Jump to content

Sökes: Anvisningar för mönstermålning av fordon

Recommended Posts

Det finns en skrift som heter "Anvisningar för mönstermålning" som handlar om 4-färgs camomålning av försvarets fordon. Jag har en dålig kopia av den.

Nu håller jag på att måla om min TGB30 och skulle vilja ha en bra kopia på Typex 7 ur den boken.

Om det är någon som har ett originalex eller en bra kopia skulle jag vara tacksam för hjälp med Typex 7.

Det finns en skrift som heter "Anvisningar för mönstermålning" som handlar om 4-färgs camomålning av försvarets fordon. Jag har en dålig kopia av den.

Nu håller jag på att måla om min TGB30 och skulle vilja ha en bra kopia på Typex 7 ur den boken.

Om det är någon som har ett originalex eller en bra kopia skulle jag vara tacksam för hjälp med Typex 7.

Länk till typex 7

Jag har tittat på den källan, det var vad jag menade med dålig kopia.

Det ske ju vara fyra färger,

Mörkgrön -- Ljusgrön -- Brun -- Mörkgrå

på typex 7 från soldf tycker jag mig se tre färger

Mörkgrön -- Ljusgrön -- Beige

Antingen föreställer det en trefärgsmålning eller också har två färger flutit ihop på denna kopia.

Jag har aldrig sett en TGB30 målad med 3 färger men det kanske finns. Har nån en Typex7 med fyra synliga färger är jag mycket nyfiken.

Tillägger att jag fotat en hel del olika TGB30 och samlat bilder från nätet och det finns en hel del variation på målning.

Det jag söker är det riktiga fastställda beordrade målningsschemat!! Det måste ju bli reglementsenligt!

Prova att justera din dataskärms ljus- och färginställningar. De fyra färgerna syns på min skärm utan problem.

Angående reglementsenligheten kan du ju läsa vad som står i försättsbladet. (Svart stavas inte "Mörkgrå").

Edited by Anders G.
  • 1 year later...
  • 3 weeks later...
  • henke changed the title to Sökes: Anvisningar för mönstermålning av fordon

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By FurirJönsson
      Hej, jag har hör från två olika håll hört att tgb 30/40 ska genomgå remo bla motor och automatlådan. Någon som vet nåt eller är det önskedrömmar?
      Ha're
      Furir Jönsson
    • By skånemajoren
      FMV har lagt upp en upphandling för M90-uniform. Intressant är bl a att där finns en del persedlar som inte verkar finnas ute på förband idag. Någon som vet något mer om detta? Jag gissar att det ännu ej har något med Nordic Combat Uniform system att göra. 

https://www.e-avrop.com/fmv/e-Upphandling/Announcement.aspx?id=37349

• By Grenadier
      Gift i ökenuniformen

Uniformen är farlig för barn, djur och natur. Känns förvisso trevligt med skydd mot insektsburen smitta, men samtidigt kan man ju undra hur hälsosamt det är för bäraren?
    • By Vlad
      Ny tropikuniform

http://www.swedint.mil.se/

någon som vet mera?

Mvh
      Vlad

---------
      Ämnet flyttat till Materielplatsen
      The Swede
      BLÅGUL
    • By Reservingenjör
      Jag tänkte ta upp utvecklingen från det tidigare "Viggen-kamouflaget" (även kallat "FOA-kamouflage"), som vi har på våra fordon,
      till vårt nuvarande m90-kamouflage.

När jag utbildades i mönstermålning fick jag lära mig att detta mönster var noggrant utvecklat. Bl.a. hade våra skogar fotograferats
      och färgsammansättningen analyserats, och konstnärer hade konsulterats för att beskriva hur de upplevde och avbildade naturen.
      Hur mönstret skulle utformas var noggrant uppstyrt:

- Fördelning 30% svart, 30% mörkgrönt, 34% ljusgrönt och 6% brunt
      - Inga linjer ska vara parallella med varandra eller objektets kanter
      - Fälten ska fortsätta över objektets kanter
      - Alla vinklar ska vara trubbiga (> 90 grader) så långt som möjligt
      - De ljusgröna fälten ska sitta ihop med de små bruna
      - De mörkgröna fälten ska följas av/sitta ihop med de svarta

Detta framgår ganska bra av bilden:

OK.
      Och så kom uniformssystem 90 med den kamouflerade uniformen. Och mönstret var inte längre riktigt detsamma.

- Den bruna är ersatt av en ljusare beige (bra tycker jag; ger bättre kontraster)
      - Kraven på färgfördelning, vinklar och mönster är borta (konstigt tycker jag)

Att färgerna skiljer sig åt en aning är inget konstigt, de skiljer sig ju åt från tryck till tryck.

Min fråga till er:
      Vet någon någonting om varför m90-kamot är ändrat jmf. med "Viggen-kamot"?

Sidor om det gamla kamoflaget:
      http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=1941
      http://www.sphf.se/monstermalning%20del%201.htm
      http://klabbe.eu/manualer/Anvisningarformonstermalning.pdf
  • Create New...