Jump to content

Gamla militära grader

Kolind

Recommended Posts

Hejsan, jag undrar hur de militära graderna under kungen var på slutet av 1600-talet och början av 1700-talet, på Karl XI och Karl XII tid

Alltså, kungen var högst, men vad kom efter honom och sen ända ner till vanlig soldat? Hela raddan med grader ;-)

vet inte riktit hur jag skulle hitta denna informationen så jag tänkte att någon här visste, folk är ju så smarta här :lala:

Hejsan, jag undrar hur de militära graderna under kungen var på slutet av 1600-talet och början av 1700-talet, på Karl XI och Karl XII tid

Alltså, kungen var högst, men vad kom efter honom och sen ända ner till vanlig soldat? Hela raddan med grader ;-)

vet inte riktit hur jag skulle hitta denna informationen så jag tänkte att någon här visste, folk är ju så smarta här :lala:

Tror det finns en bra webbsida " högmans släktforskning" eller något liknande som beskriver mycket om det militära under indelningsverkets tid. Har själv haft mycket nytta av den. Har inte adressen just nu. Googla på, så hittar du den säkert.

Tror det finns en bra webbsida " högmans släktforskning" eller något liknande som beskriver mycket om det militära under indelningsverkets tid. Har själv haft mycket nytta av den. Har inte adressen just nu. Googla på, så hittar du den säkert.

LÄNK

Alltså, kungen var högst, men vad kom efter honom och sen ända ner till vanlig soldat? Hela raddan med grader :)

Det finns ett utmärkt "praktverk" som heter "Karoliner". Där står en hel del om graderna i armén under karolinertiden. I princip var det som det alltid varit, utom att fantasin var större. "Generalfälttygmästare" låter ju ståtligt...;-)

Karl XII hade, i likhet med de flesta andra länder, ingen stabschef. I stället var det en av regementscheferna som var "överste av dagen", samtidigt som han behöll sitt vanliga arbete som regementschef. Detta visade sig olyckligt under Poltava, när den mycket duktige översten Siegroth dog, eller blev tillfångatagen (minns inte vilket).

//C

Något tidigare på 1600-talet innan enväldet fanns i det kungliga rådet

- Riksamiralen = Marinchef och sjöförsvarsminister, sedemera president i amiralitetskollegium

- Riksmarsken = Arméchefen och lantförsvarsminister, sedemera president i krigskollegium

Marinchef 1700 var Generalamiralen Hans Wachtmeister på Johannishus i Karlskrona där han också var behfälhavande amiral och generalguvenör. över Blekinge