den)

Link to comment
Share on other sites

SKBR, var tog ni vägen?

 

Här är dom.... http://hemvarnet.se/angermanna/?action=vis...mp;nyhetid=4250.....nästan allesammans :banghead:

 

Man beslutade att män inte är välkomna i SKBR???? Ursäkta, men vad betyder det?

 

För mig betyder det att det fortfarande finns delar av frivilligförsvaret som tänker mer på sig själv

istället för att tänka i termer av samarbete och gemensamma uppgifter/mål. Kön är viktigare än resultat?

Att år 2008 dela upp folk i män och kvinnor är totalt oförenligt med FM linje.

 

Ur SKBR webbplats:Vår främsta uppgift är att rekrytera och utbilda fordonsförare till försvarsmakten och samhällets civila krisberedskap.

 

Uppgiften är således inte att värna om ett kvinnligt nätverk, vilket kan bibehållas inom ramen för en organisation

öppen för alla. Man kan tänka sig att, om det finns runt 590 kvinnor som frivilligt är villiga att bemanna Hemvärnet som fordonsförare,

så bör det i rimlighetens namn även finnas 590 potentiella män. 590+590=1180 och behovet är 1124.

 

Jag tolkar det som att SKBR inte är villiga att ta sitt bemanningsansvar, utan ser könsfrågan som viktigare.

 

Vill SKBR ha det på detta vis bör allt samarbete från Hemvärnets(FM) sida upphöra. Därefter kan

kvinnoklubben fortsätta på egna ben tycker jag, oaktat att det finns många kvinnor i SKBR som gör ett bra jobb i Hv.

 

Det är dags att Hemvärnet(FM) markerar det oacceptabla i att vissa vägrar anamma den värdegrund som hela

verksamheten vilar på.

 

Finns inget utrymme för sånt här trams i en FM som måste ha fokus på uppgiften. Detta är ohållbart i längden.

 

Syrligt inlägg, men krass verklighet.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det du skriver är bra 23:e komp. Varför skulle inte FM Värdegrund gälla alla friv.org?

 

Finns med största säkerhet många killar som efter lumpen fått ett visst motorintresse, korkat av FM & SKBR att inte tillvarata det man en gång betalat för.

 

Själv har jag ett stort fordonsintresse samt en jäkla massa förarbevis och om jag nån gång slutar i IP (2025?) så skulle jag definitivt vilja hålla på med fordon.

Link to comment
Share on other sites

@23:e komp

 

Ta det lugnt. Eftersom du läst på deras sida borde du hittat denna artikel om Riksstämman. Där står följande:

Centralstyrelsens proposition avseende förändring av grundstadgarnas §24 till 2/3 majoritet vid beslut om stadgeförändring antogs enhälligt.

 

Centralstyrelsens proposition avseende förändring av grundstadgarna gällande medlemskap för män avslogs med drygt 10% röster mot förslaget (förändringen kräver enhälligt beslut). Med anledning av detta resultat meddelande Riksbilkårschef Reidun Eklöw att centralstyrelsen har beslutat att genomföra extra riksstämma den 7 februari 2009 i Stockholm.

 

Det behövdes alltså enhälligt beslut (enligt då gällande stadgar) för att en proposition skulle gå igenom och eftersom 13 st (av 130) motsatte sig detta gick den inte igenom. 90% var alltså för att män skulle kunna bli medlemmar. Eftersom stadgarna ändrades så att det räcker med 2/3 majoritet och en extra riksstämma ska genomföras i februari kommer man antagligen besluta att ändra stadgarna så att män tillåts. I samband med detta kommer man antagligen byta namn på organisationen (källa: hörsägen).

 

Visst borde man genomfört förändringen för länge sedan, men ett halvårs försening är väl inte så mycket att gnälla om.

Link to comment
Share on other sites

@23:e komp

 

Det behövdes alltså enhälligt beslut (enligt då gällande stadgar) för att en proposition skulle gå igenom och eftersom 13 st (av 130) motsatte sig detta gick den inte igenom. 90% var alltså för att män skulle kunna bli medlemmar. Eftersom stadgarna ändrades så att det räcker med 2/3 majoritet och en extra riksstämma ska genomföras i februari kommer man antagligen besluta att ändra stadgarna så att män tillåts. I samband med detta kommer man antagligen byta namn på organisationen (källa: hörsägen).

 

Visst borde man genomfört förändringen för länge sedan, men ett halvårs försening är väl inte så mycket att gnälla om.

 

Då har man nånting att se fram emot när man blir till åren då :)

Link to comment
Share on other sites

@23:e komp

 

Ta det lugnt. Eftersom du läst på deras sida borde du hittat denna artikel om Riksstämman. Där står följande:

Centralstyrelsens proposition avseende förändring av grundstadgarnas §24 till 2/3 majoritet vid beslut om stadgeförändring antogs enhälligt.

 

Centralstyrelsens proposition avseende förändring av grundstadgarna gällande medlemskap för män avslogs med drygt 10% röster mot förslaget (förändringen kräver enhälligt beslut). Med anledning av detta resultat meddelande Riksbilkårschef Reidun Eklöw att centralstyrelsen har beslutat att genomföra extra riksstämma den 7 februari 2009 i Stockholm.

 

Det behövdes alltså enhälligt beslut (enligt då gällande stadgar) för att en proposition skulle gå igenom och eftersom 13 st (av 130) motsatte sig detta gick den inte igenom. 90% var alltså för att män skulle kunna bli medlemmar. Eftersom stadgarna ändrades så att det räcker med 2/3 majoritet och en extra riksstämma ska genomföras i februari kommer man antagligen besluta att ändra stadgarna så att män tillåts. I samband med detta kommer man antagligen byta namn på organisationen (källa: hörsägen).

 

Visst borde man genomfört förändringen för länge sedan, men ett halvårs försening är väl inte så mycket att gnälla om.

 

Oooops....sorry! Ja, det ser ju ut att ordna sig, men omröstningen har inte ägt rum ännu. Min protest äger fortfarande sin

giltighet, fast riktad mot en annan avtalsorganisation. Men de skall kanske också ha en extrastämma? :)

 

Man retar sig mest att det år 2008 överhuvud taget ser ut som det gör.

 

Hur som haver.....om SKBR öppnas upp för män tror jag att tillförseln av förare ökar om

organisationen sköter korten rätt.

 

Det är kul att slå in öppna dörrar, prova själv ska ni se. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nu har Bilkårens extra riksstämma ägt rum och denna gång röstades centralstyrelsens proposition igenom. Män är välkomna att bli medlemmar i Bilkåren. Förkortningen SKBR tas bort och hädanefter blir det rätt och slätt Bilkåren. Här finns en artikel från tidningen Hemvärnet: http://webnews.textalk.com/se/article.php?...p;context=73665

Link to comment
Share on other sites

Nu har Bilkårens extra riksstämma ägt rum och denna gång röstades centralstyrelsens proposition igenom. Män är välkomna att bli medlemmar i Bilkåren. Förkortningen SKBR tas bort och hädanefter blir det rätt och slätt Bilkåren. Här finns en artikel från tidningen Hemvärnet: http://webnews.textalk.com/se/article.php?...p;context=73665

Skulle inte bli förvånad om Bilkåren och FAK slås ihop :D

Link to comment
Share on other sites

Nu har Bilkårens extra riksstämma ägt rum och denna gång röstades centralstyrelsens proposition igenom. Män är välkomna att bli medlemmar i Bilkåren. Förkortningen SKBR tas bort och hädanefter blir det rätt och slätt Bilkåren. Här finns en artikel från tidningen Hemvärnet: http://webnews.textalk.com/se/article.php?...p;context=73665

 

Bra beslut!

 

Men då börjar man genast fundera vad som händer med lottorna?

Vad ska de heta när män blir välkomna där?

Vad ska vi kalla en lottagubbe?

 

OT ja, jag vet. Men jag kunde inte låta bli.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Nu har Bilkårens extra riksstämma ägt rum och denna gång röstades centralstyrelsens proposition igenom. Män är välkomna att bli medlemmar i Bilkåren. Förkortningen SKBR tas bort och hädanefter blir det rätt och slätt Bilkåren. Här finns en artikel från tidningen Hemvärnet: http://webnews.textalk.com/se/article.php?...p;context=73665

Skulle inte bli förvånad om Bilkåren och FAK slås ihop :)

På längre sikt kanske det blir så, och inte bara de två. Frivilligutredningen föreslår en annan bidragsmodell för frivilligorganisationerna vilket kommer att göra det kärvare att ha personal anställd. Då måste nog alla frivorg fundera över sin situation. Än så länge lever dock Bilkåren vidare som egen organisation.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nu stött på min första manliga bilkårist, värdegrund, insnöad eller vad ni vill men man vaknar till ändå när killen framför sig säger, jag är bilkårist. Detta under TFU kurs på Amf nu innan midsommar.

Vill bara säga välkomna nu alla MANLIGA bilkårister, ni behövs.

 

Nu om det som var SKBR så har jag träffat på många, men dom är människor dom också, man kan få en kanon start i hv men så kommer vanliga livet med dess tillbehör, mycket på jobbet, bråkiga ungar eller tappad gnista, precis som vilka hv-soldater som helst.

Jag vill fram häva två av mina mest pålitliga bilkårister, dom har inte gnällt någon gång (inte mycket i alla fall) under dom snart 4 år som jag känt dom, vare sig rör sig om AK4, sitta som signalist på natten, eller hjälpa till med övrig stabs/tross arbete, slutligen dom är alltid med.

 

Så bilkåren finns men även vi har vakanser, men det kan bli lättare nu med större rekryteringsbas.

Link to comment
Share on other sites

Jag är den första manliga bilkåristen i mitt område (krets?) men jag funderar på att gå ur orgen för att jag kommer troligtvist att inte få ut det som jag ville få ut när jag gick med.

 

Problemet är det att jag har redan skrivit på för ett Hv insatskompani och får således inte skriva på för den militär delen av bilkåren, vilket är skumt eftersom att även om det skulle bli krig så skulle jag hamna på samma position som jag har nu på pluton. Detta innebär dock i det långa loppet att jag inte får någon typ av utbildning, detta eftersom att jag inte får (enligt bilkåren) skriva dubbla avtal (civila utb VV eller Svenska kraftnät). Notera att jag inte fick reda på detta innan jag skrev på för att gå med i bilkåren.

 

Ergo: Jag betalar 200kr per år för att få möjligheten att sitta och räkna cykelhjälmar....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Fick till slut kontakt med den lokala Bilkåren och frågade om Bv-utbildning i deras regi då P7 bara har en kurs om året.

 

När jag läste, och fortfarande när jag skriver detta, så står denna formulering på BK's hemsida: "Gäller anmälan person som inte är bilkårist, ska utbildningsgrupp styrka behovet."

 

Min tolkning är "Gäller anmälan Hemvärnsperson som inte är bilkårist men som skall ha befattning som BK inte kunnat fylla, ska utbildningsgrupp styrka behovet."

 

Men tji fick jag! Fick svar att om en Hemvärnssoldat vill gå Bv-utbildning i BK'ens regi, så blir det till att gå ur Hv och lösa medlemsskap i BK.

 

Om det inte är REVIRPINKANDE så vet jag inte vad är. FM betalar väl utbildningen oavsett om det är en Frivillig eller Hv?

 

Två kängor:

1 Att Bilkåren inte är intresserade att fylla upp sina kurser (förutsatt givetvis att FM/Hv betalar för sig)

2 Att FM inte ordnar fler Bv-kurser, och framförallt inte TRE veckor mitt på sommaren.

Link to comment
Share on other sites

Respektive friv org rekryterar och utbildar till ett gäng befattningar. Det är det de får betalt för. De ska då utbilda till en beställd kompetensnivå för varje befattning. Bilkåren kan visst utbilda någon som är Hvman, men när avtal för befattningen Bvförare ska skrivas så är det frivilligavtal som gäller. Vill enskild batch själv lösa en vakans då får denne stå för utbildning. Vill kreativ och ambitiös hvsoldat gå bvförarutb så ska han medvetandegöra bat på att de kommer att förlora en hvman, men få tillbaka en bilkårist.

Link to comment
Share on other sites

Fel.

 

Systemet tillåter (tillåter och tillåter, det låter som om Hv-personal på Bv-befattning gör det på nåder) är öppet för antingen FrivAvtal eller Hv-avtal.

 

Vad Bataljonchef vill kan jag inte uttala mig. Varför ska han behöva sparka ut sina Hv-soldater och sedan tvinga dem att betala medlemsavgift för att köra Bv?!

 

Frågan är varför FM tillåter att befintliga utbildningar, som väl FM betalar för, inte utnyttjas fullt ut.

 

 

Jag VET att det är olika över ytan, men de två Insatskompanier jag tjänstgjort i de senaste sex åren har haft två (2) fasta förare från SKBR/BK. Övriga förare har varit på Hv-kontrakt.

 

Att då inte tillåta alla som vill utbilda sig göra det. Fail.

Link to comment
Share on other sites

Placering i befattning

Personalen placeras i befattning enligt TOEM då formell kompetens innehålls.

Vid vakanser får chefen för organisationsenheten placera en person från hemvärnets avtalspersonal

som bedöms vara lämplig och har nödvändig kompetens på hemvärnsmans befattning (GN), dock med bi-

behållet frivilligavtal. På motsvarande sätt får en lämplig hemvärnsman, med bibehållet hemvärns-

avtal, placeras på en avtalsbefattning (X). Personal ur avtalsorganisationen får på motsvarande

sätt placeras för att besätta en annan avtalsorganisations vakans. Varje fall prövas

individuellt i syfte att optimalt sätt nyttja tillgänglig personals samlade kompetens vid respektive

hemvärnsförband. Då ansvarig avtalsorganisation har möjlighet att besätta tidigare vakans ska även

detta prövas individuellt i samma syfte som ovan. Befattningspenning och utbildningspremie utgår

från den enskildes placering på befattning.

 

 

Edit: detta är formulering från TOEM 2009, för jag hittar inte det nya på Interwebben.

Edited by 709
Link to comment
Share on other sites

I det senaste PTOEM som släpptes i somras så finns det inga X respektive GN befattningar utan det enda som specas är vilken nivå befattningen ligger på. Detta ska jämföras med TOEM 2009 där det tydligt stod om det var en hemvärnsbefattning eller avtalsbefattning (GN/XF). För varje XF befattning stod det också vilken avtalsorganisation som var ansvarig.

 

Angående bandvagnsförare i plutonerna så är de enligt det nya TOEM även skyttesoldater, vilket gör att inte kan besättas med personal som endast har 1-2 veckors militär utbildning. I SoT finns det dock en FÖRARE/MEKANIKER BV som skulle kunna tillsättas med ett frivilligavtal.

Link to comment
Share on other sites

...

 

Angående bandvagnsförare i plutonerna så är de enligt det nya TOEM även skyttesoldater, vilket gör att inte kan besättas med personal som endast har 1-2 veckors militär utbildning....

 

Jag har förtydligat mitt inlägg ovan.

 

Det du säger i fetstil tror jag inte stämmer. Det hade ju punkterat nästan hela underlaget för Bilkåren och förorsakat rubriker.

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer!

Källa: generalen på Bilkårensriksårsmöte 2010.

 

Sen vad det blir av det rent konkret återstår att se.

Jag har iaf inga planer på att gör av mig med mina bilkårister.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...