Jump to content

HvSS kurskatalog och kursplaner

Recommended Posts

Såg att HvSS har lagt ut sin kurskatalog samt kursplan för 2009.

http://hemvarnet.se/publicarea/kurskatalog_hvss_2009.pdf

http://hemvarnet.se/publicarea/kursplan_hvss_2009.pdf

Dom har dessutom bytt domän.. http://hvss.hemvarnet.se/

Fast det är nog en helt annan fråga för en helt annan tråd.. vg uppdatera era bokmäken ;)

Kommer att anmälla mej till ChefHvpluton 1.2 922-923 i idag .

Då önskar jag dig lycka till. För att kursen vi nyligen gick var nära den sämsta jag någonsin varit med om.

Hoppas de har tagit till sig feedbacken rejält till nästa, och att några befäl omsätts. Fy f*n vilket tyconläger Vällinge är! :dribble:

Då önskar jag dig lycka till. För att kursen vi nyligen gick var nära den sämsta jag någonsin varit med om.

Hoppas de har tagit till sig feedbacken rejält till nästa, och att några befäl omsätts. Fy f*n vilket tyconläger Vällinge är! :dribble:

vilken kurs var det ?

Hoppas de har tagit till sig feedbacken rejält till nästa, och att några befäl omsätts. Fy f*n vilket tyconläger Vällinge är! :banghead:

vilken kurs var det ?

Plutch 1:2 som gick i dagarna.

Så det var ju tur att du inte kom med. :rolleyes:

Hoppas de har tagit till sig feedbacken rejält till nästa, och att några befäl omsätts. Fy f*n vilket tyconläger Vällinge är! :banghead:

vilken kurs var det ?

Plutch 1:2 som gick i dagarna.

Så det var ju tur att du inte kom med. :rolleyes:

Vad var det som var så dåligt då??

Vart ska jag börja?

Nja, till en början så får man ju säga att det inte är en så svår kurs egentligen. Det är mer att du vill utveckla dig som plutonchef, men inser man efter några dagar att den tid du får på kursen att gå i befattning är väldigt liten. Samt att den handledning du får av vissa lärare är mycket bristfällig, så kan man väll inte mer än att säga att kursen har sina brister.

Att tiden inte var välutnyttjad alla gånger, och att vissa lektioner hade stora hål som behövde fyllas med kunskap bidrar också till kritiken.

Kan nämna under "ytövervakadagen" låg alla på o-plats och rapporterade i stort sett INGENTING. Varken gruppchefer, soldater eller plutonschefer övades något under en heldag. Känndes som att lärarlaget borde tittat igenom den dagen betydligt bättre, eller MUS-at den i stället med fler plutonchefer.

Hundtjänsten lades en väldigt stor vikt vid (beror på att en kapten gillar hundar väldigt skarpt på skolan). Många bra moment, men en del avsteg gjordes mot TOEM för vad hund ska användas till.

Varför behandlades inte de övriga nyckelkompetenserna inom Hv alls?

Stora känslan var att man inte ändrat något på kursen från tidigare, trots kritik! Och som nu beskrivs av SISU och några via PM till mig så känns det ju förjävligt. :-(

HvSS ska/bör vara Hemvärnets spjutspets vad det gäller utbildning och kompetens, och det är den långt i från att vara.

Många andra småtabbar gjordes som jag inte är van att se i en militär organisation, men det är ett kapitel för sig.

text

Det kanske är så att - som på många andra ställen i Firman - personalomsättningen är för LÅG.

Dvs en del personal kanske har stagnerat en smula och "bosatt" sig lite med inställningen "jag vet minsann vad jag gör, och ingen ska säga åt mig vad jag ska göra, för jag har gjort det här så länge nu.."

Ibland sitter det bara i väggarna, some things just never change..

Hmm kollar man på sidan 8-9 så refererar de till kursen HVundplutch men kan inte hitta denna kurs någonstans i katalogen. Kommer det komma en specialkurs för HVund under 2010 som man redan nu refererar till eller har man missat att ta med denna kurs i katalogen ?? Känns lite bakvänt att först införa kursen som krav för förordnande och sen införa kursen ett år senare :unsure:

Vart ska jag börja?

Nja, till en början så får man ju säga att det inte är en så svår kurs egentligen. Det är mer att du vill utveckla dig som plutonchef, men inser man efter några dagar att den tid du får på kursen att gå i befattning är väldigt liten. Samt att den handledning du får av vissa lärare är mycket bristfällig, så kan man väll inte mer än att säga att kursen har sina brister.

Att tiden inte var välutnyttjad alla gånger, och att vissa lektioner hade stora hål som behövde fyllas med kunskap bidrar också till kritiken.

Kan nämna under "ytövervakadagen" låg alla på o-plats och rapporterade i stort sett INGENTING. Varken gruppchefer, soldater eller plutonschefer övades något under en heldag. Känndes som att lärarlaget borde tittat igenom den dagen betydligt bättre, eller MUS-at den i stället med fler plutonchefer.

Hundtjänsten lades en väldigt stor vikt vid (beror på att en kapten gillar hundar väldigt skarpt på skolan). Många bra moment, men en del avsteg gjordes mot TOEM för vad hund ska användas till.

Varför behandlades inte de övriga nyckelkompetenserna inom Hv alls?

Stora känslan var att man inte ändrat något på kursen från tidigare, trots kritik! Och som nu beskrivs av SISU och några via PM till mig så känns det ju förjävligt. :sniper:

HvSS ska/bör vara Hemvärnets spjutspets vad det gäller utbildning och kompetens, och det är den långt i från att vara.

Många andra småtabbar gjordes som jag inte är van att se i en militär organisation, men det är ett kapitel för sig.

(Kanske lite OT-varning här då jag fortsätter på spåret om åsikter om HvSS och inte strikt kurser. Men det är väl viktigt för de som funderar på att gå en kurs där. Ibland kan det ju finnas alternativ.)

Jag fattar inte att de har så svårt att ta till sig feedback. Det var samma visa på plutch 1:1, 1:2 och 3. Det är sånt totalt fokus på att man ska få uppleva olika aspekter som soldat, "så att man ska få förståelse" för att använda hund, ligga på o-plats, patrullera, använda hund, fordonstjänst, försvarsstrid, använda hund osv osv som soldat och nämnde jag använda hund?

Kritiserar man att man får vara övningstrupp 95 % av tiden istället för att tänka och agera som plutch så får man bara svaret att det ju inte går att göra på något annat sätt. När jag då säger att detär mindre bra att att plutch-qrz-elever t ex ska ligga och glo på o-plats som soldater och rapportera till en enda agerande plutch och att det hade varit ungefär 1 000 % bättre om en övningsledning hade spelat in observationer på radio till sju - åtta plutstaber som då hade fått föra lägeskarta, lägga pussel, förstå vad som sker och välja att agera utifrån detta. Svaret blir då bara att "ja, men nu är det som det är ...och det blir svårt att ändra mitt i kursen."

En annan tveksam grej: På senaste kursen så valde deltagare att hitta på egna befattningar och lösa uppgiften utifrån det. Kursledning hade inget mot det utan tyckte bara att det ju var fiffigt och praktiskt. Jag har svårt att tro att nybakade plutch får gehör för att införa befattningar som inte nämns i TOEM när de kommer till utb gruppen

För det tredje så förs det ingen diskussion om ledarskapet utanför varje övningsmoment. Att truppföra, vara ledare och hur man kan göra är liksom ingenting som det pratas om utan man förväntas bara kliva in och göra sin grej, bra eller mindre bra. När det då väl kommer till ev feedback, kritik och utvärdering så ligger det lita väl nära till hands att det som bedöms är hur personer är och inte hur de agerar och vilka kompetenser de har.

För det fjärde: De instruktörer som är gamla rävar är sällan med så pass mycket av kurserna att de verkligen lär känna eleverna och har därför svårt att ge feedback som blir så där riktigt tung och gedigen, som den ibland kan vara. De yngre instruktörerna som får slita lite mer och deltar mer, är ibland inte helt 100 % kunniga i alla delmoment och/eller så är den personliga mognaden inte så där klockren så att saker ting förs fram helt smidigt. Kontentan är att det inte blir så värst mycket med personlig uppföljning, guidning, "tänk-på-det-här" under själva kursen.

Vad tråkigt att det blivit som det tycks vara. När jag gick Plutch-kursen på HvSS så var den jäkligt bra. Nu är det ett antal år sedan men det är en av de bättre militära utbildningar jag fått.

/K

Jag upplever som sagt att kurserna på grundläggande nivåer (plutch i alla dess former som exempel) är sämre, eller i vart fall avsevärt mindre kvalitetssäkrade idag än tidigare. UGL/UL etc. är dock riktigt jäkla bra.

Edited by Sleipnir

• 3 months later...

Tycker det är tråkigt att så många är missnöjda med Plutonchef utbildningarna.

Gick några själv och funderade på om det var värt det.

Funderade på att sluta men sen gick jag Kompanichef utbildningen!

Vilken succé, bra lärare, bra upplägg mmm

Kan varmt rekomendera den!

Jag ska gå gruppchefskursen på HVSS i höst. Skulle dock vilja veta mer om den, då den är dubbelt så lång som HV- s egna gc- utbildningar. Tio dagar känns länge att vara borta från jobb, skola och familj även om jag naturligtvis ser det som en investering för framtiden. Vad jag har förstått så finns det en motsvarande kurs hos Försvarsutbildarna som är kortare. Skiljer det något i kvalitet mellan utbildningarna, eller är bägge ung lika bra?

Vad jag har förstått så finns det en motsvarande kurs hos Försvarsutbildarna som är kortare. Skiljer det något i kvalitet mellan utbildningarna, eller är bägge ung lika bra?

Den är också två veckor.

Vad jag har hört en kurs som varit mycket seriös (som det oftast är med FBU's kurser) och ofta med ambitiösa deltagare på.

Gällande HV's egna gruppchefskurser är jag personligen inte imponerad av resultatet. Verkar vara en för kort utbildning och med instruktörer som inte ens minns när de själva var grupp- eller plutonchefer... Men största felet är antagligen att man släpper in vem som helst och därför få även de som faktiskt förtjänsar och klara av att vara där dras ned på en nivå som är på tok för låg.

HvSS kursen har jag bara hört gott om, har dock inte övat ihop med någon därifrån.

Vad jag har förstått så finns det en motsvarande kurs hos Försvarsutbildarna som är kortare. Skiljer det något i kvalitet mellan utbildningarna, eller är bägge ung lika bra?

Den är också två veckor.

Vad jag har hört en kurs som varit mycket seriös (som det oftast är med FBU's kurser) och ofta med ambitiösa deltagare på.

Gällande HV's egna gruppchefskurser är jag personligen inte imponerad av resultatet. Verkar vara en för kort utbildning och med instruktörer som inte ens minns när de själva var grupp- eller plutonchefer... Men största felet är antagligen att man släpper in vem som helst och därför få även de som faktiskt förtjänsar och klara av att vara där dras ned på en nivå som är på tok för låg.

HvSS kursen har jag bara hört gott om, har dock inte övat ihop med någon därifrån.

Tack för det snabba svaret. Då vet jag att det blir HVSS i höst. Jag ser fram emot den, även om den är lite för lång för att passa familjelivet.

Vore kanon om någon som har gått kursen kan dela med sig om upplägget. T.ex om det körs tio dagar i sträck eller om tempot är lite lugnare över helgen så att man kan åka hem, vad som ingår i kursen, vad som var bra resp. dåligt osv?

• 4 weeks later...

@ frepsie

Min erfarenhet hittills av centrala kurser (hvss/filial) kontra lokala (u/vgruppen) kurser är tyvärr att de lokala håller en långt högre klass och tempo. Men som vanligt är det sannolikt att variationen över landet är stor, vi pratar hv trots allt.

Kan du specifiera var den där gruppchefskursen gick som du anser bör förbättras?

Slutligen bashas HvSS kurser rätt hårt här, kanske är det dags att luta sig tillbaka och se till vad målgruppen samt vilka förkunskaper som kan förväntas av den minst förberedde deltagaren för kurserna är?

För de hyperaktiva plutonerna i landet kanske utbildningen inte är klockren, men tanken är ändå att alla, även gris-kalle, ska kunna tillgodogöra sig utbildningen och lära saker som kanske aldrig har gjorts/kommer att göras ö h t där hemma.

Personligen har jag alltid sett även, i mina ögon, sämre lösningar som en möjlighet att se andra infallsvinklar, även om jag verbalt rätt tydligt haft andra åsikter.

Även gris-kalle har ibland fantastiska ideer och praktiska lösningar.

Till HvSS försvar vill jag även anföra att det noterats att det faktiskt går att bli icke godkänd från deras kurser, alltså finns det någon form av lägsta nivå för examen.

Ska HvSS ha högre trösklar för godkänt/utbildningarna måste hv sannolikt ställas inför andra grundkrav än dagens.

/M

Ska HvSS ha högre trösklar för godkänt/utbildningarna måste hv sannolikt ställas inför andra grundkrav än dagens.

Ja eller så ställer man andra grundkrav på dom man skickar dit?

Om inte poängen med en central utbildning är att man ska ligga lika i riket vad gäller utbildning och "tänk", då kan man ju skippa central utbildning och utbilda lokalt 100% istället.

Eftersom central utbildning inte heller sammanfaller med aktuella eller framtida reglementen/hänvisningar så har du på vissa sätt rätt.

Men handlar det egentligen om att mittrikta utbildningen eller handlar det om att hitta en grund som alla kan stå på/känna tillhörighet till?

Uberspörsialalpkrigarna, storstadsfiskarna, IB77kramarna, experimenthemmabyggena, goagrönabaskrar, viharståttvidsammaförrådpåsammaposti50år, trosstrollen och batgrottorna har trots allt lite skilda verkligheter att jämka med varandra.