Jump to content

Nordens största/ bästa militära "verksamhet"

Recommended Posts

Det diskuteras mycket om detta med våra grannar, alla säger deras eget land är bäst.

Som ni såg i rubriken, vilket land i norden har den bästa militära verksamhet eller vad man ska kalla det, gäller både inom landets gränser och utanför.

Och vilket land har den bästa elitstyrkan, då antar jag att vi i Sverige skulle räkna upp SSG?

Kan vara intresant att få reda på lite fakta efter som jag inte vet ett skit

Det diskuteras mycket om detta med våra grannar, alla säger deras eget land är bäst.

Som ni såg i rubriken, vilket land i norden har den bästa militära verksamhet eller vad man ska kalla det, gäller både inom landets gränser och utanför.

Och vilket land har den bästa elitstyrkan, då antar jag att vi i Sverige skulle räkna upp SSG?

Kan vara intresant att få reda på lite fakta efter som jag inte vet ett skit

Spontant skulle jag säga Danmark, professionell personal, bra materiel, ganska mycket pang för pengarna, dessutom en skön attityd till internationella insatser, "världens bästa kompis" är ett bra uttryck på dem.

Varför inte Sverige? tja inget NATO, inga pengar, feg politisk styrning.

Edited by Psilander

Eftersom vi inte vet fakta om respektive länders elitsoldater så ska vi heller inte mäta (vad är det nu Dobberman brukar säga?) k*kar och morötter.

De som mot all förmodar vet något kommer att hålla tyst om det och i övrigt så kan man läsa på forumets regler, om man inte förstår det ändå.

/Krook

Blågul

Läste, nja bläddrade igenom någon rapport om det här i våras. Om jag inte missminner mig så fick Finland mest pang för pengarna och Danmark hade starkast internationell förmåga. Sverige och Norge låg på ungefär samma låga kostnadseffektivitet.

Bäst eller sämst är ju relativt och beror på vilken förmåga man tittar på.

Ensamma och även tillsammans har omfattande begränsningar i våra förmågor. Bäst eller sämst? Nja, enligt min mening är de nordiska försvarsmakterna bara mer eller mindre dåliga.

Med det menar jag INTE att det inte finns några bra förband eller förmågor i våra länder, bara att vi som helhet har omfattande begränsningar till den grad att jag inte tycker att vi skall kalla oss för bra.

Vad är det för mening att kalla sig bäst när man spelar i den sämsta serien?

Men för att svara på frågan. Danmark avseende internationella insatser och Finland avseende nationellt territorialförsvar.

Titta framåt, inte bakåt.

Något positivt som må vänta?

Såg ett nyhetsinslag från rapport där dom intervjuade diverse rikstadsmän, och då var det tal om att i höst fylla ut dom konomiska luckorna i försvaret och inte genomföra dom nedläggningarna som har varit uppe på tal. Dom pratade även om att rent av förstärka dom förband som finns idag.

Jag hittar det inte nu men om någon vet vilken jag menar får ni gärna länka.

Mvh

Okej, det låter bra! Fattar inte varför dom lägger ner och sen fyller igen, men det du skriver verkar ju positivt tycker jag allefall.

Hittar någon denna länk vedor talar om så länka gärna! Verkar intressant och positivt..

Ha de

Jag har för mig att fortifikationsverket suger tillbaka mycket av försvarsbudgeten tillbaka till statens stora svarta hål med rövarpriser och mygel, jag har hört siffror på 10% som de tar för att generera avkastning. Ganska mycket pengar för en vaktis som åtgärdar fel som rapporterats efter 4 månader och pompösa energibesparningsslogans som egentligen innebär att värnpliktiga får sova med vintersovsäck och hjälmunderlag på logementen :baskerPa:

Äger de andra nordiska länderna de fastigheter som används till respektive verksamhet, eller leasar de ut sina på ett liknande vårat sätt?

Edited by özcan

Jag har för mig att fortifikationsverket suger tillbaka mycket av försvarsbudgeten tillbaka till statens stora svarta hål med rövarpriser och mygel, jag har hört siffror på 10% som de tar för att generera avkastning. Ganska mycket pengar för en vaktis som åtgärdar fel som rapporterats efter 4 månader och pompösa energibesparningsslogans som egentligen innebär att värnpliktiga får sova med vintersovsäck och hjälmunderlag på logementen :worthy:

Äger de andra nordiska länderna de fastigheter som används till respektive verksamhet, eller leasar de ut sina på ett liknande vårat sätt?

Är det verkligen sant att värnpliktiga får sova med vintersovsäck inomhus, eller är det en överdrift? Jösses... Så illa trodde jag sannerligen inte att det var. Men i denna tid av skenande energikostnader är det kanske dags att vi alla vänjer oss vid sådant, eftersom det förmodligen kommer att bli mer regel än undantag i de svenska hemmen framöver!

/T-90

Jag har för mig att fortifikationsverket suger tillbaka mycket av försvarsbudgeten tillbaka till statens stora svarta hål med rövarpriser och mygel, jag har hört siffror på 10% som de tar för att generera avkastning. Ganska mycket pengar för en vaktis som åtgärdar fel som rapporterats efter 4 månader och pompösa energibesparningsslogans som egentligen innebär att värnpliktiga får sova med vintersovsäck och hjälmunderlag på logementen :happy:

Är det verkligen sant att värnpliktiga får sova med vintersovsäck inomhus, eller är det en överdrift? Jösses... Så illa trodde jag sannerligen inte att det var. Men i denna tid av skenande energikostnader är det kanske dags att vi alla vänjer oss vid sådant, eftersom det förmodligen kommer att bli mer regel än undantag i de svenska hemmen framöver!

/T-90

Det kan ha varit värmesystemet i kasern som varit defekt. Jag kan ju inte dra en hel myndighet över en kant pga detta vilket jag inser nu :worthy: . Kamrater ur andra plutoner i närliggande kaserner vittnade dock om samma sak.