Jump to content

Finns det något som heter AmfibieInsats?

Guest Killer

Recommended Posts

Hejsan

Vet ej hur pass insatta folk här är i värnpliktsutbildningen bland amfibiesoldaterna men 2009 ska de utbildas i två grupper, April och Augusti, 200 respektive 400 värnpliktiga per grupp. Folk säger nu att alla vanliga amfibiesoldater ska utbildas i Augusti och att de som utbildas i April ska ingå i insatsplutoner som ska gå högvakt när Augustigruppen gör sin utbildning. De säger att samma sak skedde 06 och att det i princip innebär att amfibie-insats är en mer bevakningsliknande befattning.

Jag har försökt fått svar från olika håll men ingen sida är ju helt pålitlig. Någon här som har kännedom i detta ämne?

• BlåGul -1

Det låter som Högvakts/Bevaknings/Insats/Närskyddskompaniet på Berga. Det har kallats olika saker beroende på vem man frågat. Tanken är väl att de ska sköta säkerheten på Berga samt gå högvakt.

/K

Ska inte svära på att jag talar sanning, det går så himla mycket rykten om just aprilinrycket.

Men vad jag har förstått så ska amf1 ta ett större ansvar för högvakten i samband med livgardet och helikopterflottiljen, från början var tanken att ett kompani skulle ta alla amf1:s högvaktsdygn.

Men man tänkte om och det senaste jag har hört är att insatskompaniet ska ta 2/3 av dygnen och övriga kompanier ska dela på den sista tredjedelen.

På den tiden som då blir över var tanken att insats ska öva på att förbättra amf1:s rörlighet på land, dvs med fordon (ex. 203:an)

Men som sagt, inget är klart, det är det nog inte ens när inrycket börjar närma sig, men tanken är att alla som rycker in på amf1 ska bli "riktiga" amfibiesoldater.

MVH

Jomini

Guest svavelsticka

Ska försöka bringa lite klarhet i frågan. När Amf1 2006 satte upp ett insatskomp var det efter arvet av FB04. Som medförde en del problem. det första var att amf1 skulle flytta till berga. det andra var att kompaniet inte amf-uttagna utan ihop satt från dom regementena som lades ner 04, Detta gjorde att det var en ganska stor skillnad på soldaterna inte minst den fysiska delen. kompaniet fick amf-kraven på sig (övn amfibie, snabbmach) men eftersom få var amf-uttagna var det runda slängar 1/3 som vart amfibie soldater. kompaniet fick även 203:or men det kan bero på att att amf1 stod för KS15. Nog med historia ordbajsade.

Jag tror inte att nästkommande insats komp kommer vara amf-uttagna och därmed inte ha amf kraven på sig. Mest troligt kommer dom få 203:or

Guest svavelsticka

Som ett vanligt amfskyttekomp "tror" jag det inte blir. tyngden kommer nog att ligga på högvakt efter gsu. kommer man ha tillgång till båtar eller blir det 203:or man kommer rycka in före övriga i amfbat. kommer man öva tillsammans.

jag tror att insats kommer likna ett lättare mek skytte komp. sen kommer dom säkert få göra övning amf och liknade.

• 3 weeks later...

Tycker det verkar tisslas och tasslas väldigt mycket om hur det ska bli med nästa insatskompani utan att någon verkar veta exakt hur det verkligen kommer vara. Det viktigaste för de som berörs är väl som vanligt att ta saker och ting som de kommer och ej ta ut något i förskott. Annars är det lätt att bli besviken. Med detta inte sagt att det inte kommer bli bra. Det hoppas och tror jag att det blir.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...