griffon Posted September 13, 2008 Report Share Posted September 13, 2008 Inte så mycket meningsfull text, mest bilder, men jag har läst på annat ställe att de har metallväv för att se rätt ut på radar också. Och för att göra dem ännu mer verklighetstrogna döljs de med maskeringsnät i en del av bilderna. http://englishrussia.com/?p=2025 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SweSold Posted September 13, 2008 Report Share Posted September 13, 2008 Riktigt läckert och smart! Var det inte engelsmännen som körde med uppblåsbara skenmål under WW2 också? Har för mig man sett några rörliga bilder på en lastbil som en soldat lyfte upp med händerna och gick iväg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slöbevakarn Posted September 13, 2008 Report Share Posted September 13, 2008 SweSold Filmen kan ha handlat om operation Bodyguard som var dom allierades bluff arme, bland annat bestående div uppblåsbara fordon. Skapad för att lura tyskarna om dom allierades landstigningsplaner. Vore kul om Sverige hade ett lager med uppblåsbara Strf 90 att ställa ut i skogen i händelse av onåd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jomini Posted September 13, 2008 Report Share Posted September 13, 2008 Har tyvärr ingen källa just nu. Men har för mig att även Sverige hade bluffmål för att bevaka de tyska trupptransporterna under WW2. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted September 13, 2008 Report Share Posted September 13, 2008 Vi har haft en del med skenmål att göra. Skenmål i trä Tror dock inte att det är tänkt att användas på samma sätt idag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr. T-68 Posted September 13, 2008 Report Share Posted September 13, 2008 KA hade skenmål i form av radar och pjäser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted September 14, 2008 Report Share Posted September 14, 2008 Har tyvärr ingen källa just nu. Men har för mig att även Sverige hade bluffmål för att bevaka de tyska trupptransporterna under WW2. Använde man skenmål att spana med?? Det brukar vara tvärtom, man använder skenmål för att försvåra fiendens underättelsearbete... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppe Posted September 14, 2008 Report Share Posted September 14, 2008 kanske för att göra sken av att sverige en större krigsmakt med fler fordon o så än vad vi hade Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Posted September 14, 2008 Report Share Posted September 14, 2008 Har tyvärr ingen källa just nu. Men har för mig att även Sverige hade bluffmål för att bevaka de tyska trupptransporterna under WW2. Använde man skenmål att spana med?? Det brukar vara tvärtom, man använder skenmål för att försvåra fiendens underättelsearbete... Som jag fattade det menar Jomini de tyska trupptransporterna genom Sverige. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jomini Posted September 14, 2008 Report Share Posted September 14, 2008 Vad jag menade var alltså att man satte dit skenmål för att visa sig ha större styrka än vad vi faktiskt hade. Men det påverkar ju underrättelsearbetet också eftersom de tyska soldaterna med all sannolikhet rapporterade hem vad de hade sett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr. T-68 Posted September 14, 2008 Report Share Posted September 14, 2008 (edited) Flygplansattrapp 37, K. M7790-208011 Finns med i dokument från 1979 Finns även ett dokument som heter Maskering och skenmål M7747-710111 Edited September 14, 2008 by Dr. T-68 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts