bqt Posted September 16, 2008 Report Share Posted September 16, 2008 När jag var flygpojke på F4 i början av 80-talet så flög fortfarande 35D där, och vi tittade alla och beundrade. Något som fastnade i mitt huvud var hur man startade 35an. Nu är detaljerna dessvärre luddiga, men det var något väldigt giftigt och antändbart som man körde igång motorn med. Men vad var det för bränsle, och hur fungerade det egentligen. Hade man en extern motor kopplad på något sätt, eller handlade det om att dra igenom luft, eller hur fungerade det egentligen? Eftersom 35an är en gammal kärlek så undrar jag väl främst över den, men hur startade (startar) man andra motorer, såsom den på 37an också? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted September 16, 2008 Report Share Posted September 16, 2008 När jag var flygpojke på F4 i början av 80-talet så flög fortfarande 35D där, och vi tittade alla och beundrade.Något som fastnade i mitt huvud var hur man startade 35an. Nu är detaljerna dessvärre luddiga, men det var något väldigt giftigt och antändbart som man körde igång motorn med. Men vad var det för bränsle, och hur fungerade det egentligen. Hade man en extern motor kopplad på något sätt, eller handlade det om att dra igenom luft, eller hur fungerade det egentligen? Eftersom 35an är en gammal kärlek så undrar jag väl främst över den, men hur startade (startar) man andra motorer, såsom den på 37an också? Titta här! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bqt Posted September 22, 2008 Author Report Share Posted September 22, 2008 Tackar. Trevliga videosnuttar där. Och då vet jag vad för giftig soppa det var. Men fortfarande lite undrande över detaljer. Eftersom detta handlar om material och luft, så är det väl fortfarande inte så tokigt att fråga vidare. Om jag förstår rätt sitter det alltså en "startmotor" i 35an, som går på isopropylnitrat. Men drar den startmotorn igång själva kompressorn genom en direkt koppling på axeln, eller sitter den och blåser igenom luft? Och sedan sitter ju en APU kopplad. Är det bara för att ge ström till alla system innan motorn är igång, eller hjälper den mer direkt till med någon del av starten också? Nyfiken på teknik är man. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted September 22, 2008 Report Share Posted September 22, 2008 Tackar. Trevliga videosnuttar där.Och då vet jag vad för giftig soppa det var. Men fortfarande lite undrande över detaljer. Eftersom detta handlar om material och luft, så är det väl fortfarande inte så tokigt att fråga vidare. Om jag förstår rätt sitter det alltså en "startmotor" i 35an, som går på isopropylnitrat. Men drar den startmotorn igång själva kompressorn genom en direkt koppling på axeln, eller sitter den och blåser igenom luft? Och sedan sitter ju en APU kopplad. Är det bara för att ge ström till alla system innan motorn är igång, eller hjälper den mer direkt till med någon del av starten också? Nyfiken på teknik är man. Startmotorn ser du på bilden nedan, det är den cylidriska klumpen som sticker ut fram på RM6... Den är kopplad via en växel till axeln. Inga system får energi från flygplanet tills motorn är igång..Därav systemet med bragg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts