Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Ro/Lt

Får jägare använda "skogen" som skjutbana?

Recommended Posts

Är nyinflyttad "på landet". Inom synhåll har traktens jägare en liten byscha och några jakttorn. Då och då, t ex igår och förra helgen (september) kommer det en eller ett par bilar, personer i "jägarkläder" kliver ut, går till sin byscha och ställer ut lite mål, t ex tavla eller "rådjursmockup" i skogskanten intill berget. Sedan skjuter de med älgstudsare på dessa mål, kanske en 5-10 skott.

Som f d yrkesofficer vet man ju riskerna med kulvapen och är bekymrad över att man använder skogen som sin privata skjutbana. Att skjuta in vapnen innan man går ut på jakt må vara en sak men att utom jaktsäsong (den börjar väl inte förrän i oktober?) panga på i ett skogsområde som används av ryttare, svampplockare o dyl! Ska tilläggas att jag såg dem skjuta i lördags 13/9 och ett par minuter efter ett skott kommer svampplockare ut ur skogen!

Vad jag förstår har de markägarens tillstånd att jaga i området.

Vad säger ni jägare om detta?

Jag har också ställt mig den frågan vid vissa tillfällen då risken upplevs som stor, men rent juridiskt så får de väl göra så om det är på jaktmark utanför tätbebyggt/stadsplanerat område. Kolla gärna upp det på www.jagareforbundet.se och dela med dig av resultatet.

Är själv jägare och brukar skjutbana ute i skogen (i samband med mindre by), dock är våran skjutbana utgrävd så man har en jordvall bakom och avspärrningar/varningar i form av bommar och skyltar runt hela komplexet.

Kan inte se något annat är ren dumhet om inte dessa jägare spärrar av runtom skjutbanan, även om det är lagligt. Personligen så skulle jag kontakta jaktlagets ledare och diskutera med honom om detta. Det skadar i alla fall inte. :Malaj:

Visst får man göra så. Och jag håller inte med Berg, ser ingen dumhet med det. Mer ansvar och mer tillit till folk är vad som behövs. Har man licens så har man. Finns ingen anledning att ifrågasätta deras omdöme som jag ser det, man kan lungt förutsätta att de inte utsätter någon för risk.

Visst får man göra så. Och jag håller inte med Berg, ser ingen dumhet med det. Mer ansvar och mer tillit till folk är vad som behövs. Har man licens så har man. Finns ingen anledning att ifrågasätta deras omdöme som jag ser det, man kan lungt förutsätta att de inte utsätter någon för risk.

Det beror på, skulle jag vilja säga.

Finns det ett bra kulfång och att man håller koll på skjutsektorerna så är det OK.

I annat fall är svaret NEJ.

Jo och då vill det till att man verkligen vet att det inte kan dyka upp någon i risk.....

Att man själv är snudd på världsmästare (vilket påfallande många jägare verkar vara) garderar en inte från en olycklig studs eller svampplockare i risken iförda mörkgröna regnjackor.

Med det resonemanget kan vi lägga ner allt vad skjutbanor och regelverk heter, vilket jag personligen tror vore katastrof. Om de skjuter mot icke avlyst område utsätter de samtliga i skogen för en enorm risk.

OM nu jägare skall ha rättighet att nöjesskjuta i skogen borde väl iallafall ett minimikrav vara att de gör en ordentlig kontroll i skogen som de skjuter mot?

Nu framgår det inte hur ofta dessa jägare åker ut och skjuter mer än de nämda 2 gångerna som jag förstår.

Hur som helst så får du som markägare provskjuta nyinförskaffad ammunition samt skjuta in bössan infår årets jakt, detta får du göra på din egen mark eller med tillstånd av markägare.

Skulle du eller någon annan skjuta i skogen i övningssyfte så är detta förbjuden verksamhet om du inte har tillstånd av statens skytteombud som på order av länsstyrelsen åker för att besiktiga din "skjutbana".

Undantag kan göras med tillstånd av länstyrelsen då man 1-2 gånger per år anordnar något i stil med "jaktstig" där egentligen vem som helst får komma och övningskjuta i vanlig skogsterräng/jaktterräng, då behövs inga speciella anordningar som ordentligt kulfång och sånt som ska finnas vid skjutbanor.

Privat plats för inskjutning av vapen bör inte anses som en tillståndspliktig

skjutbana enligt 3 kap. 6 § tredje stycket ordningslagen

(1993:1617), om skyttet bedrivs av den som disponerar platsen eller

av andra i hans närvaro och om platsen inte ligger inom detaljplanelagt

område.

Källa: RPSFS 2000:26

FAP 525-1

Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd

om utförande och besiktning av skjutbana

område.

FAP 525-1

Fråga, vad är privat plats? Din skogsmark? Din tomt? Var kommer allemansrätten in?

Fritt ur minnet så är det om man innehar jakträtten eller inte som styr och om man inte kan/får bedriva jakt på sin mark, då utesluter detta även "inskjutning".

område.

FAP 525-1

Yep. "Tillfällig skjutplats" brukar det kallas. Helt ok.

@ Ro/Lt

Din tomt räknas definitivt in, så länge den inte ligger inom detaljplanerat område. Allemansrätten har inte med saken att göra, eftersom du måste ha markägarens tillstånd.

Det är förbaskat bra att det är på det här viset; underlättande av inskjutning ger en säkrare jakt. Hur stor risk för allmänheten är en handfull avlossade patroner ett par gånger om året?

Fritt ur minnet så är det om man innehar jakträtten eller inte som styr och om man inte kan/får bedriva jakt på sin mark, då utesluter detta även "inskjutning".

Jakträtten innehas av markägaren, som självklart exempelvis kan arrendera ut den.

Det är förbaskat bra att det är på det här viset; underlättande av inskjutning ger en säkrare jakt. Hur stor risk för allmänheten är en handfull avlossade patroner ett par gånger om året?

Vid otur får du en handfull avskjutna svampplockare :happy:

men nej risken kan väl anses väldigt liten.

område.

FAP 525-1

Fråga, vad är privat plats? Din skogsmark? Din tomt? Var kommer allemansrätten in?

Vid anläggning och skjutning på "Tillfällig skjutplats" enligt 3 kap. 6 § tredje stycket ordningslagen så är skytten alltid ansvarig för säkerheten. Det vill säga folk som vandrar in i en "Tillfällig skjutplats" kan bete sig hur "fel" och konstigt som helst, ansvaret ligger helt på skytten. Mycket på grund av att det inte är en anlag fast skjutbana och utmärkt på allmän karta.

OK, dock i detta fallet verkar det vara ett helt jaktlag som skjuter in vapnen vid lite olika tillfällen.

Vad jag förstår så har de rätten på sin sida men jag kan ju alltid be om en diskussion om säkerheten.

Nöjesskjutning är ju uteslutet att det är tillåtet. Det kan ju vara så att de enskilda jägarna tänjer på sina rättigheter i detta fallet.

Om man skjuter in vapnen så antar jag att man gör det mot tavla och inte mot "rådjursatrapp".

• Create New...