Jump to content

Cyklingen - Extremt orättvist


Recommended Posts

  • Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 months later...
Varför säger jag så?? Jo, jag har fått reda på att motståndet vid cycklingen beror på hur mycket man väger, ju tyngre man är destå högre grundmotstånd. Detta ger en helt skev bild av militärkondition. Varför säger jag militärkondition?? Jo eftersom det är skillnad mella en bra kondition i det civila och i det militära. För att ta ett exempel. När jag mönstrade så cycklade jag samtidigt som en tjej som vägde ca 60kg (kanske lite mindre). Själv vägde jag ungefär 115 pannor. Hon började cyckla efter mig och slutade före mig men ändå så fick hon en 6a medan jag bara fick en 4a (ja jag skämms för det). MEN jag skulle slå vad om 10000kr att den tjejen inte skulle klara av en 3 mils marsch med 30kg packning, något som jag vet att jag klarar då jag har testat. Så trots att hon har bättre resultat så är jag den som är bättre lämpad rent konditionsmässigt. Jag tror att jag är lågt ifrån ensam att råka ut för detta problem, då det ju finns några stora killar här i landet som mönstrar.

Vad tycker ni om detta? Rättvist eller ska systemet ändras? Och i så fall till vad?

 

Vad jag vet så är det inte ett "konditionstest" utan ett arbetstest. Alltså ett test som prövar dina leder, benstyrka o uthållighet.

Tycker det är mycket rättvist att bas-motståndet baseras på sin personliga vikt.

Det är ju samma sak med styrketestet, det baseras ju också på sin personliga vikt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag sprang cooper ( för mig 3000m löparbana) på runt 11 innan jag mönstrade.

Var asnervös inför cyklingen då jag aldrig någonsin orkat cykla (motionscykel) i mer än 5 min utan att dö av tristess. Sedan kom polarna hem och klaga över hur jävla jobbigt det var och hur dem hade sten-dött på cykeln, de hade fått runt 7. Fotbollsspelare som de var hade jag förväntat mig att de skulle komma tillbaka med 8or minst så jag blev ännu nervösare.När det var min tur att åka till mönstringen kände jag på tåget att jag har feber, halsont och huvet bultar. Dagen för testerna har det lugnat sig lite men mådde så dåligt att jag inte orkade stoppa i mig någon frukost mer än en kopp kaffe och en svettig ostmacka.

Gör styrke, hörsel, syn osv. Väntar tills efter lunch, inte mycket pga av svullen hals, sen är det dags för cyklingen. Jag och en kille till startar samtidigt precis när jag tror att testet börjar aka jag känner att belastingen ökar säger sjuksköterskan att vi har paserat nivå 7, strax därefter lägger killen bredvid mig av (vi hade ungefär samma kroppsbyggnad ca 176cm och 78kg). När jag når nivå 9 någon minut senare är jag väldigt svettig men det är också allt.

 

För mig var cykeltestet uppvärmning, vilket jag tror beror på att jag har tränat väldigt varierat (hockeyfys) med både muskeluthållighet, explosivitet och syreupptagningsförmåga. Tror även att det är lättare klara av ett löptest med viljestyrka men cyklingen är mer som att försöka hålla armarna rakt ut från kroppen det går tills syret är slut. Löpning handlar mer enligt min erfarenhet att "hänga i" inte vika sig när det tar emot, det är kanske därför många tycker att benen stannar på cyklingen innan man känner att flåset tar slut.

 

Så utan att ha vetenskapliga belägg så ställer jag mig i "pro-cykel" lägret då cykeln är lättövervakad, går snabbt med rättvisande resultat och ingen hålls tillbaka av gamla skador , nåja vissa gör det men det blir i sånt fall ännu värre med löpning ;-)

Inget test är "rättvist" för alla det finns alltid någon som känner sig utanför, det gäller helt enkelt att anpassa sig.

Men vill man ändå ha ett rättvist resultat så förbereder man sig väl genom att träna varierat innan mönstring då klarar man att få bra resultat oavsett vilket test man gör.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

cykeltestet var enligt mig ett skämt.. otroligt lätt att få en 9.. :dribble:

 

det var liksom, cykla cykla cykla hmm.. blir det jobbigt snart? cykla, cykla cykla... hur långt har jag kvar till 9:an?,, vänta ska se.. du har varit där i 15 sek:) :rockon:

 

styrketrestet var dock en en annan femma :unsure:

Edited by Illyren
Link to comment
Share on other sites

Har en stark känsla av att personerna här som påstår att dom i princip cyklande en nia med en kopp kaffe i vänster han och morgontidningen i höger utan någon som helst ansträngning överdriver ganska mycket.

Av alla som mönstrade med mig i Kristianstad den 16:e Januari var det inte en enda som hoppade av cykeln efter nivå 9 och gick iväg som om ingenting hade hänt. Faktum är att det bara var jag och en till under hela dagen som fick en 9:a.

 

Däremot håller med om att det inte är sjukt tungt att få en 9:a om man tränar hyffsat, och om man är cyklist är det nog rent av ganska enkelt. Blev själv jävligt förvånad över att jag fick en 9:a för jag anser mig inte direkt bättre tränad än någon annan hockeyspelare i min ålder.

Tycker faktiskt dom borde höja kraven för att komma in på olika tjänster ganska mycket. På styrkan också för den delen...känns inte sådär trovärdigt när man själv ser ut som en pinne med sina ynka 65kg och ändå får en 8:a i styrka. Om man är en normalt fysiskt aktiv person (som iaf rör på sig några gånger i veckan och inte ger upp så fort det gör det minsta ont) så klarar man 8:or i både styrka och cykel.

Vet flera som klarat 6:or och 7:or i både styrka och kondition även om dessa är i skrattretande dålig form. Aldrig varit ute och sprungit och tränar gym 2 gånger i veckan på ett ungefär.

 

Nej jag tycker alla jägartjänster borde ha minst 8-8 som krav. "Vanliga" stridande tjänster typ 6-6 eller 7-7 osv.

Link to comment
Share on other sites

Nej jag tycker alla jägartjänster borde ha minst 8-8 som krav. "Vanliga" stridande tjänster typ 6-6 eller 7-7 osv.

 

 

Och det grundar du på vilken erfarenhet av dessa tjänster? Jag kan personligen bara tala för min egen värnplikt, men på skvadronen hade vi ca 30% avhopp, och det gick inte direkt att sia efter mönstringsvärdena för att gissa sig till vem som inte skulle klara sig. Själv hade jag låga värden på de fysiska testerna jämfört med snittet på min pluton, men jag tillhörde ändå inte de där 30% som fick åka hem.

Link to comment
Share on other sites

Nej jag tycker alla jägartjänster borde ha minst 8-8 som krav. "Vanliga" stridande tjänster typ 6-6 eller 7-7 osv.

 

 

Och det grundar du på vilken erfarenhet av dessa tjänster? Jag kan personligen bara tala för min egen värnplikt, men på skvadronen hade vi ca 30% avhopp, och det gick inte direkt att sia efter mönstringsvärdena för att gissa sig till vem som inte skulle klara sig. Själv hade jag låga värden på de fysiska testerna jämfört med snittet på min pluton, men jag tillhörde ändå inte de där 30% som fick åka hem.

 

Handlar väl snarare om att fel personer kommit igenom psykologen. Personer som inte är särskilt motiverade tex...men det kanske inte borde skyllas på psykologen eftersom folk ofta ljuger för full hals och säger sig vara väldigt motiverade bara för att komma in fast dom inte alls är säkra på att dom egentligen vill göra lumpen.

 

Men jag håller fast vid att jag tycker fyskraven borde vara högre än dom är idag.

Link to comment
Share on other sites

handlar väl snarare om att fel personer kommit igenom psykologen. Personer som inte är särskilt motiverade tex...men det kanske inte borde skyllas på psykologen eftersom folk ofta ljuger för full hals och säger sig vara väldigt motiverade bara för att komma in fast dom inte alls är säkra på att dom egentligen vill göra lumpen.

 

Men jag håller fast vid att jag tycker fyskraven borde vara högre än dom är idag.

 

Jag tror att de som sätter kraven för olika tjänster har full koll på vilka lägsta krav som kan ställas. Jag litar betydligt mer på en sådan individ än någon som inte gjort GU och som uppmanat och beskrivit hur man kan fuska på tex hörselproven... Sedan är det lite kul hur du nu verkar irriterade över att folk ljuger och fuskar för att få bättre tjänst än vad de är lämpade till...

Link to comment
Share on other sites

handlar väl snarare om att fel personer kommit igenom psykologen. Personer som inte är särskilt motiverade tex...men det kanske inte borde skyllas på psykologen eftersom folk ofta ljuger för full hals och säger sig vara väldigt motiverade bara för att komma in fast dom inte alls är säkra på att dom egentligen vill göra lumpen.

 

Men jag håller fast vid att jag tycker fyskraven borde vara högre än dom är idag.

 

Jag tror att de som sätter kraven för olika tjänster har full koll på vilka lägsta krav som kan ställas. Jag litar betydligt mer på en sådan individ än någon som inte gjort GU och som uppmanat och beskrivit hur man kan fuska på tex hörselproven... Sedan är det lite kul hur du nu verkar irriterade över att folk ljuger och fuskar för att få bättre tjänst än vad de är lämpade till...

 

Är tämligen säker på att jag aldrig uppmanat någon att fuska. Att beskriva något behöver absolut inte betyda att man uppmanar andra att göra det. Fuskade inte själv på min mönstring och bryr mig inte om andra tex mörkar gamla skador/allergier hos sjuksystern om dom känner att det inte påverkar dom nämnvärt.

 

Jag har personligen mer överseende med någon som verkligen är motiverad och tex mörkar en hundallergi än någon som pratar sig in på en utbildning utan att egentligen vara sugen på att göra sitt bästa. Min personliga övertygelse är nämligen att någon som verkligen vill något och är redo att kämpa för det klarar sig bättre trots en allergi tex.

 

Det här med fyskraven tycker jag mest för att dom är skrämmande låga på vissa tjänster. En av mina vänner som kom in hade jag absolut inte velat ha i min grupp i en skarp situation, inte för att han är en dålig människa på något sätt för han är en härlig person...men hans fysiska status hade fått mig att överväga att packa ner en defibrillator i ryggsäcken. Han springer 3km på 18min och träning är ett främmande ord för hans 60kg utspritt på 180cm+. Fick en 4a eller 5a på cykeln och samma på styrkan. När jag fick höra att han ska rycka in som skyttesoldat blev jag minst sagt förvånad över dom låga kraven.

 

En av mina äldre vänner som just nu ligger inne som Insats på MarinB hade fått in ett liknande fenomen i sin grupp. En person som inte orkade hänga med kompaniet när dom tillsammans med befäl joggade runt inne på MarinB i Karlskrona som en rundvisning första dagen.

Under hela GSUn fick dom andra bära personens packning.

 

Samma sak hände min bror när han låg inne på Säk.komp Sjö (kan tyckas konstigt på det förbandet). En kille i hans grupp orkade inte bära sin packning vilket gjorde att dom andra fick bära det också, samma sak på varje övning.

 

Alltså personer som precis uppfyller kraven men som ändå inte orkar genomföra tjänsten. Tror det är ganska vanligt att det finns någon sådan ute på förbanden med tanke på alla gånger jag hört det.

 

Kanske bara är jag som tycker att det borde gå att undvika. Sen är väl frågan hur...

Link to comment
Share on other sites

handlar väl snarare om att fel personer kommit igenom psykologen. Personer som inte är särskilt motiverade tex...men det kanske inte borde skyllas på psykologen eftersom folk ofta ljuger för full hals och säger sig vara väldigt motiverade bara för att komma in fast dom inte alls är säkra på att dom egentligen vill göra lumpen.

 

Men jag håller fast vid att jag tycker fyskraven borde vara högre än dom är idag.

 

Jag tror att de som sätter kraven för olika tjänster har full koll på vilka lägsta krav som kan ställas. Jag litar betydligt mer på en sådan individ än någon som inte gjort GU och som uppmanat och beskrivit hur man kan fuska på tex hörselproven... Sedan är det lite kul hur du nu verkar irriterade över att folk ljuger och fuskar för att få bättre tjänst än vad de är lämpade till...

 

Är tämligen säker på att jag aldrig uppmanat någon att fuska. Att beskriva något behöver absolut inte betyda att man uppmanar andra att göra det. Fuskade inte själv på min mönstring och bryr mig inte om andra tex mörkar gamla skador/allergier hos sjuksystern om dom känner att det inte påverkar dom nämnvärt.

 

Jag har personligen mer överseende med någon som verkligen är motiverad och tex mörkar en hundallergi än någon som pratar sig in på en utbildning utan att egentligen vara sugen på att göra sitt bästa. Min personliga övertygelse är nämligen att någon som verkligen vill något och är redo att kämpa för det klarar sig bättre trots en allergi tex.

 

Det här med fyskraven tycker jag mest för att dom är skrämmande låga på vissa tjänster. En av mina vänner som kom in hade jag absolut inte velat ha i min grupp i en skarp situation, inte för att han är en dålig människa på något sätt för han är en härlig person...men hans fysiska status hade fått mig att överväga att packa ner en defibrillator i ryggsäcken. Han springer 3km på 18min och träning är ett främmande ord för hans 60kg utspritt på 180cm+. Fick en 4a eller 5a på cykeln och samma på styrkan. När jag fick höra att han ska rycka in som skyttesoldat blev jag minst sagt förvånad över dom låga kraven.

 

En av mina äldre vänner som just nu ligger inne som Insats på MarinB hade fått in ett liknande fenomen i sin grupp. En person som inte orkade hänga med kompaniet när dom tillsammans med befäl joggade runt inne på MarinB i Karlskrona som en rundvisning första dagen.

Under hela GSUn fick dom andra bära personens packning.

 

Samma sak hände min bror när han låg inne på Säk.komp Sjö (kan tyckas konstigt på det förbandet). En kille i hans grupp orkade inte bära sin packning vilket gjorde att dom andra fick bära det också, samma sak på varje övning.

 

Alltså personer som precis uppfyller kraven men som ändå inte orkar genomföra tjänsten. Tror det är ganska vanligt att det finns någon sådan ute på förbanden med tanke på alla gånger jag hört det.

 

Kanske bara är jag som tycker att det borde gå att undvika. Sen är väl frågan hur...

 

Saken är som den, att personer som Har högt på cykeln måste inte vara bättre att t.ex. bära en packning. lika lite som att en kille som är dålig på att jogga är en dålig soldat (kanske är bra att kunna, men you get the drift).

Link to comment
Share on other sites

Samma sak hände min bror när han låg inne på Säk.komp Sjö (kan tyckas konstigt på det förbandet). En kille i hans grupp orkade inte bära sin packning vilket gjorde att dom andra fick bära det också, samma sak på varje övning.

 

Alltså personer som precis uppfyller kraven men som ändå inte orkar genomföra tjänsten. Tror det är ganska vanligt att det finns någon sådan ute på förbanden med tanke på alla gånger jag hört det.

 

Att personer inte orkar bära sin egen packning är nog ett fenomen som finns i de flesta plutoner oavsett tjänst. Alla har inte lika bra/dålig kondition i början. Det kommer alltid finnas någon som kommer sist.. :rolleyes:

 

Sen är det enligt mig skillnad om personen ifråga inte har tillräcklig fysiskkapacitet i början jämfört med en person som saknar motivation (de brukar ofta försvinna efter någon/några veckor). Och i alla situationer ska man hjälpa en kamrat som kommer efter det finns inga undantag. Men efter någon månad så har de personerna som har sämre kapacitet i början kommit i fatt de övriga. Så då är problemet löst.

 

Värre är det med personer som har mörkat gamla skador. De har ingen chans. Antagligen tvingas bryta sin utbildning pga skador eller så klarar de utbildningen (i väldigt reducerad omfattning) tyvärr ofta med mer skador än när de ryckte in.

 

Så var det när jag gjorde min GU

 

Kuriosa: Den i min gsu-pluton hade bäst betyg ifrån mönstringen försvann efter några veckor. Motivationsbrist och att det var för mycket 'skit göra' och 'stress'. Jämfört med filmer eller vad han hade för skeva referens punkter.

Link to comment
Share on other sites

Har en stark känsla av att personerna här som påstår att dom i princip cyklande en nia med en kopp kaffe i vänster han och morgontidningen i höger utan någon som helst ansträngning överdriver ganska mycket.

Av alla som mönstrade med mig i Kristianstad den 16:e Januari var det inte en enda som hoppade av cykeln efter nivå 9 och gick iväg som om ingenting hade hänt. Faktum är att det bara var jag och en till under hela dagen som fick en 9:a.

 

Däremot håller med om att det inte är sjukt tungt att få en 9:a om man tränar hyffsat, och om man är cyklist är det nog rent av ganska enkelt. Blev själv jävligt förvånad över att jag fick en 9:a för jag anser mig inte direkt bättre tränad än någon annan hockeyspelare i min ålder.

Tycker faktiskt dom borde höja kraven för att komma in på olika tjänster ganska mycket. På styrkan också för den delen...känns inte sådär trovärdigt när man själv ser ut som en pinne med sina ynka 65kg och ändå får en 8:a i styrka. Om man är en normalt fysiskt aktiv person (som iaf rör på sig några gånger i veckan och inte ger upp så fort det gör det minsta ont) så klarar man 8:or i både styrka och cykel.

Vet flera som klarat 6:or och 7:or i både styrka och kondition även om dessa är i skrattretande dålig form. Aldrig varit ute och sprungit och tränar gym 2 gånger i veckan på ett ungefär.

 

Nej jag tycker alla jägartjänster borde ha minst 8-8 som krav. "Vanliga" stridande tjänster typ 6-6 eller 7-7 osv.

 

Menade inte riktigt att det var kaffe och aftonbladet motion på cyklingen. Ville snarare få fram att om man tränar varierat och regelbundet så är inte nian så svår att uppnå. Jag vet också hur det är på mönstringen, mönstrade 2-3 okt och mig vetligen så var jag den enda med 9a i cykling. Något som mina kompisar torskade lite på var även benstyrkan. :) De orkade inte trampa runt motståndet trots att de inte hade så mycket mjölksyra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...