Jump to content

Arn - Riket vid vägens slut


RescueTeam

Recommended Posts

Har nu suttit och lidit mig igenom den andra filmatiseringen av Jan Guillous trilogi om Arn Magnusson.

Alla vi som läst böckerna om Arn, har bildat oss olika uppfattningar om hur det såg ut, hur Arn var mm.

 

vissa general fel har man hittat i filmerna är:

Tempelriddarna skulle vara korthåriga och stort skägg. Arn - mycket lite skägg och längre hår...., Vissa anda tempelriddare - Långt hår....

Cecilia "Rosa" Algotsdotter - Skall vara rödhårig. Cecilia Rosa - Blond i filmen.

Cecilia "Blanka" (Drottningen) - Skall vara blond..... Cecilia blanka - Brunhårig i filmen....

 

I den nya filmen har man tagit bort mycket av vad som var så inoverande i Sverige... bla. borgbygget av Arnäs, Border Guillbert, byggande av det nya rytteriet, andra personer som är nyckel personer i böckerna, Ulvhilde Emundsdotter, Border Guillbert, Ingrid Ylva, Magnus Folkesson (Arns far)...

 

Hela filmen är en hopkok, och ihopklippt i en brådska som skulle göra en gepart besviken på sin hastighet....

Filmen speglar inte heller böckerna rätt, som ex. Arnoldo Torroja skrev inte Arns fribrev från tempelherre orden. inte heller rev Gerard de Ridderfort sönder det brevet... man fick inte se hur den nya stormästaren kom, utan han fanns redan i första filmen.... det var inte heller så att man fick se det slagen som var enligt boken, utan de slag man fick se var endast med tempelriddare inte med den kungliga armén eller johanniterriddarna....

Väl hemma i Sverige.

Arns norske frände Harald Östeinson.... var med endast under ett par minuter i filmen, och blev frisläppt av arn innan det sista slaget... vilket inte skedde i böckerna...

filmen är inte värd att se på bio....bortkastade pengar endast....

arn dog inte direkt efter det sista slaget, utan låg ett par dagar.... alde arns dotter var inte endast 6-7 år när han dog... man fick inte se att arns son gifte sig och fick barn..... långbågarna fungerade endast under det först slaget mot danskarna inte det andra.

Ebbe Sunesson visste inte att Arn var tempelriddare... det vet han i filmen...kungens söner dog 2 av dem inte endast 1 på en båt.....

 

Allt som allt får denna filmen -10Hgr av fem möjliga

 

Skit film!

Man får hoppas på att TV serien som skall börja sändas under 2010 i tv4 är bättre (källa: piratförlaget.se)

Link to comment
Share on other sites

Är väl inte så lätt att få ihop en sammanhängande, fokuserad historia på ~4 timmars film när bokserien (hela tre böcker) den baseras på utspelas över vad, fyrtio år eller så, samtidigt, i två helt olika länder?

 

Om den är bra eller inte låter jag vara osagt då jag inte har haft nöjet(?) att se den än, men att kritisera smådetaljer som att hårfärgen på några personer skulle vara fel och hänga upp sig på det tycker jag faktiskt är lite löjligt.

Link to comment
Share on other sites

Är väl inte så lätt att få ihop en sammanhängande, fokuserad historia på ~4 timmars film när bokserien (hela tre böcker) den baseras på utspelas över vad, fyrtio år eller så, samtidigt, i två helt olika länder?

 

Om den är bra eller inte låter jag vara osagt då jag inte har haft nöjet(?) att se den än, men att kritisera smådetaljer som att hårfärgen på några personer skulle vara fel och hänga upp sig på det tycker jag faktiskt är lite löjligt.

Samtidigt är det sådana smådetaljer som hårfärger osv som nämns hundra gånger i böckerna, och som inte kan vara så hemskt kostsamt att göra rätt i filmatiseringen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...