Jump to content

Vad för utbildning kan passa mig med lite sämre syn?

Recommended Posts

Jag har 0,5 och 0,7 i syn, dvs närsynt(men tillräckligt för att slippa ha glasögon när jag kör bil).

Jag vill gärna gå något utbildning som inte har med bevakning eller signalist osv.

Har jag för dålig syn för att kunna få någorlunda tjänst när jag mönstrar?.

Har annars bra hörsel och är ej färgblind....

Hade viljat tjänstgöra vid Amfibie, Stadskytter eller liknande, men alla förslag är välkommna.

Jag har 0,5 och 0,7 i syn, dvs närsynt(men tillräckligt för att slippa ha glasögon när jag kör bil).

Jag vill gärna gå något utbildning som inte har med bevakning eller signalist osv.

Hade viljat tjänstgöra vid Amfibie, Stadskytter eller liknande, men alla förslag är välkommna.

Utöka dina parametrar till något mer än "inte har med bevakning eller signalist osv."

Synen är, som du antagligen redan vet, bara en av alla saker som bedöms vid mönstring. Gör bra ifrån dig när du väl är där,

spalta upp vad du tror dig vara intresserad av, läs lumpenberättelser och bilda dig en uppfattning.

Jag själv råder dig, partiskt nog, att söka flottan. :banghead:

Lycka till!

/S.

Utöka dina parametrar till något mer än "inte har med bevakning eller signalist osv."

Synen är, som du antagligen redan vet, bara en av alla saker som bedöms vid mönstring. Gör bra ifrån dig när du väl är där,

spalta upp vad du tror dig vara intresserad av, läs lumpenberättelser och bilda dig en uppfattning.

Jag själv råder dig, partiskt nog, att söka flottan. :banghead:

Lycka till!

/S.

Jag vill helst ha med infanteri att göra(röra på mig och dylikt) inte sitta och bevaka min värnplikt...dock kommer jag nog pågrund av synen att inte kunna bli någon jägare precis..

Dock så hårdtränar jag nu inför mönstring(uthålliga muskler på gym, löpträning och simmning)

Intelligensmässigt så har jag en ganska högnivå..

Kan ju passa på att göra ett inpass på området stadsskytte. Reda ut begreppen lite.

"Stadsskytte" (Stadsskyttekompanierna är idag mig veterligen avveckalde, och istället ska strid i bebyggelse-förmågan ingå som en specialförmåga inom ramen för en lätt mekaniserad bataljon)

Stadsskytte utbildas i dag på Livgardet. Alla soldater som tjänstgör på gardesbataljonen är iochmed denna nya organisation stadsskyttesoldater. Alla som klarar kraven tilldelas utbildningsmärket "Stadsskytte-bågen".

Således behöver du nädvändigvs inte vara skyttesoldat. Förare, plutonsignalister, sjukvårdare (undertecknad), lastbilsförare etc utbildas för att kunna lösa stridsuppgifter i bebyggelse.

Annars tycker jag att plutonssignalist låter som något för dig.

Dels med din höga intelligensnivå, så att du kan hantera radion även när du är trött och utmattad.

Dessutom är radion ganska tung (vi snackar dryga 12kg), så dina uthålliga muskler skulle vara väl till hands i stridsmoment och under marcher.

Att det sedan ger dig något större chans att söka utlandstjänst kan ju aldrig vara något negativt.

Fast det är klart, du ville inte vara signalist. Vad tror du signalisten gör egentligen?

Vad jag tycker så ska du vara glad om du ens får göra lumpen! :banghead: Själv så skulle jag sälja mig själv för att få göra lumpen och rycka in på LG som stadsskytte soldat som menig eller pluton utbildning.

Själv så har jag inte så bra syn men när jag mönstrade så var det fult ok.... nu kommer jag inte ihåg mitt syn fel men jag har glasögon!

PS: Jag stavar dåligt :(

Edited by Echo-89

Vad jag tycker så ska du vara glad om du ens får göra lumpen! :-( Själv så skulle jag sälja mig själv för att få göra lumpen och rycka in på LG som stadsskytte soldat som menig eller pluton utbildning.

Själv så har jag inte så bra syn men när jag mönstrade så var det fult ok.... nu kommer jag inte ihåg mitt syn fel men jag har glasögon!

PS: Jag stavar dåligt :(

Alltså. Som jag skrev ovan. För att tilldelas utbildningstecknet Stadsskyttebågen så ska man klara av ett visst antal krav. Jag var nog lite otydlig på den punkten, men det är inget synkrav inblandat.

Klarar en lastbislförare eller stabsassistent av kraven för stadsskyttebågen så får han eller hon den.

Vill ochså klargöra att SIB inte på något sätt är något "special forces" tjohejsan. Gisslanfritagningar och sådant är inget som man övar eller sysslar med.

I korthet går det ut på att springa upp och ner i trappor, in out ut ur rum, slänga handgranater i höger och vänstervarv och skjuta på korta avstånd. Visst är det skillnad mellan Sib och SISLS( Strid i Stora Läskiga Skogen). Men jag tycker inte det är "häftigare" för det. Snarare bra mycket jobbigare.

(undertecknad ligger inne på 6:e kompaniet Livgardet)

Det är samma sak när det gäller folk i amfibiebataljon. Alla genomför alla utbildningsmål och klarar du Övn.amf samt stridshinderbana/snabbmarsch så tilldelas du utbildningstecken thorleif. Sen spelar det ingen roll om du är amfskytte, g-båtsförare eller stridsbåtsmekaniker som undertecknad tjänstgjorde som. Försök komma in på en amfibietjänst då utbildningen är mycket bra samt du får ett riktigt vidrigt år :p

Hade för övrigt som du dålig syn (-5.5)