Jump to content

Plan för mötande av revoltförsök

Swedomu

Recommended Posts

Hej.

Jag har framför mig ett dokument från riksarkivet där ÖÄ år 16.3.1925 beskriver sin plan för mötande av revoltförsök i Stockholm. I snart 2 veckor har jag trott att det syftat på den svenska revolutionen 1917-1918, men nu ser jag ju att det skiljer 7-8 år mellan händelserna. I mitt arbete jag skall göra ska jag sätta in dokument ifrån 1925 i sitt historiska sammanhang, detta kan jag. Men jag undrar vad tusan som hände i Mars år 1925. Syftar dokumentet och arbetet på något annat än den misslyckade för-revolutionen 1917? Var det möjligtvis risk för ännu ett till revoltförsök 1925? Allt jag hittar är lite strejker men inget som liknar ett revoltförsök.

(dokumentet beskriver i detalj hur trupper ska fördelas i huvudstaden)

Tack för snabbt svar!

Komintern, dvs den Moskvaledda Kommunistinternationalen, försökte vid den här tiden genomföra en hel rad revoltförsök i Västeuropa. Mest känt i Berlin 1923. Försöken misslyckades totalt, och Komintern tvingades byta spår. Från mitten av trettiotalet övergav man tesen om att socialdemokratin var maskerade fascister och uppmanade till "folkfronter". Men ända fram till 1935 betraktades alltså socialdemokratin som Moskvas huvudfiende.

• 3 months later...

Hmm... sent ute men ändå...

Jag har ett svag minne om någon punschförryckt Överste som skapade en halvhemlig "Freikorps" i Stockolmsområdet i syfte att så att säga "skjuta arbetare" om det skulle hetta till. Delade ut gevär till den burgna medelklassens yngre manliga stormtrupper etc.

Tror att det var i krokarna kring 1925. Affären har väl halvt om halvt tystats ner men dyker upp då och då i populärhistoriska verk. F-n, jag har namnet på snubben i bahuvudet men det kommer inte fram!

Ang Detsels inlägg så är kominterns revoltförsök i Kiel inte så dumt det heller (Englunds essä "Bröderna Marx i Petrograd").

Varför måste dokumentet ha upprättats med tanke på en specifik händelse? Att man planerar för något som skulle kunna hända är helt naturligt, och att sådana planer uppdateras med jämna mellanrum är normalt. Så det enda som hände i mars 1925 kan ha varit att det var dags att uppdatera planverket...

Edited by dieseltrollet