Jump to content

Att säga upp bindningstid

Honken

Recommended Posts

Blev precis kontaktad av BBB som nyligen har byggt in en 100Mb-lina i husen där jag bor, dock så har jag fortfarande kvar bindningstid hos Telia på ett år. till Var i kontakt med Telia om detta och undrade om det gick att bryta avtalet men fick beskedet att detta inte gick, de hade inga straffavgifter bland annat.

Jag kommer ju inte att skaffa 100mb innan jag kunnat bryta med Telia (som endast kan leverera 8Mb till husen). men jag funderar på om någon vet något sätt att säga upp avtalet på.

• Forumsledning

Bindningstid är något man skall läsa på innan man ingår avtal av dylika tjänster. De flesta har en ångertid, men när den är passerad sitter man i smeten.

Om du på något sätt kan påvisa att de inte fullgjort sin del av avtalet så kan det gå att få det uppsagt i förtid.

Vad har du fått för förmånliga saker som gör att du har så pass lång bindingstid?

Är det möjligt att lämna tillbaka den utrustningen och på så viss minska avgiften för ett ev urträde.

Annars är jag rädd att du är tvungen att betala för de månader du har kvar på din bindningstid.

När det gäller mobilabonnemang kan ju sådant löna sig då trafiken tillkommer ovanpå själva abonnemanget, men inte när det gäller bredband.

Kolla vad som står i ditt avtal när du skrev på.

Kolla även om priserna hos Telia är lägre nu, det brukar gå att justera till samma pris som andra betalar nu, tyvärr kan du ju inte hota med att byta till annan leverantör om de inte sänker ditt pris.

Personligen är bindningstid något som starkt beaktas i mobil, bredbands inköp/avtal speciellt om det är nya tjänster vars priser troligtvis kommer sjunka under bindningen.

Dessutom är uppsägningstiden 3 månader i många fall. Därför bokar jag in i kalendern samma dag jag ingår avtal när jag skall ringa kundtjänst för att säga upp ett abonnemang lagom så det är uppsagt precis när bindingstiden går ut. Det är ALLTID förmånligare att nyteckna tex mobilabonnemang med ingående "gratis mobil" än att förlänga samma abonnemang som befintlig kund. Nya kunder är mycket viktigare för säljavdelningarna att visa upp än "bara behålla den gamla kundskocken".

Jag hade Telia som förval tidigare. När jag och sambon beslutade oss för att avskaffa den fasta telefonin var det bara ett par månader efter att vi hade förlängt vårt förvalsavtal med Telia vilket ledde till att vi fick betala x antal kronor i "straffavgift" eftersom vi inte fullföljde våra 12 månader med Telia som förval. Något liknande bör funka även när det gäller bredband.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...