Jump to content

''Svensk officer häktad för barnsexbrott''

Recommended Posts

Detta gör knappast att förtroendet ökar för sverges försvarsmakt,

'' En svensk officer har häktats – misstänkt för en rad fall av våldtäkt mot barn ''

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3233461.ab

Pedofiler finns överallt i samhället och är knappast något unikt för försvaret. Det kan vara din granne advokaten, sotaren, brevbäraren, vem som helst. Jag tror att den enda anledningen till att Aftonh*ran väljer den rubrik de har gjort är för att sälja lösnummer och ge sina ägaren en skaplig hacka, vilket är deras primära uppgift, inte att delge allmänheten nyheter på ett sakligt sätt vilket det en gång var. I artikeln står det att officeren tjänstgjorde utomlands när misstankarna dök upp, vilket får 9 av 10 att tro att han begått sitt eventuella brott under sin utlandstjänstgöring, x antal rader längre ner står det att alla brott begåtts i Sverige.

Förra veckan hade AB en rubrik i stil med "Giftmördarens (killen som rymde från Säter) (min anm) släkting hittad död". När jag såg det sa jag till min sambo sa jag att det är väl något som hände 1983 eller något vilket inte riktigt stämde överens med sanningen men inte långt ifrån. Släktingen hade hittats död 14 dagar innan killen rymde från Säter. Återigen, allt för att sälja lösnummer.

Edited by Kanna

Officer häktad för ofredande

Publicerad: 2 september 2008 kl 16.33

Centrala nyheter

En officer tjänstgörande i utlandsstyrkan omplaceras till Högkvarteret. Det efter att han den 26 augusti häktats på sannolika skäl misstänkt för sexuellt ofredande av underårig.

De åtalspunkter som ligger till grund för häktningen avser händelser under åren 2002 till 2006.

Officeren är i nuläget omplacerad till Sverige, då misstankarna omöjliggör tjänstgöring utomlands. Den häktade officeren nekar till anklagelserna.

– Om det här visar sig vara sant är det ett helt oacceptabelt beteende, en sådan person kan inte vara kvar i Försvarsmakten, säger Roger Magnergård, Försvarsmaktens presschef.

Mil.se är betydligt mer nyaserad är Aftonpravda. Brottet är iofs vilket som förkastligt, men i min begreppsvärld är det ganska stor skillnad på våldtäkt och ofredande.

Officerare, poliser, präster och höga jurister sådana yrken som åtnjuter visst förtroende/ repsekt av tradition i samhället och därför hamnar snabbt hela yrkeskåren fokus om en missköter sig. På gott och ont.

Edited by Psilander

Officer häktad för ofredande

Publicerad: 2 september 2008 kl 16.33

Centrala nyheter

En officer tjänstgörande i utlandsstyrkan omplaceras till Högkvarteret. Det efter att han den 26 augusti häktats på sannolika skäl misstänkt för sexuellt ofredande av underårig.

De åtalspunkter som ligger till grund för häktningen avser händelser under åren 2002 till 2006.

Officeren är i nuläget omplacerad till Sverige, då misstankarna omöjliggör tjänstgöring utomlands. Den häktade officeren nekar till anklagelserna.

– Om det här visar sig vara sant är det ett helt oacceptabelt beteende, en sådan person kan inte vara kvar i Försvarsmakten, säger Roger Magnergård, Försvarsmaktens presschef.

Mil.se är betydligt mer nyaserad är Aftonpravda. Brottet är iofs vilket som förkastligt, men i min begreppsvärld är det ganska stor skillnad på våldtäkt och ofredande.

Officerare, poliser, präster och höga jurister sådana yrken som åtnjuter visst förtroende/ repsekt av tradition i samhället och därför hamnar snabbt hela yrkeskåren fokus om en missköter sig. På gott och ont.

Nu kan det bli lite klumpigt och fel placerat, men jag kör ändå. Förvisso är ofredande och våldtäkt två olika juridiska begrepp. Men i min värld är det mycket som lagen och domare betecknar som ofredande som jag mycket väl skulle kalla våldtäkt.

Guest Major Error

Eller så är det skilsmässa på gång och exet har polisanmält för att få vårdnaden.

Jag är mycket skeptisk till sådana här ärenden innan man har sett slutet på rättsinstansernas arbete.

Däremot bra att han blivit placerad på HKV, så att FM kan hålla koll på ärendet.

Om officeren är oskyldig så är det tragiskt för officeren som individ.

Om officeren är skyldig, då ska man bara bort från FM.

Fru Justitia får ha sin gång.........

Bara mina två ören....

mvh

Major Error

Så jävla korkat är det inte, även om det är osmakligt.

Tänker inte kommentera det aktuella fallet, då jag inte har någon inblick i det och detta är ett så kansligt ämne.

Däremot så talar jag gärna i generella termer.

Oskyldig tills annat har bevisats!

Arbetade själv under ett par år med att att stödja flickor och unga kvinnor utsatta för sexuella övergrepp, och hade troligtvis fortsatt med det om det inte bl a vore för att det var så vanligt med falska anklagelser.

I de fall som jag har haft omfattande inblick i så har 1/3 av de anklagade bevisats vara oskyldiga (inte bara friats pga bristande bevis).

Dessa påhittade anklagelser har lett till både fängelse och självmord.

Dessa lögnare har jag en avsky mot som är nästan lika stor som för pedofilerna och våldtäktsmännen själva.

Personligen tycker jag det är fel att gå ut med några som helst uppgifter rörande ett sånt här fall innan skulden har klarlagts i en rättegång bakom lykta dörrar.

Eller så är det skilsmässa på gång och exet har polisanmält för att få vårdnaden.

Det där är ett jävligt korkat uttalande, det är för det första extremt ovanligt att så sker och för det andra leder det ännu mer sällan till häktning av någon misstänkt.

Tyvärr så är det långt ifrån ovanligt att makar (framför allt kvinnor) riktar brottsanklagelser mot sin partner i samband med skiljsmässa, även om just sexualbrott inte hör till de vanligaste anklagelserna.

Tyvärr så är det långt ifrån ovanligt att makar (framför allt kvinnor) riktar brottsanklagelser mot sin partner i samband med skiljsmässa, även om just sexualbrott inte hör till de vanligaste anklagelserna.
Nu flyger det ot så det svänger om det men jag måste peka på en del saker som jag finner störande när sådana här frågor disskuteras. Kvinnorna pekas ofta ut som dom stora bovarna, som anmäler expartnern för allsköns brott för att bättra på sitt eget utgångläge. Detta är inget annat än helt uppåt väggarn och det finns små till inga belägg för att det skulle vara så.

Jag tycker att var och en som ger sig på sådana här påståenden bör trolla fram en källa som stödjer påståendet. I det här landet har sker det omkring 10000 skilsmässor varje år och jag skulle bli mycket förvånad om mer än några procent av dessa genererar falska anklagelser.

Som liten jämförelse så fälldes elva kvinnor för mened och 31 för falsk tillvitelse under 2007. Alla dessa är ju garanterat inte skillmässo- eller vårdnadsrelaterad. Under samma period skedde 10 056 skilsmässor, någon annan som tycker att siffrorna står i dålig proportion?

Man kan även fortsätta resonemanget med att totalt 4 233 brott mot 15 kap. BB (Mened, falskt åtal m.m.) anmäldes under 2007, om vi för enkelhetens skull säger att kvinnor är utpekade i 2000 av dessa fall (vilket inte stämmer, det är färre) och att hälften av dessa är skilsmässo- och vårdnadsrelaterade (även detta är en överdrift) så landar vi in på att 10% av skilsmässorna föranleder den typ av rättsärenden som diskuterats. Detta kan alltså knappast sägas vara "vanligt förekommande". Detta är även förklaringen till att det förstoras, för när det väl händer får det stor uppmärksamhet då det är ett brott som sticker ut från det normala.

Mitt tips är att läsa mindre aftonbladet/expressen/gt/osv/osv...

källor är SCB och BRÅ

slut ot

Jag tycker att var och en som ger sig på sådana här påståenden bör trolla fram en källa som stödjer påståendet. I det här landet har sker det omkring 10000 skilsmässor varje år och jag skulle bli mycket förvånad om mer än några procent av dessa genererar falska anklagelser.

Enligt de notarier, jurister och annat löst folk som hat studerat jurudik och jobbar/jobbat i rätten är det dessvärre väldigt vanligt att parterna kastar enorma mängder skit på varandra och däribland det väldigt "enkla" att påstå att den ena eller den andra har gjort konstiga närmanden osv. Men självklart har de inga bevis för det hela utan det mesta är magkänslor och vad de har sett iform av konstiga blickar osv.

Som tur är, brukar de flesta svälja sina sådana funderaringar när någon mer senior påpekar faktumet att barnen vid 18 års ålder får begära ut handlingarna. Då vore det inte så snygg att stå där med svartepetter och ha inför rätten sagt att den ena av föräldrarna har utmålat den andra som pedofil m.m.

Ytterligare ett bevis på att världen är mörk och hur lågt en människa kan sjunka.

Dessutom måste jag säga att just detta är något jag aldrig har sett som rubriker i vare sig aftonbladet eller dn.

Som liten jämförelse så fälldes elva kvinnor för mened och 31 för falsk tillvitelse under 2007. Alla dessa är ju garanterat inte skillmässo- eller vårdnadsrelaterad. Under samma period skedde 10 056 skilsmässor, någon annan som tycker att siffrorna står i dålig proportion?

Jag tycker inte att siffrorna står i dålig proportion. På vägen anklagesle => utredning => åtal => rättegång => motåtal => ny rättegång => dom så försvinner största delen på vägen.

källor är SCB och BRÅ

Mina källor är personliga erfarenheter samt pappanätverket.

'' En svensk officer har häktats – misstänkt för en rad fall av våldtäkt mot barn ''

Inte för att märka ord... men jag vill mena att det ökar förtroendet att man går ut med det öppet och inte försöker skyffla det under mattan.

Inte för att märka ord... men jag vill mena att det ökar förtroendet att man går ut med det öppet och inte försöker skyffla det under mattan.

Jag menar mer att det händer, inte att de går ut med det, förvisso finns det sådana här personer överallt, det är bara det att det ger inte bra reklam när det kommer ut och kommer i tidningarna.

Jag menar mer att det händer, inte att de går ut med det, förvisso finns det sådana här personer överallt, det är bara det att det ger inte bra reklam när det kommer ut och kommer i tidningarna.

Är det desutom någon som är känd internt så blir det även en fråga om vilka man jobbar med. Många anser ju FM vara em tight organisation och har man då sett upp till någon under lång tid så känns sånt här hårt.

Vi ser det nog på olika sätt ;-)

Mitt sätt:

En händelse som denna gör att folk tappar i tilltro till människan generellt snarare än FM specifikt. Att FM svarar med omedelbar omplacering och markering av ståndpunkt bidrar till att öka respekten för och tilliten till FM.

Vi ser det nog på olika sätt ;-)

Mitt sätt:

En händelse som denna gör att folk tappar i tilltro till människan generellt snarare än FM specifikt. Att FM svarar med omedelbar omplacering och markering av ståndpunkt bidrar till att öka respekten för och tilliten till FM.

Ja jag får nog ge mig :D det du säger låter bra, men det är bara det att vi kan se det så, men frågan är om andra som läser tidningarna ser det på samma sett, de som inte är så insatta eller har fördomar mot FM tycker kanske inte som vi.

Ja jag får nog ge mig :mellow: det du säger låter bra, men det är bara det att vi kan se det så, men frågan är om andra som läser tidningarna ser det på samma sett, de som inte är så insatta eller har fördomar mot FM tycker kanske inte som vi.

Helt sant. Fördomsfulla människor brukar gripa efter varje chans (och varje kvällsblaska) att öka på sina fördomar.

• BlåGul -1

"Svensk snabbköpskassör häktad för barnsexbrott"

Tror ni att rubriken skulle varit formad så om Janne på ICA var den misstänkte förövaren? Nej, är mitt svar.

Det är legitimt att belasta vissa yrkeskårer.

/K

Ja jag får nog ge mig :D det du säger låter bra, men det är bara det att vi kan se det så, men frågan är om andra som läser tidningarna ser det på samma sett, de som inte är så insatta eller har fördomar mot FM tycker kanske inte som vi.

Helt sant. Fördomsfulla människor brukar gripa efter varje chans (och varje kvällsblaska) att öka på sina fördomar.

Om dom ökar på sina fördommar rör det inte mig i ryggen, om dom ökar på allmänhetens fördommar så är det problematiskt.

Om man tar exemplet om kassören på ICA och jämför med tex en militär skolchef så är det i mina ögon värre om skolchefen begår såna brott eftersom han har en kulturbärande roll för många fler.

"Svensk snabbköpskassör häktad för barnsexbrott"

Tror ni att rubriken skulle varit formad så om Janne på ICA var den misstänkte förövaren? Nej, är mitt svar.

Det är legitimt att belasta vissa yrkeskårer.

/K

Jag skulle tro att det handlar mer om maktpositioner än om yrkeskårer.

• 2 weeks later...

http://stockholm.expressen.se/nyheter/1.13...-valdtagit-barn

Inte vilken officer som helst heller...... han är ganska omtalad. Har skrivits en del om honom på detta forum tidigare.

Jag hörde vem det var för två veckor sedan. Nu skrivs det nästan ut i klartext i artikeln.

Tror nog de flesta kan räkna ut vem det är genom att läsa artikeln ovan.

EDIT: Tillägg. Han är som sagt INTE dömd än. Men om detta skulle visa sig sant så ja..... vilket svin.

Edited by Hildisvin

Vem det är som är misstänkt stog ju i det närmaste i klartext redan i aftonbladet, det enda de inte skrev ut var namnet.

Hur det ligger till med skuldfrågan får avgöras av rättsväsendet, en hel del som jobbar med barn blir misstänkta utan orsak men å andra sidan jobbar en del tyvärr med barn av just de orsakerna.

• 1 month later...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3661595.ab

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1352232/...slojade-officer

Jaha då är det godnatt för honom. Dömd, snart avskedad och bespottad. Blir man dömd för bland det mest avskyvärda av brott som våldtäkt mot barn lär man nog fan behöva emigrera när man kommer ut från fängelset. Han kan ju aldrig mer visa sig. Förutsatt att han överlever tiden i fängelset, pedofiler står nog inte högt i kurs där inne.

Snabbt fall. Från att vara beryktad, respekterad och idoliserad till att hamna längst ner bland alla andra slamkrypande amöbor i form av en avslöjad och straffad pedofil.

*******MODERERAT*********

Vi tar inte den saken HÄR utan via PM NÄR DU KAN DET du och jag.

EDIT: Uppfattat. Det sista kanske låg på gränsen. För de som undrar så skrev jag inget som på något vis hänger ut personen ifråga. Det var en ordlek och ett dåligt skämt som man bara kan förstå om man redan vet vilken person som artiklarna handlar om.

Edited by Hildisvin
Utlämnade av person i onödan

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3661595.ab

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1352232/...slojade-officer

Jaha då är det godnatt för honom. Dömd, snart avskedad och bespottad. Blir man dömd för bland det mest avskyvärda av brott som våldtäkt mot barn lär man nog fan behöva emigrera när man kommer ut från fängelset. Han kan ju aldrig mer visa sig. Förutsatt att han överlever tiden i fängelset, pedofiler står nog inte högt i kurs där inne.

Snabbt fall. Från att vara beryktad, respekterad och idoliserad till att hamna längst ner bland alla andra slamkrypande amöbor i form av en avslöjad och straffad pedofil.

Nu har inte domen vunnit laga kraft, dvs den kan fortfarande bli överklagad till hovrätten. Eftersom personen nekar på alla åtalspunkter utgår jag från att en överklagan redan ligger i posten.

Nu har inte domen vunnit laga kraft, dvs den kan fortfarande bli överklagad till hovrätten. Eftersom personen nekar på alla åtalspunkter utgår jag från att en överklagan redan ligger i posten.

Ja det har du rätt i. Han lär garanterat överklaga ända upp till HD (som till 99,99% sannolikhet inte kommer ta upp fallet då det ej är prejudicerande). Så domen lär inte vinna laga kraft förrän prövningstillstånd nekats av HD. Detta kan ta ganska lång tid.

Han har dömts av en enig tingsrätt på samtliga åtalspunkter med stöd av stark teknisk bevisning utöver de vittnesmål som lämnats. Med absolut största sannolikhet kommer hovrätten att fastställa tingsrättens dom (ev +/- 6 månader). Under tiden får han sitta inlåst. Avsked från Försvarsmakten kommer efter att domen vunnit laga kraft.