Jump to content

Snusning och rökning

Sjöbevakaren

Recommended Posts

Efter den titeln måste jag förklara. Jag har INGEN som helst tanke att börja varken snusa eller röka. Men efter att jag har läst lite i sluta röka/snusa tråden har jag en fundering.

De få gångerna som jag har testat snus så sved det som fan i läppen och tandköttet, samt att jag började må illa. Även vid rökning har illamående framkallats av nikotinet samt allmän "dålighet" i lungorna på grund av röken.

Så min fråga är: hur klarade ni de första dosorna snus/packet cigaretter? Illamående och smärta är nu kroppens sätt att säga att ngt inte är rätt. Så varför pressa vidare? Särskilt med snuset, som bara var äckligt och smärtsamt för läppen/tandköttet.

Anledningen att jag undrar är att om man kan identifiera faktorerna som gör att man börjar missbruka nikotin, så kanske man kan göra något med preventivt arbete, eftersom jag tror(hoppas)att ingen vill vara beroende av snus/cigaretter, om så bara för den ekonomiska biten.

Hoppas ni kan hjälpa mig lite här. Och var god och notera att detta inte är en attack mot rökare/snusare utan bara en undran.

Sjöbevakaren - Over

Jag antar att du dricker alkohol. Gillade du din första öl, eller ditt första glas vin?

Ruset trappas suggsesivt ner till ett allmänt "välbehag". Är själv snusare (eller "syndare" som löjtnanten sa), har inga planer på att sluta, varför? Gillar hur det smakar, och gillar tydligen nikotin. Röker inte, men tar gärna en cigg till kaffet eller ölen någon gång varannan månad kanske, personligen tycker jag att det förhöjer smaken, även fast det låter rätt så omotiverat.

Normer, grupptryck, behov av att passa in(bekräftelse), puberteten.

Några utav de saker som kan på något sätt bidra till nikotinbehov.

Det enda som styr är villjan, är du smart nog att låta bli så är det inga problem.

Argument för grupptryck etc. kan du applicera till precis allt. Det är inte på någon som helst sätt knutet till vare sig nikotin, alkohol eller någon annan form av stimulantia. Anledningen att du tycker om bilar eller vad fan som helst som vuxen, kan även det knytas till grupptryck eller bekräftelsebehov i ung ålder. Detta hyckleri med att man måste ha viljestyrka och att ingenting sker av egen makt är så tröttsamt.

Argument för grupptryck etc. kan du applicera till precis allt. Det är inte på någon som helst sätt knutet till vare sig nikotin, alkohol eller någon annan form av stimulantia. Anledningen att du tycker om bilar eller vad fan som helst som vuxen, kan även det knytas till grupptryck eller bekräftelsebehov i ung ålder. Detta hyckleri med att man måste ha viljestyrka och att ingenting sker av egen makt är så tröttsamt.

Så det är något som händer bara menar du?

Oj oj, 15 bast, odödlig och tyckte allt som var förbjudet var skit häftigt. Röka, supa, snusa, trimma moppen etc, etc, etc. Det som polaren gjorde skulle man också göra, men gärna ett snäpp värre. Sen har vissa dåliga vanor följt med sen dess, Röker fortfarande och super.

Jag ser att några gör en koppling till alkohol. Detta tycker jag är bara delvis rätt pga följande anledningar:

1. Alkohol, i rimliga mängder, är inte beroendeframkallande. Dock kan man få ett psykiskt beroende men det är ej alkoholens fel i sig.

2. Lego undrade om jag uppskattade mitt första glas vin/öl. Ja det gjorde jag. Men man kan inte jämföra alkohol med nikotin, då effekterna av nikotin (och alla andra giftiga substanser i CS(=Cigaretter/Snus)) är mycket starkare än alkohol.

Därtill kommer att när man konsumerar alkohol så känner man oftast inte de negativa effekterna förän efteråt (bakfylla) medan med CS så får man negativa effekter direkt.

Plus en stor sak, med cigaretter, lukten och utseendet, både när man röker och efter långvarig konsumption diverse kroppsdelar. Man vet ju att cigaretter framkallar gulnader på händer och missfärgningar på tänderna. Sedan luktar tobaksröken väldigt illa (enligt de som vet - har själv inget luktsinne) både direkt och indirekt från inrökta hus/möbler/bilar etc.

Nej, jag menar inte att det bara händer. Min poäng är att denna grupptrycksmentaliteten finns hos en hel del ungdomar, och nu är det helt enkelt så att röka, dricka och snusa är en av de mest självklara sakerna att göra för att bli bekräftad av sina "peers". Detta är ju bara mänsklig natur, och det är inte direkt något nytt fenomen. Förstår inte varför alla direkt skall dra paralleller mellan just dessa saker och tvång...det där växer de allra flesta ifrån.

Alkohol, nikotin, socker, koffein, fet mat (+ en oändligt massa saker) är precis lika beroendeframkallande för de allra flesta.

Alkohol är utan tvekan den farligaste drogen av alla, om man nu räknar antalet som dör till följd av alkoholförgiftning. Tror att många kids som har sin första fylla (samt de olika ungdomsmottagningarna runt om i världen) inte håller med om Sjöbevakarens tes med att man inte känner påföljder av alkohol direkt. Själv tror jag att kroppen måste anpassa sig lika mycket vid den första ciggen/snusen som vid första ölen.

Själv tyckte jag varken att den första ölen, eller första koppen kaffe smakade bra. Idag gillar jag båda.

Jag ser att några gör en koppling till alkohol. Detta tycker jag är bara delvis rätt pga följande anledningar:

1. Alkohol, i rimliga mängder, är inte beroendeframkallande. Dock kan man få ett psykiskt beroende men det är ej alkoholens fel i sig.

2. Lego undrade om jag uppskattade mitt första glas vin/öl. Ja det gjorde jag. Men man kan inte jämföra alkohol med nikotin, då effekterna av nikotin (och alla andra giftiga substanser i CS(=Cigaretter/Snus)) är mycket starkare än alkohol.

Därtill kommer att när man konsumerar alkohol så känner man oftast inte de negativa effekterna förän efteråt (bakfylla) medan med CS så får man negativa effekter direkt.

Plus en stor sak, med cigaretter, lukten och utseendet, både när man röker och efter långvarig konsumption diverse kroppsdelar. Man vet ju att cigaretter framkallar gulnader på händer och missfärgningar på tänderna. Sedan luktar tobaksröken väldigt illa (enligt de som vet - har själv inget luktsinne) både direkt och indirekt från inrökta hus/möbler/bilar etc.

Hur menar du att du får negativa effekter av tobak direkt och tycker du allvarligt att ett fyllo luktar gott? ;)

Dricker man vin får man snygga tänder också så jag vet inte riktigt om jag håller med resonemanget här.

@ Rickard N: När jag pratar om alkoholkonsumption menar jag måttlig konsumption. Altså inte fyllodrickande eller dricka sig redlöst berusad etc.

Sedan är det så att man från första cigarett skadar lungorna och diverse andra organ. På så sätt får man de negativa konsekvenserna från rökningen direkt. Samma gäller med lukten. Om man tar en person som har rökt ett par(ca4-5) cigg och en pesron som har druckit några öl så tycker iaf jag att öldrickaren luktar bättre (jag vet det är mycket subjektivt). Sedan har du problemet med röken. Röken sätter sig i allt som den kommer i kontakt med: kläder, möbler, väggar etc. Detta händer inte med alkohol-lukten. Sedan kan jag säga att när jag rökte min första cigaret så kände jag mig avsevärt mycket sämmre än efter min första öl, men det är kanske bara mig personligen.

Alkohol, nikotin, socker, koffein, fet mat (+ en oändligt massa saker) är precis lika beroendeframkallande för de allra flesta.

Detta är sannt. Men om man konsumerar dessa varor med en gnutta sunt förnunft så blir man inte fet, diabetiker, koffeinberoende etc. Samma gäller alkohol. Detta gäller dock inte Snus och cigaretter.

Så att det som jag vill säga är att om man njuter med måtta kan man dricka alkohol, äta fet mat etc, medan man inte kan njuta av cigg/snus med måtta då de är farliga från första början.

Dricker man vin får man snygga tänder också så jag vet inte riktigt om jag håller med resonemanget här.

Jag antar att du syftar på förfärgningarna som uppstår när man dricker rödvin. Ja det händer men då måste man dricka ett par glas innan det händer, plus att dett nästan alldrig händer med vitt vin. Så även om det har relevans så är det ett marginellt problem, enligt mig.

Sjöbevakaren - Over

Anledningen att jag undrar är att om man kan identifiera faktorerna som gör att man börjar missbruka nikotin, så kanske man kan göra något med preventivt arbete, eftersom jag tror(hoppas)att ingen vill vara beroende av snus/cigaretter, om så bara för den ekonomiska biten.

Hoppas ni kan hjälpa mig lite här. Och var god och notera att detta inte är en attack mot rökare/snusare utan bara en undran.

Om du hittar en universiell väg att gå för att få folk att inte börja snusa/röka så kommer du garanterat kamma hem vartenda nobelrpis som finns..

En sådan finns inte, folk börjar med dåliga vanor av dom mest naturliga eller ovanliga saker. Oavsett om det är att peta sig i näsan framför en kamera eller röka för att polarn,föräldern eller idolen gör det.

Alkohol ger sakdor direkt precis som alla andra gifter vi intar. Det är mer troligt att kroppen klarar av att hantera alkoholens skador på ett bättre sätt än nikotin, tjära och vad man nu får i sig med en cigg.

Och det sunda förnuftet slutar att exsistera så fort man börjar med ett beroende.

Man kan kanske hålla det på en rimlig nivå men ju starkare drog desto mera troligt att man ökar intaget och så blev "njuta med måtta" till överkonsumtion.

Och till sist, så du verkar gå över till attack nu? Varenda rökare vet att dom luktar, likaså snusare vet att det luktar så länge dom gräver i dosan.

Du ville väl veta varför å inte lära alla rökare/snusare här att dom stinker å ska sluta?

@ sjöbevakaren: Jag röker eller snusar inte, men jag dricker.

Vad är det som gör snus farligare än att dricka?

snusar du kan du få cancer. Dricker du kan du få skrumplever, snefylla, psykoser mm.

Det känns som att snus och rökning är saker du inte helt förstår.

Man kan ju även fråga varför folk knarkar, det är ju jättefarligt. att folk röker skadar ju omgivningen, men om du kommer och är karatefull så är du en säkerhetsrisk du också. Dom kommer ju inte precis få skrumplever, men många våldsdåd (rickardo t.ex.) är ju alkoholrelaterade.

Nej, jag menar inte att det bara händer. Min poäng är att denna grupptrycksmentaliteten finns hos en hel del ungdomar, och nu är det helt enkelt så att röka, dricka och snusa är en av de mest självklara sakerna att göra för att bli bekräftad av sina "peers". Detta är ju bara mänsklig natur, och det är inte direkt något nytt fenomen. Förstår inte varför alla direkt skall dra paralleller mellan just dessa saker och tvång...det där växer de allra flesta ifrån.

Alkohol är utan tvekan den farligaste drogen av alla, om man nu räknar antalet som dör till följd av alkoholförgiftning. Tror att många kids som har sin första fylla (samt de olika ungdomsmottagningarna runt om i världen) inte håller med om Sjöbevakarens tes med att man inte känner påföljder av alkohol direkt. Själv tror jag att kroppen måste anpassa sig lika mycket vid den första ciggen/snusen som vid första ölen.

Själv tyckte jag varken att den första ölen, eller första koppen kaffe smakade bra. Idag gillar jag båda.

Nej, där har du fel Lego. Socker, koffein och fet mat är absolut inte i klass med nikotin och alkohol när det gäller beroende. Det psykiska beroende kan kanske jämföras men inte det kemiska. Nikotin är överlägset mycket mer beroendeframkallande än de övriga.

Nikotinberoendet

Nikotin är en drog som ger ett mycket starkt fysiologiskt och psykologiskt beroende som i styrka och återfallsrisk anses ligga i klass med kokain och heroin. Både nikotinberoende och nikotinabstinens räknas i dag som sjukdom. I de internationella klassifikationssystemen för sjukdomar (DSM-IV, ICD-0) klassas nikotinberoende som en psykisk störning orsakad av att en kemisk så kallad psykoaktiv substans sätter hjärnans belöningssystem ur balans. Det innebär att man måste tillföra drogen – nikotinet – kontinuerligt för att vara i balans och fungera optimalt i arbets- och privatliv.

Uteblir nikotintillförseln får man abstinenssymtom med koncentrations- svårigheter, humörsvängningar och oro som framträdande drag (DSM-IV). De flesta upplevda fördelar med att röka och snusa kommer i verkligheten från den befrielse från nikotinabstinens som inträder varje gång man tar en cigarett eller en prilla. Nikotinberoende skapar inte bara ett starkt beroende utan ökar även risken att utveckla beroende av alkohol och andra droger, liksom ett riskbeteende i övrigt.

Underskatta inte nikotinet.

/K fd snusare

Rent kemisk, nej...självklart inte. Är man dock en person med starka beroendeanlag så tror jag dock inte att det spelar någon större roll om det handlar om en kanyl heroin eller en sjuttis- skillnaden är det ena är lagligt, det andra inte.

Vill även tilläga att det inte finns ett enda dokumeterat fall av cancer till följd av snusning.

Rent kemisk, nej...självklart inte. Är man dock en person med starka beroendeanlag så tror jag dock inte att det spelar någon större roll om det handlar om en kanyl heroin eller en sjuttis- skillnaden är det ena är lagligt, det andra inte.

Vill även tilläga att det inte finns ett enda dokumeterat fall av cancer till följd av snusning.

Du skriver "tror" och det har ju visat sig vara felaktigt. Det finns substanser som är BEVISAT mer bereondeframkallande än andra. BEVISAT, Lego.

Att snus innehåller ämnen som är cancerframkallande är också bevisat. Man har konstaterat att risken för cancer i munhålan inte är att jämföra med rökarnas risk för lungcancer. Underlaget har varit för dåligt för att man ska ha kunnat fastställa graden av risk.

/K

Se det fetmarkerade: där måste jag tyvär ställa mig lite undrande till vad rimlig konsumtion är?

För det andra så är det fetmarkerade fel fel fel, Alkoholism som sjukdom är en gentiskt fel/störning och det spelar ingen roll om du dricker mycket eller "rimligt", dricker du mycket och ofta så går det fortare att bli sjukligt alkoholist dricker du rimligt och sällan så tar det längre tid men om du inte låter bli alkohol helt och hållet så kommer du till slut bli sjukligt alkoholberoende.

Enda sättet för någon med den genetiska störningen att inte bli sjuk är att aldrig dricka alkoholhaltiga drycker.

om det är oklart kan jag utveckla det ännu mer?

Jag är med på vad du menar men som du förhoppningsvis märkte så skrev jag även Norm i mitt inlägg vilket jag tror är det du menar=)

Testade att röka första gången när jag var 11-12 någonting antar jag. Ett par kompisar hade skaffat cigg på något sätt och övertalade mig att pröva. Kan väl inte påstå att jag gillade det särskilt mycket. Nuförtiden så feströker jag då och då, men inget mer

Du skriver "tror" och det har ju visat sig vara felaktigt. Det finns substanser som är BEVISAT mer bereondeframkallande än andra. BEVISAT, Lego.

Att snus innehåller ämnen som är cancerframkallande är också bevisat. Man har konstaterat att risken för cancer i munhålan inte är att jämföra med rökarnas risk för lungcancer. Underlaget har varit för dåligt för att man ska ha kunnat fastställa graden av risk.

/K

Suck...bevisat på ett KEMISKT plan. Om du seriöst sitter och tror att detta enbart är ett kemiskt problem och att den mentala faktorn inte spelar någon som helst roll så kanske du borde "reconsider". Finns en hel del högt upsatta forskare som säger att vi har en lång väg att gå när det gäller genforskning. Står helt och hållet fast vid teorin att graden av beroende inte handlar om substansen, utan vilken typ av person man är.

Skrev ingenting gällande om det var cancerframkallande eller ej. Jag skrev (vilket du själv har citerat) att det inte finns ETT ENDA bevisat fall av cancer till följd av snusning. Att det sedan innehåller cancerframkallande ämnen är ju en helt annan sak. Även chips innehåller concerogena ämnen.

Jaja, har ingen större lust att sitta och argumentera beteendepsykoligi med en behavorist. I'm out.

Suck...bevisat på ett KEMISKT plan. Om du seriöst sitter och tror att detta enbart är ett kemiskt problem och att den mentala faktorn inte spelar någon som helst roll så kanske du borde "reconsider". Finns en hel del högt upsatta forskare som säger att vi har en lång väg att gå när det gäller genforskning. Står helt och hållet fast vid teorin att graden av beroende inte handlar om substansen, utan vilken typ av person man är.

Skrev ingenting gällande om det var cancerframkallande eller ej. Jag skrev (vilket du själv har citerat) att det inte finns ETT ENDA bevisat fall av cancer till följd av snusning. Att det sedan innehåller cancerframkallande ämnen är ju en helt annan sak. Även chips innehåller concerogena ämnen.

Jaja, har ingen större lust att sitta och argumentera beteendepsykoligi med en behavorist. I'm out.

Huruvida jag är behavorist eller ej, har kan du omöjligt avgöra men jag kan meddela att så inte är fallet och du ska hädanefter inte ålägga andra åsikter som de inte har. Det jag däremot är är debattför varför jag bemödar mig att bemöta ditt inlägg.

Jag har inte utryckt mig i termer om att det endast är ett kemiskt problem. Det jag svarade på var att jag upplevde att du bortsåg från faktumet att vissa ämnen är mer beroendeframkallande än andra.

Stimulantia som exempelvis nikotin höjer pulsen och skärper sinnen samt ger brukare en belöningskänsla. Den typen av stimulantia är betydligt lättare att fastna i en andra, som inte belönar kroppen på samma sätt. Så det handlar om att kemin stimulerar det mentala.

Utöver det så har du beteende-beroende, dvs vanans makt. Vissa vanor är jobbiga att bryta, även om du inte är kemiskt beroende.

/K

Varför jag började röka?

Började någon gång runt 18 i gymnasiet.

Hade problem med pluggandet, upptäckte att en cigg fick mej lugn och mer skärpt.

På den vägen lutade det, tyvärr.

Suget efter nikotin är fruktansvärt starkt och letar sej in i de mest undangömda skrymslen i ens själ.

De som tror att det bara handlar om dålig karaktär att inte kunna sluta... tja,vet inte vad jag skall svara.

Nikotin stimulerar nervcellernas normala funktioner i dopaminsystemet. Detta finns i "Lust-begär- belönings- centrum" i "Limbiska systemet" som ligger i de basala och ålderdomliga delarna av hjärnan mellan de två stora hjärnhalvorna och finns hos alla ryggradsdjur. Upptäckten av dopaminsystemet belönades med Nobelpriset år 2000 och även nikotinets inverkan på detta uppmärksammades då i massmedia.

Dopaminsynapsen: Dessa limbiska nervceller når med sina ändar andra nervcellsändar i s.k. synapser [16]. Dessa limbiska nervceller styr de andra nervcellerna med signalsubstansen dopamin, som således bildas inne i dopaminsystemets synapser. För att dopamin skall bildas och släppas ut, krävs att en annan i kroppen vanlig signalsubstans acetylcholin sätter sig fast på särskilda jonkanaler, som också kallas receptorer eller mottagare och finns på nervändarnas cellväggar i synapserna ( se fig.2 på dopaminsynapsen).

Nikotinreceptorer: Emellertid råkar nikotin fastna ännu bättre på dessa acetylkolinmottagare och kan därmed stimulera nervändarna till dopaminfrisättning i synapserna. Tämligen snabbt bildas särskilda nikotinmottagare [16] på dessa nervändar och därvid ökas möjligheten till dopaminfrisättning.

De ursprungliga acetylkolinmottagarna i synapserna finns ju kvar och tillsammans med de nya nikotinmottagarna blir mycket mer dopamin både tillverkat och frisläppt än tidigare.

Genom att särskilda nikotinmottagare bildats, bildas också toleransen för nikotin. För att röka sig till en tolerans för nikotin, tar det cirka 60 cigaretter under relativt kort tidsrymd. Dessförinnan mår man illa av nikotinintaget.

Med nikotinreceptorer fungerar dopaminsynapsen fortfarande på normalt sätt.

Röker du dig till nikotinreceptorer har du ett helvete att sluta. That's a fact.

Angående vilket som är värre, alkohol vs cig/snus är jag av åsikten att cigaretter är värre men det är en högst personlig åsikt. I debatten bör man ej glömma att alkoholismens sjukdomar också är mycket svåra; jag kan svårligen tänka mig ett vidrigare sätt att dö än spruckna sk. "esophagusvaricier" (vidgade vener i matstrupen). Resultatet är en störtblödning med massiva blodkräkningar som följd.

@ Rickard N: När jag pratar om alkoholkonsumption menar jag måttlig konsumption. Altså inte fyllodrickande eller dricka sig redlöst berusad etc.

Sedan är det så att man från första cigarett skadar lungorna och diverse andra organ. På så sätt får man de negativa konsekvenserna från rökningen direkt. Samma gäller med lukten. Om man tar en person som har rökt ett par(ca4-5) cigg och en pesron som har druckit några öl så tycker iaf jag att öldrickaren luktar bättre (jag vet det är mycket subjektivt). Sedan har du problemet med röken. Röken sätter sig i allt som den kommer i kontakt med: kläder, möbler, väggar etc. Detta händer inte med alkohol-lukten. Sedan kan jag säga att när jag rökte min första cigaret så kände jag mig avsevärt mycket sämmre än efter min första öl, men det är kanske bara mig personligen.

Här kan det trots allt vara koncentrationer det handlar om. Jag vet inte hur kroppen reagerar mot en cigarett jämfört med en öl, men om du klippt en kvarting old no 7 hade du säkert mått rätt kass också :wub:

Detta är sannt. Men om man konsumerar dessa varor med en gnutta sunt förnunft så blir man inte fet, diabetiker, koffeinberoende etc. Samma gäller alkohol. Detta gäller dock inte Snus och cigaretter.

Så att det som jag vill säga är att om man njuter med måtta kan man dricka alkohol, äta fet mat etc, medan man inte kan njuta av cigg/snus med måtta då de är farliga från första början.

Det finns folk som brukar nikotin med en gnutta sunt förnuft också utan att bli dreglande nikotinoffer, det här med sunt förnuft i samband med droger, som allt trots allt är, skall man vara jäkligt försiktig med. Jag har kompisar som ramlat dit ganska ordentligt på sprit genom att "ta en öl efter jobbet" som blev tre som blev en grogg som... Var ruskigt försiktig med hur du resonerar att alkohol "ofarligt" i jämförelse med vad som helst. Ja det är förmodligen enklare att inte ramla dit på alkohol, men det är vad jag sett inte helt sant. Det finns rätt många som röker fem cigaretter i månaden på fest också eller sju cigarrer om året

...

Suget efter nikotin är fruktansvärt starkt och letar sej in i de mest undangömda skrymslen i ens själ.

De som tror att det bara handlar om dålig karaktär att inte kunna sluta... tja,vet inte vad jag skall svara.

Jag har nu inte rökt på drygt 5 1/2 år.

Utan att överdriva så kände jag ett "fysiskt" behov säkert i upp till nästan ett år, och ett "mentalt" begär i drygt 1 år efter det. Sedan saknade jag det snutte-nalle-mässigt säkert 1 år till på det.

Det riktigt sjuka är att jag faktiskt skulle kunna tänka mig att börja igen - om 20 år eller så, på ålderns höst.

Nikotinets (eller kombinationen av kemikalier i cigaretterna) makt är stor.

När jag slutade överdoserade jag nikotintuggummi. Illamåendet kanske inte var nyttigt, men det var effektivt.

Nu handlade ju inte tråden om alkohol men iom att många drar paraleller om att alkohol i rimliga mängder är inte farligt osv.

På en del ställen kan man få förslaget att förtära alkohol av läkare om patienten uppfyller vissa krav vanligaste alkoholerna är då Whiskey och Rödvin.

Antingen slutar ni prata om alkoholen i den här tråden eller så påvisar ni källa för när alkoholförtäring är farligt, hur det är farligt mm, för än så länge har det ni skrivit inte stämt.

:/

Chassi: Du är inte BlåGul!

Dessutom har du PM.

Samtliga: Det här kan omöjligtvis vara ett ämne vi BlåGula skall behöva styra i. Håll er till god ton och behanda varandra med respekt.

Tänk på att gärna använda källor för det ni påstår så slipper vi mycket onödigt tjafs.

Vc_90

BlåGul

Efter den titeln måste jag förklara. Jag har INGEN som helst tanke att börja varken snusa eller röka. Men efter att jag har läst lite i sluta röka/snusa tråden har jag en fundering.

De få gångerna som jag har testat snus så sved det som fan i läppen och tandköttet, samt att jag började må illa. Även vid rökning har illamående framkallats av nikotinet samt allmän "dålighet" i lungorna på grund av röken.

Så min fråga är: hur klarade ni de första dosorna snus/packet cigaretter? Illamående och smärta är nu kroppens sätt att säga att ngt inte är rätt. Så varför pressa vidare? Särskilt med snuset, som bara var äckligt och smärtsamt för läppen/tandköttet.

Sjöbevakaren - Over

Jag har följt den här tråden nu sedan den startades. Samtidigt har jag grubblat över det du frågar över "om man kan identifiera faktorerna som gör att man börjar missbruka nikotin".

Först och främst måste jag säga att jag till skillnad från dig tyckte snuset var gott från början. Anledningen till jag började snusa var först nikotinkicken och senare den där må bra känslan.

Redan här har vi ju två faktorer hos mig för "att bli snusmissbrukare".

Jag jobbade efter lumpen som lastbilschaufför och tillsammans med en lumparpolare körde vi mellan Göteborg och Stockholm, väl på plats levereade vi möbler em/kväll, sov över, levererade fm och körde hem. Snuset blev ljuspunkten när jag satt och körde långa sträckor ensam med bara radion som sällskap.

Vad det gäller rökning så sker det för min del ytterst sällan, de få gånger jag gör det får jag en liten nikotinkick men rökning däremot tycker jag inte är gott, det reta mina lungor på ett obehagligt sätt, och här går jag ju då lite i klinsch med mig själv.

Kopplingen alkohol - börja snusa kan jag göra, mestadels för att de första snusen jag tog kom i samband med att jag drack alkohol på fest, det fanns ingen form av grupptryck och jag började inte för att vara fräck eller häftig.

Jag uppskattar fortfarande snus när jag dricker öl, det är två delar som lever i en bra symbios med varandra. Jag skrev i sluta snusa/röka tråden att jag tillåter mig själv snusa när jag dricker men endast då. Mitt syfte med att sluta är att min smärtgräns är nådd vad det gäller priset. Det funkar faktiskt relativt bra även om jag åkt dit någon gång på i samband med föreläsning, jag har ändå skurit ner på snusandet till näst intill obefintligt och det är en stor seger för min del.

För min del är det endast en stor kamp mellan den delen i mig (antar det sitter i hjärnan) som fortfarande vill ha de där beroendeframkallande medlen som sedan skickar ut må bra känslan i kroppen och på andra sidan min snålhet som säger mig att jag inte behöver det.

Ska jag försöka hitta faktorer hos mig som gjorde att jag började snusa får det bli:

1) Ingen vilja av att hindra mig själv från att få må bra känslan

2) Tycker det är otroligt gott

Faktorer för att sluta:

1) Snålhet

2) Kan Krook och GF5 så kan jag med :/

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...