Jump to content

Varför skjuta hundar med hagelbössa och inte ak?

sportdykare

Recommended Posts

Jag har sökt men inte hittat någon tråd som tar upp detta, om det är så att jag missat någon sådan tråd ber jag om ursäkt för detta.

Jag har fått uppfattningen att man under utlandsuppdrag då man kan komma att stöta på potentiellt farliga hundar tar man med sig hagelgevär och använder dessa att skjuta hundar med, då detta är bättre än att använda ak.

Är det faktiskt så att man föredrar att skjuta hundar med hagel istället för ak och varför är det i så fall så?

Ak "fungerar" väl bra mot människor så varför inte mot hundar?

Jag har sökt men inte hittat någon tråd som tar upp detta, om det är så att jag missat någon sådan tråd ber jag om ursäkt för detta.

Jag har fått uppfattningen att man under utlandsuppdrag då man kan komma att stöta på potentiellt farliga hundar tar man med sig hagelgevär och använder dessa att skjuta hundar med, då detta är bättre än att använda ak.

Är det faktiskt så att man föredrar att skjuta hundar med hagel istället för ak och varför är det i så fall så?

Ak "fungerar" väl bra mot människor så varför inte mot hundar?

En hund är liten och rör gärna på sig, vilket gör att den kan vara svår att träffa, och om du träffar är det inte säkert att den dör direkt.

Ett exempel på när polisen försöker skjuta en hund:

(Varning, för er som gillar djur så kanske ni inte ska titta)

För att en kula från ak inte garanterat stoppar en hund. Utan endast går rakt igenom och skadar hunden som kan fortsätta anfallet.

medan hagelbössan med sin lägre räckvidd men förmåga att sätt mer bly i luften med 1 skott än med ak. Har större möjlighet att stoppa en attakerande hund.

Och så ger hagelbössan en lite större träffyta.

Edit:Pucktvåa

Edited by Slöbevakarn

En hagelbössa och kulvapen har till och börja med olika sätt att döda.

Kulvapen dödar genom att skada inre organ och påverkar då individens förmåga att överleva genom detta.

Ett hagelvapen dödar genom att åsamka chock och så stor påverkan på känsel och nervsystem i kroppen på så snabb tid att individen helt enkelt dör pgra "nervsammanbrott" :/ skämt åsido, en liten kula från ett hagelvapen är inte dödande men när du blir träffad av 50-150 st på samma gång så chockeras individen till döds.

en bekant från TD-01 i Tchad berättade att när dessa sköt en stackars hund till döds med hjälp av Ak5 så dog den först när det 8 skottet levererades.

- "knall-och-fall"-effekt med hagel, inte detsamma med (helmantlad) kula

- man kan, eller snarare får, inte ha en bra halvmantlad jaktkula i ak:n

- risken för farliga rikoschetter är mindre med hagel än med helmantlad kula

Du kan ställa samma fråga på ett jaktforum. Varför dödar man inte harar med kulvapen?

Ytterligare en fördel rent militärt är att det blir mindre med farliga ricoshetter med hagel, då hagel har en tendens att inte flyga så långt. Man skjuter ju oftast hunden i tätbebyggelse.

EDIT: Pucktrea. Chefen kom hem och krävde uppmärksamhet.

Edited by losec

Hundar fattar trögt och inser inte alltid att de håller på att dö när man skjuter dem med ak. Skjuter du en bra träff med hagel är det ofta knall och fall. Om inte annat så hinner du med uppföljande skott innan hunden har försvunnit i fjärran. En hund som har hamnat i flyktläge med adrenalindump är inte lättskjuten.

Dock är det synd att det inte finns lite grövre hagel inom FM.

Du kan ställa samma fråga på ett jaktforum. Varför dödar man inte harar med kulvapen?

Fast det gör man ju... Det är väl inte helt ovanligt att man jagar hare med .22LR?

Där ser man. Trodde man jagade småvilt med så gott som uteslutande hagel, av anledningen som 2sharp skriver.

I stand corrected!

EDIT: stavning

Edited by losec

Jag tror det kan vara en fraga om etik. Det ar valdigt svart att skjuta ett direkt dodande skott med en helmantladkula fran en klen kaliber. Vidare sa ar risken for otacka skadeskjutningar stor. Tank pa att traffomradet endast bestar av endel av brostkorgen. Ett bukskott innebar en langsam plagsam dod, (da jag antar att mojlighet till eftersok inte finns).

Hagel vs. Kula for smavilt beror pa jaktform. En jaktform som tex drevjakt da viltet forvantas rora sig fort, och skottillfallet kommer att vara snabbt och pa nara hall anvandas nastan uteslutande hagel. Smyg-, vak, lockjakt, dar skjutavstanden oftast ar langre och viltet ror sig mindre anvands kula.

Det är primärt inte fråga om etik, utan fråga om att döda djuret snabbt för att det i första hand inte ska kunna skada egen personal.

Sekundärt är att inte orsaka onödig plåga för djuret. Detta är viktigt ur en juridisk mening eftersom den svenska personalen lyder under svensk lag.

/K

Fast det gör man ju... Det är väl inte helt ovanligt att man jagar hare med .22LR?

Hmm... Hare jagas nog nästan uteslutande med hagel. Om man jagar med 22lr gör man sig skyldig till brott.

Följande arter är tillåtna att skjuta med patroner i klass 4 (i den mån det råder jakttid på dem eller det är fråga om skyddsjakt): vildkanin, iller, frett, mård, mink, hermelin, vessla, ekorre, lämlar, råttor, mullvad, sorkar (även bisam), möss, havstrut, gråtrut, silltrut, fiskmås, sothöna, knipa, vigg, ripa, järpe, ringduva, fasan, rapphöna, stadsduva, turkduva, korp, kråka, råka, skata, kaja, nötskrika, björktrast, koltrast, stare, gråsparv och pilfink.

Ingen hare med där så vitt jag kan se.

Fakta, bättre än gissningar?

/EU2

Hmm... Hare jagas nog nästan uteslutande med hagel. Om man jagar med 22lr gör man sig skyldig till brott.

Följande arter är tillåtna att skjuta med patroner i klass 4 (i den mån det råder jakttid på dem eller det är fråga om skyddsjakt): vildkanin, iller, frett, mård, mink, hermelin, vessla, ekorre, lämlar, råttor, mullvad, sorkar (även bisam), möss, havstrut, gråtrut, silltrut, fiskmås, sothöna, knipa, vigg, ripa, järpe, ringduva, fasan, rapphöna, stadsduva, turkduva, korp, kråka, råka, skata, kaja, nötskrika, björktrast, koltrast, stare, gråsparv och pilfink.

Fast hare jagas i fler länder än bara i sverige.

Dessutom så har jag svårt att förstå varför man kan skjuta kanin och mård med klass 4, men inte hare.

Dessutom så har jag svårt att förstå varför man kan skjuta kanin och mård med klass 4, men inte hare.

Harar är väl lite större än kaniner? Hur som helst så är det klass 3 som gäller för hare. Frågan är vad hund går som. Min jaktbok har inte "byracka" med i uppräkningen av klasserna.

Jag vet att det är off topic nu, men .22 Magnum är godkänd för harjakt då det är en klass 3-kaliber. Kravet för klass 3 är en minsta kulvikt på 2,5 gram och en anslagsenergi på 200 joule vid 100 meters avstånd.

En fråga av mer allmän karaktär: Vilken patron använder kronan för skadedjursbekämpning?

En fråga av mer allmän karaktär: Vilken patron använder kronan för skadedjursbekämpning?

Aldrig hört talas om att det finns någon sådan patron, hagelpatron är väl det ända men då är ju denna kaliber samma som jaktammunitionen.

Aldrig hört talas om att det finns någon sådan patron, hagelpatron är väl det ända men då är ju denna kaliber samma som jaktammunitionen.

Stålhagel, 3ans storlek hade vi t förstärkningsvapet i Tchad

/b

Som någon nämnt tidigare, men fokuset tycks fallit bort.. Jfr effekten (politisk, regional, varumärkesmässigt etc etc) mellan följande två rubriker.

Burim 12 år skadad för livet av förlupen svensk kula från hundjakt Expressbladet visar webtv från sjukhuset

Svenska soldater skjuter söta vovvar med hagel. Aftonpressen har film på norska kollegor som gör samma sak

Båda två är hemska även om rubrik två är att föredra.

Ergo: Glöm inte vad The Swede sa: Dmax...

GMY

Btw. Borde inte han den där dobberman kunna göra ett utlåtande från "motståndarens sida" här :lala:

• 1 year later...
Hundar fattar trögt och inser inte alltid att de håller på att dö när man skjuter dem med ak. Skjuter du en bra träff med hagel är det ofta knall och fall. Om inte annat så hinner du med uppföljande skott innan hunden har försvunnit i fjärran. En hund som har hamnat i flyktläge med adrenalindump är inte lättskjuten.

Dock är det synd att det inte finns lite grövre hagel inom FM.

Det är inte bara hundar som fattar trögt. Även den som för hunden och de intill kan fatta trögt.

Givetvis beror det på plats och läge också. Det finns hagelpatroner med plast/vaxkula också. Det kan behövas när en uppretad folkmassa har med sig hund/hundar som de triggar. Avsiken är att slå ut hunden och inte personerna bakom.

grövre hagel är inte alltid bättre! mindre hagel=fler hagel i patronen fler hagel=större chockverkan!

ände vapen skribenten Anders L Dahlman gjorde för x antal år sen en liten forskning på området och

kom fram till att den bästa allroundhagelpatronen (puh!) är en US6 på 28gram klara allt från fågel till rådjur (förutom vinterpälsade rådjur då US3-4 var mer lämpad) har själv jagat med US5-6 på allt de senaste 10 åren med nästan uteslutande knall-fallslut för djuren! Träffen är viktigare än laddningen!

En hund är oftast inget större vilt och kraften i så gott som vilket hagel som helst räcker fint!

Förresten vet ni vilket hagelvapen som används?? sett någon bild med en vanlig berettabock men det borde väl finnas annat me??

beretta silver pigeon samt remington 870. Har florerat ytterliggare någon i Kosovo.

Föredrar 870 själv av följande anledningar

- man kan skjuta kravallpatron med denna vilket inte är tillåtet med berettan längre.

- fullångt rör dvs man har ett par patroner på sig att skjuta aggresiva hundar

- trevlig ergonomi för mig.

- enkel funktion

Skulle dock gärna se 3 uppgraderingar:

-rps för bättre möjlighet att skjuta i skumma ljusförhållanden (samt precision och snabba skott vid IMF-sammanhang)

-pumphandtag med rail för vapenlampa

-fällbar kolv för smidigare förvaring i bilarna

En hund är oftast inget större vilt och kraften i så gott som vilket hagel som helst räcker fint!

Kan man skjuta räv med fågelhagel från en 20ga så behövs det inte mycket grövre för en normalstor hund. :wub:

beretta silver pigeon samt remington 870. Har florerat ytterliggare någon i Kosovo.

Föredrar 870 själv av följande anledningar

- man kan skjuta kravallpatron med denna vilket inte är tillåtet med berettan längre.

- fullångt rör dvs man har ett par patroner på sig att skjuta aggresiva hundar

- trevlig ergonomi för mig.

- enkel funktion

Skulle dock gärna se 3 uppgraderingar:

-rps för bättre möjlighet att skjuta i skumma ljusförhållanden (samt precision och snabba skott vid IMF-sammanhang)

-pumphandtag med rail för vapenlampa

-fällbar kolv för smidigare förvaring i bilarna

låter som min pump! :rockon:

men har dock en win1300 knoxxspecial! litet hemmabygge med m4-kolv, aimpoint-compsikte , rails, 7 skottsrör, surfireframstock allt i kolfiber/"plast" det roliga med den är att på 5min har jag en helt vanligt jakt-winchester igen!

Pumpar är så trygga att ha med sig! hamnar det skit i bössan är det bara att slita i lite hårdare o sen smäller det! brukar spola av min med slang och sen torka den i delar efter en "grisig" vildsvinsjakt! :dribble:

förresten har inte eod-teamen halvautohagel?? har för mig detta från ing2. killar bakom sköldar med antingen ag90 eller hagelautos.... inte helt hundra säker dock...

Det finns M-nummer för Remington 11-87 också, så det är inte alls omöjligt.