Jump to content

Skjuta barlastat mot stridsfordon?

Recommended Posts

Jag har för mig att jag har sett en äldre Österikisk stridsvagn som var ombyggd för att skjuta barlastade PV-vapen för att ge soldaterna lite mer realistisk träning, även Sverige sysslade väl med något liknande med barlastade PV-robot??

Att man inte gör detta längre beror det på att det var en mycket dålig ide?

Kan tänka mig att skyddsombuden inte tyckte om det :)

Nej jag menar att man sköt barlastad ammunition mot speciellt ombyggda vagnar, har för mig att jag har sett en bild på en sådan vagn i en äldre "Janes fighting vehicles" det var dock inte min bok så det är ingenting jag kan kolla upp!

Man borde väl rimligtvis ha förstärkt känsliga punkter och antennfästen?

EDIT:Det kanske var underkalibrigt "insticksvapen" (heter det så?) som man sköt med huvudvapnet mot andra vagnar?

Edited by pinky01

Israel har sysslat med sånt, man byggde om en Sherman och förstärkte med plåtar från T-34.

Så vitt jag vet sköt man endast med ksp, ev. tksp mot den.

monster_latrun.gif

http://www.israeli-weapons.com/weapons/veh...er/Monster.html

I Sverige har vi nog inte sysslat med sånt, inte officiellt i alla fall. :rolleyes::lala:

The Swede :baskerPa:

Jag hittade lite info om den, vagnen kom dock från Schweiz och inte Österrike som jag trodde.

"A special version of the Pz 68, called the Panzerzielfahrzeug or PzZielfz68, has been developed for training anti-tank crews. It has a heavily armoured turret with a dummy gun and additional armour is provided forthe hull. The tops ofthe tracks are covered by armoured skirting. The Pz Zielfz 68 weighs 38,000 kg and has a crew of two."

http://www.army-guide.com/eng/product1397.html

Något liknande har förekommit (i USAAF) när det gäller övning i skytte mot flygplan på ett mer realistiskt sätt än en korv, nämligen ett riktigt (bemannat) flygplan, RP-63A och RP-63C.

The first flying target Kingcobras were created by taking five P-63A-9s off the production line, redesignating them RP-63A-11, and subjecting them to extensive modifications. First, they were stripped of all armament. Next, all internal armor was removed. The wings, tail, fuselage, and rear canopy were then reskinned with over a ton of heavy sheet metal. A special frangible bullet for firing by gunnery students was designed. The bullet was manufactured of lead and graphite compound, so chosen that the bullet would easily shatter upon impact. Pressure-sensitive plates were fitted to the skin so that hits by the frangible ammunition on the airplane could be recorded. A light in the propeller hub (situated where the cannon used to be) would flash whenever a hit was registered, causing crews to give the aircraft the nickname "Pinball". The name stuck.

Jag tror nog jag föredrar BT-system ändå.

I Sverige har vi nog inte sysslat med sånt, inte officiellt i alla fall. :rolleyes::lala:

The Swede :baskerPa:

Jodå det har vi visst. Det fanns en målvagn på P7, en Centurion strv 81, som var försedd med en del förstärkningsplåtar. Den användes som mål för barlastade robot 53 Bantam. Jag såg en robotskjutning mot denna vagn i samband med regementets dag på Revingehed i mitten av 60-talet. Tre robotar avfyrades från Ella kvarn och vagnen körde i terrängen vid Svarta Hål.

Jag känner en av de som agerade som förare i vagnen. Han berättade att det "bankade bra i plåten" när roboten träffade. Vagnen fanns åtminstone kvar i början på 70-talet och fanns då garagerad på ett av P7 skjutfält. Ett märkligt fordon minst sagt. Synd bara att jag inte tog några bilder men jag tror att det finns någon bild på P7 museum.

Vilken härlig värnpliktstjänst det skulle vara. Jag kan se framför mig hur mönstringsförrättaren förklarar kommande tjänsten för den prövade ;-)

Det var anställda som körde P7-vagnen.

HAHAHA undra om det var de mest omtyckta personerna man tvingade ner i de vagnarna