Jump to content

NBG Dokumentär på TV 4 080826 21:00


Recommended Posts

  • Replies 83
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Text från TV-planeten.se:

Svenska soldatfabriken

Svensk dokumentär från 2008. Sverige har inte varit i krig på 200 år men det blir allt vanligare att svenskar väljer att medverka i krig utomlands. När Nordic Battlegroup bildades fick Sverige för första gången en renodlad EU-styrka med svenska yrkessoldater. Det är en fredsframtvingande styrka med rätt att under vissa omständigheter döda. Det här programmet följer projekt Nordic Battlegroups utveckling, genom förhoppningar och rädsla, sorg och besvikelse och ilska.

 

Aningens mer utförlig info om programmet, TV4.se:

Svenska soldatfabriken

Tisdag 26 augusti 2008 21:00

 

Svensk dokumentär från 2008. Sverige har inte varit i krig på 200 år men det blir allt vanligare att svenskar väljer att medverka i krig utomlands. När Nordic Battlegroup bildades fick Sverige för första gången en renodlad EU-styrka med svenska yrkessoldater. Det är en fredsframtvingande styrka med rätt att under vissa omständigheter döda. Det här programmet följer projekt Nordic Battlegroups utveckling, genom förhoppningar och rädsla, sorg och besvikelse och ilska.

 

Den här nyproducerade svenska dokumentären följer förberedelserna och utvecklingen av Nordic Battlegroup. De svenska soldaterna går igenom tvivel och förhoppningar, rädsla och förväntningar. Vad driver unga svenska män och kvinnor att utbilda sig för ett uppdrag som kan innebära att de måste döda?

 

Sverige har inte varit i krig på 200 år. Samtidigt spås det europeiska försvarssamarbetet inom EU få en allt viktigare roll i framtiden. Sedan 2007 har EU ständigt två stridsgrupper, halvårsvis efter ett rullande schema, i beredskap för snabb utryckning till konflikthärdar och krisområden. Vid behov ska stridsgruppernas insatser kunna sträcka sig över trettio dagar, med möjligheter till förlängning upp till 120 dagar. I år kom turen till Sverige.

 

Nordic Battlegroup, ibland kallad Nordiska stridsgruppen, sattes samman som en av två europeiska stridsgrupper under EU:s beredskap. Snabbinsatsstyrkan skapades inför den halvårsperiod som sträckte sig från januari till juni 2008 och leddes av Sverige. De övriga länder som ingick i styrkan var Norge, Finland, Estland och Irland. Styrkans uppdrag är att vara beredd att inom tio dagar mobilisera sina trupper för insats i EU:s intresse vid konflikter eller större kriser. Under beredskapsperioden första halvan av 2008 fanns ytterligare en stridsgrupp beredd, ledd av Spanien. Båda med syftet att verka fredsframtvingande vid eventuella konflikter och med rätt att bruka dödligt våld under vissa omständigheter.

 

I Nordic Battlegroup utgjorde svenska soldater en majoritet med sina 2300 av sammanlagt 2800 deltagare. Nästa gång Sverige enligt planerna ska leda en stridsstyrka är första halvåret 2011.

 

Gråt, skratt, ris och ros påbörjas i den här tråden TNR 262201? :rolleyes:

 

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Link to comment
Share on other sites

Lite fel i den programbeskrivningen va?

 

"Det är en fredsframtvingande styrka med rätt att under vissa omständigheter döda."

 

Det blev ju aldrig någon insats och definitivt inte någon med det mandatet. :baskerFN:

Njae, programbeskrivningsskribenterna har lite svårt med tempus (då, nu, sedan) och för att sälja in programmet till tittarna låter ovanstående beskrivning av uppgifterna lite häftigare än NBG FAQ-text :baskerFN:
Förbandet ska under en begränsad tid kunna lösa uppgifter längs hela konfliktskalan, från humanitär hjälp till väpnad strid. Uppgifterna kommer dock alltid att ställas i relation till styrkans begränsade storlek. De fyra huvuduppgifter som EU beslutat att snabbinsatsförbanden ska kunna lösa är: att med våld separera parter, konfliktförebyggande åtgärder vid pågående oroligheter, humanitärt stöd och evakueringsoperationer
Min fetmarkering

 

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Link to comment
Share on other sites

"Vad driver unga svenska män och kvinnor att utbilda sig för ett uppdrag som kan innebära att de måste döda?"

 

Klart man inte har den lite mer rättvisande och för vår del lite bättre meningen "Vad driver unga svenska män och kvinnor att utbilda sig för ett uppdrag som kan innebära att de kan bli dödade?"

 

Programmet har inte ens sänts, och jag är redan negativt inställd till det. Jag hoppas jag har fel.

Link to comment
Share on other sites

Undra om tv4 skulle ställa sig samma fråga om avsnittet var om polisaspiranter, där också ytterligheten kan bli att döda.

Men då yrket soldat är relativt nytt för media och gemeneman så är det ändå bra att frågan ställs, det finns ett nyhetsvärde i vilka som dras till detta jobb, vilka är "vi"? en generation grundad i filmen rambo och dödligtvapen?. Kan bara svara för mina erfarenheter och den frågan jag fått från släkt och vänner; "varför ska du jobba där med en massa stridisar?" och det tar en stund innan de fattar att de är presis som jag, ganska tråkiga och vardagliga personer. Därför har jag en förståelse om varför frågan finns, nu hoppas jag bara att tv4 har förvaltat den väl.

 

Edit: Snurra ihop svt och tv4

Edited by 3924
Link to comment
Share on other sites

Tycker den var fruktansvärt dåligt informativ för att vara en dokumentär. Dåligt filmat, dåligt ljud.

 

De lade fokus på väldigt skumma saker och hade ingen röd tråd att följa.

 

Edit: Och jag var inte med i den heller. ;) Skämt åsido. Väldigt mycket fokus på K3, och var det LG också? Nästan inget från övriga förband.

Edited by Rött kors
Link to comment
Share on other sites

Tur att de talade om vad den handlade om, annars hade jag aldrig fattat det...

 

Fullständigt värdelös skit utan något som helt sammanhang eller vidare förklaringar och fakta. Nuf said...

Edited by Cesium
Link to comment
Share on other sites

Det var ju väl spenderade 60 minuter :/

 

Vad ville dom ha sagt med programet igentligen?

 

 

Ja man kan ju undra va de Egentligen ville.

 

En del intressanta klipp blandades med sämre klipp..

 

Indeed, de bra klippen tycker jag var när man såg delar av övningar. Det var ju åtminstone lite kul att sitta och utvärdera soldaterna.

Link to comment
Share on other sites

Individen som boxades verkar inte på något sätt likna den idealtyp av soldat som Försvarsmakten av idag önskar i internationell tjänst, eller?

 

Jag har haft honom som befäl, bland de absolut bästa jag hade, och definitivt en som jag skulle vilja ha som befäl när det hettar till. Sen så har ju kavalleriofficerare aldrig varit kända för sin politiska korrekthet, men det är ju en annan femma.

 

Kul och se lite bilder från K3, annars var den inte så bra.

Link to comment
Share on other sites

Kul att dom var så positiva till NBG (soldaterna alltså) :/

 

 

- och som tröst får vi åka med bataljonen till Afghanistan! (hehe ja det var ju tur)

 

Enligt min åsikt så verkar det som om dom vill att NBG är en jäkla dödsmaskin! var mycke: Dö, Döda, Dödad i dessa 60min!

Edited by StridsPitt2000
Link to comment
Share on other sites

Som vanligt när Tv4 gör dokumentärer om försvarsmakten :/

 

Totalt kasst inget relevant sagt och bara yrar runt.

Lägg ner deras försök att göra bra dokumentärer om detta ämnet

verkar som alla där är emot försvarsmakten.

Link to comment
Share on other sites

Jag gillade också bilderna från K3, annars tycker jag att "dokumentären" uppenbarligen var gjord av anti-FM folk. Den "barnsliga" låten som spelades när amf1-soldaterna inte fick igång bilen var ju bara ett patetiskt försök till att förlöjliga.

 

Synd att det inte görs DOKUMENTÄRER i ämnet.

Edited by macki-s
Link to comment
Share on other sites

I stort tycker jag det var en kass dokumentär, visa småtjejer som inte hanterar sina vapen rätt och blanda det med NBG, det fick inte mig att känna mig så stolt över NBG. Min sambo undrade "är dom där med i NBG?"

 

Sen nötterna på Hotellet i Köln eller var det var. Som jag förstod det så hade dom lyckats se till att inte kunna kontakta varandra om det skulle bli någon "insats"

då tar man inte uppgiften så seriöst men jag kan ju ha missuppfattat det hela.

 

Som tidigare inlägg, dokumentären sa ingenting positivt om FM/NBG eller K3 ...tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

I stort tycker jag det var en kass dokumentär, visa småtjejer som inte hanterar sina vapen rätt och blanda det med NBG, det fick inte mig att känna mig så stolt över NBG. Min sambo undrade "är dom där med i NBG?"

 

Sen nötterna på Hotellet i Köln eller var det var. Som jag förstod det så hade dom lyckats se till att inte kunna kontakta varandra om det skulle bli någon "insats"

då tar man inte uppgiften så seriöst men jag kan ju ha missuppfattat det hela.

 

Som tidigare inlägg, dokumentären sa ingenting positivt om FM/NBG eller K3 ...tyvärr.

 

 

Vi var i Dusselorf.

Link to comment
Share on other sites

Jag gillade också bilderna från K3, annars tycker jag att "dokumentären" uppenbarligen var gjord av anti-FM folk. Den "barnsliga" låten som spelades när amf1-soldaterna inte fick igång bilen var ju bara ett patetiskt försök till att förlöjliga.

 

Synd att det inte görs DOKUMENTÄRER i ämnet.

 

Humm, det var nog inte Amf1 soldater utan K3 soldater. Vad jag vet så är det bara luftburna skvadronen som har de bilarna (än så länge).

Link to comment
Share on other sites

Jag gillade också bilderna från K3, annars tycker jag att "dokumentären" uppenbarligen var gjord av anti-FM folk. Den "barnsliga" låten som spelades när amf1-soldaterna inte fick igång bilen var ju bara ett patetiskt försök till att förlöjliga.

 

Synd att det inte görs DOKUMENTÄRER i ämnet.

 

Humm, det var nog inte Amf1 soldater utan K3 soldater. Vad jag vet så är det bara luftburna skvadronen som har de bilarna (än så länge).

 

Det kanske det var! Jag antog att det var amf1 eftersom dom nämdes samtidigt som bilscenen utspelade sig, men med tanke på det uuunderbara redigeringsarbetet som låg bakom så var det kanske inte så konstigt att jag missuppfattade.

Link to comment
Share on other sites

I stort tycker jag det var en kass dokumentär, visa småtjejer som inte hanterar sina vapen rätt och blanda det med NBG, det fick inte mig att känna mig så stolt över NBG. Min sambo undrade "är dom där med i NBG?"

 

Sen nötterna på Hotellet i Köln eller var det var. Som jag förstod det så hade dom lyckats se till att inte kunna kontakta varandra om det skulle bli någon "insats"

då tar man inte uppgiften så seriöst men jag kan ju ha missuppfattat det hela.

 

Som tidigare inlägg, dokumentären sa ingenting positivt om FM/NBG eller K3 ...tyvärr.

 

 

Vi var i Dusselorf.

 

Hörde inte riktigt allt vad som sas under klippet i hotellrummet i Düsseldorf men hörde ord som "beredskap" "telefonkedja" och sedan en massa dricka på rummet? :banghead:

Alltså, vill inte klanka eftersom jag inte hörde allt och ifall killen som nämnde orden ovan skämtade men ifall ni var i beredskap så var väl inte drickat så bra tajmat? ,O /Gusten :/

Link to comment
Share on other sites

Fick gå ifrån i 5min i början på programmet och i mitten, så jag kom aldrig in i det hela. Men efter det jag läser här var det kanske inte så konstigt..

 

Soldaten som slogs i buren, var det ett befäl? Var det nåt som var arrangerat av britterna eller nåt civilt? Som jag läser tidigare inlägg är han befäl?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker dokumentären var förvirrad. Ingen röd tråd, inget som höll den samman, ingen tydlig början eller slut, inget som visade "vad de ville säga".

 

Ljudet, som många påpekat, var under all kritik. Gör man tv program skall man höra vad som sägs annars kan man lika gärna göra stumfilm.

 

Programmet var inte dåligt, det var bara intetsägande. Det blev liksom bara ett "jaså" av det hela. Inte försvarsvänligt, inte försvarsfientligt, bara en gäspning.

 

Vad jag uppskattade var befälens kommentarer och soldaternas kommentarer och åskikter.

 

Sen gillade jag att de spelade tomtemarschen från Kalle Ankas julafton på slutet, men det är bara min sjuka humor som slår till. Överlag gillade de att spela förlöjligande musik i programmet, ex när en svensk försökte lära en utlänning att hantera någon form av dataprogram eller när en bil inte startade. Jag tycker sånt är lite roligt men meningsfullt i dokumentären? Knappast. Det verkar mest vara ett patetiskt försökt att subtilt försöka förlöjliga det militära i typisk svensk journalist anda. För mig så förlöjligar de mest bara sig själva, programmakarna, när de gör sånt.

 

De vill få försvaret att framstå som löjligt när de inte ens själva klarar av att göra en rak, enkel, TYDLIG dokumentär.

Link to comment
Share on other sites

Ljudet, som många påpekat, var under all kritik. Gör man tv program skall man höra vad som sägs annars kan man lika gärna göra stumfilm.

 

Japp så e det när ljudtekniker och ljudingenjörer är ett utdöende släkte inom media :rockon:

 

Tyckte att jag inte fick något sammanhang av vad som egentligen hände, var t.ex. personerna i början på skjutbanan verkligen redan med i NBG eller var detta från deras GU?

 

Som så många sagt tidigare det var inte speciellt tydligt vad man ville med denna dokumentär, inget flyt i programmet och det känns som att det lämnade mer frågor efter sig än som besvarades. Jag blev inte klokare av den men det kanske inte är en måttstock i sammanhanget :)

 

/BL1

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte att den var så dålig innehållsmässigt.

 

Den röda tråden uppfattade jag som vår nationella vilsenhet kring NBG; de stora svårigheterna med att rekrytera, visionen om förbandets slagkraft kontra verklighetens materielbrist, besvikelsen när inte bara insatsen uteblev (ex när Amf fick Tchad istället för NBG) utan även när FM började avsluta anställningar i förtid osv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...