Jump to content

Hjälp med kängköp

E.Nilsson

Recommended Posts

Gränsen går vid ca. 2000kr

MVH

Synd... För 2700 får du Lundhags Ranger. De är riktigt robusta och har bra stabilitet i sidled. De fick mig genom Nijmegenmarschen i somras utan några större problem. Huruvida det berodde på dem eller på god marschdiciplin låter jag vara osagt men jag gillar dem.

MVH lindstedt

Lundhags har släppt en ny modell..

den heter Park och kostar 1750kr

dock finns den inte på hemsidan än utan bara i pappers katalogen..

det är en medelhög känga med skaft i fullnarvsskinn (samma som på känga 90) nederdel i cellgummi och Vibram sula..

Skaftet är precis som på känga 90 ofodrat.

jag ser vissa fördelar med ofodrat skaft...

det torkar jäkligt snabbt, enda du behöver bekymra dig om som skall torka är ju i princip sockar osv..

dock kan de ju bli lite sladdriga i skaftet, känga 90 har ju det problemet, om Lundhagsen har det kan jag inte svara på än..

de verkar dock vara ett vettigt alternativ till Känga 90 iaf.

Det finns flera olika kängor jag kan rekommendera... dock ligger de över den prisklass som du är villig att betala...

Meindel Performance 2895:- (Dyrast) dock är den sjukt skön..... har haft den på Balkan under sommarhalvåret, vintern i Fjällen... funkar överallt....

Lowa combat boot GTX 2395:-

Haix Tibet 2495:- dock är den sjukt skön..... har haft den på Balkan under sommarhalvåret, vintern i Fjällen... funkar överallt....

Converse Rapid Response Boot 1395:- (Billigast) en annan skjukt skön känga, dock mer som en gympasko, men med bra stabilitet.......

Meindel Performance 2895:- (Dyrast) dock är den sjukt skön..... har haft den på Balkan under sommarhalvåret, vintern i Fjällen... funkar överallt....

Kostar som sagt 2295 på torsbohandels.com, och om man vill pröva innan så finns t.ex

addnature (två butiker i Sthockholm) som har prisgaranti.

Mina scout kostade 1990, så precis vid gränsen. Mycket sköna, ofodrat skaft, ganska bra stabilitet (inte lika bra som performance), men kan stå med hela min vikt o9ch gunga på kanten, utan att det känns. Känns sjukt mysiga att gå i, skön dämpande sula. rekommenderar starkt.

Dessa kängor har jag så fort du har gått in dem så är dem superba väldigt stabila och fina dessutom väldigt billiga saker 999:-

http://www.eratukku.net/jakt/product_info....products_id=184

På hemsidan finns även en avdelning för fritid och en del andra billiga skor på jakt sidan.. Men som sagt dem jag länkar till ahr jag och det är även dem enda jag kan rekommendera.. :D

Det finns flera olika kängor jag kan rekommendera... dock ligger de över den prisklass som du är villig att betala...

Haix Tibet 2495:- dock är den sjukt skön..... har haft den på Balkan under sommarhalvåret, vintern i Fjällen... funkar överallt....

Converse Rapid Response Boot 1395:- (Billigast) en annan skjukt skön känga, dock mer som en gympasko, men med bra stabilitet.......

Meindl Performance är riktigt bra "gå långt, bära tungt-kängor", sköna som tusan och stabila. Två negativa saker med dem är att de torkar långsamt och att de inte är bra i riktig vinter (jag håller alltså inte med RescueTeam). Sulan leder in kyla på ett obra sätt. Meindl har andra vinterkängor som då är bättre.

/K

Är LOWA Seeker GTX nå att rekommendera?

(www.terrang.se)

Min uppfattning är att Lowa gör mkt. bra kängor, så gillar du modellen så försök att prova den för att se om den passar just dig.

Lowa Combat Boot gtx är den bästa, mest komfortabla kängan jag någonsin brukat, alla kategorier. Jag kan dock räknas som något partisk men oavsett så kan jag utan förbehåll rekommendera Lowa...

:banghead:

Meindl Performance är riktigt bra "gå långt, bära tungt-kängor", sköna som tusan och stabila. Två negativa saker med dem är att de torkar långsamt och att de inte är bra i riktig vinter (jag håller alltså inte med RescueTeam). Sulan leder in kyla på ett obra sätt. Meindl har andra vinterkängor som då är bättre.

/K

Krook...själv har jag inte upplevt de problem du upplever... antingen är jag väldigt varmfotad eller så är det att jag är mindre känslig.... torkar långsamt ja det kan jag hålla med om, att de skulle vara kalla vintertid.. nej det har jag inte märkt... om man inte räknar med att dom varit av under natten i tält... då kan dom kännas kalla ibörjan... men sedan har jag fått uåå värmen i dom och då har jag inte upplevt några problem (Jag är inte helt överrens med Krook i detta fallet)

Jag jämför då Meindl Performance med Vinterkänga 90 och Lundhags Professional. De båda sistnämnda har mycket bättre isolering mot markkyla, dvs bättre sula för vinterförhållanden. Även yttre sulskiktet på Performance blir för hårt för optimalt vinterbruk.

Meindl Performance är en underbar känga, jag har haft mina sen 2003, men de är inte bra i riktig vinter (-15 och kallare).

/K