Jump to content

Starta J35


bqt

Recommended Posts

När jag var flygpojke på F4 i början av 80-talet så flög fortfarande 35D där, och vi tittade alla och beundrade.

Något som fastnade i mitt huvud var hur man startade 35an. Nu är detaljerna dessvärre luddiga, men det var något väldigt giftigt och antändbart som man körde igång motorn med. Men vad var det för bränsle, och hur fungerade det egentligen. Hade man en extern motor kopplad på något sätt, eller handlade det om att dra igenom luft, eller hur fungerade det egentligen?

 

Eftersom 35an är en gammal kärlek så undrar jag väl främst över den, men hur startade (startar) man andra motorer, såsom den på 37an också?

Link to comment
Share on other sites

När jag var flygpojke på F4 i början av 80-talet så flög fortfarande 35D där, och vi tittade alla och beundrade.

Något som fastnade i mitt huvud var hur man startade 35an. Nu är detaljerna dessvärre luddiga, men det var något väldigt giftigt och antändbart som man körde igång motorn med. Men vad var det för bränsle, och hur fungerade det egentligen. Hade man en extern motor kopplad på något sätt, eller handlade det om att dra igenom luft, eller hur fungerade det egentligen?

 

Eftersom 35an är en gammal kärlek så undrar jag väl främst över den, men hur startade (startar) man andra motorer, såsom den på 37an också?

 

 

Titta här!

Link to comment
Share on other sites

Tackar. Trevliga videosnuttar där.

Och då vet jag vad för giftig soppa det var.

 

Men fortfarande lite undrande över detaljer. Eftersom detta handlar om material och luft, så är det väl fortfarande inte så tokigt att fråga vidare.

 

Om jag förstår rätt sitter det alltså en "startmotor" i 35an, som går på isopropylnitrat. Men drar den startmotorn igång själva kompressorn genom en direkt koppling på axeln, eller sitter den och blåser igenom luft? Och sedan sitter ju en APU kopplad. Är det bara för att ge ström till alla system innan motorn är igång, eller hjälper den mer direkt till med någon del av starten också?

 

Nyfiken på teknik är man. :clap:

Link to comment
Share on other sites

Tackar. Trevliga videosnuttar där.

Och då vet jag vad för giftig soppa det var.

 

Men fortfarande lite undrande över detaljer. Eftersom detta handlar om material och luft, så är det väl fortfarande inte så tokigt att fråga vidare.

 

Om jag förstår rätt sitter det alltså en "startmotor" i 35an, som går på isopropylnitrat. Men drar den startmotorn igång själva kompressorn genom en direkt koppling på axeln, eller sitter den och blåser igenom luft? Och sedan sitter ju en APU kopplad. Är det bara för att ge ström till alla system innan motorn är igång, eller hjälper den mer direkt till med någon del av starten också?

 

Nyfiken på teknik är man. :clap:

Startmotorn ser du på bilden nedan, det är den cylidriska klumpen som sticker ut fram på RM6...

Den är kopplad via en växel till axeln.

rm6.jpg

Inga system får energi från flygplanet tills motorn är igång..Därav systemet med bragg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...