Jump to content

Netbooks en samlingstråd


Kustbo

Recommended Posts

Tänkte dra igång en tråd om dessa små mini laptops eller Netbooks som på senare tid har slagit igenom rejält, ny statistik visar att 9 av de 10 mest sålda datorerna på Amazon.com är just Netbooks och i butikerna i Sverige går de åt i samma takt de kommer hem så vi lär snart var många som har såna och kan då diskutera dem och lära av varandra samt dela med oss av tips och trix, ros och ris.

 

Har nu skaffat mig en Asus Eee PC 901 med XP Home och efter några dagars testande hemma vid skrivbordet så är jag possitivt överaskad av att den är så pass snabb som den är, trodde den skulle sega mera pga den lilla proscessorn och SSD driven men den känns pigg.

 

Knäpptyst går den och inte blir den varm heller, bara lite "fis ljummen" skärmen är tydlig trots det lilla formatet upplösningen är 1024X600 så helt OK att lässa sidor på, tangentbordet är visseerligen litet men fullt hanterbart lite udda placering på vissa knappar men det är en vanesak, en lös mus är dock på G då det behövs för pekplattan med knapparna är lite jobbig vid längre arbeten.

 

Enda smolket i glädjebägaren är att den inbyggda Webcamen inte funkar, hittar den inte bland Maskinvara i enhetshanteraren eller via kontrollpanelen, någon som har tips på hur man får igång en webcam i XP har inte haft något burk med sån förut så ingen koll.

 

Laddade in både Norton och IE7 men den pinnar på bra ändå och för text/kalkyl fanns Star Office 8 med som förinstalerat och det räcker gott på en komplementburk som denna.

 

Min kommer att användas både som jobb och fritidsdator och bäras med ofta och mycket så just mobilitet, stötålighet och låg vikt är viktigt för mig, kommer att köra den mot mobilt bredband och även som Navdator i båten med GPS och navprogram men den kommer hopperligen att fylla många funktioner där jag idag släpar på en 15 tummare som väger flera kilo så tillvaron blir lättare framöver.

 

Återkommer med rapport om hur den funkar med Navprogram och GPS men har inte dessa program här så det får bli senare.

 

Har inte hunnit testa batteritiden ännu men de utlovar ju drifttider med 6 cellsbatteriet på 4-6 tim vid normal användning och det är inte illa för en sån liten dator, får se om det håller i praktiken.

 

Så fyll gärna på med Era erfarenheter och åsikter i ämnet så vi får en trevlig och nyttig diskusition om dessa små manicker :sniper:

Link to comment
Share on other sites

trodde den skulle sega mera pga den lilla proscessorn och SSD driven men den känns pigg.

 

Processorn lär (har inte kollat upp din modell) vara en atom proc och är en helt nyutvecklad processorfamilj. Den är byggd för att dra lite kräm men ändå ge rätt bra prestanda för pengarna. Men man ska vara medveten om att den är byggd för att vara billig och liten.

 

SSD (solid state disc) är det snabbaste lagringsmedia och har samma (i teorin) prestanda som flashminnen, dvs instant söktid. Så SSD är något som inte slöar ner utan snarare en enorm förbättring när det gäller lagringshastigheter.

 

Hur känns det att skriva på den under längre tider? tangentbordet är ju verkligen minimerat.

Jag har själv inte använt nån av de små men det jag sett har varit långt ifrån dåligt. Helt klart en bra produkt om du är student med klen kassa, skrivbehov och måste kånka runt på lappen hela dagarna.

Vill du däremot kunna köra lite roliga spel (det går men bara knappt) eller pyssla med program som är lite mer krävande får man nog hoppa upp ett par tusen i prisklass och köpa en 12"-13" om man vill ha en liten. Annars finns ju 15,4"+.

Link to comment
Share on other sites

trodde den skulle sega mera pga den lilla proscessorn och SSD driven men den känns pigg.

 

Processorn lär (har inte kollat upp din modell) vara en atom proc och har en helt nyutvecklad arkitektur. Den är byggd för att dra lite kräm men ändå ge rätt bra prestanda för pengarna. Men man ska vara medveten om att den är byggd för att vara billig och liten.

 

SSD (solid state disc) är det snabbaste lagringsmedia och har samma (i teorin) prestanda som flashminnen, dvs instant söktid. Så SSD är något som inte slöar ner utan snarare en enorm förbättring när det gäller lagringshastigheter.

 

Hur känns det att skriva på den under längre tider? tangentbordet är ju verkligen minimerat.

Jag har själv inte använt nån av de små men det jag sett har varit långt ifrån dåligt. Helt klart en bra produkt om du är student med klen kassa, skrivbehov och måste kånka runt på lappen hela dagarna.

Vill du däremot kunna köra lite roliga spel (det går men bara knappt) eller pyssla med program som är lite mer krävande får man nog hoppa upp ett par tusen i prisklass och köpa en 12"-13" om man vill ha en liten. Annars finns ju 15,4"+.

 

 

Ok så det är så en SSD funkar det förklarar ju snabbheten i minnet.

 

Jo en Atom 1,6ghz är det ville ha det just för att den drar lite ström då jag är beroende av batteritid.

 

Har inte skrivit någon längre löptext ännu men det känns ganska bra att skriva på den bara lite mindre än vanliga laptopen och det går ju att koppla till ett USB tgb om man ska skriva mera men det är inte aktuellt för mig då min användning av denna är just mobil.

 

Släpar med den ofta gör jag i arbetet och idag drar jag runt med en vanlig 15,4" dubbelkärnad och det blir tungt i längden, huvudsakliga behovet är mobilt bredband för nerladdning av behövliga drivrutiner och annat som lagras på USB minne för inläsning i kunds dator samt i utbildningsammanhang då jag behöver massa material med som ska visas på extern skärm eller för distrubition till andra datorer.

Kommer även att bli lite presentationsjobb och liknande men även då på extern skärm så det var ett måste med en skärm port på den.

 

Så det känns som den kommer att räcka till för mina behov, men ett måste är en extern mus för pekplattan är på tok för känslig.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Rekomenderar helt klart att köra nåt annat än Norton.

 

Norton ha en förmåga att ta mycket systemresurser, ställa till det med konstiga säkerhetsalternativ och sk adblocking som blockerar nödvändiga script.

Dessutom har jag på ett tiotal laptops varit tvungen efter en tid att avinstallera Norton då Liveupdate fått för sig att låsa datorn under uppstart och inte gått att komma in till skrivbordet. Avinstallation med Symnrt.exe i felsäkert läge som enda lösning. Har då mest kört Norton Internet Security 2003, 2004, 2005, 2006 och 2007.

 

Satsa på en virusguard med enkla funktioner och som tar mindre kraft. Tex Nod32 som jag upplever som betydligt sparsammare med systemresurser.

Bitdefender och Kaspersky sägs använda lite resureser med, men inget jag prövat själv.

 

Du bör även kontrollera och stänga ner alla Windows egna services som inte behövs.

Här är några olika guider på det

 

http://www.jasonn.com/turning_off_unnecess...s_on_windows_xp

http://beemerworld.com/tips/servicesxp.htm

http://www.overclockersclub.com/guides/windows_xp_services/

http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1786006,00.asp

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen Henke

 

Norton åkte in av gammal vana då jag har det på alla andra burkar och har haft det länge nu utan problem, men ska ha det i åtanke om den krånglar.

 

Ska kolla de länkarna och se vad Du menar då jag inte riktigt hängde med men det visar sig.

 

Fick idag klart för mig att 901.an har två fysiska SSD, en på 4GB för OS och bas programmen och en på 8GB för deet övriga så det är inte en på 12GB som jag trodde, detta går inte att ändra på så det blir till att välja rätt när man spar.

Link to comment
Share on other sites

lite OT kanske

Det är enligt min uppfattning att Norton inte alls drar så mycket resurser längre. Snarare dras de med fördomen att de gör det som grundade sig i att tidigare versioner av Norton drog mycket. Idag är Norton mycket bättre på just den biten. Allt beror ju givetvis på vad man jämför med. Men om vi jämför mot äldre versioner av Norton så är det klart mycket bättre.

Link to comment
Share on other sites

Någon som kan svara på hur pass bra det går att spela film på dem? Räcker Intel Atom 1.6ghz till för att dra runt xvid och kanske till och med .x264?

Skärmupplösning, funkar den bra till vanligt surfande eller måste man skrolla sidledes på den?

Link to comment
Share on other sites

Någon som kan svara på hur pass bra det går att spela film på dem? Räcker Intel Atom 1.6ghz till för att dra runt xvid och kanske till och med .x264?

Skärmupplösning, funkar den bra till vanligt surfande eller måste man skrolla sidledes på den?

 

Har inte testat att köra film men iaf min saknar ju DVD spelare så det måste då gå via en extern, däremot att kolla på Web TV funkar med den, har skärmupplösning 1024X600 och de flesta sidor visas utan behov av sidoscrollning, däremot med 1024X768 så blev det till att sidoscrolla!

Link to comment
Share on other sites

Tog en skärmdump på Soldf med upplösning 1024X600 på min 901.a så ser Ni hur det ser ut.

 

Försökte iaf göra det men hur får man in bilder som inte är länkar??

Knappen Insert Imsagee funkar iaf inte!!

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Ang lägga in bilder i inlägg.

 

SoldF tillåter inte att användare LADDAR UPP bilder, däremot kan man LÄNKA IN.

Alltså måste du ladda upp bilden på en webbserver/webbtjänst, det finns massa gratisalternativ.

Vi har en hel tråd om det här:

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=19716

 

Sedan LÄNKAR du in den uppladdade bilden. Struligt, visst. Men det är för att vi inte vill ha ansvaret för allt vad medlemmar kan tänkas ladda upp och minska trafikmängden från vårt webbhotell som vi redan nu överskrider markant.

 

@241

Vilken version av Norton avser du då? Enbart Virusguard, Internet Security eller 360 med backup osv?

Som jag nämnde i tidigare inlägg baserar sig mina åsikter på alla versionerna 2003-2007, där 2006 var den allra sämsta.

Men de kanske har ryckt upp sig och brutit en lång trend av att göra allt till sirap.

Oftast genom att splitta allt i ett 10 tal olika services med olika otydliga namn som vardera suger en 30 MB. McAffees suite gör likadant. Backup programmen som ingår suiterna ger ja inte mycket för, likväl ligger de oftast där och tugar fastän man valt att avstå.

Link to comment
Share on other sites

Aha då förstår jag varför den frågade efter en URL även på insert Image knappen :happy:

 

Det jag ville visa var bara att hela Soldf får plats på bredden och det gäller de flesta sidor jag kollat, så då strular jag inet med den bilden då Ni hajar ändå :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

XP Home och webcam

 

Såg någonstans att det inte fungerar med SP1 utan man måste ha SP2 i installationen.

Kan det vara förklaringen till strulet??

 

Funderar på att göra samma köp och slå till på en, men kommer att vänta då jag skall byta jobb och lutar åt att jag får en ny Sony Vaio dator så jag skall där försöka få en med hanterbar strl.

Min 15" är för stor tyvärr...

Link to comment
Share on other sites

XP Home och webcam

 

Såg någonstans att det inte fungerar med SP1 utan man måste ha SP2 i installationen.

Kan det vara förklaringen till strulet??

 

Funderar på att göra samma köp och slå till på en, men kommer att vänta då jag skall byta jobb och lutar åt att jag får en ny Sony Vaio dator så jag skall där försöka få en med hanterbar strl.

Min 15" är för stor tyvärr...

 

Kan kanske vara så men det första jag gjorde med min var att uppdatera till SP3 och webbcamen strulade iaf i början, vet faktiskt inte riktigt vad jag gjorde för att fixa det men plötsligt dök den där ikonen Video#3 upp och då funkade webbcamen :baskerKav:

 

Du kommer att uppskatta det nätta formatet om Du som jag släpar runt på datorn ofta, och hittils har jag iaf inte hamnat i ett läge där den inte räckt till prestandamässigt, så hoppas Du blir lika nöjd med Din som jag är med min.

Link to comment
Share on other sites

[

 

Kan kanske vara så men det första jag gjorde med min var att uppdatera till SP3 och webbcamen strulade iaf i början, vet faktiskt inte riktigt vad jag gjorde för att fixa det men plötsligt dök den där ikonen Video#3 upp och då funkade webbcamen :)

 

Du kommer att uppskatta det nätta formatet om Du som jag släpar runt på datorn ofta, och hittils har jag iaf inte hamnat i ett läge där den inte räckt till prestandamässigt, så hoppas Du blir lika nöjd med Din som jag är med min.

 

Ah... Klockrent... att det börjat att fungera i alla fall:-)

 

Om det inte var så att jag skall byta jobb hade jag köpt en direkt..

Min nuvarande 15" är seg att dra på tåget 1 timme i varje riktning på dagarna..

 

Hoppas jag får e som är snäppt mindre i alla fall

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

storleken på skärm/tangentbord?

modulariteten eller avsaknad av denna..

eller Intel Atom processor i? som dom hävdar i showen tekzilla på revision3.com

 

något som är mindre än en ultraportabel laptop tror jag landar någorlunda nära..men kärt barn har många konfigureringar? ;)

Link to comment
Share on other sites

Var går gränsen mellan en notebook/mini-pc och en ordinär laptop?

 

Finns nog ingen officiell norm för det men min klassning är att den går vid 12 tum, skärmstorlek <12 tum netbook/mini PC, skärmstorlek >12 tum laptop!

 

Det som är det primära med Netbooks är ju mobiliteten och att de kan följa med jämt utan att bli tunga och att man inte lämnar den hemma/på jobbet för att slippa släpa på den, min lilla Asus EeePC901 åker ner i vanliga axelväskan och är med jämt och inte ivägen, tackvare lång batteritid så slipper jag också släpa på strömadaptern, bara ta med USB 3 modemet så har jag mobilt bredband överallt (nästan iaf) så så resonerar jag om klassning.

Link to comment
Share on other sites

Var går gränsen mellan en notebook/mini-pc och en ordinär laptop?

 

Finns nog ingen officiell norm för det men min klassning är att den går vid 12 tum, skärmstorlek <12 tum netbook/mini PC, skärmstorlek >12 tum laptop

Så min Aspire 2930 med 12"-skärm, är det en notebook?

 

Det jag undrade var ifall det fanns någon "officiell" definition. Annar så kör jag med min egen nedan.

 

Notebook:

* Baserad på en embedded-processor som t.ex Intel Atom eller VIA C7.

* Är mindre än ett A4-ark (210 × 297 mm).

* Är för liten för att ha en inbyggd CD/DVD-läsare.

 

Laptop:

* Baserad på en mobile-processor som t.ex Pentium M eller Core2.

* Är större än ett A4-ark (210 × 297 mm).

* Har inbyggd CD/DVD-läsare.

Link to comment
Share on other sites

Var går gränsen mellan en notebook/mini-pc och en ordinär laptop?

 

Finns nog ingen officiell norm för det men min klassning är att den går vid 12 tum, skärmstorlek <12 tum netbook/mini PC, skärmstorlek >12 tum laptop

Så min Aspire 2930 med 12"-skärm, är det en notebook?

 

Det jag undrade var ifall det fanns någon "officiell" definition. Annar så kör jag med min egen nedan.

 

Notebook:

* Baserad på en embedded-processor som t.ex Intel Atom eller VIA C7.

* Är mindre än ett A4-ark (210 × 297 mm).

* Är för liten för att ha en inbyggd CD/DVD-läsare.

 

Laptop:

* Baserad på en mobile-processor som t.ex Pentium M eller Core2.

* Är större än ett A4-ark (210 × 297 mm).

* Har inbyggd CD/DVD-läsare.

 

Vi pratar inte om samma sak alls inser jag nu då Du pratar om en Notebook som är en klass inom Laptops, medan jag pratar om och hela tråden är avsedd för Netbooks som är en annan benämning på miniPC, grunden för att det ska vara en Netbook är att den är liten och ultraportabel helst med en vikt på <1,5kg och helst inte större än vad som krävs för en 9-10 tums skärm.

Link to comment
Share on other sites

Vi pratar inte om samma sak alls inser jag nu då Du pratar om en Notebook som är en klass inom Laptops, medan jag pratar om och hela tråden är avsedd för Netbooks som är en annan benämning på miniPC, grunden för att det ska vara en Netbook är att den är liten och ultraportabel helst med en vikt på <1,5kg och helst inte större än vad som krävs för en 9-10 tums skärm.

Jo, vi pratar om samma sak, även om jag skriver notebook när jag menar netbook. :rolleyes:

Jag tänker på datorer som Asus Eee, Acer Aspire One och MSI Wind.

Link to comment
Share on other sites

Vi pratar inte om samma sak alls inser jag nu då Du pratar om en Notebook som är en klass inom Laptops, medan jag pratar om och hela tråden är avsedd för Netbooks som är en annan benämning på miniPC, grunden för att det ska vara en Netbook är att den är liten och ultraportabel helst med en vikt på <1,5kg och helst inte större än vad som krävs för en 9-10 tums skärm.

Jo, vi pratar om samma sak, även om jag skriver notebook när jag menar netbook. :)

Jag tänker på datorer som Asus Eee, Acer Aspire One och MSI Wind.

 

Ok dåså :unsure:

 

Dessa Du nämner är ju helt klart Netbooks, som sagt tycker att alla med skärm upp till 12 tum men helst inte mera än 10 tum är så smidiga att de kan klassas som Netbook, sen om de har olika proscessor eller SSD istället för HDD är ju mindre viktigt då olika användare prioriterar olika egenskaper vid sidan av det lilla formatet, så bara välja det som pasar bäst tycker jag iaf.

Link to comment
Share on other sites

Undrar fortfarnade hur dessa små ting klarar att visa videofiler. Klarar det xvid, eller kanske till och med x.264? Klarar det dvd som antingen är speglade eller inlagda i "mapform"?

Hur bra är processorkraften i övrigt?

Tänker främst på konfigurationen 1gig/2.5"hd/Intel Atom N270. Antingen med XP eller Vista.

 

"Chefen" ska skaffa en, så jag är tacksam för svar.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har just upptäckt att min Eee PC901 har en inbyggd SD minneskortsläsare (nej hade inte upptäckt det förut) och det är samma kort som i min systemkamera så jag testade att snabbkolla bilder via kortet direkt i datorn vilket funkade fint med gratisprogrammet Irfan View, men så kom nästa tanke.

Jag har bara 16GB total SSD kapacitet på den 4 +12GB där 4.an är reserverad för OS och säkerhet.

 

Vad jag sett på nätet kan man uppgradera den med större SSD vilket skulle göra att jag kan använda den som övertankningsplats/backup för bilder när jag är i fält men 12Gb räcker inte långt när man fotar i RAW format och varje bildfil blir ca 16MB, så någon som har eller vet hur man gör en sådan uppgradering på ett prisvärt sätt??

 

Har redan extern HD som kan kopplas till men jag vill ha smidigheten med den lilla datorn utan massa kringprylar därför är inbyggt SSD vettigast.

 

Tackar på förhand.

Link to comment
Share on other sites

Finns inte så mycket SSD alls idag som är "prisvärt"

 

Byt ut mot en vanlig hårddisk isåfall.

 

Och ska du byta hårddisk oavsett märke/typ så måste du förbereda för att installera om allt eller skapa en bildkopia av din nuvarande hårddisk som du sen måste föra över till den nya.

 

Går väl att köpa tjänsten kanske, men inte något jag skulle tycka är prisvärt heller.

 

 

Jag skulle personligen köra med en liten extern hårddisk istället. Så mycket extra kringprylar är inte en disk och en sladd. Dessutom kan man då enkelt föra över bilderna till vilken dator som helst.

Link to comment
Share on other sites

Finns inte så mycket SSD alls idag som är "prisvärt"

 

Byt ut mot en vanlig hårddisk isåfall.

 

Och ska du byta hårddisk oavsett märke/typ så måste du förbereda för att installera om allt eller skapa en bildkopia av din nuvarande hårddisk som du sen måste föra över till den nya.

 

Går väl att köpa tjänsten kanske, men inte något jag skulle tycka är prisvärt heller.

 

 

Jag skulle personligen köra med en liten extern hårddisk istället. Så mycket extra kringprylar är inte en disk och en sladd. Dessutom kan man då enkelt föra över bilderna till vilken dator som helst.

 

Kolla på lite priser och inte var det billigt direkt, så kanske en liten extern disk blir lösningen ändå, finns ju såna som bara får ström från USB och det är ju vad som behövs när jag är ute på fotorunda och inte har 230V i närheten, blir sannolikt en mer prisvärd lösning än att bygga om "lillen", får se vad framtiden ger.

 

Tack för tips om ämnet.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som har någon info om hur man bygger till en ordentlig nätverksantenn till sin netbook?

 

Jag skummade förbi ett forum en gång om en kille som borrade ur sitt lås och satte dit en dipol-antenn istället.

Link to comment
Share on other sites

Finns inte så mycket SSD alls idag som är "prisvärt"

 

Byt ut mot en vanlig hårddisk isåfall.

 

Och ska du byta hårddisk oavsett märke/typ så måste du förbereda för att installera om allt eller skapa en bildkopia av din nuvarande hårddisk som du sen måste föra över till den nya.

 

Går väl att köpa tjänsten kanske, men inte något jag skulle tycka är prisvärt heller.

 

 

Jag skulle personligen köra med en liten extern hårddisk istället. Så mycket extra kringprylar är inte en disk och en sladd. Dessutom kan man då enkelt föra över bilderna till vilken dator som helst.

 

saken är väl den att det fanns små hd som var i storlek med kontokort och kortlek, men iom att de enbart rymde mellan 60 och 80 GB blev de snart utkonkurrerade av större usb-diskar, som rymde 120 - 320GB.

 

 

när jag ändå är igång i denna tråden:

är det någon som har bra koll på acer aspire one?

har sökt en del på forum och lyckats lösa det mesta de senaste veckorna.

 

men undrar om någon vet var som är "max-gräns" för expansionsporten för SD-kort på vänster kortsida.

butiken där jag köpte trodde 16gb, men har någon hört att man har fått i ett större?

Link to comment
Share on other sites

men undrar om någon vet var som är "max-gräns" för expansionsporten för SD-kort på vänster kortsida.

butiken där jag köpte trodde 16gb, men har någon hört att man har fått i ett större?

 

En utmärkt artikel om SSD

http://www.anandtech.com/printarticle.aspx?i=3531

 

Både varför dom är superbra och varför dom suger....

 

Sd-kort så börjar det bli lite förvirrande bland standarder..

Den du titar på har en "Storage expansion: SD™ Card reader (SDHC)"

 

Ifall du har tur så kan hårdvaran/firmware stödja upp till 32gb..

SDHC cards also have a maximum capacity of 2 TB based on the card data structures, but this is arbitrarily limited to 32 GB by the SD 2.0 document.

http://en.wikipedia.org/wiki/Secure_Digita...tibility_issues

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...