UAV Posted August 28, 2008 Report Share Posted August 28, 2008 Jag kan inte påminna mig att jag har sett motorcykelordonnanser i Irak-krigen, Georgien, Afghanistan eller forna Jugoslavien. Är det någon som vet vad som har hänt eller har bilder på motorcykelordonnanser från 90- och 00 -talen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Renown Posted August 29, 2008 Report Share Posted August 29, 2008 (edited) När jag gjorde värnplikt på P10 03-04 på pionjärkompaniet (7:e komp. 2:a plut. EB) hade vi Mc ord. ,inte så mycket i rollen som ordonnans utan för att skjutsa eldledare med kikare o radio, vi kallade det för "Raggarspan" de var väldigt effektiva i denna roll Edited August 29, 2008 by Renown Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MPMöller Posted August 30, 2008 Report Share Posted August 30, 2008 Kan väl inte påstå att dom hade så mkt ordonanstjänst, men på Livskvadron (LG) 06-07 hade vi en MCpilot på varje grupp. Stod för fri väg under eskorter och dylikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Terminator Posted August 31, 2008 Report Share Posted August 31, 2008 Jag gjorde min värnplikt 2003-2004 då hade vi mc samt skoter ordonans på pansarbataljonen på I19 :-D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inkompetent Posted August 31, 2008 Report Share Posted August 31, 2008 Jag vet med mig att brittiska S.A.S har använt motorcykelordonanser i Irak, men förutom ett sådant specialfall med uppdrag bakom fiendens linjer kan jag inte säga att jag hört talats om att de har använts. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted September 1, 2008 Report Share Posted September 1, 2008 Hemvärnet använder dom fortfarande. http://www.fmck.se/ kan vara en källa till mer info.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kexet Posted September 1, 2008 Report Share Posted September 1, 2008 under min vpl 05/06 på lv6 så användes dom fortfarande iaf, dom låg på stabspluton, två st på mitt kompani vill jag minnas att det var. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted September 1, 2008 Report Share Posted September 1, 2008 I sverige används den funktionen fortfarande, senast i NBG användes dom nyinköpta KTM 650 hojjarna, den gamla 258 finns väl bara kvar inom HV/FMCK Kan tänka mig att man hellre väljer att skicka ordonnanser med bil ist för MC om man är i Irak eller Afgh. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Royale Posted September 4, 2008 Report Share Posted September 4, 2008 I sverige används den funktionen fortfarande, senast i NBG användes dom nyinköpta KTM 650 hojjarna, den gamla 258 finns väl bara kvar inom HV/FMCKKan tänka mig att man hellre väljer att skicka ordonnanser med bil ist för MC om man är i Irak eller Afgh. Hade NBG mc-ordonnanser? Nu har ju inte ktm inte sålt några 650 till FM. Dock 640. Vad jag vet så har livgardet ett par stycken, i övrigt så har vet jag inte vilka fler som har. Har för mig att FM beställde 300st. Mc-ordonnanser uppfyller inte riktigt dagens krav på säkerhet om man tittar på utlandsstyrkan mm. Dock vill jag påstå att i Sverige/fred så fungerar det utmärkt. Det räckte med en lt och en ordonnans för att leda ett helt kompani på marsch med många problem som fick lösas på plats. Det finns inget annat fordon som kan röra sig så fritt och smidigt för att fördela info som mc258/KTM 640-M. Lv6 sista mc-ordonnanser låg inne 06-07. Stabskompaniet hade 5st och Hawkkompaniet, som sagt, 2st. Ordonnanserna på stabskompaniet andvändes mer än flitligt till allt från vägvisare, rek, sök,persontransport till vanliga bud. Ibland även som packåsnor när andra hade missat att ta med sin mtrl. Vet personligen att många befäl tyckte det var synd att befattningen försvann på Lv6. Det ända jag har lyckats spanat upp om mc i krig var detta. Hitler skall tydligen ha haft ett antal mc-kompani vars, i princip, enda uppgift var att leta reda på motståndarens pansar och ta sig tillbaka till staben. Förluster var billigt ji ämnfört med infon dom kunde förmedla till staben. / F.d Mc-ordonnans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted September 4, 2008 Report Share Posted September 4, 2008 I sverige används den funktionen fortfarande, senast i NBG användes dom nyinköpta KTM 650 hojjarna, den gamla 258 finns väl bara kvar inom HV/FMCKKan tänka mig att man hellre väljer att skicka ordonnanser med bil ist för MC om man är i Irak eller Afgh. Hade NBG mc-ordonnanser? Nu har ju inte ktm inte sålt några 650 till FM. Dock 640. Vad jag vet så har livgardet ett par stycken, i övrigt så har vet jag inte vilka fler som har. Har för mig att FM beställde 300st. Vad jag vet så fanns det KTM buret under NBG om dessa fanns på stabskompaniet låter jag vara osagt(men det är troligt) Dessa körde nämligen ut reservdelar till oss 1 el 2 gånger, minns inte villken övning det var men dom gjorde det iaf, mycket smidigt är det, och det går fort om inte annat tar bara runt halva leveranstiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Royale Posted September 4, 2008 Report Share Posted September 4, 2008 I sverige används den funktionen fortfarande, senast i NBG användes dom nyinköpta KTM 650 hojjarna, den gamla 258 finns väl bara kvar inom HV/FMCKKan tänka mig att man hellre väljer att skicka ordonnanser med bil ist för MC om man är i Irak eller Afgh. Hade NBG mc-ordonnanser? Nu har ju inte ktm inte sålt några 650 till FM. Dock 640. Vad jag vet så har livgardet ett par stycken, i övrigt så har vet jag inte vilka fler som har. Har för mig att FM beställde 300st. Vad jag vet så fanns det KTM buret under NBG om dessa fanns på stabskompaniet låter jag vara osagt(men det är troligt) Dessa körde nämligen ut reservdelar till oss 1 el 2 gånger, minns inte villken övning det var men dom gjorde det iaf, mycket smidigt är det, och det går fort om inte annat tar bara runt halva leveranstiden. Att NBG hade mc-ordonnanser är en nyhet för mig. Undra hur dom hade andvänts vid en insats, med tanke på hur oskyddade dom är. Någon som har mer info så är jag jätteintresserad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted September 5, 2008 Report Share Posted September 5, 2008 ...dom nyinköpta KTM 650 hojjarna... Nu har ju inte ktm inte sålt några 650 till FM. Dock 640. Inte det heller faktiskt - det är KTM LC4 400 cc som FM har köpt in . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted September 5, 2008 Report Share Posted September 5, 2008 Att NBG hade mc-ordonnanser är en nyhet för mig. Undra hur dom hade andvänts vid en insats, med tanke på hur oskyddade dom är. Någon som har mer info så är jag jätteintresserad. Dessa skulle vara väldigt utsatta om man verkade i en konflikt som innebär vapen och pang pang ja, villket var en av de fyra uppdrag som NBG skulle kunna verka i. skulle de skickas till en katastrof motsv med humanitär hjälp som inriktning så tror jag inte att det skulle vara lika stora risker. Glöm inte bort att dom alltid åker 2&2 för säkerhets skull Tror förvörigt att Mc anonnserna kommer finnas kvar länge till just därför att det är en snabb billig och bra resurs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
effte Posted September 8, 2008 Report Share Posted September 8, 2008 Finns det farbara vägar är det bättre med bil. Bekvämare och säkrare. Det tycker till och med jag, som hör till tvåtaktens stinkande brödraskap. Det är dock inte svårt att föreställa sig scenarion där vägarna blockeras av allsköns bråte, hopgrötade fordon, folkmassor, terräng som navigerat fel (d v s lagt sig på vägen), utebliven plogning eller dylikt. I det läget är en MC svår att ersätta. Rörligheten överträffar fyrhjulingar många gånger om. En MC kan ta sig till platser och längs rutter där en fyrhjuling inte skulle ha en chans. Dessutom tar sig en MC i allmänhet fram snabbare på sämre vägar. Någonsin försökt förmedla information längs en konvoj hopknölad på Skogsvägen Gud Glömde utan att använda radio... ? Eller från kön till täten under marsch? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted September 8, 2008 Report Share Posted September 8, 2008 Någonsin försökt förmedla information längs en konvoj hopknölad på Skogsvägen Gud Glömde utan att använda radio... ? Eller från kön till täten under marsch? Där har vi en stor skillnad på dagens förband (nbg motsv.) och invasionsförsvaret för 30 år sedan när en radio verkar ha varit dyrare än en gubbe på MC. Fordon och personal idag svämmar oftast över av sambandsmateriel av olika typer i alla tänkbara former, färger och effektnivåer, som (oftast) fungerar för allt mellan fordon i en kolonn under beskjutning till att ringa hem till mamma på kvällen. Är en MC i ett modernt förband mer av en resurs för smidig rek än som ordonans? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted September 8, 2008 Report Share Posted September 8, 2008 Är en MC i ett modernt förband mer av en resurs för smidig rek än som ordonans? Tycker att man likväl kan använda den till båda delar, erfarenheten från just NBG som jag skrev tidigare var att vi fick våran lilla reservdel men som dock var så viktig för just den vagnens framfart på kanske halva den normala leveranstiden, vi väntade kanske 6 timmar ist för 12 och då var vagnen klar efter drygt 6 timmars väntan och 1 timmes jobb. Då ordonnans betyder budbärare så tycker jag ändå att det med fördel finns många uppgifter dessa kan fylla, även i dagsaktuella scenarion. Om det sedan rör sig om ett rek uppdrag eller leverera paket spelar ingen roll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkjak Posted September 8, 2008 Report Share Posted September 8, 2008 Orsaken till att man inte använder ordonans under internationella insatser torde vara att det inte behövs. De länder/gerillor man krigar mot har inte resurser att störa/avlyssna moderna krypterade datameddelanden. På nationellt plan skulle jag tro att det är fullt möjligt att man skulle använda ordonans. Men återigen, jag är ingen expert inom området. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted September 8, 2008 Report Share Posted September 8, 2008 Orsaken till att man inte använder ordonans under internationella insatser torde vara att det inte behövs. De länder/gerillor man krigar mot har inte resurser att störa/avlyssna moderna krypterade datameddelanden. På nationellt plan skulle jag tro att det är fullt möjligt att man skulle använda ordonans.Men återigen, jag är ingen expert inom området. Det lilla jag lärde mig i lumpen var att ordonnans användes inte istället för utan också. Ett medelande kunde exempelvis skickas via radio, dart och sedan med M-blankett via ordonnans. Av någon märklig anledning så skickades även kartor med ordonnans vill jag minnas. Det våra ordonnanser gjorde mest var dock att komma med förnödenheter, så som läsk, chocklad, hamburgare, pizzor m.m. Dom stod även för transporten till och från rastplatser som hade vattentoalett. Samt att under dygnets mörka timmar köra ut valda gruppmedlemar och förevisa cross/enduro banan som finns (fanns?) i skövde trakten. Så.. jo ordonnanser på motorcykel behövs i allra högsta grad om man är värnpliktig Annars så tror jag nog att vad gäller att köra M-blanketter så har dom nog spelat ut sin roll. Det finns så bra och smidiga grejer nu mera att skicka allt och lite till med genom luften. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted September 9, 2008 Report Share Posted September 9, 2008 Det intryck jag har fått av hur MC-ordonanser innom militären idag så är de används mer till spaning och persontransport än som brevbärare. Som spaningsfordon är den svåröverträffad. Man måste ta till en helikopter för att kunna slå den när det gäller snabbhet och terrängframkomlighet. Men det den verkar användas mest som är som personligt transportfordon för Kompanichef, Bataljonchef och motsvarande för att snabbt kunna förflytta sig mellan sina underlydande plutoner/kompanier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
knutten Posted September 28, 2008 Report Share Posted September 28, 2008 I sverige används den funktionen fortfarande, senast i NBG användes dom nyinköpta KTM 650 hojjarna, den gamla 258 finns väl bara kvar inom HV/FMCKKan tänka mig att man hellre väljer att skicka ordonnanser med bil ist för MC om man är i Irak eller Afgh. Hade NBG mc-ordonnanser? Nu har ju inte ktm inte sålt några 650 till FM. Dock 640. Vad jag vet så har livgardet ett par stycken, i övrigt så har vet jag inte vilka fler som har. Har för mig att FM beställde 300st. Vad jag vet så fanns det KTM buret under NBG om dessa fanns på stabskompaniet låter jag vara osagt(men det är troligt) Dessa körde nämligen ut reservdelar till oss 1 el 2 gånger, minns inte villken övning det var men dom gjorde det iaf, mycket smidigt är det, och det går fort om inte annat tar bara runt halva leveranstiden. Att NBG hade mc-ordonnanser är en nyhet för mig. Undra hur dom hade andvänts vid en insats, med tanke på hur oskyddade dom är. Någon som har mer info så är jag jätteintresserad. Vad jag förstår är det en sammanblandning här. Trafikplutonen har motorcyklar till sina trafiksoldater. Men dessa är ju inte ordonannser i klassisk mening. I hemvärnet är MC ordonannsen fortfarande mycket populär till en mängd uppdrag som tex marschledning, vägvisning, rek mm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted September 28, 2008 Report Share Posted September 28, 2008 Orsaken till att man inte använder ordonans under internationella insatser torde vara att det inte behövs. De länder/gerillor man krigar mot har inte resurser att störa/avlyssna moderna krypterade datameddelanden. På nationellt plan skulle jag tro att det är fullt möjligt att man skulle använda ordonans. Men återigen, jag är ingen expert inom området. Säger du det Darkjak? Hur kommer det sig då att Hizbollah kunde avlyssna IDF:s kommunikation under det senaste kriget? /K Edit: En anledning till att ordonnanser inte används internationellt är att de skulle behöva eskorteras av skytte och då försvinner ju vitsen. Skydd U know. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted September 28, 2008 Report Share Posted September 28, 2008 Vad jag förstår är det en sammanblandning här. Trafikplutonen har motorcyklar till sina trafiksoldater. Men dessa är ju inte ordonannser i klassisk mening. I hemvärnet är MC ordonannsen fortfarande mycket populär till en mängd uppdrag som tex marschledning, vägvisning, rek mm Men dessa utför väl fortfarande Budbärareuppdrag "ordonnans" och marschledning, vägvisning, rek mm har de väl sysslat med iaf några decenium? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
knutten Posted September 28, 2008 Report Share Posted September 28, 2008 Vad jag förstår är det en sammanblandning här. Trafikplutonen har motorcyklar till sina trafiksoldater. Men dessa är ju inte ordonannser i klassisk mening. I hemvärnet är MC ordonannsen fortfarande mycket populär till en mängd uppdrag som tex marschledning, vägvisning, rek mm Men dessa utför väl fortfarande Budbärareuppdrag "ordonnans" och marschledning, vägvisning, rek mm har de väl sysslat med iaf några decenium? Trafikpost/trafiksoldat har inte samma utbildning som ordonnans och skall inte sammanblandas. Däremot har några ordonannser utbildats till trafikposter vilket har gjort det möjligt att bredda deras användningsmöjlighet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted September 28, 2008 Report Share Posted September 28, 2008 vad är den direkta skillnaden i utbildning? vad har trafiksoldaten som inte ordonnansen har osv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VJ9 Posted September 29, 2008 Report Share Posted September 29, 2008 vad är den direkta skillnaden i utbildning? vad har trafiksoldaten som inte ordonnansen har osv? Trafiksoldaten får bla. utbildning i att dirigera trafik med polismans befogenhet (om han/hon klarar av provet som krävs), även allmän trafik vid behov. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted September 29, 2008 Report Share Posted September 29, 2008 vad är den direkta skillnaden i utbildning? vad har trafiksoldaten som inte ordonnansen har osv? Trafiksoldaten får bla. utbildning i att dirigera trafik med polismans befogenhet (om han/hon klarar av provet som krävs), även allmän trafik vid behov. men det får ju nuvarande Mc ordonnanser också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
knutten Posted September 30, 2008 Report Share Posted September 30, 2008 (edited) vad är den direkta skillnaden i utbildning? vad har trafiksoldaten som inte ordonnansen har osv? Trafiksoldaten får bla. utbildning i att dirigera trafik med polismans befogenhet (om han/hon klarar av provet som krävs), även allmän trafik vid behov. men det får ju nuvarande Mc ordonnanser också. MC ordonannserna får "bara" trafikpostutbildning. Vad jag förstår får trafiksoldaterna en mycket bredare utbildning som bla handlar om logistik, lastteknik mm. De är säkert någon på forumet som kan detaljerna. Edited September 30, 2008 by knutten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted September 30, 2008 Report Share Posted September 30, 2008 Nu var det ett tag sedan. Men under min värnplikt så var trafikarna dom som skötte skyltar och visade fordon rätt i korsningar och sånt. Dom hörde även till en egen pluton, trafikpluton, som om jag förstått rätt jobbade under bataljonen, för att leda kompanierna.. MC ordonannserna, rekade förlägningsplats åt respektive pluton och några rekade även förlägning åt kompaniet. Sedan visade dom in plutoner och kompaniet till deras förlägningsplats. Alltså, trafikarna visade bataljonen rätt när bataljonen rullade genom Sverige, ordonnanserna visade pluton/kompani rätt när dom skulle svänga in på campingen.. Lite kortfattat och generellt, men ungefär så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted October 1, 2008 Report Share Posted October 1, 2008 vi hade likadant under värnplikten med den skillnaden att Mc burna låg under Ledningsplutonen på trossen och dessa var då självklart bataljonsresurs. Våra ordonnanser fungerade även som trafikposter och vinkade oss rätt i korsningar osv, vartefter bataljonen åkt förbi korsningar och rondeller där dessa stod så gasade dom förbi konvojen och fram till samlingsplatser eller något liknande. men dom utövade fortfarande sin huvudtjänst att leverera bud. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsleo Posted October 1, 2008 Report Share Posted October 1, 2008 Det har hänt mer än en gång under övningar att sambandet framförallt BrigTSD brutit samman.. då har man helt enkelt fått gå tillbaka till hederliga ordonanser... vilket funkat rätt bra.. Och vid fordonsmarsch kanske man inte vill sända radio hela tiden.. då funkar MC-ord ypperligt. Så nog har MC-ordonanser sitt existensberättigande även i dagsläget.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.