Jump to content

Militär bilkörning

Recommended Posts

Har blivit ombedd att skriva ett litet utbildningskompendium avseende bilkörning och eftersom jag inte är en allvetendes guru inom ämnet så ber jag om lite hjälp här.

Från början var syftet främst att jag skulle delge mina erfarenheter, men varför stoppa där.

Några exempel på saker som jag har tänkt ta upp för att visa inriktningen.

Körställning - T ex varför du skall sitta så rak i ryggen som möjligt och varför tummarna skall vara på utsidan av ratten.

Fastkörning - Hur du använder sandplåtar osv.

Tg. körning - Nerförsbacke, uppförsbacke och hinder.

Backning - Backledning från takskytt osv.

Vägspärr - Hur du forcerar en väggspärr.

Åtgärd vid utslaget fordon - Evakuera och omlasta.

IED hotet - Läsa tecken, 5-25-check osv

Dela med er av era tipps och trix men beakta OPSEC! Jag vill inte att någon i detalj t ex beskriver åtgärd vid eldöverfall. Sådana erfarenheter tas via PM.

Tack!

Har blivit ombedd att skriva ett litet utbildningskompendium avseende bilkörning och eftersom jag inte är en allvetendes guru inom ämnet så ber jag om lite hjälp här.

Från början var syftet främst att jag skulle delge mina erfarenheter, men varför stoppa där.

- - -

MSS tillsammans med TrängR/MotorS och LG/IntUtbE håller på att ta fram en utbildningsanvisning i ämnet. En remiss avseende åtgärder vid sammanstöt/eldöverfall gick ut i veckan och finns på förbanden. Taktisk körning kommer senare. Under senhösten ska en instruktörsutbildning, främst för att hantera skarpskjutningsövningar, genomföras. Har du eller får du ihop lite "tips & trix" får du gärna skicka över dem till oss.

Mvh Mats Walldén

[email protected]

Körställning - T ex varför du skall sitta så rak i ryggen som möjligt och varför tummarna skall vara på utsidan av ratten.

Det gör jäkligt ont i tummarna när ratten snott 3/4 varv när du råkat köra på en sten/stubbe el. dyligt vid terängkörning. (egen erfarenhet) :-(..Därför har man tummarna utanför rattkransen, anledning till att man ska sitta rak i ryggen vet jag faktiskt inte.

//Nisse

Jag skulle nog villja se att man lägger upp "utbildning" på en inriktning, för det känns som att det kommer bli otroligt mycket korvstoppning och egentligen ingen större sammanhållning i själva systemet.

villka är det som ska utbildas, vad har dessa för utbildning tidigare, vad ska dom lära sig osv?

Vi tillämpar 5-20m-sök i FM, ej 5-25.

Vi ska köra lika på alla förband för att redan i verksamheten hemma öva mot IED-hotet och se till att alla pratar samma språk. Sen vad man söker i praktiken är det terrängen och hotet som styr.

Fruktar du att man röjer känslig info här i inläggen bör de nog inte tas via PM heller. Man bör nog faktiskt inte alls köra det via nätet om man inte har krypterade system....

Det gör jäkligt ont i tummarna när ratten snott 3/4 varv när du råkat köra på en sten/stubbe el. dyligt vid terängkörning. (egen erfarenhet) :baskerKav:..Därför har man tummarna utanför rattkransen, anledning till att man ska sitta rak i ryggen vet jag faktiskt inte.

//Nisse

Rätt enligt tummarna. Felet vissa gör är att de kör in tummarna igen när de kommer ut på en väg och glömmer att samma fenomen kan uppstå vid en minexplosion. Alltid tummarna utanför är mitt tips.

Rak i ryggen är också kopplat till minhotet då en en rak rygg lättare står emot kraften underifrån.

9-punktskoll (osäker på siffran, men ja tror ni hajjar)

Siffran 9 stämmer.

Vi tillämpar 5-20m-sök i FM, ej 5-25.

Visst är det 5-20m sök det heter nu. Är jag som sitter kvar i gamla vanor.

Efter att ha sagt 5-25-check i ett par år tar det lite tid att lära om. Fattar inte varför de ändrade.

5-25 check är enligt min mening lättare att komma ihåg, men rätt skall vara rätt och här har ju swedec alltid rätt.

Se bara till att skriva ett generelt "reglemente" som inte förutsätter att man t.ex. kör två fordon. Så t.ex. egen bärgning är en del av utbildningen, samt att strid från fordon inte på samma sätt förutsätter två eller flera fordon.

Även passage av vattendrag och vadning torde vara med som delar.

Tänker jag tillbaka på Liberia tiden är passage av försmå broar och tagande av lervälling två utbildningar man behöver få.

Mao det klassiska lägg i diffarna innan ni behöver dem och kör med ganska höga varv, men fortfarande med möjlighet att öka hela tiden.

Kanske lite text om körning på halt underlag motsv. Fordonen (t.ex. Galten) är ju tyngre än syncron så lite tips om hur man ska köra/tänka på kan ju vara bra. Sedan hur man ska gå tillväga vid bak-/fram- eller fyrhjulssläpp och hur man parerar vid sladd osv.

Alltid lite nyttig information som man inte kan få för mycket av.

• BlåGul -1
Se bara till att skriva ett generelt "reglemente" som inte förutsätter att man t.ex. kör två fordon. Så t.ex. egen bärgning är en del av utbildningen, samt att strid från fordon inte på samma sätt förutsätter två eller flera fordon.

Även passage av vattendrag och vadning torde vara med som delar.

Tänker jag tillbaka på Liberia tiden är passage av försmå broar och tagande av lervälling två utbildningar man behöver få.

Mao det klassiska lägg i diffarna innan ni behöver dem och kör med ganska höga varv, men fortfarande med möjlighet att öka hela tiden.

Och om man kör GW eller annat fordon med elektronisk styrning av kraften: Stäng inte av motorn om du har behov av diffarna efter ditt stopp.

/K

har begränsad erfarenhet av mil-körning men lite allmän info om terrängkörning

kommer här.

Att sitta rak i ryggen (med ryggstödet uppfällt) har att göra med sikten samt att bältet

ska vara spänt över bröstkorgen. En rakare mer upprätt körställning ger bättre sikt

närmare bilen. Samt att kroppen kommer längre fram och bältet blir helt sträckt.

Start i uppförsbacke och nedförsbacke ska ske utan koppling och bilen i växel,

beroende på färdriktning, antingen växel framåt eller bakåt.

Om bilen börjar glida i nerförsbacke, BROMSA INTE, då kommer förmodligen

bakänden att köra om framvagnen och allt går åt h-e. Börja med att släppa

bromsen om denna används, annars ge lätt gas.

Vid körning i sidlutning, om bilen börjar glida eller tippa SVÄNG NERÅT.

Den naturliga reflexen är att svänga uppåt....

Vid Winschning, HÅLL AVSTÅND, smäller vajern kan den ge svåra skador pga

pisksnärten. Häng om inte anant en tung filt på vajern för att minska risken.

Bäst är att winsh tillbaka i samma spår som man kom, vilket osökt får en

att tänka på varför alla sätter winchen fram.

Kolla terrängen FÖRST. Hoppa av och kolla om surhålet räcker dig till

knäna eller armhålorna. Sparar oehört mycket tid att slippa bärga.

/martinator

Måste fråga, har du själv utbildning på GW och RG32 som du ska utbilda på?

Har inte ditt förband någon instruktionsbok eller liknande som du kan ta del av, känns lite tunt att få en uppgift men inga medel för.

Jag har utbildning på GW och TLC. Avseende Galten har jag bara förtrogenhetsutbildning.

De aspekter som jag har tänkt ta upp kring Galten rör mer stridstekning och backledning vilket jag har fått erfarenhet av att tjänstgöra som gruppchef på ett förband som använder Galtar.

Ber om ursäkt för att jag var otydlig i mit första inlägg men jag skall inte utbilda på dessa fordon, det sköter motorinstruktörerna.

Jag skall bara delge mina erfarenheter och andras i pappersform, om utbildningskompendie är rätt ord för detta är jag inte hundra på, men jag fann inget bättre ord i skrivande stund.

Instruktionsböckerna är således inte av betydelse i detta fallet, åtminstånde inte inledningsvis då det är den tysta kunskapen som efterfrågas. Men visst finns det instruktionsböcker att tillgå.

Intressant synpunkt.. Här har jag dock ingen egen erfarenhet.