Jump to content

Huvudbonad utomhus i försvarsmakten?

PoseidonSv

Recommended Posts

Har det införsts nya slappa regler för, när eller ihuvudtaget om man någonsin skall bära huvudbonad utomhus?

Tittar man på filmer och bilder från utlandsmissioner så görs det ofta patrullering utanför basen där man endast har "Oakley" solglasögon på huvudet.

Vad har dessa solglasögon för M-nummer och vart finner jag denna nya order om lättnad i klädsel?

Man finner ofta personal med tillhörighet till förband inom de internationella uppdragen utomhus i Sverige utan huvudbonad under resor i tjänsten.

Påtalar man detta och frågar över högsta befäl inom gruppen så bryr sig ingen eller förstår inte ens frågan.

ett svar man kan få från uniformerad perosonal på öppet hus eller försvarsuppvisningar så påstår de att det är fältlystran som gäller och då kan man tydligen bära uniformen hur man vill.

Jag förstår om man inte slaviskt har mössa på utomhus i alla situationer men detta var något som gällde i försvarsmaktern förr innan 2000talet.

Att man däremot på högtidsdagar eller där man vistas ute bland civila inte tänker på detta får mig att fundera på vart försvaret är på väg.

Det är mycket snack om utrustning och prylar men diciplinen är noll.

Därav undrar jag om det inte ligger något i att om man inte kan hålla bra skick och ordning när det är ordnade former hur skall det då vara under det kaos som kriget innebär?

Är uniformering och heraldiken viktig eller är det det nya som gäller?

Edited by PoseidonSv

• BlåGul -1
Att man däremot på högtidsdagar eller där man vistas ute bland civila inte tänker på detta får mig att fundera på vart försvaret är på väg.

Vem är det som tycker att det är viktigt med mössa på, officeren eller den civile?

Min poäng är att det inom FM anses vara viktigt men att utanför där FM:s klädkoder inte är kända så är det inte viktigt alls.

/K

utan att ha gjort utlandstjänst så så anser jag ändå att det tom kan vara bra att vara lite mer "ledig" med klädseln i utlandstjänst.. främst för att inte se stel och "hotfull" ut bland civila.

är ju onödigt att stressa upp folk mer än nödvändigt...

så, det är självklart för mig att fältlystran råder utanför kasern/campen och uppställningar... fältlystran som då avser "klädsel efter verksamhet".. mao, se ledig och avslappnad ut bland civila så blir de mer avslappnade och lättare att få kontakt med.

vilket är bland det viktigaste i utlandstjänst om jag förstått saken rätt...

att ha klädseln helt igenknäppt och klä sig exakt enligt reglementet så alla ser likadana ut är ju för gemene man ganska stelt och obekvämt.

Jag tycker du överreagerar lite.

jag tror nog att folk hör vad du frågar , men dom tror nog endå att det bara är inbillning det som dom hör, sen tror jag inte det finns solglasögon med m-nummer, men det känns som en icke fråga det samma om man har mössa på eller inte, det är nog inte det som det faller på i ett skarp läge snarare om man har det hårda skalet på eller inte. men jag kan ju hålla med om att soldater behöver ju inte visa upp sigovårdade ut genom ett rent ut sagt slaffsigt klä på sig. men tycker mig inte se sådant så ofta. sen tycker jag inte det med eller utan huvudbonad ser så illa ut värre med den på snedan eller bakomfram myckert värre.

@PoseidonSv

Detta kan vara mkt känskigt ämne du berör, har funnits liknande trådar på detta forum förut.

I US brukar man på egen camp aldrig ha huvudbonad förutom vid vissa speciella tillfällen. Vad det gäller patrull har det för mig varierat från mission till mission. Då främst vad det finns för syfte.

Det man nu ser är väl främst från Afghanistan där det slarvas med detta. Där finns det "mindre" med mening, enligt mig, att använda huvudbonad än t ex på en FN-mission. Dessutom så har det varit mkt dålig tilldelad mtrl där vad det gäller huvudbonad. Värmen spelar så klart in, tillsammans med det faktum att det tilldelade är mindre bra och gör att många då tar till ord som "fältlystran".

Undantag finnes förstås som t ex missioner där folk har basker på campen (oftast mycket pinky på sådana missioner?), men i stora drag är det så det ser ut.

EDIT: Angående Oakley finns det ett mkt bra själ till att folk anväder det. Splitterskydd. Om man inte vill gå runt och se ut som skidåkare så var det länge privata Oakleys och liknande som gällde. Detta var det väldigt stor irritation över innan det infördes glasögon från Peltor. Dessa är tilldelade av FM och finns i genomskinliga, gula samt mörka glas. Med båge eller snöre runt nacken. De är av samma snitt som Oakley och kan lätt förväxlas, men om de ännu getts M-nr vet jag ej. De är dock av mindre betydelse en soldatens egenskydd.

Edited by losec

• BlåGul -1

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=36868

ETT exempel på trådar i samma, eller snarlikt ämne som det här som är hyfsat lätt att hitta via sökfunktionen.

För att kommentera det du skriver i ett enda ord, så skulle det vara "Ickeproblem".

Men fortsätt om du vill debatten om den begynnande slappheten i utlandsstyrkan och FM i allmänhet i någon av de trådar som redan finns i ämnet. Jag stänger den här.

Fyll för övrigt gärna i din profil bättre så folk har möjlighet att se någonting om vem du är och vad du har för erfarenhet, särskilt som du är ny på forumet så är det lättare att föra en vettig debatt.

/BlåGul

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...