Jump to content

Sveriges militära deltagade i Afghanistan


Recommended Posts

@JK Nilsson

Att inte förbekämpa ingår liksom i paketet när det gäller PSO:s och då blir det ofta sammanstöt och i efterhand.

Det som nu sker har hänt tidigare i andra missioner så utifrån det är det intet nytt under solen.

 

/K

Jo naturligtvis är jag medveten om det, att bli pucktvåa är liksom naturligt med tanke på gällande ROE och annat förvänat uppträdande i kombination med avsaknad av spaningsresurser längre fram efter vägen.

 

Min stora undran är hur det kan komma sig att svensk personal så gott som alltid klarar sig fysiskt helskinande igenom ett eldöverfall.

 

J.K Nilsson

Link to comment
Share on other sites

Men om jag formulerar mig så här då?

 

Jag konstaterar att svensk personal har varit i efterhand och det av naturliga orsaker samtidigt som "vi" inte lidit några skador eller förluster. Krook räknar ovan upp en delmängd i den förklaring jag försöker sätta ord på men jag tror jag anar att skillnaden i uppträdandet mellan styrkorna också spelar in.

 

Kan det vara så att i det svenska området så har vi mer motstånd av det som skulle kunna vara motorcykelgäng i Skåne med obefintlig känsla för hur man uppträder för att låsa fast motståndare och sedan bekämpar dom. Jag tycker mig se att motståndet som svenskarna möter mer är ute efter att visa sig och försöker vara "tuffa" genom att skjuta på patruller utan att vara särskillt effektiva. Kan det vara så att Afghanerna i området inte uppträder som militära förband som gör att utfallet är lyckosamt för "vår" del?

 

Ser vi alltså en machokultur med grova våldsinslag som möter ett mer modernt militärt tänkande? En form av ett samtida möte mellan Keegan och Clausewitz? Jag anser att Afghanerna skulle kunna utöva våldet mer effektivt än man gör, frågan är bara varför man inte gör det.

 

J.K Nilsson

Edited by J.K Nilsson
Link to comment
Share on other sites

Jag har handlett JK Nilsson och OK:at omtaget i den här tråden /Krook BG.

 

Som medlem:

En kardinalfel som många gör (inkl Rekkedahl) är att säga "Afghanerna", för vilka är de egentligen? I min värld så är inte de någon homogen grupp utan ett antal grupperingar med olika intressen (territorium, makt, pengar, fred, liberalism). Mer olika än vad vi i väst tror.

 

I Sveriges AOR så finns det grupperingar som har intresse av att utföra attacker mot ISAF. De är dock ganska få i förhållande till de som inte har intresset.

 

Generellt så är låg grad av samordning av truppmassor något av kännetecknande för irreguljär krigföring.

Link to comment
Share on other sites

En kardinalfel som många gör (inkl Rekkedahl) är att säga "Afghanerna", för vilka är de egentligen? I min värld så är inte de någon homogen grupp utan ett antal grupperingar med olika intressen (territorium, makt, pengar, fred, liberalism). Mer olika än vad vi i väst tror.

Egentligen visste jag detta men krånglade till det hela. :baskerPa: Förhållandet är ju att det är relativt lugna och stillsamma patruller större delen av tiden så det måste ju innebära att om det inte är ett öppet välkommnande av svenska styrkan så finns det en acceptans för den som inte bör bortses ifrån.

 

 

I Sveriges AOR så finns det grupperingar som har intresse av att utföra attacker mot ISAF. De är dock ganska få i förhållande till de som inte har intresset.

Givetvis men bara för att dom är få så innebär det inte mycket arbete och krav på rätt utrustning men det finns det ju andra trådar till. Dock så tycker jag det är intressant ur akademisk synvinkel att det finns en vilja att beskjuta ISAF men handhavandemässigt så är det mer likt våldsamma barn i sandlådan.

 

Generellt så är låg grad av samordning av truppmassor något av kännetecknande för irreguljär krigföring.

Skulle man kunna säga modern irreguljär krigföring? Gerillakrigföring har historiskt lett till förluster hos den moderna armén. Motståndsmän under andra världskriget var ju inte helt misslyckade eller varför inte Viet Cong under Vietnamkriget. Jag menar att samordningen inom den lilla truppen har varit bättre förr.

 

Kan det vara så de som beskjuter ISAF lyckas bättre när dom bekämpar varandra istället för det moderna ISAF?

 

J.K Nilsson

Link to comment
Share on other sites

Det som pågår i Afghanistan är "4 generation warfare" som en del kallar det, ganska respekterade människor för den delen.

Att det är svårare att slå ut ISAF än den lokala byälsten i byn bredvid är väl mer eller mindre självklart, så det resonemanget är ju helt rätt.

 

Vi är bättre skyddade.

Vi har ett litet övertag i mörker, utan att gå in för mycket så borde det kraftigt förbättras. det kan man ta via PM inte i öppna forum.

Vi har bra utbildning, men då ska vi betänka att de som vi "kämpar" mot kan de facto ha stridit i några år mot Sovjet och förmodligen under många år i inbördes stridigheter.

 

Men det är trots allt inte de som är den huvudsakliga fienden, det är "vanliga" kriminella sk Guns for Hire som genomför eldöverfall, IED mm mot oss, med stöd och för betalning från tex Talibanerna. När jag var nere i landet 2008 så var priset för en IED ca 5000 dollar för att placera ut och utlösa, det försörjer ganska många personer under ganska lång tid i Afghanistan. Som jämförelse så tjänar en polis i ANP ung 60dollar per månad.

 

Kommer turen att ta slut för de svenska ISAF soldaterna, du (JK Nilsson) uttrycker vissa förhåger åt det hållet, ja om det nu är tur, oskicklighet hos motståndaren, felplanerade överfall eller vad det nu är kan jag inte riktigt svara på, men det eldverfall jag och min grupp utsattes för den 8/11 var ytterst välplanerat enligt vår uppfattning.

Samtidigt eldöppnande från klockan tre och klockan halvsju

inom 3 sek var det tre st RPG i luften

AK och KSp från resten, och det var ren slump att det inte träffade oss, första RPG granaten träffade ca 50 cm från TLC SPS, den andra ca 15 m utanför luftbrisad pga studs i sanddyn innan och den tredje ca 1m över tornet på Patrian. Stridsavstånd minst ca 300m och det var kolmörkt, förmodligen enda anledningen till att de inte träffade.

 

För de som är neres nu och framöver så önskar jag er alla lycka till på uppdraget, förluster kommer det att att kommaflera, förhoppningsvis bara i sällsynta fall men vi ska nog inte vara alltför oförberedda på det just nu.

Link to comment
Share on other sites

Min spontana tanke om varför ingen skadas motsv (även om jag är rädd för att det snart händer något skadeutfall) men iaf, anta att dessa grupper som beskjutit ISAF de senaste veckorna inte är direkt kopplade till "talibanrörelsen" även om många inom den rörelsen gärna tar på sig skulden.

 

de olika grupperna som beskjutit har antagligen inte heller någon större kontakt med varandra, även norra Afghanistan består ju av rövarband och mindre krigsherreliknande områden och dessa är ju trängda så gott det går, när ISAF sedan rullar förbi så tar man ju säkert chansen att maktdemonstrera sig lite och visa att man finns där.

 

Motivationen att med full kraft anfalla en patrull för att då döda så många som möjligt är säkerligen inte det som dessa grupper syftar efter främst därför att resultatet skulle bli

en klappjakt efter buset och en ännu större närvaro av militär än vad som pågår idag och det vill ju säkerligen inte dessa grupper.

 

kanske är det bara ren slump att det nu brakat lös flera gånger på bara veckor och eventuellt kanske det lugnar ned sig lite om/när de som nu har skjutit på ISAF blir medvetna om att andra grupper också fått för sig att beskjuta oss.

 

Anledningen till att ingen "Peppar peppar ta i trä" ISAF personal skadats under dessa beskjutningar kan vi tacka vår utrustning och tillvägagångssätt för att trots allt så är det ju vi som sitter i pansarfordon, vi som har mörkerkikare, och Automatkanoner och ordentlig radioutrustning.

 

Rebellerna vet nog minnsan hur man använder en AK-47 och ett RPG, för de som han läsa redogörelsen som nu är borttagen från forumet angående striden då svenskar sköt ihjäl 3 rebeller så bör man ta i beaktning att rebellerna faktiskt lyckades få stop på Galten, och man lyckades senare träffa Patrian med ett RPG som träffade ena däcket, och detta genomförde man på kvällen då det är mörkt (hur mörkt vet jag inte), antar att dom också har stålsikten på sina vapen.

 

Ur min synvinkel så var det ett lyckat överfall, tur bara att dom inte träffade rakt i bredsida i både patrian och galten, vad hade det stått i tidningarna då?

 

ISAF satt ju trots allt i stålfordon, hur hade det sett ut om det varit en fotpatrull som besköts :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Talibanerna får ofta skulden för allt som är "fel" i Afganistan.

I Sveriges AOR, så är talibanerna relativt underrepresenterade. Största grupperingarna består ju som sagt av diverse Krigsherrar, vars största inkomstkälla är opium.

Detta är enligt min uppfattning, varför det har varit så pass "lugnt" där. Då målet för dessa grupperingar inte är så mycket "bekämpa", som att skrämma.

 

Sedan vad gäller våra fina fordon, så är det ju bara en frågan om laddvikt. Skulle någon verkligen villa bekämpa svensktrupp, så är det ju bara att bygga gradvis större bomber tills dess att man märker att dessa har avsedd effekt i målet. Detta är något vi kan se på hur utvecklingen har gott i Irak.

Jänkarna började med oskyddade fordon, bomberna var små men gjorde stor skada.

Jänkarna började med splitterskyddade fordon, bomberna blev större och skadan förblev stor.

Detta är ju samma utveckling som sker överallt. Du uppfinner ett bättre skydd, då uppfinner jag ett bättre vapen - om och om igen... det är ju detta som driver utvecklingen.

 

Skulle talibanerna tryckas iväg från den södra delarna, så kan vi se en helt annan utveckling i vårat AOR. Samma sak om talibanerna skulle börja få in större truppförstärkningar som gör att dom kan börja bredda sig och kämpa på fler fronter med större styrka.

 

Missförstå mig rätt nu, jag anser att vi ska ha svensktrupp på plats. Men att vi måste vara beredda på att skicka mer trupp dit om vi ska kunna utföra vårat jobb.

"Fläkten" har börjat snurra och skiten är i luften, dags att börja öppna ögonen.....

Link to comment
Share on other sites

Det som pågår i Afghanistan är "4 generation warfare" som en del kallar det, ganska respekterade människor för den delen.

Att det är svårare att slå ut ISAF än den lokala byälsten i byn bredvid är väl mer eller mindre självklart, så det resonemanget är ju helt rätt.

Jag skulle hellre kalla det "Nya krig" som är en modern term i jämförelse med fjärde generationens krigföring. Visserligen så skulle man kunna tänka sig att beskriva våldsutövningen för "Fjärde genrationens krigföring", termen "Nya krig" tar hänsyn till sammhällsförändingen i stort och det externa stödet.

 

Vi har bra utbildning, men då ska vi betänka att de som vi "kämpar" mot kan de facto ha stridit i några år mot Sovjet och förmodligen under många år i inbördes stridigheter.

Men sovjet ligger trots allt ganska långt bort och jag spekulerade i att de innebördes stridigheter ligger rätt så långt ifrån välrepeterade genomföranden.

 

Men det är trots allt inte de som är den huvudsakliga fienden, det är "vanliga" kriminella sk Guns for Hire som genomför eldöverfall, IED mm mot oss, med stöd och för betalning från tex Talibanerna. När jag var nere i landet 2008 så var priset för en IED ca 5000 dollar för att placera ut och utlösa, det försörjer ganska många personer under ganska lång tid i Afghanistan. Som jämförelse så tjänar en polis i ANP ung 60dollar per månad.

Nog så eländigt men jag får tanken att dessa sammanstötar mer liknar skottväxling vid polisingripanden, vilket händer även i Sverige. Hur pass väl stämmer den bilden?

 

Kommer turen att ta slut för de svenska ISAF soldaterna, du (JK Nilsson) uttrycker vissa förhåger åt det hållet, ja om det nu är tur, oskicklighet hos motståndaren, felplanerade överfall eller vad det nu är kan jag inte riktigt svara på, men det eldverfall jag och min grupp utsattes för den 8/11 var ytterst välplanerat enligt vår uppfattning.

Samtidigt eldöppnande från klockan tre och klockan halvsju

inom 3 sek var det tre st RPG i luften

AK och KSp från resten, och det var ren slump att det inte träffade oss, första RPG granaten träffade ca 50 cm från TLC SPS, den andra ca 15 m utanför luftbrisad pga studs i sanddyn innan och den tredje ca 1m över tornet på Patrian. Stridsavstånd minst ca 300m och det var kolmörkt, förmodligen enda anledningen till att de inte träffade.

Fy fanken, det är djävligare än jag kunnat föreställa mig, det verkar inte bara vara välplanerat utan även väl genomfört. Vet vi varför dom väljer tidpunkt där dom automatiskt hammnar i efterhand? Jag skulle kunna tänka mig att om dom vore så "professionella" så borde dom använda någon form av stridsfältsbelysning, minst närlys.

 

J.K Nilsson

Link to comment
Share on other sites

Nog så eländigt men jag får tanken att dessa sammanstötar mer liknar skottväxling vid polisingripanden, vilket händer även i Sverige. Hur pass väl stämmer den bilden?

 

För egen del så drar jag inte paralleller mellan polisingripanden här hemma och timmeslånga strider med RPG:er och AK47 mot AKAN, KSP och AK5 på andra sidan.

 

Ärligt talat Nilsson, har du verkligen läst vad som har hänt där borta?

 

/K

Link to comment
Share on other sites

J.K Nilsson, glöm inte att de som är där borta också är människor (inget negativt mot dig), människor lär sig och använder sina erfarenheter senare, ISAF är också människor och har ännu mera erfarenhet men det tar inte lång tid för en grupp personer att förstå att om man vill skada någon så gör man de lättast genom att skjuta från flera håll samtidigt och från ett håll där de utpekade målen inte har bra uppsikt.

 

Underskatta aldrig fienden.

Link to comment
Share on other sites

Nog så eländigt men jag får tanken att dessa sammanstötar mer liknar skottväxling vid polisingripanden, vilket händer även i Sverige. Hur pass väl stämmer den bilden?

 

För egen del så drar jag inte paralleller mellan polisingripanden här hemma och timmeslånga strider med RPG:er och AK47 mot AKAN, KSP och AK5 på andra sidan.

 

Ärligt talat Nilsson, har du verkligen läst vad som har hänt där borta?

 

/K

Jo nog är jag är medveten om vad som händer. Jag tänkte på skillnaden i att ena sidan arbetar metodiskt och beslutsamt samtidigt som den andra sidan mer verkar vara mera obeslutsam och hamnar på efterhand när skeendet väl är igång. Den svenska ISAF styrkan verkar kunna jobba med tiden på sin sida och därigenom kunna arbeta med försvar i förvissning om att CAS kan bli tillgängligt eller en snabbinsatstyrka kan komma på plats och jobba mot motståndaren i flank.

 

Om jag uttrycker mig som att när det blir sammanstöt så verkar motståndaren i de flesta (alla?) fall "bara" kunna ställa upp med en eller två grupper som inte kan skydda sin "arbetsplats" samtidigt som ISAF kan använda fler grupper efterhand eller utnyttja luftrummet. Det var detta jag menade med polisingripande, bind motståndaren och vänta ut dem.

 

Det obehagliga lär komma om motståndaren väl lyckas med det samtidiga eldöppnandet men då verkar det inte var det lokala rövarbandet längre utan en mer militär enhet. Och det här kan komma att ändras om rövarekonomin (läs "Nya Krig av Mary Kaldór) blir bättre så att banditerna kan tillföras bättre utrustning och kan lägga tid på övning, ungefär som det historiska militariseringen av europa.

 

J.K Nilsson

Link to comment
Share on other sites

4 gen krigsföring, definerad 1989 av William S. Lind, en av de främsta experterna på området, ultrakonservativ dock i sin utstrålning och inställning.

nja jag tror nog dock han vet vad det handlar om, Afghanistan nu 2008-2209 är definitivt det!

 

Sovjet ligger ca 20 år bak i tiden, men människor blir gamla även i Afghanistan, Guvernaör Atta i Balhk är tex fd mujaheddin mot Sovjet, han skulle nog kunna lära upp några ungtuppar.

 

Polisingripanden - läste ditt inlägg efteråt men håller inte med dig, det är bra genomförda eldöverfall, där de skjuter på en massa drara sig undan alt omgrupperar, de kan sin sak, det enda de misslyckas med är att orsaka personskador....

 

Stridsfältbelysning är inte bra, man röjer sig redan när det första går i luften, rökutveckling mm, de vet dessutom att vi ser i mörker och det gör inte de lika bra som vi. Sedan lämnade inte Sovjet eftersig en massa lysamm, de hade inte så mycket sådant med sig in 1979 då den typen av lys inte användes särskilt mycket i sovjetarmén, man hade tunga saker i GRK och Art istället om det behövdes. Sedan hade man många soldater och de är "billigare".

Link to comment
Share on other sites

Hur gick det med den borttagna beskrivningen av händelsen, är den tillbaka på soldf.com eller kommer den inte att komma tillbaka?

 

Klicka här.

 

 

GMY

 

Skit oxo, borttagen på författarens begäran. Det får vi respektera, men hade varit intressant läsning.

Link to comment
Share on other sites

Idag har Expressen detta (angående OMLT) som huvudnyhet:

De strider utan fungerande vapen

Man brukar råka ut för ganska mycket bitterhet utomlands och överlag klädd i gröna/bruna kläder. Men den här översten tar nog någon sorts pris.

 

Överste Lindell är den stabilaste och mest karismatiska överste jag träffat. Visst han kommer inte bli ÖB men det blev inte

inte tuffe Uffe heller. Lindell har en gedigen erfarenhet från regionen och även andra konflikter. Men som vanligt är det någon i stålgrå kläder i bruna huset som gör en bättre bedömning än denna ruttade överste på plats i verkligheten. Att det skulle vara problem att skicka ner kulsprutor med aimpoint och nya KSP58:an och varför inte fler PSG/AG låter mycket märkligt. Men strategisk logistik har ju aldrig varit en svensk paradgren... någon har nämnt ordet systemkollaps...

/Mr Poyz

Edited by MrPoyz
Link to comment
Share on other sites

Idag har Expressen detta (angående OMLT) som huvudnyhet:

De strider utan fungerande vapen

 

 

Att Personterrängbil 6 inte förs ner i större utsträckning kan ju bero på flera orsaker, men tråkigt så är nog vissa delar av orsaken pengar, utbildning och kanske till viss del en vilja att inte lyfta för många ögonbryn. Fler "galtar" kan ses som en upptrappning. Att man inte kan få ner fler ksp:er finner jag dock något lustigt. Är det något vi har i skåpen så är det ju ksp58:or, som jag tolkar att han efterfrågar. Men denna förfrågan väcker en fundering, vad jag kan läsa mig till på mil.se så är de svenskar som i dagläget ingår i OMLT på en "hög" nivå.

På Camp Mike Spann, cirka 12 kilometer sydväst om Mazar-i-Sharif, är en grupp svenska officerare och soldater grupperade som tillhör Operational Mentoring and Liasion Team (OMLT). Deras uppgift är att fungera som mentorer åt den afghanska armén och för närvarande stödjer man chefer på kår- och brigadnivå.
Jag vet inte vad ni har för erfarenheter men jag har aldrig sett en Kår eller Brigadofficer stå och brassa ksp58 under övning, utan han såg ju till en att soldat som låg på närskydd åtog sig denna uppgift. Nu ska ju den utökning som är på G inom OMLT också röra officerare längre ner i organisationen. Där kan jag ju se ett syfte för dessa vapensystem, men de är ju inte där än, och då inte deras möjliga utrustning. Så när överste Thomas Lindell säger;
För inte så länge sedan blev jag beskjuten med kulsprutor när jag stod utanför bilarna. Kulorna ven längs benen. Men de som sköt var för långt bort för AK5. Det var inte ens lönt att försöka.
vad gjorde det ANA förband han var men? Vad jag vet så är ANA utrustade med ksp som når väl över 400m. Edited by 3924
Link to comment
Share on other sites

Överste Lindell är den stabilaste och mest karismatiska överste jag träffat. Visst han kommer inte bli ÖB men det blev inte

inte tuffe Uffe heller. Lindell har en gedigen erfarenhet från regionen och även andra konflikter. Men som vanligt är det någon i stålgrå kläder i bruna huset som gör en bättre bedömning än denna ruttade överste på plats i verkligheten.

Men även om han är rutinerad mm, är det hans uppgift som rådgivande överste i ett OMLT team att ta striden där? (särskilt på så långt avstånd). Borde han inte överlåta den åt ANA som han är där för att hjälpa att göra sånt?

Link to comment
Share on other sites

Idag har Expressen detta (angående OMLT) som huvudnyhet:

De strider utan fungerande vapen

Man brukar råka ut för ganska mycket bitterhet utomlands och överlag klädd i gröna/bruna kläder. Men den här översten tar nog någon sorts pris.

 

Överste Lindell är den stabilaste och mest karismatiska överste jag träffat. Visst han kommer inte bli ÖB men det blev inte

inte tuffe Uffe heller. Lindell har en gedigen erfarenhet från regionen och även andra konflikter. Men som vanligt är det någon i stålgrå kläder i bruna huset som gör en bättre bedömning än denna ruttade överste på plats i verkligheten. Att det skulle vara problem att skicka ner kulsprutor med aimpoint och nya KSP58:an och varför inte fler PSG/AG låter mycket märkligt. Men strategisk logistik har ju aldrig varit en svensk paradgren... någon har nämn ordet systemkollaps...

/Mr Poyz

 

För att få någon förändring är detta ypperligt bra! Har som sagt tidigare påpekat att FM inte kommer ändra på saker så länge det inte tas upp i media. Man försöker ju från FM:s håll anpassa verkligheten efter vad som passar pappret på Lidingövägen. När det påverkar en tekniker eller vpl i Sverige är det inte bra. När detta direkt försämrar säkerheten för folk i Afghanistan är det ännu sämre. Om man har varit på plats och inte sett det fenomenet så är man i min mening blind.

Mera sådant!

 

edit: stavning

Edited by losec
Link to comment
Share on other sites

Ifrågasätter inte alls överstens kompetens eller ens vad han personligen gjorde i skottlinjen. Överstar finns det gott om, och det är nog nyttigt om inte alla vänder papper 24/7. Däremot tycker jag utspelet i kvällspressen är en aning (mycket) märkligt. Jag undrar hur mycket som börjat röra sig inne på diverse G-sektioner om Gris-Basse Karlsson från skyttepluton skrivit och signerat motsvarande insändare med organisationens alla begränsningar, brister, åsikter om ledarskap osv. Blir det legitimt att påpeka brister om man har många stjärnor på axlarna?

 

Det må dock tyvärr vara hänt att det är som losec skriver, att det är det här som krävs för att få förändring. Synd bara på mediat som man valt att nyttja...

Link to comment
Share on other sites

Ifrågasätter inte alls överstens kompetens eller ens vad han personligen gjorde i skottlinjen. Överstar finns det gott om, och det är nog nyttigt om inte alla vänder papper 24/7. Däremot tycker jag utspelet i kvällspressen är en aning (mycket) märkligt. Jag undrar hur mycket som börjat röra sig inne på diverse G-sektioner om Gris-Basse Karlsson från skyttepluton skrivit och signerat motsvarande insändare med organisationens alla begränsningar, brister, åsikter om ledarskap osv. Blir det legitimt att påpeka brister om man har många stjärnor på axlarna?

 

Det må dock tyvärr vara hänt att det är som losec skriver, att det är det här som krävs för att få förändring. Synd bara på mediat som man valt att nyttja...

 

Och jag får väl hålla med dig. Dock med tillägget att hur man än gör och vem det än är, så är det känsligt att ta upp det i pressen. Helt enkelt då det handlar om begränsningar och brister som påverkar säkerhet, och det är känsliga saker att tala öppet om.

Sen att man inte lyssnar på vad förbrukningsmatriel (dvs soldater) säger, är tyvärr synd men det som händer i verkligheten.

 

edit: stavning

Edited by losec
Link to comment
Share on other sites

Jag förstår och känner igen frustrationen. Om man försökt påverka tjänstevägen utan framgång så återstår pressen som ett ytterst kraftfullt verktyg. Tror inte för en sekund att CV90'orna hade kommit på plats om det inte hade varit tack vare SvD's granskingar och kritik, jag skulle bli ytterst förvånad om inte C Insats idag har ställt några jobbiga frågor om hur och var detta ärendet behandlats och om Expressen orkar fortsätta vara jobbiga länge nog så kommer såklart ett antal Galtar att flygas ner skyndsamt.

Verkligheten inom FM är att man ska vara lojal och jobba på med under givna förutsättningar utan att klaga och ha förtroende för att ÖRA genomsyrar HELA organisationen, även den delen som finns på Lidingövägen.

 

Om vi nu erkänner att läget i även i norra delen av afghanistan försämrats kraftigt varför finns det Galtar som rullar runt här hemma i grundorg som skulle kunna behövas och rädda liv i insatsområdet? Kan det vara en kostnadsfråga? vilken kostnad är det då man försöker spara?

 

/b

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår och känner igen frustrationen. Om man försökt påverka tjänstevägen utan framgång så återstår pressen som ett ytterst kraftfullt verktyg. Tror inte för en sekund att CV90'orna hade kommit på plats om det inte hade varit tack vare SvD's granskingar och kritik, jag skulle bli ytterst förvånad om inte C Insats idag har ställt några jobbiga frågor om hur och var detta ärendet behandlats och om Expressen orkar fortsätta vara jobbiga länge nog så kommer såklart ett antal Galtar att flygas ner skyndsamt.

Verkligheten inom FM är att man ska vara lojal och jobba på med under givna förutsättningar utan att klaga och ha förtroende för att ÖRA genomsyrar HELA organisationen, även den delen som finns på Lidingövägen.

 

Om vi nu erkänner att läget i även i norra delen av afghanistan försämrats kraftigt varför finns det Galtar som rullar runt här hemma i grundorg som skulle kunna behövas och rädda liv i insatsområdet? Kan det vara en kostnadsfråga? vilken kostnad är det då man försöker spara?

 

/b

 

Det jag inte riktigt fattar med beväpning är varför det inte finns GRSP & HMG till Galtarna som är ursprungsbeväpningen.

På IA09 tex rullar alla Galtar enl utsago med den beväpningen medan vagnarna i Affe är beväpnad med 58 alt 90 :or.

Link to comment
Share on other sites

@jockster

Jag har inte svaret. Men jag kan ge dig en väldigt, väldigt trolig anledning.

Nytt vapensystem till förbandet --> mer utb tid krävs för flera soldater --> detta kostar pengar = kommer inte hända så länge det inte uppmärksammas i media.

Link to comment
Share on other sites

@jockster

Jag har inte svaret. Men jag kan ge dig en väldigt, väldigt trolig anledning.

Nytt vapensystem till förbandet --> mer utb tid krävs för flera soldater --> detta kostar pengar = kommer inte hända så länge det inte uppmärksammas i media.

 

 

Nja den köper jag inte! Min polare var m LBB på FS16 & dom fick förklaringen att HMG samt GRSP var att tagga upp.

Sen har ju Lätta skyttet fr NBG I19 använt GALTAR samt BV tidigare m tunga vapen så ngn utbkrävande grej tror inte jag

att dET handlar om!

Brist på vapen kan dET heller inte vara eftersom alla gamla SISU vagnar nästan inte används så där finns en hel del HMG över.

Jag tycker dET är skamligt att vi tar ner bättre skydd men inte bättre vapen för avståndsbekämpning,ngn skrev om fler PSG samt AG

men det är ju inte vapen att använda vid snabba situationer direkt

Edited by Dobberman
Placerade ut vokaler och konsonanter på plats
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...