Jump to content

Nytt skalplagg i 90 systemet

Kaparn

Recommended Posts

Allt enligt generalen XX (glömt hans namn) som är chef all mtrl inom FM under ett mtrlmöte han hade med yngre officerare i Göteborg i våras.

Det kanske finns någon här som testat denna, isåfall vill vi ha bilder samt beskrivningar och tillverkare mm.

Allt enligt generalen XX (glömt hans namn) som är chef all mtrl inom FM under ett mtrlmöte han hade med yngre officerare i Göteborg i våras.

Det kanske finns någon här som testat denna, isåfall vill vi ha bilder samt beskrivningar och tillverkare mm.

Gissningsvis är det taigas system som finns lite överallt i trådar här inne..

Fältjacka och Fältbyxa CPA07

http://www.specialprojects.se/bilder/butik...der/prod102.jpg

Den finns även utan goretex liner som NR07

http://www.specialprojects.se/bilder/butiksbilder/prod57.jpg

Om det är så nära så borde det dyka upp en upphandling på www.fmv.se väldigt snart?

OM det nu är plaggen från taiga så är dom helt underbara ;)

Du hittar mer info i tråden om RS05 som är samma plagg fast generationen innan CPA 07

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...07&hl=taiga

Har för mig det ska finnas en tråd om cpa07 men hittar den inte för tillfället dock :(

Edited by tinhead

nej nej det är INTE taiga, Taiga ligger inte så högt på MSS's lista av flera olika skäl, FJS02 är ett av dom men det är en helt annan historia.

Jag samtalade med mtrlansv officer vid ett infanteri regemente ;) för ett par månader sedan, han hade även provat ut ett par olika av dom demoex som cirkulerat runt, det skulle enligt honom då, obs då! komma två olika varianter en tunn och en fodrad version för kallare klimat. Fick titta ett tunt ex och det var väl som vilken ofodrad skaljacka som helst i M90 med fast luva tyvärr gavs ingen tid till provning och det var ska nämnas en prototyp på försöksstadiet.

/b

Om det är så nära så borde det dyka upp en upphandling på www.fmv.se väldigt snart?

Du hittar mer info i tråden om RS05 som är samma plagg fast generationen innan CPA 07

Har för mig det ska finnas en tråd om cpa07 men hittar den inte för tillfället dock :(

Den översta länken där ser ut som det goretex stället som vi hade på A-dyk.

Den översta länken där ser ut som det goretex stället som vi hade på A-dyk.

Dom på KJKomp jag träffat har burit ADYK 2000 alt tidigare ADYK 94 och inte Taiga's CPA07, ytligt lika men inte samma men det finns det andra trådar om med bilder och allt.

/b

nej nej det är INTE taiga, Taiga ligger inte så högt på MSS's lista av flera olika skäl, FJS02 är ett av dom men det är en helt annan historia.

Jag samtalade med mtrlansv officer vid ett infanteri regemente ;) för ett par månader sedan, han hade även provat ut ett par olika av dom demoex som cirkulerat runt, det skulle enligt honom då, obs då! komma två olika varianter en tunn och en fodrad version för kallare klimat. Fick titta ett tunt ex och det var väl som vilken ofodrad skaljacka som helst i M90 med fast luva tyvärr gavs ingen tid till provning och det var ska nämnas en prototyp på försöksstadiet.

/b

Nu hänger jag inte riktigt med?

Taiga utvecklar ett ställ i flera generationer men redan i en av dom första så klantar dom sig så rejält så att dom inte är tänkbara för denna större upphandling?

Och dom trots det fortsätter att tillverka nya provserier samt sälja? Samt förband köper in, vilket iofs retar MSS men skulle dom bli så tvärilsk att dom bryter eventuella avtal och väljer en annan leverantör?

Och det helt utan att det står något här i trådarna om FJS 02 samt RS 05 ???

(missade jag någon tråd?)

Eller har vi lyckats bli totalt desinformerade?

Förklara gjärna ifall det inte är sekretessbelagd information såklart.

Annars låter det som en rejäl burk med FUD

Edited by tinhead

/b

Nu hänger jag inte riktigt med?

Taiga utvecklar ett ställ i flera generationer men redan i en av dom första så klantar dom sig så rejält så att dom inte är tänkbara för denna större upphandling?

Och dom trots det fortsätter att tillverka nya provserier samt sälja? Samt förband köper in, vilket iofs retar MSS men skulle dom bli så tvärilsk att dom bryter eventuella avtal och väljer en annan leverantör?

Och det helt utan att det står något här i trådarna om FJS 02 samt RS 05 ???

(missade jag någon tråd?)

Eller har vi lyckats bli totalt desinformerade?

Förklara gjärna ifall det inte är sekretessbelagd information såklart.

Annars låter det som en rejäl burk med FUD

Ur min enkla horisont är det så här, Tagia's FJS02 togs in bakvägen in i försvarmakten utan någon behandling av mtrl människorna, jag antar att den trots det sålt så bra öppet (har en själv..) såväl som till specialförbanden att taiga därefter fortsatt att utveckla produkten. Nu när det kommer ett nytt skalplagg tror jag att marknaden för CPA07 minskar men det kommer ju ta om mtrlförsörjningen sköts som vanligt ett flertal år innan ett nytt och hett plagg penetrerar hela organisationen. I sedvanlig och logisk ordning så får HKV den först följt av utlandstyrkan och specialförbanden därefter yoff och långt senare VPL.. hemvärnet... tja 2020?

Den enda riktiga prototypen till det nya skalplagget jag sett var inte Taiga och personen som bar plagget skrattade när jag frågade om Tagia var med i framtagningen, vad som händer bakom kulisserna får någon annan med full insikt i svara.

/b

Jag har sett detta plagg i verkligheten och det består av jacka+byxa med byxor med dragkedja längs hela benet och jackan har stora dragkedjor under armhålorna. Det är mycket mer slimmat än FJS/RS/CPA-ställen.

Har även bild på stället, dock ej här men kan väl lägga upp en bild om några dagar.

Jag har sett detta plagg i verkligheten och det består av jacka+byxa med byxor med dragkedja längs hela benet och jackan har stora dragkedjor under armhålorna. Det är mycket mer slimmat än FJS/RS/CPA-ställen.

Misstänkte att det var det stället, det har ju varit ute på prov i ett par år nu. Tyckte verkligen om jackan, men inte byxorna. Hade hellre sett att de var som ett par vanliga 90-byxor. Tyvärr prasslar det mer än min civila jacka och jag upplevde att det andades sämre också.

Ur min enkla horisont är det så här, Tagia's FJS02 togs in bakvägen in i försvarmakten utan någon behandling av mtrl människorna, jag antar att den trots det sålt så bra öppet (har en själv..) såväl som till specialförbanden att taiga därefter fortsatt att utveckla produkten. Nu när det kommer ett nytt skalplagg tror jag att marknaden för CPA07 minskar men det kommer ju ta om mtrlförsörjningen sköts som vanligt ett flertal år innan ett nytt och hett plagg penetrerar hela organisationen. I sedvanlig och logisk ordning så får HKV den först följt av utlandstyrkan och specialförbanden därefter yoff och långt senare VPL.. hemvärnet... tja 2020?

Den enda riktiga prototypen till det nya skalplagget jag sett var inte Taiga och personen som bar plagget skrattade när jag frågade om Tagia var med i framtagningen, vad som händer bakom kulisserna får någon annan med full insikt i svara.

/b

Tack för utförligare info :wub:

Lite svårt att tänka sig in i hur det ska komplettera nuvarande FU90 system. Eller så kanske det är så att vi kommer få väldigt uppdragsanpassade uniformer vilket ger logistik folket gråa hår eftersom av vad jag minns så skulle FU90 blir ett system som var enhetligt över hela FM.

Det blir spännande att se vad som kommer framöver.

Misstänkte att det var det stället, det har ju varit ute på prov i ett par år nu. Tyckte verkligen om jackan, men inte byxorna. Hade hellre sett att de var som ett par vanliga 90-byxor. Tyvärr prasslar det mer än min civila jacka och jag upplevde att det andades sämre också.

Som 90-byxan men större i modellen tänkte du dig då eller?

De ska ju vara ämnade att ha utanför 90-byxorna, så placeringen av fickorna är ju bra enligt min mening.

Dock så vet jag inget om tyget och byxorna i övrigt.

Iaf så lurade jag på lite bilder, å jag fintar höger och går vänster:

dsc02096db8.th.jpg

dsc02107du3.th.jpg

dsc02116ud8.th.jpg

dsc02127zy1.th.jpg

dsc02133hs6.th.jpg

dsc02154na9.th.jpg

Bilderna är tagna i samband med provningen av tysklands motsvarighet till MARKUS-systemet. Namnet är mig väck.

EDiT: Nån som kan bemästra tumnaglar får gärna skicka ett PM med instruktioner, kan inte få dem att funka, nån gång!

Edited by Schmutte

Som 90-byxan men större i modellen tänkte du dig då eller?

De ska ju vara ämnade att ha utanför 90-byxorna, så placeringen av fickorna är ju bra enligt min mening.

Dock så vet jag inget om tyget och byxorna i övrigt.

Nej, jag tänkte som 90-byxorna fast i Gore-Tex och ordinarie storlek (dvs som Adyk-stället). Om jag ska släpa på ett separat regnställ kan jag lika gärna använda det gamla. Jackan är ju i samma storlek som en vanlig så den används istället för den ordinarie och har ordentliga fickor.

Nej, jag tänkte som 90-byxorna fast i Gore-Tex och ordinarie storlek (dvs som Adyk-stället). Om jag ska släpa på ett separat regnställ kan jag lika gärna använda det gamla. Jackan är ju i samma storlek som en vanlig så den används istället för den ordinarie och har ordentliga fickor.

Visst kan du lika gärna använda det gamla, det är rent av att föredra då mina chanser att få ett eget ställ ökar. :D

Jag kan relatera till varför stället ser ut på det viset. När jag är ute och marschar och vädret vänder så eftersträvar jag alltid att trycka ner min fältjacka i packningen för att den skall vara torr och go. En T-shirt eller fältskjorta 90 är lätt att byta, men att ha med sig flera jackor är inte aktuellt. Sen så tillkommer ju den latare varianten med endast regnjacka.

Jag ser innerligt fram emot ett regnplagg som har ånggenomsläpp och där man slipper fundera på "regnar det så pass mycket att jag blir blötast utifrån utan ställ, eller innifrån med regnställ?"

Det som jag gärna sett att man förändrar är huvans utformning, men om det är enda felet med stället så är det bara att tacka och ta emot 0:):navy:

Edited by Adeptus Bellum

Bara en liten tanke från min sida...

Om skalplaggen ska ersätta regnstället hur blir det då med C-skyddet? När jag gjorde lumpen, 93-94 använde vi regnkappan, det vara bara befälen som hade det tvådelade regnstället då, som ett första C-skydd. Vid behov använde man sedan C-vätskeskyddet. Jag förmodar att förfarandet har varit något likande när det tvådelade regnstället kom ut till gemene man. Tyget lär knappast ha samma täthet som plast om det inte är överdjävligt impregnerat. Eller bedömmer man helt enkelt att C-hotet är så litet numera att man inte behöver den formen av plagg?

Om skalplaggen ska ersätta regnstället hur blir det då med C-skyddet? När jag gjorde lumpen, 93-94 använde vi regnkappan, det vara bara befälen som hade det tvådelade regnstället då, som ett första C-skydd. Vid behov använde man sedan C-vätskeskyddet. Jag förmodar att förfarandet har varit något likande när det tvådelade regnstället kom ut till gemene man. Tyget lär knappast ha samma täthet som plast om det inte är överdjävligt impregnerat. Eller bedömmer man helt enkelt att C-hotet är så litet numera att man inte behöver den formen av plagg?

C-skyddet sker idag med jätteplastpåsarna eller andra specialuniformer.

Det vi hade tidigare det är helt uträknat.

Exempelvis har hjälmdok idag inget extra överhäng mm.

Så regnställ är enbart regnställ idag och antagligtvis i framtiden oxå ;)

Man kan ju bara skratta åt dom gamla c-skydds reglementena, men när jag gjorde lumpen 90-91 så fick man på sig skyddsmask,regnrock,hjälm med dock nerfällt var man odödlig vid liggande ställning tålda man till och med ett atombombsnedslag inom synhåll.

Trode inte riktigt på det och påtalade för befälen detta men jag skulle ha fel för kungens mtr var det enda bästa.

Mvh Jonsson

C-skyddet sker idag med jätteplastpåsarna eller andra specialuniformer.

Det vi hade tidigare det är helt uträknat.

Exempelvis har hjälmdok idag inget extra överhäng mm.

Så regnställ är enbart regnställ idag och antagligtvis i framtiden oxå ;)

Källa på det?

När jag låg inne (05-06) fick vi lära oss att det var regnställ som gällde. Luvan på regnjackan går att dra åt så att den snörper "tätt" runt skyddsmasken.

Har det ändrats efter min GU?

C-skydd modell platspåse gäller och det gällde även när du gjorde GU. Att man inte övar i det så ofta utan gör täthetsprov i regnställ är av kostnads- eller lathetsskäl.

Källa: Utbreglemente NBC (som förvisso utgått men inte hade det när du gjorde GU) och utb-befäl vid P18

Edit: Redan 1995 så var det plaststället som gällde. Vi använde det inför BA04

Jätteplastpåsen användes redan 92, anskaffades i samband med FU90 anskaffning om mitt minne inte helt sviker. `

Krook, du borde fått stället med övrig skyddsutrustning (mask, indikerpapper och väska) när du mobbade inför VÖNN 93. I vart fall fick repgubbarna på 2. Nskbat/NB35 ut hela kittet.

C-dräkten fanns även den 92, men vi fick bara känna på den inför NBC utbildning på T3, själva utbildningen genomfördes i gummidräkten. Det var bara ISB-tropparna som hade C-dräkten i normal fall tror jag.

Det har tydligen runnit en del vatten under broarna sedan jag låg inne, konstigt vore väl annars.

Vid C-beredskap hade vi regnkappan lätt tillgänglig eller på oss. Om vi skulle röra oss i c-kontaminerat område var det jätteplastpåsen som gällde och när vi sanerade resten av vårt kompani eller något annat kompani, vi på nsky hade tillsammans med trosskompaniets skyddstropp ansvaret att ordna saneringsbanor, så bar vi den vita gummidräkten. Till detta tillkom så klart gummistövlar och skyddshandske 7.

Ber för övrigt om ursäkt för att jag har dragit in tråden på ett sidospår.

Edited by Kanna