Jump to content
Sign in to follow this  
UAV

Används motorcykelordonnanser fortfarande?

Recommended Posts

Det har hänt mer än en gång under övningar att sambandet framförallt BrigTSD brutit samman.. då har man helt enkelt fått gå tillbaka till hederliga ordonanser... vilket funkat rätt bra..

Och vid fordonsmarsch kanske man inte vill sända radio hela tiden.. då funkar MC-ord ypperligt.

Så nog har MC-ordonanser sitt existensberättigande även i dagsläget..

Tack för all uppskattning av vår existens. De gläder en ordonnans att höra.

Det har hänt mer än en gång under övningar att sambandet framförallt BrigTSD brutit samman.. då har man helt enkelt fått gå tillbaka till hederliga ordonanser... vilket funkat rätt bra..

Och vid fordonsmarsch kanske man inte vill sända radio hela tiden.. då funkar MC-ord ypperligt.

Vill också påpeka att på FM hemsida som handlar om fordon mm så är fortfarande gamla 258;an ensam MC. KTM gör sig icke besvär

Edited by knutten

Göteborg och upp till Götaplatsen. Det var en mäktig syn när 19 likadana motorcyklar rullade genom Göteborgs gator.....

Det här missade jag, trots mina fantastiska källor i ämnet... Någon som vet om detta kommer vara något som återkommer? Motocyklar, militärer på motorcyklar, det kan ju bara bli bra.. Förlåt om jag kom OT nu, men jag blev lite besviken på att ha missat det här.

Om man ser till vad en ordonnans en gång var så används inte den typen av ordonnanser längre.

Vad många idag inte tänker på är att en MC-ordonnans kan och ska användas till att underlätta för staben i fråga i allt vad som kan tänkas behöva göras. Tänker man som så att jag är MC-ordonnans och jag ska bara köra MC annars skiter jag i det, då ska man söka sig till ett annat ställe för det är inte ordonnans man ska vara då.

MC-buren är jag kvickt ute på span och kan lika kvickt sticka hem och avlägga min rapport till berörd chef osv, jag tar mig också fram överallt där andra fordon går bet. Ett talesätt inom FMCK är att "Med MC kommer det fram!" och det stämmer också för det finns inte många miljöer man inte kan på ett eller annat sätt forcera och det kvickt som attans.

Folk säger också att MC-ordonnansens uppgift är utraderad eftersom det finns så bra kommunikation med data, radio och mobil/internet osv. Men stämmer detta verkligen? Om kommunikationsnätet slås ut, vad gör förbanden då om backuppsystem saknas? Jag skulle säga att en MC-ordonnans alltid har ett antal funktioner att fylla även om de har förändrads genom tiden vilket är helt naturligt för alla sorters förband. I fredstid så är i allra högsta grad en MC-ordonnans uppskattad vid eftersök med mera, vi har exempel på en enorm insats av FMCK:are vid Gudrun i Småland.

Senast jag var på övning så var det någon som sa att en MC-ordonnans har en överlevnadstid på ca 20 minuter i verkligt krig, om detta stämmer så antar jag att de menar om man kör rakt in i fientlig eld för annars kör man nog som en tomte ;)

Vill också påpeka att på FM hemsida som handlar om fordon mm så är fortfarande gamla 258;an ensam MC. KTM gör sig icke besvär

Jag funderar på vad man gör när MC 258 pensioneras på allvar för vi har idag ingen hoj som är så stryktålig och lättmekad som just MC 258. KTM:en klarar inte ens av en bråkdel av vad slithästen MC 258 klarar ;)

Kan ju säga att det är skönt att kunna få sina order från staben ÄVEN när man har hörbarhet nolla..Någonting som inte är kul längre än en timme i sträck är ju att stå på UPK femtioelva klockan hundra på natten och undra över vart man ska ta sig härnäst. Då blir man glad att se en lerstänkt och glad gubbe piska på sin järnhäst med papperslappen i näven!

Jag funderar på vad man gör när MC 258 pensioneras på allvar för vi har idag ingen hoj som är så stryktålig och lättmekad som just MC 258. KTM:en klarar inte ens av en bråkdel av vad slithästen MC 258 klarar ;)

När 258 pensioneras använder man KTM hojjarna såklart :-P

Finns det någon hojj idag som kan mäta sig med 258?

Varför är KTM sämre, går dom sönder oftare?

Finns det någon hojj idag som kan mäta sig med 258?

Varför är KTM sämre, går dom sönder oftare?

Mäta sig och mäta sig, en modern enduro-hoj är snabbare i skogen OM föraren klarar av den (258 kan köras lagligt av en 18åring pga att den har mindre än 25kW i effekt). Skidorna skulle såklart gå att modda dit på en modern hoj också, det är bara det att ingen har gjort det, lite struligt kanske då få hojar idag har automatlåda... Kanske blir det lite svårare att få till en lika lättmekad hoj med all dagens teknik också. Antagligen skulle många moderna hojar gå bet på de mer militära delar av kravspecen 258 hade, t.ex. att motorn inte ska dö bara för att hojen ligger ner på sida.

Den modell av KTM som Försvarsmakten har köpt in är inte en ersättare till 258:an egentligen då det är en jättetung landsvägshoj och inte en smidig enduro... 258:an är till för ordonnanser och 409:an (KTM) är till för MP och Movcon. Även om det faktiskt finns ordonnanser som kör 409:an så är det en asafalts och grushoj - inte en skogsmaskin.

mc inom NBG användes av movcon-plut.

fanns inkvarterade på trängR, men var fristående pluton.

MC-grp var trafiksoldater, osäker på deras uppgifter, men gissar att de skulle hålla ordning på de mängder fordon den lätta och nätta battlegroupen höll sig med.

det fanns även lite fyrhjulingar hos NBG, deras uppgifter var att frakta mtrl inom logistik-basen.

men tror även att det fanns fyrhjuligt hos AB01 och HQ, för snabba personal och mtrl transporter.

används inte MC inom flygvapnet för ledning av plan som mot förmodan övar på vägbas också?

eller är den möjligheten helt ute ur tänket numera.

mc ordonans under vintern 1996/1997 på p2.

uppgifter i vanligast förekommande ordning, ungefär

*köra och sladda med skidor

*hjälpa packbilen (gammal 2wd lastbil) att hitta körbar väg där resten av kompaniet (pbv 302 och tgb 11 och 13) inte hade några problem att ta sig fram!

*följa med pbv;er (oftast utan uppdrag annat än att kontrollera terrängen och förläggningsplatser i förväg samt hålla koll på konvoj i landsväg)

*skjutsa befäl, soldater och reservdelar till och från olika grupperingar och sjukan/matsalen/pizzerian/mekverkstäder

*laga 258;an som faktiskt inte alltid är så stryktålig som gjorts gällande ovan. (trottel som fastnar, sladdar som skumpar av och div andra småproblem)

fördeen med 258;an är att det oftast inte behövs så stor verktygslåda eller kunskap. allt som gick sönder under min ordonans tid kunde man laga själv

i skogen på 10-30 minuter med medhavda verktyg.

att köra order och liknande hände väldigt sällan.

uppgifterna i krig skulle nog sett relativt likadana ut kan jag tro med undantaget att man inte kör enduro och sladdar med skidor fullt lika ofta vid fronten;)

Jag kan inte påminna mig att jag har sett motorcykelordonnanser i Irak-krigen, Georgien, Afghanistan eller forna Jugoslavien. Är det någon som vet vad som har hänt eller har bilder på motorcykelordonnanser från 90- och 00 -talen?

Jag tror att det hänger ihop med att en motocykel är svår att bepansra. Hahaha. Benämningen ordonnans hänger nog med ett tag till, men befattningen har en massa viktiga uppgifter -förutom att köra order - att uppfylla. Dock är det en farlig och utsatt position med dagens vapen och stridstekniker.

Jag läste en bok av den tyska översten Von Luck. Han var med som löjtnant och utbildade de första motorcyckelbataljonerna i Wehrmacht kring 36-37. Helt formidabla spanings och genombrottsverktyg på den tiden. Kanske mest pga av att fienden (Polacken, Fransmannen och till sist Ryssen) inte förväntade sig att det kom 10 st motorcyklar med varsin ksp....i full fart ;-) ( själv har jag svårt att se hur mer än två MC kan skjuta verkanseld samtidigt.)

En annan "teknik" MC använde var att köra på tills de såg fienden, därefter rakt ner i diket och skjuta rött signalskott för att förvarna de efterföljande pansrade förtrupperna vid Blitzkrieg. Lämna cykeln och springa till skogs. Låter nästan som ett rejält uppdrag.

Jag kan inte påminna mig att jag har sett motorcykelordonnanser i Irak-krigen, Georgien, Afghanistan eller forna Jugoslavien. Är det någon som vet vad som har hänt eller har bilder på motorcykelordonnanser från 90- och 00 -talen?

Saddam använde sig faktiskt ganska flitigt (nåja, -så länge det varade) av MC ordonanser under "fortsättningskriget" 2003, för samband eftersom han, helt riktigt, misstänkte att amerikanerna både kunde avlyssna och slå ut hans divisioners "normala" samband i form av radiosändningar och landkabel mycket snabbt. Ett av få förnuftiga beslut av en av tidernas sämste fältherrar..

SAS hade spanare eller motsv på MC under iaf första irak-konflikten.

och det finns en hel del bilder/filmer på detta.

misstänker att andra liknade enheter runt världen har förmodligen MC-utb personal i sina led.

de andra konflikterna du tar upp bör nog ha haft ordonnanser.

säjer sig självt att med tanke på tex talibanernas sambandsmedel samt natur och teknologinivå i afganistan, så brukades väl allt som kunde få fram budskapet, fortare än en springande människa.

SAS hade spanare eller motsv på MC under iaf första irak-konflikten.

och det finns en hel del bilder/filmer på detta.

misstänker att andra liknade enheter runt världen har förmodligen MC-utb personal i sina led.

de andra konflikterna du tar upp bör nog ha haft ordonnanser.

säjer sig självt att med tanke på tex talibanernas sambandsmedel samt natur och teknologinivå i afganistan, så brukades väl allt som kunde få fram budskapet, fortare än en springande människa.

men vi kan väl knappast räkna "talibanerna" som en reguljär armé underställda en suverän stat?

:D

Under senaste konflikten i Libanon annvändes motorcyklar, scotrar, crosshojar, mm flitigt för att förflytta trupp, vapen, mm. Fungerar ypperligt mot en teknologiskt överlägsen motståndare som sitter och letar efter stora markmål medelst JSTAR eller liknande luftburen markmålsspaning.

Hur många av dessa glada mc/moped/cykel/sparkstötingbud i utlandet är i likhet med en svensk mc-ordonnans tydligt utmärkta som kombatanter samtidigt som de agerar i fiendens närhet?

Om inte, hur ofta har de i området verksamma, för ordonnansen, fientliga förbanden en RoE som tillåter bekämpning av alla som är beväpnade eller direkt kan misstänkas understödja deras fiende?

Dagens soldater världen över kan vanligen, i min värld, inte förväntas vara beväpnade med vare sig Mauser, Lee-Enfield eller Mos-Nagant efter en skytteutbildning a la förstärkning vid volgas stränder. Alltså bör det rimligen kunna förutsättas att en mc-ordonnans som blir bekämpad av trupp på försvarbara skjutavstånd kan avskrivas omedelbart oavsett vilken hastighet/terräng denne framrycker i vid upptäckt.

Min erfarenhet under det senaste decenniet är att de få mc-ordonnanser som fortfarande används här hemma i ordonnansrollen under övningar enbart "överlever" när det finns högre prioriterade mål att bekämpa i närområdet som man inte vill påvisa sin närvaro för när dessa glada hojryttare brummar runt i terränglådan.

Mer sällan upptäcker heller mc-ordonnanser, i tid för att kunna göra något åt saken om alls, enheter av mindre än kompanis storlek om dessa enheter ö h t lämnat vägnätet och uppträder fältmässigt.

Att till exempel kompanichefer och bataljonschefer inom hv stundtals använder mc-ordonnanser, ibland dessutom uppträdande enskilt och obeväpnad iklädd tröja m/87, för längre förflyttningar mellan sina lägre enheter under hög beredskap och/eller efter direkta stridshandlingar är rena dumheter.

Å andra sidan skulle det aktuella hvförbandet till sin lycka i det läget sannolikt raskt drabbas av en fältbefodran av förhoppningsvis dugligare befäl.

Ska man vara rättvis fyller dock mc-ordonnanserna en mycket god funktion som trafiksamordnare, ytövervakare (påvisa närvaro) etc i områden där hotbilden är låg, när risken för direkta stridshandlingar bedöms som låg.

Användbarheten ökar rimligen också dramatiskt vid hot/kris av annan karaktär än mellanmänsklig konflikt.

Ska det på något sätt förväntas våldshandlingar ser jag ungefär samma användbarhet av mc-ordonnanser som av beriden polis och vi såg alla hur det gick med det under göteborgskravallerna.

Såg vad jag uppfattade som 2 ordonnanser senast under livgardets slutövning v.846.

Edited by Munin

Jag har dragit samma slutsats som Munin när det gäller MC-ordonnansers varande.

Hotbilden tycks inte vara dimensionerande för den i Sverige organisatoriska hanteringen av MC-förare alls, vilket är häpnadsväckande.

/K

Såg vad jag uppfattade som 2 ordonnanser senast under livgardets slutövning v.846.

Det är korrekt uppfattat :rolleyes:

8.kompaniet (Xray Hotel) hade 2 stycken under 2008.

kan hälsa att även norska MP som utbildas utanför oslo, har tillgång till MC.

de har tom brutala landsvägshojar som såg ut som gamla BMW eller någon 70-tals modell av HD.

till dessa bärs ett svart skinnställ som ser ut som svenska MC-polisens från 70-80-tal.

en liten kul kuriosa och OT sak:

vi har haft krigsplacerade honda goldwing!

vad de skulle användas till vet jag ej, men min släktings goldwing var krigsplacerad åt ett träng-regemente mellan 89-94.

om de tänkte hänga på sidovagn och utrusta med ksp58, kanske?

honda goldwing är för er som ej vet, dessa glidarhojar som ser ut som en friggebod på två hjul.

• Like 1

Var inte det mesta i fordonsväg krigsplacerat på den tiden?

Iaf var alla våra jordbruksmaskiner det:P

Min erfarenhet under det senaste decenniet är att de få mc-ordonnanser som fortfarande används här hemma i ordonnansrollen under övningar enbart "överlever" när det finns högre prioriterade mål att bekämpa i närområdet som man inte vill påvisa sin närvaro för när dessa glada hojryttare brummar runt i terränglådan.

Du tror inte att en motståndare visar närvaro genom att börja skjuta ordonnanser då?

Mer sällan upptäcker heller mc-ordonnanser, i tid för att kunna göra något åt saken om alls, enheter av mindre än kompanis storlek om dessa enheter ö h t lämnat vägnätet och uppträder fältmässigt.

Beror nog på hur driven ordonnansen är och hur han tolkat sin order. Å andra sidan har han genom sin närvaro kanske tvingat ut en fiende i terrängen och på det sättet minskat hans framryckningshastighet något.

Att till exempel kompanichefer och bataljonschefer inom hv stundtals använder mc-ordonnanser, ibland dessutom uppträdande enskilt och obeväpnad iklädd tröja m/87, för längre förflyttningar mellan sina lägre enheter under hög beredskap och/eller efter direkta stridshandlingar är rena dumheter.

Det finns även möjligheten att det är en kompetent chef som på plats i någorlunda realtid skaffa sig ett snabbt/bättre beslutsunderlag?

Personligen tror jag att en motorcykel kan anändas till fler uppgifter än idag och detta på ett kostnadseffektivt sätt.

Enligt stragegypage nyttjas motorcyklar framgångsrikt i olika roller (bland annat som ordonans-fordon) av bland andra USMC. Värt att notera är att amrisrnas bågar drivs på diesel och kommer från de gröna människorna på Kawasaki.

Anledningen till diesel är att man måste dränera all bensin innan man får flyga, men diesel är bara tuta och köra (eller lyfta och flyga i det fallet kanske...)

Ang. 258 så kräver den inte så mycket verktyg, men däremot blir det ett jäkla släpande på alla dunkar man ska ha med sig. Bensin, olja, växellådsolja osv. Oljebyte i lådan är typ var 10 timme vid terrängkörning har jag för mig (rätta mig gärna om jag kommer ihåg fel!)

En kollega till mig köpte en terrängmotorcykel av britterna då han var i Saudiarabien på 90-talet. Denna hade varit med i första Irakkriget.

Motorcyklar som del av ökad signalskydd.

Motorcykla har ett i förhållande till sitt pris ett högt värde i kampen mot verksamheter där det inte finns någon entydig linje som skiljer motpoler.

Möjligheten till och värdet av överföring av information från ”öra till öra”, förtjänar större vikt och bättre utnyttjande. Detta särskilt då dagens samhällen och militära strukturer blir allt mer beroende och uppbundna av digitala kommunikationssystem.

Nackdelen är att tiden mellan inhämtning av information till avlämning av densamma till beställaren blir oerhört mycket längre, En större osäkerhet i informationsvärdet skapas. Värdet av att information förblir hemlig kan i vissa situationer vara högre än risken för du får en ökad osäkerhet i informationen.

Bara misstanken om att nästintill oavlyssningsbar (des)information cirkulerar hos motståndaren kan locka en fiende att binda upp fler resurser, kanske i form av svindyra specialstyrkor för att försöka snappa upp denna information, med en ökad risktagning som följd.

Ett exempel, Under "Operation Millennium Challenge" 2002 gjorde befälhavaren för Opposing Force, Lt Gen Peter Van Riper all Blue Forces avlyssningskapacitet oduglig med hjälp av motorcykelordonnanser.

Värdet av att kunna välja bättre sändningsplats i syfte att använda mindre sändningseffekt.

Hög rörlighet är avgörande när det gäller att kunna välja tid och plats för undkomma motverkan och när det är nödvändigt att snabbt och dolt komma fram till en bestämd plats. Denna förmåga till vägval är särskilt viktig när vi agerar i för vanliga fordon negativ terräng och egen trupp agerar i små mobila grupper.

En fördel med en mc är att även i öppen/småbruten terräng kan den döljas lättare genom att lägga den på sidan och dra ett maskeringsnät över, Något som inte är lika lätt med ett större fordon.