Jump to content

Möjlig öroninflamation eller sprucken trumhinna

Rully

Recommended Posts

Hej! Jag har match imorgon och fick idag inte helt lägligt ont i örat.

När jag tryckte med fingret över hörselgången kändes det som att det pyste in lite luft in i mellanörat. Är trumhinnan sprucken?

Jag hör fortfarande, har tagit 2 volterentabletter och det tog bort mycket av smärtan.

Jag vill väldigt gärna spela match, men vad tycker ni? Var går gränsen då man inte kan ställa upp pga sjukdom?

OBS: Match i vattenpolo så det involverar att jag är i vatten.

tack på förhand

Min lillebror hade "rör" i örona efter han hade haft ett antal öroninflammationer.

Hans vattenverksamhet var väldigt hårt styrd= fetvadd+badmössa och vara försiktig i vattnet. (hur får man en 7åring å vara försiktig i vattnet??)

Din sport uppmanar ju verkligen inte till att man är lugn i vattnet precis? ;)

Iaf var det enligt dom som kunde nått på 80-talet väldigt olämpligt att det kom in vatten.

Om samma gäller idag det vet jag inte.

Så ta gjärna reda på det genom att du ringer jourhavande läkare/sjuksköterska eller närmsta nattöppna vårdcentral.

Och glöm inte att det finns fler matcher men du har bara fått 2öron, och dom är än så länge inte utbytbara.

Har haft öroninflammation och sånt gör förbannat ont. Para ihopa det med den feber som brukar gå hand i hand så är man utslagen för en tid framöver, mycket i avseende på fysisk aktivitet. Samt så skall man undvika fysisk aktivitet för att inte göra inflammationen värre.

Det där var inflammationsbiten, gällande spruckna trumhinnor så har jag ingen egen erfarenhet. Men intuitionen säger mig att fysisk aktivitet i vatten plus sprucken trumhinna är en dålig kombination.

Och även om du tar tabletter som minskar smärtan så finns fortfarande problemet kvar, det är bara dövat för tillfället.

Mitt tips till dig är att vänta med några aktiviteter alls tills du antingen gått till läkare och får det kollat eller vänta tills det går över.

Hej! Jag har match imorgon och fick idag inte helt lägligt ont i örat.

När jag tryckte med fingret över hörselgången kändes det som att det pyste in lite luft in i mellanörat. Är trumhinnan sprucken?

Jag hör fortfarande, har tagit 2 volterentabletter och det tog bort mycket av smärtan.

Jag vill väldigt gärna spela match, men vad tycker ni? Var går gränsen då man inte kan ställa upp pga sjukdom?

OBS: Match i vattenpolo så det involverar att jag är i vatten.

tack på förhand

Som dykare har jag viss erfarenhet av vatten och öron. m du skall spela vattenpolo och ens misstänker sprucken trummhinna är det läkare som gäller först. Om den är sprucken och det läker in vatten vill du inte vara med. Kan leda till infektioner och avsevärda problem. Å andra sidan, m du hör så bör det bara vara vax, men varför chansa? En vattenpolo match är inte hela världen, det är roligt men det kommer flera. Konsultera läkare för att vara på den säkra sidan.

//Imint

Öroninflammation och vatten är en dålig kombination, empiriskt utprövat.

Hål på trummhinnan är obra och vatten är mkt. dåligt, balanssinnet påverkas och du kan få känslan av extremt höga vågor och stora problem att orientera dig, stor risk för elak inflammation föreligger också. (empiriskt utprövat)

Kolla upp örat, och avstå från vattenaktiviteter.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...