coolhand Posted September 19, 2008 Report Share Posted September 19, 2008 (edited) Tjena, Sag patchen som killarna i MOT Bravo Teamet hade i Fredsstyrkan pa TV och undrade om nagon har en narbild pa den samma? Tack pa forhand! Edited September 19, 2008 by coolhand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted January 19, 2009 Report Share Posted January 19, 2009 Kan det vara detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AG90 Posted January 19, 2009 Report Share Posted January 19, 2009 (edited) Kan det vara detta? Kan det där vara min avatar månntro ?? Men tagen från ett annat forum perhaps ?? Edited January 19, 2009 by Fu Kjellberg citera inte bild. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted January 19, 2009 Report Share Posted January 19, 2009 Hmm.. Felstavat? Det heter väl "military observation team"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted January 19, 2009 Report Share Posted January 19, 2009 Kan det vara detta? Kan det där vara min avatar månntro ?? Men tagen från ett annat forum perhaps ?? Ja det är det. Hoppas du inte tog illa upp. I sådana fall ber jag om ursäkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AG90 Posted January 19, 2009 Report Share Posted January 19, 2009 Kan det vara detta? Kan det där vara min avatar månntro ?? Men tagen från ett annat forum perhaps ?? Ja det är det. Hoppas du inte tog illa upp. I sådana fall ber jag om ursäkt. Hehehe Det är helt lugnt, och för att svara upp ang stavningen så är det tydligen det som gäller numera. Observer och inte Observation. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted January 19, 2009 Report Share Posted January 19, 2009 Kan det vara detta? Kan det där vara min avatar månntro ?? Men tagen från ett annat forum perhaps ?? Ja det är det. Hoppas du inte tog illa upp. I sådana fall ber jag om ursäkt. Hehehe Det är helt lugnt, och för att svara upp ang stavningen så är det tydligen det som gäller numera. Observer och inte Observation. oj, det är ju ingen liten skillnad i mål och syfte, när och varför bytte man? /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted January 19, 2009 Report Share Posted January 19, 2009 Kan det vara detta? Kan det där vara min avatar månntro ?? Men tagen från ett annat forum perhaps ?? Ja det är det. Hoppas du inte tog illa upp. I sådana fall ber jag om ursäkt. Hehehe Det är helt lugnt, och för att svara upp ang stavningen så är det tydligen det som gäller numera. Observer och inte Observation. Ok. Finns det någon källa på det? Kan inte hitta stavningen i några officiella handlingar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted January 19, 2009 Report Share Posted January 19, 2009 Sett på mil.se också att det kallats Mobile Observation Team. eller är det något annat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AG90 Posted January 19, 2009 Report Share Posted January 19, 2009 Sett på mil.se också att det kallats Mobile Observation Team. eller är det något annat? Man ville byta under FS14/FS15 någon bra förklaring fick vi aldrig till detta ( Gjorde nyss just FS15 på MOT Y ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted January 19, 2009 Report Share Posted January 19, 2009 Kanske inte är nog politiskt korekt i sverige att kalla något military XD Mobile är ju mindre hotfult.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AG90 Posted January 19, 2009 Report Share Posted January 19, 2009 Kanske inte är nog politiskt korekt i sverige att kalla något military XD Mobile är ju mindre hotfult.. Korrekt från Hornet, så var det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted January 19, 2009 Report Share Posted January 19, 2009 Eeh ok, heter det Mobile eller Military, Observer eller Observation? Lite rörigt.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted January 19, 2009 Report Share Posted January 19, 2009 Den mest frekvent använda benämningen är/har varit Military Observation Team /K Edit: Källor: FM, KKrvA, mfl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted January 19, 2009 Report Share Posted January 19, 2009 Den mest frekvent använda benämningen är/har varit Military Observation Team /K Edit: Källor: FM, KKrvA, mfl. Precis, det är det jag vill komma fram till. Har aldrig sett någon annan beteckning än den från officiella håll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted January 19, 2009 Report Share Posted January 19, 2009 Jag har faktiskt sett "Mobile" under någon kortare tid när en vakans låg ute på mil.se men det bör ha varit en felskrivning. Därför skrev jag "mest frekvent använda" och inget annat. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted January 19, 2009 Report Share Posted January 19, 2009 2007 figurerade ovan nämnda patch på LG och då drogs det på smilbanden åt det som då sas vara en felskrivning. Därmed inte sagt att det, de facto, var en felstavning men det var snacket. GMY Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted January 19, 2009 Report Share Posted January 19, 2009 Är det någon som vet bakgrunden till symbolerna (pil, blixt och stora omega)? Eller valde man bara vad man tyckte var snyggt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AG90 Posted January 20, 2009 Report Share Posted January 20, 2009 Jag har sett stavningen på två ställen. 1: i vissa ordrar och olika dokument inom bataljonen där nere. 2: Finns även utskrivet på en sida på mil.se Kommer dock inte ihåg vart just nu tyvärr. Alla kan väl säga/säger MOT till vardags och det funkar ju Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kapten Z Posted February 15, 2009 Report Share Posted February 15, 2009 Jag har faktiskt sett "Mobile" under någon kortare tid när en vakans låg ute på mil.se men det bör ha varit en felskrivning.Därför skrev jag "mest frekvent använda" och inget annat. /K När vi tog över efter britterna 2006 frågade jag den brittiska översten om det hette mobile eller military. Svaret blev (den halvtaskiga engelskan är min) : Mobile - military makes no sense, because we are all military, but these boys are mobile, and the provinsional offices are not! Ge och ta - halvtaskig engelska men andemeningen är den samma. Huvudelen av alla hä hemma (och där) sa ändå military PS Ja jag vet att PO har bilar.... /Z Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
slurry Posted May 3, 2009 Report Share Posted May 3, 2009 (edited) MOT står för Military Observation Team. (resevation: i den Svenska uttydningen iallafall) Just MOT B var särdeles duktiga på att "wrecka" materiel, de glada herrarna döptes även om till MOT Barbro och hade klippkort på förrådet och i verkstaden Edited May 3, 2009 by slurry Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts