Jump to content

Sveriges militära deltagade i Afghanistan


Recommended Posts

Försvarsmakten överväger fler splitterskyddade fordon till Afghanistan

 

Nästa vecka redovisar arméinspektören, generalmajor Berndt Grundevik, ett antal slutsatser från den analys som pågår av händelserna nätterna den sjunde och åttonde november i år då svensk trupp blev beskjuten i Afghanistan.

 

Förutom att den svenska truppen besköts med finkalibrig eld upplevde soldaterna natten den 7 november också något som kan ha varit två explosioner. Analysen är ännu inte helt klar, men det kan inte uteslutas att dessa explosioner var eldgivning från någon form av raketgevär. Händelserna ligger inom ramen för den hot- och riskbedömning som den militära underrättelsetjänsten tidigare genomfört.

 

– Truppen är utbildad och utrustad för att hantera den här typen av situationer, men Försvarsmakten överväger nu att ytterligare förbättra underrättelseförmågan och tillföra fler splitterskyddade fordon med varierad kapacitet, säger Berndt Grundevik.

mil.se

 

* Förbättrad underrättelseförmågan!, kan "Falken" komma på tal?

* Fler splitterskyddade fordon med varierad kapacitet!, kan det bli Galten i sandfärg?

Link to comment
Share on other sites

Försvarsmakten överväger fler splitterskyddade fordon till Afghanistan

 

Nästa vecka redovisar arméinspektören, generalmajor Berndt Grundevik, ett antal slutsatser från den analys som pågår av händelserna nätterna den sjunde och åttonde november i år då svensk trupp blev beskjuten i Afghanistan.

 

Förutom att den svenska truppen besköts med finkalibrig eld upplevde soldaterna natten den 7 november också något som kan ha varit två explosioner. Analysen är ännu inte helt klar, men det kan inte uteslutas att dessa explosioner var eldgivning från någon form av raketgevär. Händelserna ligger inom ramen för den hot- och riskbedömning som den militära underrättelsetjänsten tidigare genomfört.

 

– Truppen är utbildad och utrustad för att hantera den här typen av situationer, men Försvarsmakten överväger nu att ytterligare förbättra underrättelseförmågan och tillföra fler splitterskyddade fordon med varierad kapacitet, säger Berndt Grundevik.

mil.se

 

* Förbättrad underrättelseförmågan!, kan "Falken" komma på tal?

* Fler splitterskyddade fordon med varierad kapacitet!, kan det bli Galten i sandfärg?

 

 

UAV och fordon i all ära.. men jag tycker att det allra viktigaste kommer i skymundan i snack om förstärkningar, tp-flyg och bepansrade fordon.. SJV-hkp. Detta och andra medevacmöjligheter i form av mindre fordon med framkomlighet har vart på tapeten sen sverige tog över PRT. Detta är fan bortom all kritik! det har gått åratal och inget verkar hända.

Vi ska vara glada som haft turen med oss. Det bästa som åstadkommits har vart hemmabyggen.. och det har vart på det berömda att det inte blivit bakåt på det då det funnits risk att skrivbordsmajorer skulle får hjärtinfarkt.

 

men men.. 2010 är väl det senaste som sagts?

Link to comment
Share on other sites

Försvaret mörkar risk i Afghanistan

 

Försvaret anger på sin hemsida att svenskarna besköts med finkalibrig eld, men källor inom svenska Afghanistanstyrkan uppger för SvD att de besköts med pansarvärnsraketer av typ RPG 7, vapen som de svenska fordonen saknar skydd mot. Men skotten träffade inte.

 

dn.se

 

om det nu var så, varför inte gå ut med det direkt? Man hade ju kunnat hanterat det såhär, Patrulle besköts med finkaliber eld och pv-vapen, tack vare deras enorma duglighet och fantastiska utbildning kunde dom heroiska soldaterna besvara elden och dra sig ur, alla mår bra och motparten kommer dra sig för sådana dumheter i fortsättningen.

 

Historien visar att FM har svårt för att berätta hela saningen när något händer.

 

/b

Link to comment
Share on other sites

Maverick ska försöka svara på en del av dina frågar samt rätta något påstående.

Truppen som blev påskjuten den 7/11 drog sig ur striden medelst växelvis tillbakaryckning samtidigt som man besvarade elden, de drog sig tillbaka till EGEN bas , ej ANA bas. Avståndet är dock rätt, ca 5 mil.

HKP bör skickas ner då det kraftigt hjälper swe PRT med sjukvårdsresurser som flyger under mindre begränsande regler än tyskarna. OBS ej i första hand för trupptp.

Ugglan är för stor det bör istället vara miniUAV för att bakom en höjd kunna inhämta UND på andra sidan.

Körsträckan från CNL till händelsen är minst 1½ timma när larmet går, är det på dagen mer ändå pga trafiken, CV90 kan göra nytta men det är ju egentligen inte vi som ska lösa konfilkten det är ju Afghanerna själva. Jag tror istället på att utöka OMLT till minst en pluton skytte, allra helst ett kompani, det är ANA/ANP mfl som ska lösa, vi ska HJÄLPA dom att fixa det. Då ska vi inte åka själva varje gång.

 

SKall först tacka för ett extremt bra svar med mycket insikt i vilka förhållanden som råder på plats...

Vilket jag ödmjukt erkänner att jag sakar utan bygger mina tankar på erf från andra platser och sunt förnuft..

 

Dock uppfattar jag det som satt du också tycker att kanske inte är CV90 vi behöv er utan andra resurser :rolleyes:

 

Det som gör mig fundersam i detta perspektivet och andra att det känns som att FM "knäpper igen sig" och håller på info.

Kanske att de måste kolla fakta men just nu känns det som att de försöker att undvika att berätta viktiga saker..

Jag bygger detta på bristen av info i avseende på de påskjutningarna som inträffade men även på incidenten med JAS på F17 där det på hemsidan målades upp som en enkel incident men 2-3 dagar senare (när fokus ligger på annat i media) släpper man att det var MYCKET innan som ballade ur....

 

Visst extremt litet statistiskt underlag och kanske jag som målar fan på väggen men låt det i så fall vara så :)

Link to comment
Share on other sites

HKP bör skickas ner då det kraftigt hjälper swe PRT med sjukvårdsresurser som flyger under mindre begränsande regler än tyskarna. OBS ej i första hand för trupptp.

 

Det finns inga medvac HKP att skicka förren 2010 enl FTK. Om man inte sätter restriktioner på dom, dvs inga mörkerflygningar.

 

Det finns väl över lag inte så mycket vettigt i inventarie att skicka idag/2009 om man önskar skicka färdigtestat och färdigutbildat.

Edited by Karl_P
Link to comment
Share on other sites

Nån som vet nått land med bra medevac hkp tjänst men med för liten försvarsbudget :P Hade vi haft färdiga helikoptrar och besättningar hade det ju ändå kostat pengar att skicka dom.

 

Allt är bara en fråga om pengar i dagens värld...

 

Vill man ha den kapaciteten finns det säkert någon som kan/vill hyra ut den :rolleyes:

Kanske inte norrlandsflyg men änd..

Link to comment
Share on other sites

Allan Widman (Fp) sticker ut hakan och vill skicka ner Strf 90 till Afghanistan.

 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2087033.svd

 

Allan Widman, som besökt Afghanistan, påpekar att svenska fredsförband tidigare har haft pansarbandvagnar på Balkan och Stridsfordon 90 i Liberia.

 

Sverige har väl inte använt sig av Strf 90 i balkan?

Link to comment
Share on other sites

Allan Widman (Fp) sticker ut hakan och vill skicka ner Strf 90 till Afghanistan.

 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2087033.svd

 

Allan Widman, som besökt Afghanistan, påpekar att svenska fredsförband tidigare har haft pansarbandvagnarBalkan och Stridsfordon 90 i Liberia.

 

Sverige har väl inte använt sig av Strf 90 i balkan?

Nej, däremot pbv 302.

Link to comment
Share on other sites

Försvarsmakten vill ju inte strf 90 där, det framgår ju tydligt:

 

"Vi har ställt frågan: har vi tillräckligt bra fordon på plats? Och svaret är: ja. När försvarsmakten säger att det är okej - då är det kungsord för mig. Jag litar hundra procent på de beskeden, säger moderaten Rolf Gunnarsson, vice ordförande i försvarsutskottet."

 

Vi kan m a o tryggt lita på att ansvarig inom FM som lämnat detta besked sover gott och inte själv skulle ha en tanke på att vilja byta ut sin landcruiser mot ett strf 90 om hotbilden ytterligare höjs.

 

- Yesss

Link to comment
Share on other sites

En annan fråga är hur FM egentligen hanterar sin informationsspridning.

 

- Vilka skäl finns det till att inte redovisa det korrekta händelseförloppet?

 

Bristfällig information? Det finns givetvis en rapport upprättad som beskriver händelsen.

 

Om man mörkar av taktisk/politiska skäl i detta läge kring händelsen 7/11 undrar man ju hur det kommer funka om "skiten träffar fläkten" på allvar?

Link to comment
Share on other sites

Allan Widman (Fp) sticker ut hakan och vill skicka ner Strf 90 till Afghanistan.

 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2087033.svd

 

...

 

Jag tycker resonemanget haltar lite. Godtycklig variant av CV90 kan väl bli lika utskjuten som en Patria om lede fi får in en fullträff med ett RPG? Man får väl anta att det är Personbilarna han vill ersätta...

Edited by Saerdna
Link to comment
Share on other sites

Allan Widman (Fp) sticker ut hakan och vill skicka ner Strf 90 till Afghanistan.

 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2087033.svd

 

Allan Widman, som besökt Afghanistan, påpekar att svenska fredsförband tidigare har haft pansarbandvagnar på Balkan och Stridsfordon 90 i Liberia.

 

Sverige har väl inte använt sig av Strf 90 i balkan?

 

Nej det stämmer som det står här. Vi har haft PBV på balkan och 90 vagnar i Liberia.

 

97-98 var det sbnack om att man hade haft funderingar på att skicka ner en pluton eller kompai med vagnar till Bosnien men att det föll på att det var för få utb förare och att läget inte krävde det :baskerFN:

 

Istället skickade man ner GRSP men glömde ammen (tror den kom haövvägs i missionen) men då var det inte tillåtet att använda ammen (som jag minns det)

 

Hittade för övrigt detta:

 

Försvaret mörkar riskerna för soldaterna

 

Ni som varit där? Sant eller??

Edited by Maverick
Link to comment
Share on other sites

Tänker inte tala för den frispråkige Widman men jag tolkar det som att han vill att Afghinstanstyrkan skall kunna ha möjligheten att nyttja CV90 vid behov om så är fallet. Om hotbilden en viss vecka/månad kräver förhöjt skydd och slagkraft så kan den förmågan finnas inom räckhåll och inte borta i Sverige. Man måste ju inte automatiskt använda fordon bara för att dom skickas ned.

Link to comment
Share on other sites

Tänker inte tala för den frispråkige Widman men jag tolkar det som att han vill att Afghinstanstyrkan skall kunna ha möjligheten att nyttja CV90 vid behov om så är fallet. Om hotbilden en viss vecka/månad kräver förhöjt skydd och slagkraft så kan den förmågan finnas inom räckhåll och inte borta i Sverige. Man måste ju inte automatiskt använda fordon bara för att dom skickas ned.

 

Men det måste finnas utbildad personal för att kunna använda stridsfordonen på plats i Afghanistan.

 

En alternativ lösning med utbildad personal i Sverige liknande IA07. Som utbildas i Sverige och står i beredskap sen när det hettar till flygs styrkan ner till Afghanistans på första bästa Herkules. Och bemannar dom stridsfordonen som redan finns på plats.

Link to comment
Share on other sites

Jag skriver det som skrivits innan.

Det är skandal att man inte har medevac resurs. Det är en förbannad blunder hela hkp10b historien. I samma veva som vi tog över PRT:t borde resursen ha äskats om. Det är oansvarigt och det är bara tur som gjort att folk inte har dött eller skadats allvarligt pga detta (jag tror fortfarande att det bara är en tidsfråga innan vi har nästa KIA). Jag önskar FM var lika uppriktiga med denna kritik mot politikerna som jag är på detta forum.

 

Nästa resurs som behövs är pengar och sammarbete för återuppbyggnad. Det är inte kul att komma gång på gång och fråga vad bybor behöver och gång på gång tänka att detta kommer vi aldrig ha resurser att hjälpa till med. Varför ska locals bry sig om att respektera oss när säkerhet i deras ögon finns men utvecklingen ändå inte kommer? Vad är då vitsen med ISAF i deras ögon? Sammarbete med SIDA tack...

 

De pengar vi använde oss av under missionen var just genom USAID.

Det är pinsamt vad lite vi åstadkom egentligen....trots den enorma insatsen i tid och möda lyckades contingenten inte leverera.

Jag är i efterhand besviken på just detta.

Link to comment
Share on other sites

Tänker inte tala för den frispråkige Widman men jag tolkar det som att han vill att Afghinstanstyrkan skall kunna ha möjligheten att nyttja CV90 vid behov om så är fallet. Om hotbilden en viss vecka/månad kräver förhöjt skydd och slagkraft så kan den förmågan finnas inom räckhåll och inte borta i Sverige. Man måste ju inte automatiskt använda fordon bara för att dom skickas ned.

 

Men det måste finnas utbildad personal för att kunna använda stridsfordonen på plats i Afghanistan.

 

En alternativ lösning med utbildad personal i Sverige liknande IA07. Som utbildas i Sverige och står i beredskap sen när det hettar till flygs styrkan ner till Afghanistans på första bästa Herkules. Och bemannar dom stridsfordonen som redan finns på plats.

Personalen måste finnas på plats!

Hur lång insatstid tror du att en larmstyrka får om man skall ha beredskap på luckan i Sverige för att flyga ner vid incidenter eller förändringar i läget?

Om vi tar det aktuella läget med eldöverfall så har man inte ett par dygn på sig att skramla ihop en larmstyrka för att göra en insats...

Link to comment
Share on other sites

Personalen måste finnas på plats!

Hur lång insatstid tror du att en larmstyrka får om man skall ha beredskap på luckan i Sverige för att flyga ner vid incidenter eller förändringar i läget?

Om vi tar det aktuella läget med eldöverfall så har man inte ett par dygn på sig att skramla ihop en larmstyrka för att göra en insats...

 

 

Mitt föreslag om ställda stridsfordon i campen och personal i beredskap i Sverige, är mer förförstärkning om det skulle behövas en väsentlig förstärkning över en längre tid. Vid förhöjd hotbild eller liknande. Att ha personal i Sverige beredda att rycka in som QRF för egen trupper som blir utsatta för eldöverfall, absolut inte min tanke.

 

Jag tycker att ett strf 90 kompani är fel väg. En helikopterburen QRF skulle vara det bättre. Om ett MOT-team som befinner sig flertalet kanske tiotal mil ifrån campen blir utsatta för ett eldöverfall. Så spelar det ingen större roll om grabbarna med Strf 90 bokstavligt sitter i fordonen på campen när dom får ordern att åka. Det kommer ta ett bra tag innan dom är framme.

Då är en helikopterstyrka mycket snabbare.

Link to comment
Share on other sites

Personalen måste finnas på plats!

Hur lång insatstid tror du att en larmstyrka får om man skall ha beredskap på luckan i Sverige för att flyga ner vid incidenter eller förändringar i läget?

Om vi tar det aktuella läget med eldöverfall så har man inte ett par dygn på sig att skramla ihop en larmstyrka för att göra en insats...

 

 

Mitt föreslag om ställda stridsfordon i campen och personal i beredskap i Sverige, är mer förförstärkning om det skulle behövas en väsentlig förstärkning över en längre tid. Vid förhöjd hotbild eller liknande. Att ha personal i Sverige beredda att rycka in som QRF för egen trupper som blir utsatta för eldöverfall, absolut inte min tanke.

 

Jag tycker att ett strf 90 kompani är fel väg. En helikopterburen QRF skulle vara det bättre. Om ett MOT-team som befinner sig flertalet kanske tiotal mil ifrån campen blir utsatta för ett eldöverfall. Så spelar det ingen större roll om grabbarna med Strf 90 bokstavligt sitter i fordonen på campen när dom får ordern att åka. Det kommer ta ett bra tag innan dom är framme.

Då är en helikopterstyrka mycket snabbare.

 

Rätt mig någon ifall jag har fel.

Men har inte norrmännen kvar sina CV90 där nere. Och hur mycket används dessa i så fall.

Link to comment
Share on other sites

Stridsfordon 90 till Afghanistan

 

Försvarsmakten gör helomvändning. Bekräftar granatattacker – och skickar ner tre stridsfordon till Afghanistan.

 

http://www.svd.se/ego/mainColumn1_s185/htt...kel_2091009.svd

http://www.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-fran-...ll-Afghanistan/

 

Ja det man kan kalla helomvändning, framgår dock inte om det tagits ett beslut.

Edited by blic
Link to comment
Share on other sites

Ifrån mil.se

http://mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-fran-varl...ll-Afghanistan/

 

 

Stridsfordon 90 till Afghanistan

Publicerad: 24 november 2008 kl 16.43 Afghanistan

 

Svensk trupp har vid två tillfällen beskjutits med raketgevär i Afghanistan. Det framkommer i arméinspektören Berndt Grundeviks analys av händelserna den 7 och 8 november då svenska soldater blev beskjutna i norra Afghanistan. Grundevik rekommenderar nu Försvarsmakten att bland annat sätta in stridsfordon 90 i Afghanistan.

Min Fetstil

 

Verkar inte som beslutet är taget än dock så rekommenderar arméinspektören Berndt Grundevik det.

Längre ner i texten på Mil.se så verkar även en mindre UAV verkar vara på tapeten.

 

Följdfråga kan strf90 flygtransporteras i Tp84:orna?

 

Edit: Pucktvåa - farligt lång middag

Edited by Tjex
Link to comment
Share on other sites

Det känns fel om beslut tas av politiker efter åsikter från andra politiker, debattörer i tidningar och diverse "toppar" inom FM. Är det någon som frågar soldaterna på plats, eller gruppcheferna och plutoncheferna? När Rolf Gunnarsson uttalar sig om att "...försvarsmakten säger att det är okej" med de fordon som finns där nere, vem är det som har berättat detta för honom? Jag hoppas att man låter de som står i skottlinjen göra sin röst hörd..

Edited by Psk-jevel
Link to comment
Share on other sites

Man får vid gudarna hoppas att någon håller emot för mediatrycket och stoppar ett eventuellt beslut om ett fåtal 90-or ner till Affe. Kostnaden för den YTTERST begränsade effekt en pluton eller två skulle ha vore astronomisk! Med vetskap om tids- och terrängförhållande på plats är det ytterst tveksamt om jag överhuvudtaget hade ropat på QRF-en om jag visste att de skulle behöva banda hela vägen . . . .

 

Möjligheten att transportera en QRF med hkp däremot vore ju mumma, MEN man ska ju komma ihåg att det flyga in i ett "hett" område med enbart transportkärror inte ses helt med blida ögon av chaufförerna . . . . .

 

Mer Boots on the Ground tack.

 

LtX

Link to comment
Share on other sites

Man får vid gudarna hoppas att någon håller emot för mediatrycket och stoppar ett eventuellt beslut om ett fåtal 90-or ner till Affe. Kostnaden för den YTTERST begränsade effekt en pluton eller två skulle ha vore astronomisk! Med vetskap om tids- och terrängförhållande på plats är det ytterst tveksamt om jag överhuvudtaget hade ropat på QRF-en om jag visste att de skulle behöva banda hela vägen . . . .

 

Möjligheten att transportera en QRF med hkp däremot vore ju mumma, MEN man ska ju komma ihåg att det flyga in i ett "hett" område med enbart transportkärror inte ses helt med blida ögon av chaufförerna . . . . .

 

Mer Boots on the Ground tack.

 

LtX

Lägg dessutom till extraresurser för rep och campen överlag, som inte är gjord för dem... utöver de strfbesättningar som krävs (eller skulle de samordnas och vara samma som patriabesättningarna, med dubblerad redan skitlång utbildning?)

Och detta för fordon som förmodligen inte kommer att rulla (larva? :navy: ) speciellt mycket. Show off/backup vid operationer och ytterligare ett alternativ för QRF i MeS närområde. Vilket kommer ställa till det ytterligare i chefernas huvud vilket alternativ man ska skicka ut...

 

Jag hoppas att man tänker till både en och två gånger innan man skickar dit strf90.

Link to comment
Share on other sites

Inte bidrar den här kovändningen direkt till att öka förtroendet för FMs ledning.

 

Är det fel beslut att skicka ned en pluton 90-or, så har man låtit sig pressas till att fatta ett dyrt och felaktigt beslut av ett tämligen blygsamt mediadrev.

 

Är det istället rätt beslut att skicka ner denna pluton nu, så hade det förmodligen varit rätt beslut också under en stor del av den tid då FM med bestämdhet hävdat att man haft tillräcklig utrustning på plats.

Link to comment
Share on other sites

Inte bidrar den här kovändningen direkt till att öka förtroendet för FMs ledning.

 

Är det fel beslut att skicka ned en pluton 90-or, så har man låtit sig pressas till att fatta ett dyrt och felaktigt beslut av ett tämligen blygsamt mediadrev.

 

Är det istället rätt beslut att skicka ner denna pluton nu, så hade det förmodligen varit rätt beslut också under en stor del av den tid då FM med bestämdhet hävdat att man haft tillräcklig utrustning på plats.

 

Det skulle väl även kunna vara rätt beslut efter att hotbilden förändrats pga ett antal allvarligare incidenter?

Link to comment
Share on other sites

Inte bidrar den här kovändningen direkt till att öka förtroendet för FMs ledning.

 

Är det fel beslut att skicka ned en pluton 90-or, så har man låtit sig pressas till att fatta ett dyrt och felaktigt beslut av ett tämligen blygsamt mediadrev.

 

Är det istället rätt beslut att skicka ner denna pluton nu, så hade det förmodligen varit rätt beslut också under en stor del av den tid då FM med bestämdhet hävdat att man haft tillräcklig utrustning på plats.

 

Det skulle väl även kunna vara rätt beslut efter att hotbilden förändrats pga ett antal allvarligare incidenter?

 

jo om det nu var så att det har skett en ökning av antalet allvarliga incidenter.

 

/b

Link to comment
Share on other sites

Inte bidrar den här kovändningen direkt till att öka förtroendet för FMs ledning.

 

Är det fel beslut att skicka ned en pluton 90-or, så har man låtit sig pressas till att fatta ett dyrt och felaktigt beslut av ett tämligen blygsamt mediadrev.

 

Är det istället rätt beslut att skicka ner denna pluton nu, så hade det förmodligen varit rätt beslut också under en stor del av den tid då FM med bestämdhet hävdat att man haft tillräcklig utrustning på plats.

 

Det skulle väl även kunna vara rätt beslut efter att hotbilden förändrats pga ett antal allvarligare incidenter?

 

jo om det nu var så att det har skett en ökning av antalet allvarliga incidenter.

 

/b

 

Vilket det verkar ha gjort.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...