Jump to content

Japanskt territorialvatten kränkt av vem?

Zduna

Recommended Posts

Jaa, vilken nation har intresse av att kränka japanskt vatten? Och (måste jag fråga då jag med råge är lekman i sammanhanget) varför?

Såg att även Bbc World rapporterade om incidenten. Hur vanligt är det här? Någon med kunskaper i internationella relationer och/eller marin krigföring som kan förklara?

Artikel i Japan Times om en oidentifierad ubåt.

Pengarna ligger på Nordkorea - Japans ärkefiende. Anledningen? Med Nordkorea vet man aldrig; det kan vara allt från att övervaka japanska förehavanden i sjölådan till att lämna av spioner på japanskt territorium. Det senare har Nordkorea en historia av att göra, vilket är en av många anledningar till bitterhet mellan länderna.

Att kränka andra länders territorialvatten med örlogsfartyg är allvarligt och när det sker med ubåt i uläge är det närmast att betrakta som en fientlig handling. (Oskadlig genomfart i ytläge på andra länders territorialvatten är tillåtet och det finns få möjligheter att förbjuda det. Normalt måste anmälan ske i förväg.) När civiliserade länders ubåtar av misstag kommer in på andras territorialvatten är normalförfarande att gå upp i ytläge. Därefter sker notväxling mellan respektive utrikesdepartement för att reda ut frågan. Att ubåten i det här fallet inte gick upp i ytläge utan istället drog sig undan stöder i min mening teorin om att det ska ha varit en nordkoreansk ubåt.

/mdn

Edit: Kollade lite med mina källor och enligt Proceedings juni 2007 så hade Nordkorea då 20 stycken dieselubåtar typ Romeo (50-talsteknik), 6 stycken kustubåtar typ Sang-o och ett okänt antal miniubåtar. Siffrorna gäller antalet skrov som förmodas vara i bruk.