Jump to content

Recommended Posts

Min uppfattning av ordinarie hemvärnet är att det är en mindre skara personer som dyker upp på nästan alla övningar, medan resten ser man på sin höjd en gång per år. Det är lite trist eftersom det ger sämre sammanhållning på kompaniet, men eftersom vanliga soldater inte behöver göra mer än 20 timmar för att uppfylla kontraktet är det inte mycket att göra åt. En följdverkan av detta är att vi oftast får öva i tillfälligt sammansatta grupper vilket skadar vår förmåga att snabbt få en samspelt grupp på övningar. En annan effekt blir att mycket har repeterats på övningarna för att alla ska få chansen att lära sig grunderna. Nu blev det bättring på det senaste övningen då vi delades upp i omgångar med de som varit med tidigare och de som inte varit det. Vi som varit med tidigare slapp gå igenom grunderna igen och fick fortsätta med lite mer avancerade övningar. Vi har ju övat mycket i skogen tidigare, men jag har bara varit med i HV sedan 2006 så innan det vet jag inte. Har hört grabbarna/gubbarna prata om att de kört SIB innan jag kom med. Nu skall vi dock lämna skogen är det sagt, så nu kör vi SIB för hela slanten.

Jag tillhör ordinarie hemvärnet om inte det framgick tidigare, så insats kan jag bara utrycka mig om utifrån den uppfattning jag fått från övningar. Min uppfattning är att de har betydligt bättre uppslutning och sammanhållning. Tyvärr tror jag detta sker på bekostnad av ordinarie hemvärnet, då de som gärna vill öva mycket går till insats. Jag har själv inte gått till insats mest för att jag in dagsläget inte vill vara tvungen att göra så många timar för att fullgöra kontraktet. Som nybliven pappa vet man aldrig om man kan komma ifrån när det är dags för övning. Dock så har jag än så länge gjort betydligt fler timmar än vad insats hade krävt, men det är skönt att ha valfriheten. Insats ger även ett seriösare intryck eftersom de är prioriterade vad gäller mtrl. De har t ex fått ut stridsvästen, samt att de får öva mer med understödsvapen. På den negativa sidan finns killarna som försöker se ut och agera som spörschal forches med prylar och pinaler. De uppvisar oftast en lägre grad av personlig mognad och ger en icke-professionell känsla. De är nog inte så många, men de finns, och då finns de oftast på insats. Ibland kan man även få en känsla av att insats anser sig vara bättre än ordinare HV, men det är som sagt bara en känsla.

Min uppfattning är att det inte borde finnas någon uppdelning i ordinarie och insats, då detta endast skadar organisationen och orsakar splittring. Då vi får ut olika mtrl blir det en tydlig uppdelning i dom och vi och det svider lite i ögonen då insats får genomföra bättre övningar. Jag anser mig inte bli en bättre soldat för att jag får på mig stridsvästen, men det skulle underlätta mitt utövande då jag inte är ett stort fan av stridsbältet, samt att många av soldaterna på ordinare håller minst samma nivå som många på insats. Nä, gör hela klabbet till ett Hemvärn, eller Nationella Skyddsstyrkorna om man vill, och ev. öka tidskravet på alla. Då får vi förband med bättre sammanhållning som är mer samövade.

Min uppfattning av ordinarie hemvärnet är att det är en mindre skara personer som dyker upp på nästan alla övningar, medan resten ser man på sin höjd en gång per år. Det är lite trist eftersom det ger sämre sammanhållning på kompaniet, men eftersom vanliga soldater inte beh..........osv.

Av ditt svar att dömma verkar Hallandsgruppen platsa väl i det man kan kalla......ett tvärsnitt av hemvärnssverige.

Varken bättre eller sämre. Känns väl bra? :dribble: Kul att höra hur det står till runt om i landet. Mvh

mmmm jag har läst det du har skrivit och har inte samma bild som dig när det . visst har vi på insats den nya stridsväst 2000 den kommer ni med att få men att vi ser ut som vi är mer än nån annan i hv det är vi inte. och vi få inte ha egen köpa saket till våran utrustning det sak befälen sitt och när . det gäller övning med understöds vapen så är det bara att ligga på hos dina befäl om att få öva mer. dom som är med i insat vill träna med på det vi sak göra i år och är intresera att öva mer så att du hade barn det är ju inte några problem att var på övningrna skulle du missa en öving för att barn är sjukt eller din fru så är det inte nån som sparkar ut dig. nä det gäller att vissa är o mogna tycker jag inte alls då skulle dom inte passa i hos oss mvh en i insats i halland gruppen

Visst ska vi få ut stridsvästen, de ska bara hitta tillräckligt många i storlek XL först. :D

Nu var det som sagt bara min uppfattning jag förmedlade, och den är tyvärr inte odelat positiv. Över lag verkar insats i Halland vara duktiga och skärpta soldater, men några jag sett drar ner helhetsintrycket. Men det är nog liknande hos oss. Ordinarie HV innehåller många duktiga soldater men även här finns en del gamla stötar som verkar mer än lovligt förvirrade på övningarna, vilket ger andra en dålig uppfattning av ordinarie hemvärnet.

Att få mer övningstimmar är inte lätt då det kostar pengar och mig veterligen är det enda vi har i förråden KSP58 och PSG90, där det senaste precis kommit in. Men önskemål har redan framförts om GRG och p-skott och åtminstonde p-skotten verkar det som om vi skall få övning på snart, eventuellt kanske...

Vad gällande övningstid så är jag inte rädd att bli utsparkad. Det handlar mer om att om jag skriver kontrakt på x antal timmar så vill jag fullgöra kontraktet, punkt.

mmmm pengar är ju ett stort problem i dag så så ni har inte några p skott alls på eran pluton ... är det rätt fattat nä det är ju sanat att det finns en det gammal kvar på 20 tim som man undrar var dom gör där.men vi har ju i bland befatining övingar som går ut på att man ska få känna på alla vapaen vi har son vad som gäller psg 90 är ett persinligt vapen som man får tilldelat sig när man har gått prick sytteubildningn

Jag har aldrig sett något p-skott i något förråd eller kasun. Vad gällande PSG90 så ser jag det som ett understödsvapen även om det är ett personligt vapen för skytten.

Vad gällande prioriteringen av insats vill jag komma med ett exempel. Under en övning för inte allt för länge sen fick vi låna ut våra KSP58 till insats för att de skulle ha dem under sin övning. Det slutade med att vi fick öva försvar av terräng mot insats som anföll med två KSP58 mot oss, som inte hade någon alls. Vad var det som gjorde att vi inte behövde öva med ksp?

mmmm ni sak ha era vapen och så är det men det är ju bara om ni vet hur man sak använda dom det det låter lite dum att andra sak ha era vapen och öva med jag tycker att du sak ta upp det med din chef om det eller så har du gjort det . men vi på in satat har ju våra vapen så att inte några kan röra dom ...vad get gäller på psg90 så måsat man ha hela utbildningen innan man får använda vapnen så jag har bara sjutit 1 skott med det

Om jag har åsikter om HAG eller mitt kompanis urbildning så framför jag det direkt till dom , ser inte att det gynnar mej eller HV att göra det här .

Jag tycker att HAG har haft en mkt bra utb för HV komp ..

Har varit mkt dubbelsidinga övningar där både Insats o komp haft tunga vapen ute .

• 5 weeks later...
  • 9 months later...