Gripex Posted September 17, 2008 Report Share Posted September 17, 2008 Perfekt hörsel, syn, färgseende. 9 i styrka, uppskattad 6a i kondition och 5a på iq-test. Befälslämplighet 6 och plikttjänstfömåga 7. Börjar tveka när jag såg alla tunga ansikten på F21 idag i vakten, såg mindre roligt ut Är preliminärt inskriven på: GC902 Stridsfordonsskytt. GA900 Skyttesoldat GE800 Granatkastargruppbefäl. Hur stor är chansen att jag blir tvungen? Alla tjänster i boden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
macki-s Posted September 17, 2008 Report Share Posted September 17, 2008 Perfekt hörsel, syn, färgseende.9 i styrka, uppskattad 6a i kondition och 5a på iq-test. Befälslämplighet 6 och plikttjänstfömåga 7. Börjar tveka när jag såg alla tunga ansikten på F21 idag i vakten, såg mindre roligt ut Är preliminärt inskriven på: GC902 Stridsfordonsskytt. GA900 Skyttesoldat GE800 Granatkastargruppbefäl. Hur stor är chansen att jag blir tvungen? Alla tjänster i boden. Tänkte på rubriken "...tilldelad min tjänst?". Vilken tjänst är du mest intresserad av? Du har fina värden så jag ser inga hinder att du får göra lumpen iaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FireEagle Posted September 17, 2008 Report Share Posted September 17, 2008 Jag hade sämre resultat, blev stridsfordonsplutonbefäl, en polare hade sämre, han blev granatkastarsoldat. Mina resultat var likvärdiga dina, förutom styrka som var 5, cykling skattad 4, befäl och pliktförmåga 6, IQ 6. så du kan nog vara lugn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripex Posted September 17, 2008 Author Report Share Posted September 17, 2008 Tänkte på rubriken "...tilldelad min tjänst?". Vilken tjänst är du mest intresserad av? Du har fina värden så jag ser inga hinder att du får göra lumpen iaf. Jag är intresserad av stridsfordonskytt/förare (Verkar ovisst om det är strf90 eller 122?) och det är det jag har som preliminärt val! Dem andra 2 vart väl bara för att jag inte ville ha någon av dem andra tjänster (Bevakningsgruppchef, amfibiegruppbefäl osv) Aja, bara hoppas på det bästa att jag kommer in Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jomini Posted September 17, 2008 Report Share Posted September 17, 2008 Jag är intresserad av stridsfordonskytt/förare (Verkar ovisst om det är strf90 eller 122?) och det är det jag har som preliminärt val! Dem andra 2 vart väl bara för att jag inte ville ha någon av dem andra tjänster (Bevakningsgruppchef, amfibiegruppbefäl osv) Aja, bara hoppas på det bästa att jag kommer in Är det stridsfordon är det 90an, annars borde det stått stridsvagnsförare. Sen om jag inte missminner mig utbildas det inga 122 besättningar idag pga ekonomi. Men vem vet vad framtiden har att erbjuda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Razgriz Posted September 17, 2008 Report Share Posted September 17, 2008 Är det stridsfordon är det 90an, annars borde det stått stridsvagnsförare. Sen om jag inte missminner mig utbildas det inga 122 besättningar idag pga ekonomi. Men vem vet vad framtiden har att erbjuda. Men om man kollar på lumen.nu, så finns det ingen tjänst där ordet stridsvagn existerar, allt heter stridsfordon...och vad har isf stridsvagnförare/skytt för befattningskod? Och är det verkligen sant att det inte ska utbildas några stridsvagnsbesättningar 09? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripex Posted September 17, 2008 Author Report Share Posted September 17, 2008 Jag är intresserad av stridsfordonskytt/förare (Verkar ovisst om det är strf90 eller 122?) och det är det jag har som preliminärt val! Dem andra 2 vart väl bara för att jag inte ville ha någon av dem andra tjänster (Bevakningsgruppchef, amfibiegruppbefäl osv) Aja, bara hoppas på det bästa att jag kommer in Är det stridsfordon är det 90an, annars borde det stått stridsvagnsförare. Sen om jag inte missminner mig utbildas det inga 122 besättningar idag pga ekonomi. Men vem vet vad framtiden har att erbjuda. Klart dem måste utbilda några 122 besättningar, dem kan ju inte ha 120st vagnar stående. Hon på pliktverket sa i alla fall att stridsfordonskytt/förare är antingen 122 eller strf90, med otur även någon pansarterrängbil! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kaliber600 Posted September 17, 2008 Report Share Posted September 17, 2008 Klart dem måste utbilda några 122 besättningar, dem kan ju inte ha 120st vagnar stående. Jodå, det kan de, och det är precis så det är. De kan till och med ha uppemot 200 vagnar stående - och än fler stridsfordon och personaltransporter av varierande typer stående utöver det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripex Posted September 17, 2008 Author Report Share Posted September 17, 2008 Klart dem måste utbilda några 122 besättningar, dem kan ju inte ha 120st vagnar stående. Jodå, det kan de, och det är precis så det är. De kan till och med ha uppemot 200 vagnar stående - och än fler stridsfordon och personaltransporter av varierande typer stående utöver det. Nej sådär får du nu inte säga, klart dem ska ha många vagnar i rull om jag rycker in Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordor Posted September 18, 2008 Report Share Posted September 18, 2008 beror helt på när du rycker in, min kompis ligger inne som stridsfordonsförare och dom får köra runt i PBV 203 pga taskig ekonomi, medan en annan kompis som gjorde 2 år tidigare fick köra strf90. förhoppningsvis så får dom ihop ekonomin tills du rycker in så du får köra strf90 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FireEagle Posted September 18, 2008 Report Share Posted September 18, 2008 Stridsfordonsskytt/förare och stridsfordonsplutonbefäl innebär att man kan hamna på något av arméns splitterskyddade fordon, allt över galten mer eller mindre som inte tillhör rent underhåll (lastbilar). saxat från Lumpen.nu "I din roll som stridsfordonsplutonbefäl leder du en enhet som är utrustad med något av Arméns stridsfordon. Enheten består av 3-10 soldater och ett stridsfordon. Stridsfordonet kan vara en stridsvagn eller ett splitterskyddat fordon" Som skytt och förare ingår du i besättningen i något av Arméns stridsfordon. Enheten består av 3-10 soldater och ett stridsfordon. Stridsfordonet kan vara en stridsvagn eller ett splitterskyddat fordon som är utrustade med kulsprutor eller automatkanon. " SjukvårdsSISU vet jag inte om man hamnar på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts