Jump to content

Fråga: Tips Liberia-veteraner?

henke

Recommended Posts

• Super Administrators

En kollega till mig skall åka till Liberia i affärsmöte med div organisationer.

Han behöver därför lite tips vad man bör tänka på som resenär i detta område.

Det är ju självklart inte samma sak som att åka i grönkläder där all typ av support finns från Fn eller hemlandet.

Allt från sjukvård, vatten, kläder, inkvartering, osv, men vad bör man tänka på som civil?

Vaccinationer fanns det redan en del om.

Resan sker om en vecka drygt.

Tips på bra myggnät, mediciner, kläder eller allt vad ni kan komma på emottages tacksamt.

Värt att ställa frågor till.

Allmän info.

Amerikanska ambassaden. Stor för att vara i det landet och bör ha hyffsad koll på läget i Monrovia. Kan nog mailas om hotel etc.

Myggnät är nog inte heller så svårt att fixa?

Kontakta sjukvården angående vaccinationer och framför allt malariaprofylax.

Angående hotell svårt att säga, vart i landet ska han? Dessutom kan det nog hänt mkt sen svenskarna åkte hem (och ännu mer sen jag var där).

Fanns ett par ställen det för oss var ok att äta på i Monrovia. Bör väl i vanlig orning undvika kall mat så som såser etc. Undvik sallad då den kan vara smutsig, i värsta fall kolera.

Om bad ska göras tänk på var! Strömmen förbi Monrovia går från söder till norr. Stränderna inne i stan är offentliga toaletter, vattnet därför väldigt skitigt. Undvik att bada norr om staden, då jag kan gissa att vattnet där fortfarande är skitigt. Söder om staden fanns det flera privata stränder med resturanger, säkerhet etc. Den Swecon brukade åka till hette Silver Beach.

Vattnet är som sagt mkt strömt, bara någon meter ut. Man bör var hyffsat god simmare innan man ger sig ut.

Vatten, det vanliga. Drick vatten från obruten flaska. Drick mkt.

Kläder efter jobbets tjänst. Om möjligt att använda "frilufskläder", använd gärna kläder av "funktionstyp". Ex "Under Armor" t-shirts etc.

På kvällen hade vi alltid heltäckande klädsel pga malariarisken. Myggorna ska enligt uppgift komma fram då men vara för små för att riktigt märkas. Det ska enligt uppgift stoppas från att bita enbart av mkt tunnt tyg, typ tights eller "funktionsmtrl". Själv tror jag inte jag såg en endaste mygga på 7 månader, men en av de två jag delade barrack med fick malaria efter hemkomst.

Men som sagt, läs jänkarnas ambassads info om landet. Finns en del nyttigt där.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...