Jump to content

Ni som gått ur kyrkan - Skänker ni bort?

Robin_21DX001

Recommended Posts

Jag har tankar på att gå ur svenskakyrkan.

Är inte kristen och vill inte ge pengar till kyrkans kör och en massa annat tjaffs. Visst, kyrkan gör säkert något bra för pengarna oxå men iaf.

Funderar på att gå ur kyrkan och skaffa mig ett fadderbarn eller liknande. Alltså, lika mycket pengar som dras i skatt nu tänkte jag skänka till något annat, som jag tycker känns mer viktigt.

Är det någon här på FB som gått ur och nu skänker bort pengarna som tidigare gick till kyrkan?

Ps. Klarar mig utan svar som "Jag vill ha mina pengar själv" och så vidare. Bra för er, jag förstår er. Men jag klarar mig bra utan 200-300kr i månaden som jag inte märkt av sedan tidigare.!!!!!

• BlåGul -1

Jag skänker bort framför allt prylar. Men jag är med i svenska kyrkan också. Jag har gift mig och fått två barn döpta i kyrkan och räknar med att få en ståndsmässig begravning i en också.

Men Robin. Vad menar du med FB?

Är det någon här på FB som gått ur och nu skänker bort pengarna som tidigare gick till kyrkan?

Det är väl inte så att du har ställt frågan på Flashback och sedan copypastat den hit?

/K

Jag har fått lite aversion mot just fadderbarn pga att det är riktad hjälp till en individ. Det kan störa ordningen lite på plats. Bl.a. har jag fått en historia där byhövdingen tappat all respekt eftersom en 10-åring kutar runt med moderna kläder, radio osv. Jag tror mer på läkare utan gränser, rädda barnen, borra-en-brunn-någonstanns-utan-vatten (vet inte vad den heter men jag tror att det är en organisation som satsar på sånt och inte "bara" röda korset motsv) eller något liknande.

Inte för att jag gått ur kyrkan men ändå.

Skattedelen som går till Kyrkan är väl försvinnande liten för varje individ?

Vet inte hur det är hos dig, men kyrkan har som regel barnkörer och det är väl lika bra som någon annan fritidssysselsättning i ordnad form? Konfirmatinen är inte som förut, nu verkar det vara mere som en del av vuxenutbildningen än att "programera" ungdomar i den kristna läran. Men nog försöker man knuffa dem lite i "rätt" riktning.

Som döpt, konfirmerad och gift håller jag mig till kyrkan. Mina barn är döpta och förhoppningsvis konfirmerar och gifter de sig också när det blir dags för det.

Varken jag eller min nya eller gamla familj är speciellt religiösa av oss.

Undertecknad är väl fullblodshedning om det ska hårddras lite. Varken döpt eller konfirmerad. Dock har jag den största respekt för kyrkans arbete, något som jag också har varit lite engagerad i genom ett annat arbete.

Så - för att svara på frågan. Ja, jag skänker lite pengar ibland, till lite av vad som känns rätt för stunden.

Jag har gått ur kyrkan för ganska många år sedan, men det var för att jag funnigt en ny församlingstillhörighet. Jag kan inte påstå att jag märkte någon som hällst skillnad i lönekuvertet efteråt. Inte häller sedan jag valt att lämna min kyrkoskatt till Frälsningsarmén istället.

Känner du att du inte vill ha med kyrkan att göra tycker jag att du ska lämna den. Om du sedan hittar något projekt att stödja i ställe är det mkt bra, men försök att göra det regelbundet.

Angående fadderbarn. Innom Frälsningsarmén har vi slutat med "traditionella" fadderbar. De går i stället till en hel grupp eller barnhem, liknande.

Kan ara idé att komma med fadderverksamheterna igen.

Gott bless.

Chaplain

Jag gick ur kyrkan efter att detta blev möjligt. Det kändes inte rätt att stödja en organisation som inte har samma grundsyn om värdet av mänskligheten och människan där en teologisk värdering står till grund för beslut.

Istället väljer jag att stödja följande;

World Food Programme

Ett klick för skogen

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...