Jump to content

Blir arabiska halvön ett turistparadis?

UAV

Recommended Posts

Det har inte undgått mig att arabiska halvön försöker bli ett lyxigt turistparadis. Är det för att garantera inkomster efter att oljan tagit slut? Jag kan bara undra om turism till svinaktiga teokratier, nedlåtande mot kvinnor, orättvisa mot invandrare och religiöst extrema kan locka turister.

Det tycks uppenbart att andra länder, såsom Tyskland som inte kan förlita sig på naturtillgångar, har varit tvungen att utveckla en meritokrati där högteknologi ligger till grund för landets extrema exportframgångar. Personligen tror jag att meritokrati inte är kompatibelt med länderna på den arabiska halvön och monarkier där. Vidare tycks det som om tiden rinner ut för arabiska halvön. Högteknologi och forskning därom uppstår inte över en natt.

Det har inte undgått mig att arabiska halvön försöker bli ett lyxigt turistparadis. Är det för att garantera inkomster efter att oljan tagit slut? Jag kan bara undra om turism till svinaktiga teokratier, nedlåtande mot kvinnor, orättvisa mot invandrare och religiöst extrema kan locka turister.

Det tycks uppenbart att andra länder, såsom Tyskland som inte kan förlita sig på naturtillgångar, har varit tvungen att utveckla en meritokrati där högteknologi ligger till grund för landets extrema exportframgångar. Personligen tror jag att meritokrati inte är kompatibelt med länderna på den arabiska halvön och monarkier där. Vidare tycks det som om tiden rinner ut för arabiska halvön. Högteknologi och forskning därom uppstår inte över en natt.

Du har defenitivt en poäng. Det finns potential. Tex så är dykningen i Röda havet kick ass, men jag föredrar att hålla mig till den Egyptiska sidan, av just sagda orsaker.

• BlåGul -1

//**snipp**//

Du har defenitivt en poäng. Det finns potential. Tex så är dykningen i Röda havet kick ass, men jag föredrar att hålla mig till den Egyptiska sidan, av just sagda orsaker.

För turist"paradis" som turkiet och egypten är goda förebilder när det handlar om mänskliga rättigheter och religionsfrihet?

Etiska fonder osv hör man talas om, finns det etiskt turistande?

//**snipp**//

För turist"paradis" som turkiet och egypten är goda förebilder när det handlar om mänskliga rättigheter och religionsfrihet?

Etiska fonder osv hör man talas om, finns det etiskt turistande?

Jag undrar om regimers dåliga uppförande främjar turism. Dessutom verkar de arabiska turistorterna alltför lyxiga. Vilka vänder man sig till? Vilka sevärdheter finns det förutom religiösa platser och nya byggnadsverk?

• BlåGul -1

Lyxturismen blomstrar i bla UAE, som det verkar. Turistmål: Havet och golfbanor.

I Saudi-arabien så förekommer enligt uppgift en del religiös "turism", vars omfattning man nog inte ska förakta. Nu är det väl svårt att tjäna hutlöst med pengar på den typen av turism men en hel del går nog att casha in.

Vad det lider så kommer turisternas inflytande på de arabiska länderna förmodligen leda till en sekularisering, om det får ta tid på sig. Går det allt för snabbt så kommer det garanterat slå tillbaka i form av än starkare Sharia-regler, för att folket inte känner igen sig. Det har hänt i vissa delar av världen och inte bara muslimska delar.

/K

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...