Jump to content

ISAF (NATO?) threat level maps Afghanistan

LtX

Recommended Posts

Tjena,

Har blivit ombedd att hålla föredrag om US/Afghanistan och behöver hjälp med att hitta nämda kartor för att peta in i föredraget.

Jag såg dessa kartor på någon nyhetssändning för inte så länge sedan så jag antar att de finns tillgängliga någonstans, bara det att jag inte hittar dem. De jag är ute efter visar Afghanistan på provinsnivå med hotnivån visad i ett färgschema från vitgult till mörkrött/rostförgat med vitgult för låg hotnivå och mörkrött/rostfärgat för extremt hög hotnivå. Jag skulle behöva kartor för 2007 och idag för att kunna visa på det förändrade säkerhetsläget i landet.

Någon som har koll på var man kan hitta/ladda ner dessa kartor?

/LtX

Tror du får vända dig direkt till MUST eller motsv. för att få ut sådana. De jag kommit i kontakt med är minst restricted och de kan ibland variera dagligen beroende på informationen som kommer in.

Tjena,

Har blivit ombedd att hålla föredrag om US/Afghanistan och behöver hjälp med att hitta nämda kartor för att peta in i föredraget.

Jag såg dessa kartor på någon nyhetssändning för inte så länge sedan så jag antar att de finns tillgängliga någonstans, bara det att jag inte hittar dem. De jag är ute efter visar Afghanistan på provinsnivå med hotnivån visad i ett färgschema från vitgult till mörkrött/rostförgat med vitgult för låg hotnivå och mörkrött/rostfärgat för extremt hög hotnivå. Jag skulle behöva kartor för 2007 och idag för att kunna visa på det förändrade säkerhetsläget i landet.

Någon som har koll på var man kan hitta/ladda ner dessa kartor?

/LtX

Jag har gjort en snabb sökning på "security situation afghanistan" och kollar du googles bildbank så får du väldigt snabbt fram ett antal bilder med gröna, gula och röda fält som i stort överinstämmer med nyhetsrapporteringen på sista tiden. Men beroende på vilket forum du skall hålla din redovisning i så är jag skeptisk till om materialet är användbart med tanke på tillförlitligheten.

Denna artikel med kartbild från februari 2008 påstås vara underbyggd av två års insamlad statistik, medan denna BBC-artikel från september 2007 på bbc.co.uk var hyffsat uppdaterad då. Ser man då på t.ex. Helmand så är de här bilderna inte överens.

Medias kartor är mycket enkla sätt att förmedla information men svåra att bekräfta utan att man gör ett eget, undersökande arbete. De kan ju även vara vinklade på ett visst sätt.

Du kan inte dra dig till minnes vad det för för nyhetssändning, CNN? SVT? TV4?

EDIT: Hittade en bra karta till

Edited by Adeptus Bellum