Jump to content

Sveriges militära deltagade i Afghanistan


Recommended Posts

Givetvis, dock undrar man ju hur det kan finnas brist på kulsprutor i den utsträckningen att man måste ta från ett R10-förband?

Är ju svårt att kalla hela 313 för R10, om en pluton inte ens kan genomföra lösskjutning i Kbg. Eller det kanske bara är jag som är trött på hur det hela har "skötts". :rolleyes:

 

OT

Kan det faktiskt finnas en sådan otrolig brist på fungerande kulsprutor i ett land som Sverige?

 

kp90-systemet ska enligt tidigare publicerade uppgifter genomgå REMO till ksp90C under 2009, kan kanske vara en orsak till att just nu råder brist på ksp90.

 

Mer info

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=35872

Link to comment
Share on other sites

Det är väl praktiskt att kunna ta från ett förband och skicka till ett annat om det första förbandet absolut inte behöver det, då slipper man ju öppna upp en ny låda som hämtats långt in i berget :rolleyes:

 

det är ju trots allt bara ett pennsträck.

Link to comment
Share on other sites

OT: Man kunde ju tagit kompanichefens (för skyttekompaniet) KSP90 till att börja med.. Vet inte hur normalt det är att majorer springer runt med spruta vare sig i Sverige eller i US, men det är liiite för mycket för min smak.

Link to comment
Share on other sites

OT: Man kunde ju tagit kompanichefens (för skyttekompaniet) KSP90 till att börja med.. Vet inte hur normalt det är att majorer springer runt med spruta vare sig i Sverige eller i US, men det är liiite för mycket för min smak.

bg_band2.jpg

Ja, hemskt OT, och ganska internt.

Räcker så.

--------------------

REGLER

Link to comment
Share on other sites

Givetvis, dock undrar man ju hur det kan finnas brist på kulsprutor i den utsträckningen att man måste ta från ett R10-förband?

Är ju svårt att kalla hela 313 för R10, om en pluton inte ens kan genomföra lösskjutning i Kbg. Eller det kanske bara är jag som är trött på hur det hela har "skötts". :rolleyes:

 

OT

Kan det faktiskt finnas en sådan otrolig brist på fungerande kulsprutor i ett land som Sverige?

 

kp90-systemet ska enligt tidigare publicerade uppgifter genomgå REMO till ksp90C under 2009, kan kanske vara en orsak till att just nu råder brist på ksp90.

 

Mer info

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=35872

 

Det är just den här oförmågan att utifrån verksamheten fatta rationella beslut som göra att allt fuckar upp. "Systemets" behov av KSP:n går före OMLTs.

Den gösen som sitter långt inne i en skrubb och fattar sådana beslut har säkerligen aldrig varit på mission och det ter sig

väldigt rationellt för denne att inte ta ut några KSP90 före modifiering. Målet för denne är att förvalta KSP90 systemet, tyvärr skiljer sig målsättningen något från FSs målsättning! (Hoppas jag!!!! : )

Link to comment
Share on other sites

Givetvis, dock undrar man ju hur det kan finnas brist på kulsprutor i den utsträckningen att man måste ta från ett R10-förband?

Är ju svårt att kalla hela 313 för R10, om en pluton inte ens kan genomföra lösskjutning i Kbg. Eller det kanske bara är jag som är trött på hur det hela har "skötts". :rolleyes:

 

OT

Kan det faktiskt finnas en sådan otrolig brist på fungerande kulsprutor i ett land som Sverige?

 

kp90-systemet ska enligt tidigare publicerade uppgifter genomgå REMO till ksp90C under 2009, kan kanske vara en orsak till att just nu råder brist på ksp90.

 

Mer info

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=35872

 

Det är just den här oförmågan att utifrån verksamheten fatta rationella beslut som göra att allt fuckar upp. "Systemets" behov av KSP:n går före OMLTs.

Den gösen som sitter långt inne i en skrubb och fattar sådana beslut har säkerligen aldrig varit på mission och det ter sig

väldigt rationellt för denne att inte ta ut några KSP90 före modifiering. Målet för denne är att förvalta KSP90 systemet, tyvärr skiljer sig målsättningen något från FSs målsättning! (Hoppas jag!!!! : )

 

När man fattade beslutet att REMO skulle genomföras på ksp90-systemet under 2009 visste man ju inte hur utvecklingen i Affe skulle bli. Systemet ska ju genomgå REMO någon gång så när man än lägger det så kommer det ju påverka på något sett. Sedan när det gäller ksp:er till OMLT så var väll detta en efterfrågan av ksp58 och inte fler 90:or som jag förstod det.

Link to comment
Share on other sites

När man fattade beslutet att REMO skulle genomföras på ksp90-systemet under 2009 visste man ju inte hur utvecklingen i Affe skulle bli. Systemet ska ju genomgå REMO någon gång så när man än lägger det så kommer det ju påverka på något sett.

 

Man kan väl för tusan hakar inte dränera den skarpa verksamheten på materiel på grund av REMO?! Har vi så förbaskat begränsade resurser så ska vi överhuvudtaget inte skicka ut trupp längre bort än att de kan ta bussen hem till regementet om det börjar regna.

Link to comment
Share on other sites

När man fattade beslutet att REMO skulle genomföras på ksp90-systemet under 2009 visste man ju inte hur utvecklingen i Affe skulle bli. Systemet ska ju genomgå REMO någon gång så när man än lägger det så kommer det ju påverka på något sett.

 

Man kan väl för tusan hakar inte dränera den skarpa verksamheten på materiel på grund av REMO?! Har vi så förbaskat begränsade resurser så ska vi överhuvudtaget inte skicka ut trupp längre bort än att de kan ta bussen hem till regementet om det börjar regna.

 

Det har hänt förut!, lägger bara fram en möjlig förklaring.

 

Don't kill the budbärare :banghead:

Edited by 3924
Link to comment
Share on other sites

Svensk-finsk trupp i strid i natt

Publicerad: 21 augusti 2009 kl 07.09 Afghanistan

 

En svensk-finsk enhet var natten till i dag i strid med upprorsmän i den västra delen av det svensk-finska ansvarsområdet.

 

Det handlar om ett område som under en tid varit oroligt och där den svensk-finska styrkan tillsammans afghanska säkerhetsstyrkor gjort omfattande insatser för att skapa säkerhet.

 

Inga soldater i den svensk-finska enheten har skadats under nattens stridigheter.

 

Soldaterna på plats var i området för att möta en enhet som under torsdagen attackerats med en IED, en hemmagjord bomb. Inte heller under den attacken skadades några soldater.

 

De svensk-finska enheterna finns kvar i området och fortsätter arbetet med att upprätthålla säkerheten.

Mil.se

 

Bra att ingen vart skadad.

Link to comment
Share on other sites

Var det någon som tittade på debatt i svt igår kväll? Halva programet ägnades åt att diskutera sveriges truppbidrag i afghanistan. Tycker det var ganska intressant.

 

Kolla in eftersnacket på svt:s webb. De sista 2min och 38sek är det en livlig diskussion. Säger bara Maj Britt Theorin :banghead: Vad spelar det för roll om hon har "hundra års" erfarenhet av fredsarbete när det sitter en soldat som själv varit nere i afghanistan och berättar hur det ligger till med roe. "Lättstött" verkar hon vara allafall eftersom hon måste dra hela sitt cv när hon får lite mothugg.

Edited by Lincon86
Link to comment
Share on other sites

Var det någon som tittade på debatt i svt igår kväll? Halva programet ägnades åt att diskutera sveriges truppbidrag i afghanistan. Tycker det var ganska intressant.

 

Kolla in eftersnacket på svt:s webb. De sista 2min och 38sek är det en livlig diskussion. Säger bara Maj Britt Theorin :banghead: Vad spelar det för roll om hon har "hundra års" erfarenhet av fredsarbete när det sitter en soldat som själv varit nere i afghanistan och berättar hur det ligger till med roe. "Lättstött" verkar hon vara allafall eftersom hon måste dra hela sitt cv när hon får lite mothugg.

 

Jo Maj Britt Theorin verkar leva i sin egna lilla värd.

 

Vi diskuterar programmet i annan tråd

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=42478

Link to comment
Share on other sites

Någon som vill läsa detta och se om några fel finns? Jag är ingen expert, men det känns väldigt förenklat eller okunnigt vissa stycken. Men å andra sidan baserar jag mina kunskaper från detta forum, så jag är lite vinklad åt andra hållet. Eller?

 

Helsinborgs Dagblad:

"I väntan på den svarta plastsäcken"

Link to comment
Share on other sites

"Oklart FN-mandat", vad f-n är det?

Det är åtminstone tre stycken FN-resolutioner som reglerar deltagandet i Afghanistan och det finns inte tillstymmelse till oklarheter i det. Om man påstår det så är man bara dåligt påläst.

 

Artikeln i Hd.se är bara ännu ett populistiskt utspel med ringa faktabakgrund och med väldigt dåligt etiskt förhållningssätt. Visst finns det fog för att kritisera insatserna i Afghanistan, men inte ett enda giltigt argument framförs i artikeln.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

"Oklart FN-mandat", vad f-n är det?

Det är åtminstone tre stycken FN-resolutioner som reglerar deltagandet i Afghanistan och det finns inte tillstymmelse till oklarheter i det. Om man påstår det så är man bara dåligt påläst.

 

Oklart FN-mandat innebär att sagesmannen inte kan ta det till sig då det a) är skrivet på utrikiska eller b) saknar fyrfärgsillustrationer som förklarar innehållet eller c) texten är för lång och det är lättare att fabulera och gorma från barrikaderna.

 

Tror att den definitionen stod i SAOL nånstans...

 

:happy:

Link to comment
Share on other sites

SvD rapporterar idag att TLC med liner nu fått utreseförbud från camperna pga hotet från IED. Ett ordentligt skydd för skytten på Galten är också i pipe'n.

 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3417953.svd

 

Det känns som FM snart behöver införskaffa mer Galtar*. Om siffrorna stämmer så kommer 7 av 10 galtar användas ner i Afghanistan under 2010. Vilket ger i runda slänger ger ca 30st kvar hemma i Sverige. Av dom kommer väl en del att vara öronmärkta för missionsutbildning till Afghanistan. Sen vill väl K3 ha en del till nästa NBG då blir det enligt mina amatörmässiga slutsatser brist på vildsvin.

 

*=Om inte AMV/SEP är tänkt att ersätta galten. Dock tidigast 2014?

Link to comment
Share on other sites

SvD rapporterar idag att TLC med liner nu fått utreseförbud från camperna pga hotet från IED. Ett ordentligt skydd för skytten på Galten är också i pipe'n.

 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3417953.svd

 

Det känns som FM snart behöver införskaffa mer Galtar*. Om siffrorna stämmer så kommer 7 av 10 galtar användas ner i Afghanistan under 2010. Vilket ger i runda slänger ger ca 30st kvar hemma i Sverige. Av dom kommer väl en del att vara öronmärkta för missionsutbildning till Afghanistan. Sen vill väl K3 ha en del till nästa NBG då blir det enligt mina amatörmässiga slutsatser brist på vildsvin.

 

*=Om inte AMV/SEP är tänkt att ersätta galten. Dock tidigast 2014?

Hur räknar du nu? Alla 260 beställda Galtar ska vara levererade under 2010! Även om vi då har 80 Galtar i afghanistan så kommer vi ju fortfarande att ha 180 fordon över - eller har jag missat nått?

Link to comment
Share on other sites

SvD rapporterar idag att TLC med liner nu fått utreseförbud från camperna pga hotet från IED. Ett ordentligt skydd för skytten på Galten är också i pipe'n.

 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3417953.svd

 

Det känns som FM snart behöver införskaffa mer Galtar*. Om siffrorna stämmer så kommer 7 av 10 galtar användas ner i Afghanistan under 2010. Vilket ger i runda slänger ger ca 30st kvar hemma i Sverige. Av dom kommer väl en del att vara öronmärkta för missionsutbildning till Afghanistan. Sen vill väl K3 ha en del till nästa NBG då blir det enligt mina amatörmässiga slutsatser brist på vildsvin.

 

*=Om inte AMV/SEP är tänkt att ersätta galten. Dock tidigast 2014?

Hur räknar du nu? Alla 260 beställda Galtar ska vara levererade under 2010! Även om vi då har 80 Galtar i afghanistan så kommer vi ju fortfarande att ha 180 fordon över - eller har jag missat nått?

 

My bad jag har fattat så att siffran ligger runt 100st beställda galtar.

Link to comment
Share on other sites

http://www.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-fran-...ra-Afghanistan/

Intressant och informativ artikel tycker jag. Har på senare tid fått intrycket av att FM inte längre bara har "tillrättalagd" information på mil.se, både om internationella insatser och verksamheten på hemmaplan. insvepningen i bomull har minskat och man går mer rakt på sak. Bra utveckling.

 

Vad är det för mörkermojäng(?) på 58'an förresten? Bildförstärkare eller IRV? Tillgänglig info? Lär ju inte vara superduperhemlig eftersom den är på bild..

Link to comment
Share on other sites

http://www.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-fran-...ra-Afghanistan/

Intressant och informativ artikel tycker jag. Har på senare tid fått intrycket av att FM inte längre bara har "tillrättalagd" information på mil.se, både om internationella insatser och verksamheten på hemmaplan. insvepningen i bomull har minskat och man går mer rakt på sak. Bra utveckling.

 

En del av informationen i ovanstående artikel var hämtad från Carnegie Endowment de har mycket läsvärt på sin sida.

The Taliban´s winning strategy in Afghanistan

Link to comment
Share on other sites

Obamas general dömer ut Natotaktik

President Barack Obamas nya chef för Natostyrkorna i Afghanistan sågar den hittillsvarande insatsen jäms med fotknölarna. ”Vi har vunnit alla strider vi utkämpat med talibanerna, ändå är vi inte i närheten av någon seger”, skriver general Stanley McChrystal i en rapport.

Det låter så självklart men uppenbarligen är det inte det.

Link to comment
Share on other sites

Det börjar bli vardagsmat nu: Svenskar beskjutna i Afghanistan

 

Publicerad: 6 september 2009, 09.07. Senast ändrad: 6 september 2009, 09.34

 

En patrull från den svensk-finska styrkan i Afghanistan utsattes för ett eldöverfall på söndagsförmiddagen, cirka fem mil söder om Mazar-i-Sharif. Inga soldater eller någon materiel skadades, enligt Försvaret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...