Jump to content

Recommended Posts

Så det går dåligt i Afghanistan ja, ska vi lämna eller ska vi vara kvar och fortsätta i samma takt och använda nuvarande taktik som grund för nya?

Glöm inte att det bara var 5-6 år sedan Talibanregimen hängde folk i gatlyktorna bara för att dessa inte tyckte likadant som regimen, eller just bara för att dom var ivägen när en bil med "talibaner" kom rullandes.

Detta händer inte längre, och det är för att de fredsbevarande missionerna finns i området och patrullerar och gör det som vissa kallar för "skit tråkiga saker" men vad händer om vi slutar göra den där skit tråkiga patrullen i grannområdet.

Man bygger skolor, man bygger barnhem, man borrar brunnar, röjjer minor/ammunition, bygger vägar osv.

ett totalt nedbrutet land bygger man inte upp på ett par år, och bara för att vi svenskar kanske inte bidrar så mycket mer än med militär närvaro betyder det inte att ingenting händer.

Man har inte misslyckats, Man lyckades få bort regimen och det var det primära målet, däremot så har man stött på lite motgångar.

• Replies 760
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jag tycker den ser klent beväpnad ut. Men jag har väl blivit skadad av The Swede som menar att allt under 20mm akan inte räknas som beväpning

Mer kritik av hur det civila stödet till Afghanistan fungerar: Brist på bistånd i ”Sveriges provinser”. Är väl i princip detsamma som Bo Pellnäs påpekade för över ett och ett halvt år sedan i en debattartikel, tråkigt att se att samma problematik kvarstår.

Edited by Kryptörn
  • 2 weeks later...
Truppförstärkning till Afghanistan

Enligt uppgifter till Rapport kommer regeringen inom kort föreslå att antalet svenska soldater i Afghanistan utökas med fler än 100. Även dagens mandat på upp till 600 soldater kan komma att utökas till totalt 855.

Enligt förslaget behövs antalet officerare som bygger upp den afghanska armén utökas kraftigt - från 10 till 50 personer. Regeringen föreslår också att ett sk Herculesplan stationeras på flygbasen i Mazar-e-Sharif. Även en ny typ av avancerade sjukvårdshelikoptrar kan komma att stärka den svenska insatsen. Ambulanshelikoptrarna ska kunna utföra transporter inom landet. Riksdagens mandat för den svenska truppnärvaorn i Afghanistan går ut den 20 december. Regeringen väntas förutom truppförstärkningen också föreslå att mandatet förlängs med ett år.

mil.se

ja, ingen nyhet men det första siffran jag läst.

Som lite tråkigt...OT

To nordmenn såret i Afghanistan

GHOWRMACH/JÅTTÅ: To norske befal ble såret i forbindelse med en skuddveksling i Nord-Afghanistan onsdag. Nordmennene var sendt ut fra den norskledede stabiliseringsstyrken – PRT Meymaneh – for å unnsette afghanske styrker etter en anmodning om støtte.

mil.no

Svenskar i skottlossning:

Natten mellan torsdag och fredag, afghansk tid, var svenska soldater involverade i skottlossning. Ingen svensk soldat är skadad.

Incidenten ägde rum i provinsen Jowzjan, längs med Ring road 5, nära distriktet Aqcha.

Det var vid en gemensam nattpatrull med den afghanska polisen, ANP de svenska soldaterna blev utsatta för skottlossning och helt enligt de rutiner man arbetat in bestämde man sig för att snabbt besvara denna.

Efter en kort skottväxling återvände sedan de svenska soldaterna till provinskontoret i Shebergan där de har sin hemmabas.

Enligt rutin sändes en QRU, Quick Reaction Unit, ut från Camp Northern Lights, för beredskap att understödja de soldater som var på plats.

Länkt till nyheten: mil.se

EDIT: DN har lite mer om skottväxlingen: Länk

Edited by Partyman

Publicerad: 8 november 2008 kl 10.38 Afghanistan

Soldater tillhörande den svenska kontingenten FS15 i Mazar-e-Sharif, norra Afghanistan, var under natten involverade i en skottväxling. Ingen svensk soldat är skadad.

Det var under en nattpatrull i distriktet Aqcha som en grupp svenska soldater blev beskjutna. Soldaterna besvarade elden och efter en kort skottväxling körde de från platsen och fortsatte till en postering som den afghanska polisen var ansvarig för.

Under dagen i dag har de svenska soldaterna levererat medicin och sjukvårdsmaterial till en klinik i distriktet Aqcha.

http://www.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-fran-...-under-patrull/

Kanske börjar bli dags att göra något...

Kanske börjar bli dags att göra något...

Ni som sitter med kunskap.. Rör det sig om 2 olika händelser eller en och samma??

Man kan ju tolka det lite som man vill

Enligt media är det två skilda händelser. http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_2014017.svd

I det här läget är media precis lika trovärdigt som de eventuellt inblandade(Läs; personal ur FM), tycker jag.

Om man gräver i nyhetsarkivet och sedan tar en titt på en karta över operationsområdet så kan man se några intressanta paraleller...

Edit Grisfingrar

Som är vad.......? Vi kan väl få komma vidare.....vad är intressant?

Enemy TTP´s

Svensk trupp beskjuts oftast i samma del av operationsområdet och har det skjutits den ena dagen så händer det med stor sannolikhet igen inom loppet av ett par dagar.

Inte direkt någon vetenskaplig slutsats, baserat på pressens rapportering av sex incidenter (beskjutningar) som har ägt rum sen 2006.

Denna diskussion har säkert varit uppe tidigare.

Men om nu våldet ökar i norra delarna tror ni då att det finns en möjlighet att FM utökar (det har ju pratats om att utöka) med tyngre bepansrade fordon, säg ett halvt/ett strf90-kompani.

Då har man ju ett bra skydd och kan besvara attacker kraftfullt. Enda nackdelen är väl att det kan eskalera situationen.

Känns som att 90C vagnarna gör bättre nytta där än vad de gjorde i Liberia.

Men om nu våldet ökar i norra delarna tror ni då att det finns en möjlighet att FM utökar (det har ju pratats om att utöka) med tyngre bepansrade fordon, säg ett halvt/ett strf90-kompani.

Då har man ju ett bra skydd och kan besvara attacker kraftfullt. Enda nackdelen är väl att det kan eskalera situationen.

*MUTTRAR* Råkade markera allt och tryck Ctrl X på ett lysande inlägg....

*MUTTRAR*

Tanken kan te sig som god med Strf 90 i komp eller halv komp men jag tror det är fel väg att gå.

Detta då området det ageras i är ganska stort...

Jag minns inte eakt men det är ju stora delar av södra sverige som är AOR för svenskarna (ni med exakt info klarlägg gärna)

Det gör att 8-16 Strf 90 inte blir direkt effektivt.

Man kan ju som parallell se på att vid incidenten den 7 Nov drog man sig tillbaka 5 mil till en postering för ANA och inte till bas: Det betyder att det troligen var ganska långt till MeS och därigenom minst 1 timmes körning för ett antal Strf 90.

Tittar man på de incidenter som har funnits är det ju så att de också varit typiska eldöverfall där man skjuter på och drar sig ur. I det läget är Strf 90 kanske inte det mest effektiva.

Jag har också en fundering om det rör sig om grupperad patrull eller en som var under förflyttning i de två sista fallen.

Om man tittar tillbaka ett par år så har jag för mig att det var ett par (2-4) incidenter i norra delarna av landet där det var fråga om rena överfall på olika posteringar och liknande.

Som jag ser det (byggt på öppen ej fullständig info) skiljer sig dagens mönster från det som då var. Det innebär en mer "flyktig" fiende där det inte är lika enkelt att använda Strif eller liknande.

Däremot ser man en del positiva saker i de rapporterna.

Det talas om att et bara var skyddade fordon inblandade. Skall man tolka det som att et nu finns hyfsat med förstärkta LC jämfört med för några år sedan.

Ingen skadades eller dog (kanske mer på grund av tur än annat men det vet bara de som var där)

Det finns tankar om force multipliers som inte är det man normalt talar om

Ni som har erf därnere ifrån.

Vad skulle hjälpa bäst??

Mer folk i form av skytte??

Svenska Hkp för att kunna flytta folk snabbt??

Medevac hkp om det går fel??

Ugglan för att få ett bättre Undunderlag??

Eller något som jag missat?

När det gäller UAV kan jag inte svara för hur man kan utnyttja dem i detta läget... Eller i förhållande till de förhållanden som råder i Afghanistan

Jag kan bara knyta an till hus US använde dem i Bosnien och vad det gav dem där....

Hur många kombattanter har man nerkämpat? Hur mycket "pang/krona" kan man redovisa? Hur har Afghanistans BNP utvecklats sedan FS-missionerna inleddes? Hur har Sveriges värnpliktsutbildning påverkats utifrån vad man har erfart från FS-missionerna? Hur skall vi agera för att värna våra skattepengar i framtiden? Hur skall vårt insatsförsvar se ut imorgon?

Nyheten om ev kommande större förstärkning av svensk trupp kom dagarna efter att Demokraten Obama vann presidentvalet i USA.

Obama har tydligt deklarerat att han tänker genomföra stora amerikanska truppförstärkningar till kriget i Afganistan för att bekämpa talibanerna. Det kommer kanske tom ha högsta prio på hans utrikespolitiska agenda.

Han har också sagt att han kommer försöka förmå ledarna för länderna i Europa med trupp i Afganistan att också öka sin militära närvaro där.

Genom att Sverige redan har avseserat truppförstärkningar till Afganistan så kanske alliansregeringen hoppas på en gräddfil till president Obama i Vita Huset under 2009 när Sverige är ordförande i EU?

Edited by kerran
Nyheten om ev kommande större förstärkning av svensk trupp kom dagarna efter att Demokraten Obama vann presidentvalet i USA.

Obama har tydligt deklarerat att han tänker genomföra stora amerikanska truppförstärkningar till kriget i Afganistan för att bekämpa talibanerna. Det kommer kanske tom ha högsta prio på hans utrikespolitiska agenda.

Han har också sagt att han kommer försöka förmå ledarna för länderna i Europa med trupp i Afganistan att också öka sin militära närvaro där.

Genom att Sverige redan har avseserat truppförstärkningar till Afganistan så kanske alliansregeringen hoppas på en gräddfil till president Obama i Vita Huset under 2009 när Sverige är ordförande i EU?

Planerna att utöka och förstärka det svenska bidraget var på godväg genom alla de politiskaprocesserna i Sverige långt innan Obama blev vald som presidentkandidat.

Så att tro att det är ett populistiskt utspel för att skapa gräddfiler är dessvärre att tro för mycket om Sveriges möjligheter att agera med korta tidsramar.

Pressmeddelande

13 november 2008

Försvarsdepartementet

Sverige förstärker närvaron i Afghanistan

Regeringen vill förstärka den svenska militära närvaron med bland annat transportflyg, sjukvårdshelikoptrar och fler utbildnings- och samverkansgrupper, så kallade OMLT-team. Den väpnade svenska styrkan i ISAF beräknas under 2009 uppgå till cirka 500 personer jämfört med dagens bidrag om högst 390 personer.

http://www.regeringen.se/sb/d/119/a/115521

Jag minns inte eakt men det är ju stora delar av södra sverige som är AOR för svenskarna (ni med exakt info klarlägg gärna).

Vad skulle hjälpa bäst??

Med AOR så förmodar jag att du menar PRT´s AOR? Den sifftan minns jag inte heller.

OMLT AOO är däremot cirka 60X120mil och det är väl det området som skulle varit aktuellt om vi hade skickat ner ett CV90 kompani..

Helikoptrar begärdes av dåvarande CO redan för ett par år sen och det skulle innebära en klar förbättring.

Visst är UAV'er bra men ugglan är nog inte någon bra kandidat.

Jag skulle vilja se hundar för am- och vapensök, samt bevakningshundar .

Sensorsystem, t ex TÖF'en (taktiskt övervakningssystem flygplats) och mini UAV.

Ing soldater för bro- och vägbyggen, utökad C-IED förmåga

Men viktigast av allt, en bättre kvalité på soldater och utbildning, samt bättre och mer erfarna officerare.

• BlåGul -1
Hur många kombattanter har man nerkämpat?
Bedömt H-uppgift som jag har svårt att se nyttan av att få svar på.

Hur mycket "pang/krona" kan man redovisa?
Det går inte att mäta kvalitativa effekter med kvantitativa metoder. Det är helt ogörligt att med finansieringsperspektiv bedöma hur mycket Sveriges ISAF-insats har bidragit till det allmänna läget i området.

Hur har Afghanistans BNP utvecklats sedan FS-missionerna inleddes?
Hurså?

FS är numera en del av PRT MeS (inte hela) som ingår i en större helhet. Till den militära enhet så ska du lägga till ett stort antal andra processer, varje beroende av varandra.

Hur har Sveriges värnpliktsutbildning påverkats utifrån vad man har erfart från FS-missionerna?

MSS håller på med nya reglementen och rutiner som ska gälla genom hela Försvarsmakten, påkallat pga ett nytt uppträdande. Och eftersom allt fler officerare har varit ute i internationell tjänst så förs erfarenheterna in i i princip allt arbete. Erfarenheterna kommer bla från ISAF men även från andra insatsområden.

Hur skall vi agera för att värna våra skattepengar i framtiden? Hur skall vårt insatsförsvar se ut imorgon?

Insatsen i Afghanistan är inte dimensionerande för insatsförsvaret.

Hur du ska agera för att värna våra skattepengar har jag inte en aning om. Jag är positiv till att mina skattepengar gör någon nytta och inte bara går till lagerhållning av m/59 och vadmal.

/K

Appropå om man ska skicka ner ett gäng (ett kompani?) strf 90 eller inte.

Jag har svårt att se dessa skulle skydda nämvärt mot eldöverfall av den enkla anledningen att fienden (de som utför överfallet, vilka dessa nu är) helt enkelt inte kommer utföra överfall på förband, konvojer eller liknande där strf 90 eller liknande ingår, av ren självbevarelsedrift. Istället överfaller man de förband, konvojer eller liknande som saknar strf 90 (SISU-vagnar eller kanske bara toyota landcruiser).

Man ger fienden lite mindre valmöjligheter men så länge man inte skyddar alla förband, konvojer och liknande med strf 90 kommer man fortfarande kunna bli överfallen.

Sen är det inte heller omöjligt att man ändå blir överfallen trots strf 90 men då blir det lite mindre muntert bland de som gör eldöverfallet.

Sen om man använder strf 90-vagnarna till att utföra mer offensiva operationer, alltså att man bestämmer själv när, var och hur striden sker, har man nytta av 90orna.

Har förresten inte danskarna, eller var det norrmännen (eller båda?) använt strf 90 nere i affestan?

Edited by Anders
Lade till 6 st 'r' då ställföreträdare 90 har utgått ur sortimentet
Sen om man använder strf 90-vagnarna till att utföra mer offensiva operationer, alltså att man bestämmer själv när, var och hur striden sker, har man nytta av 90orna.

Har förresten inte danskarna, eller var det norrmännen (eller båda?) använt strf 90 nere i affestan?

Norrmänen har haft strf 90 till sin QRF när de bemannade den, numera är de skeppade till PRT MEY där de har dem stående iaf de behöver eskalera och nyttja tyngre fordon.

Danskarna nyttjar Leopard II:or istället, och även de går sönder i eldöverfall...

• BlåGul -1

Nu går ledarskribent på Expressen igång:

Om jag vore svensk soldat i Afghanistan skulle jag vara heligt förbannad på den bristande uppbackningen hemifrån.

...

Hela artikeln

Hon har rätt i mycket men jag tycker ändå att hon överdriver en aning, framför allt när det gäller informationsspridningen efter påskjutningarna.

Vad skulle hjälpa bäst??

Bortsett från en allmänt större truppinsats för att möjliggöra militär närvaro över en större yta, så tror jag att det som skulle hjälpa bäst och faktiskt leda närvaron till framgång är om SIDA och FM jobbar sida vid sida ( :) ).

Att ge en militär befälhavare möjligheten av både garantera säkerhet i en region och i samma andetag kunna säga att "nu ska ska ingenjör Svensson här dra igång arbetet med drickvattenleveranser/vägbygge/skolbygge/elförsörjning/odlingsbevattning", det är väl "hearts and minds" om något.

Vad skulle hjälpa bäst??

Bortsett från en allmänt större truppinsats för att möjliggöra militär närvaro över en större yta, så tror jag att det som skulle hjälpa bäst och faktiskt leda närvaron till framgång är om SIDA och FM jobbar sida vid sida ( :) ).

Att ge en militär befälhavare möjligheten av både garantera säkerhet i en region och i samma andetag kunna säga att "nu ska ska ingenjör Svensson här dra igång arbetet med drickvattenleveranser/vägbygge/skolbygge/elförsörjning/odlingsbevattning", det är väl "hearts and minds" om något.

Min tankar går i banorna att det kanske vore på sin plats att utöka i områden som stärker banden med lokalbefolkningen.

Vist mer MOT är bra men då ingen verkar vilja skjuta till pengar så är det svårt att bara snacka sig till stöd. Skulle däremot MOT kunna ta med sig lite Ingsoldater och maskiner och gräva ny brunn, bevattningsanläggning, eller på annat sätt hjälpa i byggnation kanske uppgifter vore lättare. Så mitt fokus skulle ligga på OMLT, MED-/CASEVAC och Ingenheter, men jag har häller inte alla korten och jag kan bara bedöma utifrån vad som jag kan läsa eller höra här hemma.

Edited by 3924
Bortsett från en allmänt större truppinsats för att möjliggöra militär närvaro över en större yta, så tror jag att det som skulle hjälpa bäst och faktiskt leda närvaron till framgång är om SIDA och FM jobbar sida vid sida ( ;-) ).

Nu skall vi kanske inte gå in i detaljer..

Men jag trodde att det var EXAKT VAD CIMIC gick ut på??

Det känns som att trots mer fokus på detta har just bristen på skytte-lasse/ing-maja i dagens insatser gjort att det kommit i skymundan?

Min tes:

1993-1995 så gjorde vi en hel del arbete i Bosnien för att skapa egen framkomlighet och force protection.

Detta tack vare en tung insats med bland annat ett ING komp.

det gjorde att vännerna i Missionsområdet talade extremt gott om Nordbat och dess påverkan i omrpdet.

Idag har vi ett ganska utspritt gruppering i Afghanistan.

Det gör att man inte kan göra detta.

JAG TRODDE att efter allt gnäll från CIMIC/samverkansfolk (detta är ju inga nyheter varju en av de största problemen för samverkansfolket 1997 & 2000 att man inte hade någon egen pengapung) att detta var bättre....

Att man hade pengar till att göra biståndsprojekt KOPPLADE till militära insatser (på samma sätt som faktiskt i alla fall USA jobbade 2000 med pengar från USAID som fördelades ut av militära förband)

men jag tolkar det som du skriver att det fortf är inte på detta sättet??

Hur många kombattanter har man nerkämpat? Hur mycket "pang/krona" kan man redovisa? Hur har Afghanistans BNP utvecklats sedan FS-missionerna inleddes? Hur har Sveriges värnpliktsutbildning påverkats utifrån vad man har erfart från FS-missionerna? Hur skall vi agera för att värna våra skattepengar i framtiden? Hur skall vårt insatsförsvar se ut imorgon?

Målet måste väl ändå vara att skjuta så lite som möjligt, inte tvärt om? Alla potentiella rebeller/Talibaner behöver inte bekämpas, men de ska inte ges möjligheten att bruka våld. Ur en politisk vetenskap-synvinkel så är syftet med militär närvaro att öka säkerheten och stabiliteten i landet vilket ger spill over-effekter till andra länder (däribland Sverige), kombinerat med den good will som uppstår när Sverige "drar sin del av lasset". Ökad säkerhet och stabilitet ger möjlighet till att bygga kapacitet, d v s utbilda personal, skapa rutiner och regler samt få igång institutioner som behövs för att klara av den ökade press på samhällsfunktioner som uppstår vid demokrati. Detta i sin tur leder i bästa fall till lägre korruption och högre effektivitet. Kapacitet och institutioner byggs dock upp väldigt långsamt och leder sällan till ökad BNP i startskedet. Ett är att människor vill se ändring så snabbt, så helst skulle Afghanistan ha mcDonalds och handikappanpassade toaletter dagen efter invasionen. För oss i västvärlden tog det många år att gå från Afghanistans situation till där vi är idag. Ang. skattepengarna så tänker jag så här. De pengar som går till utlandsstyrkan får ses som en investering eller en försäkring. En krona som går till utlandsstyrkan ger en viss effekt för att förhindra att terrorism, sjukdomar och droger sprids till andra länder. Den kronan skulle istället kunna läggas på försvaret här hemma, men p g a avtagande marginalnytta kan vi förmodligen få större nytta av att kombinera flera lösningar istället för att lägga alla ägg i samma korg. Hur insatsförsvaret imorgon och hur värnpliktsutbildningen har påverkats har jag inga svar på.

*MUTTRAR* Råkade markera allt och tryck Ctrl X på ett lysande inlägg....

*MUTTRAR*

Man kan ju som parallell se på att vid incidenten den 7 Nov drog man sig tillbaka 5 mil till en postering för ANA och inte till bas: Det betyder att det troligen var ganska långt till MeS och därigenom minst 1 timmes körning för ett antal Strf 90.

Tittar man på de incidenter som har funnits är det ju så att de också varit typiska eldöverfall där man skjuter på och drar sig ur. I det läget är Strf 90 kanske inte det mest effektiva.

Jag har också en fundering om det rör sig om grupperad patrull eller en som var under förflyttning i de två sista fallen.

Vad skulle hjälpa bäst??

När det gäller UAV kan jag inte svara för hur man kan utnyttja dem i detta läget... Eller i förhållande till de förhållanden som råder i Afghanistan

Jag kan bara knyta an till hus US använde dem i Bosnien och vad det gav dem där....

Maverick ska försöka svara på en del av dina frågar samt rätta något påstående.

Truppen som blev påskjuten den 7/11 drog sig ur striden medelst växelvis tillbakaryckning samtidigt som man besvarade elden, de drog sig tillbaka till EGEN bas , ej ANA bas. Avståndet är dock rätt, ca 5 mil.

HKP bör skickas ner då det kraftigt hjälper swe PRT med sjukvårdsresurser som flyger under mindre begränsande regler än tyskarna. OBS ej i första hand för trupptp.

Ugglan är för stor det bör istället vara miniUAV för att bakom en höjd kunna inhämta UND på andra sidan.

Körsträckan från CNL till händelsen är minst 1½ timma när larmet går, är det på dagen mer ändå pga trafiken, CV90 kan göra nytta men det är ju egentligen inte vi som ska lösa konfilkten det är ju Afghanerna själva. Jag tror istället på att utöka OMLT till minst en pluton skytte, allra helst ett kompani, det är ANA/ANP mfl som ska lösa, vi ska HJÄLPA dom att fixa det. Då ska vi inte åka själva varje gång.