Jump to content

NBG Dokumentär på TV 4 080826 21:00


Recommended Posts

Åh vad tröttsamt! Redan i öppningssekvensen visste man vad som skulle vänta. Fast forward till när de tränade SW i K3s hallar, självklart skulle de koppla ihop FM med en MMA-match, ingen relevans och ingen ytterligare info för de som nu inte vet vad MMA är, de ville helt enkelt koppla ihop FM och MMA (eller "modernt gladiatiorspel" som icke-insatta kallar det för). Detta var tamejfan sämre än den skiten som SVT producerade häromsistens.

 

Starkt jobbat TV4, mer tafatt och partisk dokumentär har jag nog aldrig sett.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 83
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

K3 officeren tävlar i MMA, nåt konstigt med det?

http://www.shootersmma.com/default.asp?pag...mp;FighterID=70

 

Angående hotellrummet i Dusseldorf så framgick det klart och tydligt att beredskapen började

med semester. Ska man då sitta på luckan och vänta på det stora röds-massanfallet?

Link to comment
Share on other sites

Om man ville föra fram att den politiska viljan och den militära förmågan inte var stäömde överrens lyckades man bra.

 

Som flera andra fick jag koncentrera mig för att skilja ut vilka sekvenser som skildrade NBG och vilka som handlade om första veckan i grönkläder och jag kan anta att flera tittare inte kunde skilja på en nyinryckt soldat som knappt kan hålla i en Ak och en slutövning för NBG...

 

Det som förvånar mig allra mest är sekvenserna filmade vid någon middag med alkohol när NBGs brister flabbandes diskuteras över en konjak.... (det var ju inte skyttesluskar som filmades heller)

I det fallet TV4 -FM 10-0

Link to comment
Share on other sites

Angående hotellrummet i Dusseldorf så framgick det klart och tydligt att beredskapen började

med semester. Ska man då sitta på luckan och vänta på det stora röds-massanfallet?

 

Jo visst beredskapen började ju med semester men, frågan man ska ställa sig är, hade dom fått tillstånd för att åka till Dusseldorf?

Om inte så är det ju kass.

När man sa att beredskapen började med semester så var tanken att man skulle vara ledig några veckor extra in på beredskapen dock skulle man hålla sig inom sveriges gränser.

Link to comment
Share on other sites

Ytterligare ett førsøk från TV att bara framstælla FM i dålig dager. De tar det mest stereotypa och blandar extremerna. Jag tænker på macho-befælet och tøserna som lær sig skjuta. Visst, det var ju som bekant en massa problem med NBG, men vilken organisation skulle inte få problem om man stryper pengaflødet?

 

Konstigt nog kan de aldrig visa de "vanliga" soldaterna nær de løser sin uppgift på ett bra sætt samt nær allt fungerar som det ska. Men det ær væl inte bra TV antar jag. Man vill hellre provocera och hacka på FM (eller poliser, lækare och andra media-utsatta arbetsgrupper) æn att faktiskt førhålla sig någonlunda neutralt som man ju borde om man vill kalla det dokumentær. Det kan ju sækert vara bra att skapa en diskussion, men vad med alla svenssons som sitter dær hemma och bara køper allt som sægs och visas. Det dokumentæren igår visade bekræftade folks førdomar om att FM bara har stridspittar och folk som inte anar vad de sysslar med. Ytterligare att FM ær oprofessionell och utan realitetsuppfattning.

 

Undrar varfør FM fortsætter att låta TV gøra dokumentærer som bara vinklar till det och visar det mest negativa och undlåter att visa det som ær høgst relevant, men kanske før "vanligt". Nær får vi egentligen se en vinkling som ær relativt verklighetstrogen?

Link to comment
Share on other sites

den var väl inte helt klockren..men har man bara 40 min på sig (tänk på att det ska in reklam med) så blir det nog så här. hade nog blivit bättre om dom hade antingen förlängt den eller gjort två avsnitt. men i detta formatet så gav den väl inet jätte mkt..

Link to comment
Share on other sites

Jo visst beredskapen började ju med semester men, frågan man ska ställa sig är, hade dom fått tillstånd för att åka till Dusseldorf?

Om inte så är det ju kass.

När man sa att beredskapen började med semester så var tanken att man skulle vara ledig några veckor extra in på beredskapen dock skulle man hålla sig inom sveriges gränser.

 

Eller så har de fått samma information som alla andra. "Åk var ni vill, bara ni kan ta er tillbaka till Sverige på 24 alt. 48 timmar." Düsseldorf är inte längre iväg än att de hinner hem igen. Dessutom så var det inte så värst troligt att det skulle trilla in en uppgift bara så där pangpå utan förvarning.

Link to comment
Share on other sites

Undrar varfør FM fortsætter att låta TV gøra dokumentærer som bara vinklar till det och visar det mest negativa och undlåter att visa det som ær høgst relevant, men kanske før "vanligt". Nær får vi egentligen se en vinkling som ær relativt verklighetstrogen?

(Min fetstil)

 

Öh, va?! Sist jag kollade så varken kan eller ska FM bestämma hur journalister väljer att vinkla sina reportage. Det tycker jag är helt i sin ordning.

Link to comment
Share on other sites

Undrar varfør FM fortsætter att låta TV gøra dokumentærer som bara vinklar till det och visar det mest negativa och undlåter att visa det som ær høgst relevant, men kanske før "vanligt". Nær får vi egentligen se en vinkling som ær relativt verklighetstrogen?

(Min fetstil)

 

Öh, va?! Sist jag kollade så varken kan eller ska FM bestämma hur journalister väljer att vinkla sina reportage. Det tycker jag är helt i sin ordning.

 

 

Nej visst, du har rætt, kanske lite dåligt formulerat. I en demokrati och utan censurrætt kan man ju inte gøra så mycket åt hur media vinklar sina reportage, men man tycker ju att media nær de gør en dokumentær borde visa bra saker också stællet før bara dåliga. Jag tycker att det ær frustrerande att bara få samma negativ bild av FM från media, framførallt før att det spæder på folks førdomar mot FM.

 

Det funkar ju heller inte att FM bara gør egna dokumentarer och helt utesluter media, før det ger ramaskri (vi ær ju en demokrati). Dessutom blir det nog vinklat till det andra hållet istællet.

 

Hur som helst, gillar jag inte bilden media målar upp och sprider.

Link to comment
Share on other sites

Självklart ska man visa sin verksamhet men som officer/soldat måste man ha större omdöme än att bjuda med reportageteamet till en semesterresa/slagsmålsresa.

Vidare så bör man som officer/soldat tänka sig för vad man sig i kameran.

 

Jag gillar att man granskar försvaret och välkomnar fler dokumentärer om vår verksamhet. Man ska dock komma ihåg att det är de som ingår i dokumentärerna som formar slutresultatet.

 

Jag efterlyser en dokumentär om allt i Försvaret som innebär bortkastade pengar, dvs mtrl-processen, vissa inköp, alla de som inte gör ett skit under sina arbetsdagar mm.

Dags för svenska folket att låta dem veta hur denna kalle-anka-armén sköts....

Link to comment
Share on other sites

Undrar varfør FM fortsætter att låta TV gøra dokumentærer som bara vinklar till det och visar det mest negativa och undlåter att visa det som ær høgst relevant, men kanske før "vanligt". Nær får vi egentligen se en vinkling som ær relativt verklighetstrogen?

(Min fetstil)

 

Öh, va?! Sist jag kollade så varken kan eller ska FM bestämma hur journalister väljer att vinkla sina reportage. Det tycker jag är helt i sin ordning.

Jag håller med till 100% och jag välkommnar granskningar som görs någorlunda objektivt, nu har väl facit av medias granskningar inte varit särskilt smickrande och det borde man vara medveten om innan man släpper in ett kamerateam på fest med starksprit och allt vad det medför, oavsett grad.

 

Att man super till och ståhejjar och gnäller hejdlöst på fritiden har inte med förbandet att göra men man skall väl kanske undvika att få det på pränt eftersom det lätt kan tas för officiella uttalanden....

Link to comment
Share on other sites

Ett mer värdelöst och intetsägande klipp och redigeringsarbete har jag nog aldrig tidigare sätt.

Dom hade ju uppenbarligen bra filmmaterial (som man ett fåtal, korta stunder fick se) men sen hoppade dom så mycket fram och tillbaka att en som själv gjort lumpen och är insatt i NBG blir bortfintad mer än en gång, kan bara föreställa mig hur det såg ut för 100procentiga civilister...

Edited by MPMöller
Link to comment
Share on other sites

Inledningsvis tyckte jag att filmen var dålig. Mest berodde det på att man filmade någon GSU (US?) på Amf1 som inte ens hade förband i NBG. Men det hade jag ju inte stört mig på om jag inte hade vetat om det.

 

En bit in i filmen så svängde jag till att bli positiv och nu i efterhand så tycker jag att det var en uppfriskande film om NBG och den moderna Försvarsmakten. Det är ju trots allt så man kan uppleva den!

Det var inte politiskt korrekt alla gånger,

FM:s officiella bild fick en motvikt,

folk drivkrafter kom i dager,

säkerhetspolitik vidrördes,

internationellt samarbete och vådan därav lyftes upp och mycket mer därtill.

Men främst av allt så speglade det människor i uniform i alla nivåer av Försvarsmakten, från inryck via beredskap till avsked (för vissa bara).

 

Mest av allt så minns jag FH(Q)arna som skålade och sjöng snapsvisor och killen som trasslar sig ur enmanstältet. På något vis så känns det som de olika ändarna av NBG; stabsofficeren och soldaten.

Utöver det så är ju K3-snacket intressant. Lite mer testosteron än eftertanke. Men det behövs också, det får man inte glömma.

Jag tycker inte att filmen var vinklad åt något håll och tycker heller inte att den inte speglade verkligheten. Det är en bild av FM idag.

 

Kort och gott: En underhållande film om dagens Försvarsmakt.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att filmen i stort är rätt ok. Framförallt så tycker jag att det är skönt att slippa den vanligtvis PK-städade stämning. De flesta sa vad de tyckte, och det är inget fel med det.

 

Som vanligt blir det ju ett oerhört liv så fort någon säger något annat än att man vill dela ut filtar till nödsatta och köra mat till svältande barn, vilket är tröttsamt. Det som stör mig är inte den eventuella vinklingen, utan den vanliga dubbelmoralen kring FM och soldatrollen.

Jag är TVEKSAM till att majoriteten väljer att bli soldat i ett beredskapsförband för att syssla med hjälpverksamhet. Då passar kanske WFP eller andra NGO bättre. FM sysslar med säkerhet, inte biståndsarbete. Vi måste ha soldater som är beredda att ta riskerna det innebär att sättas in i en konfliktzon där man kan hamna i en rad olika stridssituationer.

 

Något som borde gjorts tydligt är att förbandet som filmades mest är den luftburna skvadronen. Ett förband som ex vis är till för att vara en sk Initial Entry Force, dvs ta och säkra brohuvud i syfte att möjliggöra styrketillväxt. Det är ett jägarförband som kräver en annan typ av soldat än de flesta andra förband.

Edited by Forsberg
Link to comment
Share on other sites

Jag är TVEKSAM till att majoriteten väljer att bli soldat i ett beredskapsförband för att syssla med hjälpverksamhet. Då passar kanske WFP eller andra NGO bättre. FM sysslar med säkerhet, inte biståndsarbete. Vi måste ha soldater som är beredda att ta riskerna det innebär att sättas in i en konfliktzon där man kan hamna i en rad olika stridssituationer.

Har du någon egen uppfattning, eller kan du bara rapa upp den "livsvisdom" som Åkesson i programmet beklagligt nog redan delgett oss?

Link to comment
Share on other sites

Jag är TVEKSAM till att majoriteten väljer att bli soldat i ett beredskapsförband för att syssla med hjälpverksamhet. Då passar kanske WFP eller andra NGO bättre. FM sysslar med säkerhet, inte biståndsarbete. Vi måste ha soldater som är beredda att ta riskerna det innebär att sättas in i en konfliktzon där man kan hamna i en rad olika stridssituationer.

Har du någon egen uppfattning, eller kan du bara rapa upp den "livsvisdom" som Åkesson i programmet beklagligt nog redan delgett oss?

 

Ursäkta, jag trodde det var min uppfattning som jag skrev i inlägget. Det verkar ju i alla fall så då jag började inlägget med "Jag"...

Kan du vara vänlig att skriva VAD det är i mitt inlägg du anser vara fel. Då kanske jag kan bemöta dig på ett vettigt sätt.

Link to comment
Share on other sites

Jag är TVEKSAM till att majoriteten väljer att bli soldat i ett beredskapsförband för att syssla med hjälpverksamhet. Då passar kanske WFP eller andra NGO bättre. FM sysslar med säkerhet, inte biståndsarbete. Vi måste ha soldater som är beredda att ta riskerna det innebär att sättas in i en konfliktzon där man kan hamna i en rad olika stridssituationer.

Har du någon egen uppfattning, eller kan du bara rapa upp den "livsvisdom" som Åkesson i programmet beklagligt nog redan delgett oss?

På mina 4 missioner har de som jag lärt känna bäst haft till största delen egoistiska skäl till att åka att "hjälpa barnen" ligger inte som prio 1 även om det ligger nära till hand när skälen skall presenteras med en kamera uppkörd i nyllet eller när en trevlig dam dyker upp i baren....

 

Det var något som kom fram på ett bra sätt i programmet.

Link to comment
Share on other sites

Jo visst beredskapen började ju med semester men, frågan man ska ställa sig är, hade dom fått tillstånd för att åka till Dusseldorf?

Om inte så är det ju kass.

När man sa att beredskapen började med semester så var tanken att man skulle vara ledig några veckor extra in på beredskapen dock skulle man hålla sig inom sveriges gränser.

 

Eller så har de fått samma information som alla andra. "Åk var ni vill, bara ni kan ta er tillbaka till Sverige på 24 alt. 48 timmar." Düsseldorf är inte längre iväg än att de hinner hem igen. Dessutom så var det inte så värst troligt att det skulle trilla in en uppgift bara så där pangpå utan förvarning.

 

Vi fick inte resa utanför Sveriges gräns under våran R10 tid, möjligen Danmark eller Åland över dan inte mer. Så den informationen "Åk var ni vill, bara ni kan ta er tillbaka till Sverige på 24 alt. 48 timmar." som du pratar om fanns inte på vårat förband iaf

Link to comment
Share on other sites

Vi fick inte resa utanför Sveriges gräns under våran R10 tid, möjligen Danmark eller Åland över dan inte mer. Så den informationen "Åk var ni vill, bara ni kan ta er tillbaka till Sverige på 24 alt. 48 timmar." som du pratar om fanns inte på vårat förband iaf

Orsaken till det kan man säkert hitta i enskild chefs uppfattning om vad beredskapen innebar. Det fanns de som trodde att NBG skulle *poff* åka direkt vid konfliktstart i nytt land, vilket K3:arna inte tycks ha trott.

Uppfattningen om NBG och innebörden av beredskap har diffat mellan förband och varierat över tiden, kan man nog konstatera.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Vi fick inte resa utanför Sveriges gräns under våran R10 tid, möjligen Danmark eller Åland över dan inte mer. Så den informationen "Åk var ni vill, bara ni kan ta er tillbaka till Sverige på 24 alt. 48 timmar." som du pratar om fanns inte på vårat förband iaf

Orsaken till det kan man säkert hitta i enskild chefs uppfattning om vad beredskapen innebar. Det fanns de som trodde att NBG skulle *poff* åka direkt vid konfliktstart i nytt land, vilket K3:arna inte tycks ha trott.

Uppfattningen om NBG och innebörden av beredskap har diffat mellan förband och varierat över tiden, kan man nog konstatera.

 

/K

 

 

25h's inställelsetid på K3. Med dagens transportmedel och teknik kan man ta sig till Sverige på mindre än 25h, nästan oavsett var i världen du befinner dig.

Link to comment
Share on other sites

Vi fick inte resa utanför Sveriges gräns under våran R10 tid, möjligen Danmark eller Åland över dan inte mer. Så den informationen "Åk var ni vill, bara ni kan ta er tillbaka till Sverige på 24 alt. 48 timmar." som du pratar om fanns inte på vårat förband iaf

Orsaken till det kan man säkert hitta i enskild chefs uppfattning om vad beredskapen innebar. Det fanns de som trodde att NBG skulle *poff* åka direkt vid konfliktstart i nytt land, vilket K3:arna inte tycks ha trott.

Uppfattningen om NBG och innebörden av beredskap har diffat mellan förband och varierat över tiden, kan man nog konstatera.

 

/K

 

 

25h's inställelsetid på K3. Med dagens transportmedel och teknik kan man ta sig till Sverige på mindre än 25h, nästan oavsett var i världen du befinner dig.

 

 

Återigen, det var kass ljudinspelning och det klirrades i spritglasen så det var svårt att höra MEN... Sa inte någon i rummet något om att någon är på Filipinerna?

Det blir nog lite knivigt att ta sig hem därifrån. Jag förstod även som om "larmlistan" var bruten p.g. a någon som var borta.

 

Min plutchef ringde mig på nyårsdagen och ville göra "förbindelseprov" för att se om larmkedjan håller. Jag ringde samtliga på min grupp och ringde sedan åter upp min Plutonchef och gav klartecken att alla var hemma och redo att åka.

 

Jag tror inte det hade funkat lika bra om hälften är i Filipinerna och andra hälften i Tyskland. Sen fick inte vi heller något förbud emot det men se för fasiken till att alltid vara kontaktbar. Det var väl trots allt en anledning till att vi fick "beredskapslön?

Link to comment
Share on other sites

Man ska ju kunna nå dig när larmet går och du sitter och solar på kreta.

Alla hade "semester" eller ledighet dom 2-3 första veckorna men det innebar inte att man hur man ville kunde åka utomlands vart man vill, en viss procent av förbandet skulle vara kvar i sverige typ ca 70-80% dom resterande 20-30 fick med tillstånd av högre makt resa utomlands på semestern(först efter att man sökt tillåtelse och fått klartecken.

Man får skilja lite på semester och ledighet.

 

Däremot så tyckte jag att Åkesson formulerade sig lite märkligt, han sa väl något i stil med "Dom andra kan väl få leva sitt vanliga ordnade liv, när man är gubbe och sen sitter i rullstol så har man ju iaf något att berätta till barnbarnen"

 

tänkte han få en granat på benet då eller, sitter han i rullstol pgra åldern?(lite nonchalant attityd överlag hade han nog)

Link to comment
Share on other sites

Måhända att folk hade semester eller ledighet men jag tror FN ger blanka fan i om vi har semester om dom slår i gong gongen och vill skicka oss omedelbums till något avlägset ställe.

 

Eller skall vi säga, nej tyvärr våra soldater är på en resa och vilar upp sig men kommer hem om 2 veckor igen, då är semestern slut, kriget får vänta ;)?

Link to comment
Share on other sites

Måhända att folk hade semester eller ledighet men jag tror FN ger blanka fan i om vi har semester om dom slår i gong gongen och vill skicka oss omedelbums till något avlägset ställe.

 

Eller skall vi säga, nej tyvärr våra soldater är på en resa och vilar upp sig men kommer hem om 2 veckor igen, då är semestern slut, kriget får vänta ;)?

Skilj nu på vad man kallar det när man har beredskap!

 

Har man semester är man inte i tjänst alls utan LEDIG.

 

Har man beredskap, R10, och chefen har bestämt att inställelsetiden är 24h så kan man inte åka var som helst i Sverige men gott och väl till Dusseldorf om man bara ser till att folk kan nå dig. I värsta fall hyr du en bil och kör hem när larmet går om det inte passar med flyg eller tåg.

 

 

Som synes är det kanske inte så dumt med offentliga skildringar av vår vht, här har vi tydligen utvärderat en brist i rutinen för hur beredskapen skall upprätthållas och identifierat brister i styrningen.....

Link to comment
Share on other sites

//Nu börjar det väl flyta of topic men då det ändå berör dokumentären, som filmar soldater utomlands under beredskap, så skriver jag det.

Tycker blå-gul att jag gjort fel så ge mej några ave-maria och flytta inlägget.

 

Jag tycker det är självklart att personal som står i beredskap ska kunna inställa sig på rätt plats i rätt tid, oavsett om de har semester eller ledighet. I fallet R10 så är Försvarsmakten tyvärr lite dålig på att tydliggöra detta med någon särskild inställelsetid. Ett problem, som vanligt i FM, är regler och lagar kring anställningen. När FM ger en soldat order om att kunna inställa sig inom 24 timmar så blir FM även skyldig att betala jourtillägg till den soldaten, något som hade blivit ganska dyrt för hela NBG under hela beredskapsperioden. Något som FM inte riktigt borde kunna komma undan med är att sätta soldaten i "25" timmars beredskap för att undvika detta, då det så vitt jag vet inte finns någon del i avtalet som reglerar "25" timmars-jour.

 

Anyhow, så finns det en väldigt enkel lösning på all världens problem och det är att avtala bort arbetstidsregleringen för soldaterna.

Link to comment
Share on other sites

//Nu börjar det väl flyta of topic men då det ändå berör dokumentären, som filmar soldater utomlands under beredskap, så skriver jag det.

Tycker blå-gul att jag gjort fel så ge mej några ave-maria och flytta inlägget.

 

Jag tycker det är självklart att personal som står i beredskap ska kunna inställa sig på rätt plats i rätt tid, oavsett om de har semester eller ledighet. I fallet R10 så är Försvarsmakten tyvärr lite dålig på att tydliggöra detta med någon särskild inställelsetid. Ett problem, som vanligt i FM, är regler och lagar kring anställningen. När FM ger en soldat order om att kunna inställa sig inom 24 timmar så blir FM även skyldig att betala jourtillägg till den soldaten, något som hade blivit ganska dyrt för hela NBG under hela beredskapsperioden. Något som FM inte riktigt borde kunna komma undan med är att sätta soldaten i "25" timmars beredskap för att undvika detta, då det så vitt jag vet inte finns någon del i avtalet som reglerar "25" timmars-jour.

 

Anyhow, så finns det en väldigt enkel lösning på all världens problem och det är att avtala bort arbetstidsregleringen för soldaterna.

 

Men efter att beredskapen började den 1/1-08 så fick du ju beredskapstillägget på 5500kr extra gämfört med den grundlön du hade under hösten,

eller lurade dom dig på det?

Link to comment
Share on other sites

 

Men efter att beredskapen började den 1/1-08 så fick du ju beredskapstillägget på 5500kr extra gämfört med den grundlön du hade under hösten,

eller lurade dom dig på det?

 

Nu var jag inte med i NBG utan pratar om erfarenheter från när avtalen var nya och det kan ha ändrats, men beredskapsersättningen ersätter inte jourtillägg då beredskapssoldater fortfarande är arbetstidsreglerade. Rätta mig om jag har fel...

 

Oavsett så blir det onödigt krångel när soldaten ska hålla reda på alla små detaljer i sitt avtal för att inte bli "lurad" på pengar. Då känns det bättre att avtala bort alla detaljer med en klumpsumma och låta soldaten koncentrera sig på sitt jobb...

Edited by wizeguy
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...