Jump to content

Skjutning med LV-sikte till akan 47D

lovikavantar

Recommended Posts

Skjutning med 20 mm akan m47D från den vapenhuv den är monterad i på PBV302 och patgb203 kan göras mha det optiska siktet eller ett reflexsikte.

Reflexsiktet är ursprungligen ett lv-sikte och har gradering och streck för skjutning mot luftmål. Läser man i instruktionsboken finns det en luddig beskrivning om lv-siktets funktion med "a-flyg snett överflygande" osv men ingen info om hur man faktiskt använder siktet mot luftmål. Kunskapen bland officerarna verkar ha gått förlorad.

Är det någon här som vet hur man skjuter med 20 mm akan mot luftmål med reflex-siktet?

• 3 years later...

Som man skjuter kvinnor och barn, fast med mer framförhållning...*

Skämt å sido så finns det väl elevations och sidriktningsstreck i siktet om jag inte minns fel. Får kolla upp det hemma sedan. Men då är det väl "bara" att elevera så att rätt elevationsmarkering ligger på flygplanet, och så får man bedöma hastighet och ratta så att motsvarande streck ligger på flygplanet. Säkert jättelätt.. Någonting säger mig att det hade varit enklare med spårljus och det gamla stålsiktet, men vad vet jag, har aldrig skjutit med akan.

*Refererar till citat ur filmen "Full Metal Jacket" om någon nu tyckte kommentaren var lite magstark..

• Like 1

reflex2.jpg

Reflexsiktets streckplatta

reflex1.jpg

Bildförklaring:

1. Attack

Fart = 175 m/s

Dykvinkel = 10-40 grader

Fyrpunktavstånd = 1600 m

2. Förbiflygning och markmål

Fartlinjer för 10, 20, 30, 50, 100 streck/s

Fyrpunktavstånd = 250, 500, 1000, 1500, 2000 m

3. Överflygning

Fart = 100, 200 m/s

Höjd = 100 m

Passageavstånd = 0-300 m

4. Hovrande helikoptrar

Markering för fyrpunktsavstånd = 500, 1000, 1500, 2000 m

A. Streckplattans centrum, lucka = 4 streck

B. Streckskalor

C. Avståndskurva för avstånd 100m

Fart = 100 m/s

Höjd = 100 m

Fyrpunktsavstånd = 1000 m

D. Avståndskurva för avstånd 1000, 2000 m

Fart = 200 m/s, Höjd = 100 m, Fyrpunktsavstånd = 1000 - 2000 m

Fart = 100 m/s, Höjd = 100 m, Fyrpunktsavstånd = 2000 m

E. Kurslinje

F. Spännviddslucka för 1000 - 2000 m

Vid Fyrpunktsavstånd = 1000 m tangerar vingarna den yttre begränsningen (avståndskurvans ändar)

Vid Fyrpunktsavstånd = 2000 m tangerar vingarna den inre begränsningen (kurslinjerna)

Blev ni klokare nu?

Siktet innehåller guidelinjer för olika sätt att mäta in målets avstånd och hastighet. Om vi tar t.ex fallet med ett flygplan som flyger förbi oss, så antar jag att man gör så här: först mäter vi in avståndet (med spännviddsluckan F?) sen ser vi hur många streck flygplanet färdas på en sekund, varpå vi rattar in rätt elevation och framförhållning, sen skjuter vi. Lätt va?

Allt blir så mycket lättare av att det säkert är svårt nog att ratta in flygplanet i siktet, och att det är skitsvårt att ens se den där streckskalan. Jag ger sannolikheten att JAG någonsin skulle kunna träffa något flygande annat än hovrande helikopter som ungefär 0,0001%. Men de som är tränade och utbildade kanske kan?

/E

Skön Grekiska. Avståndskurva för avstånd 100m, fyrpunktsavstånd 1000m?

Man kan nog inte läsa instruktionen för hur man skall göra när man skall göra det iaf. Börjar man bläddra i den i samband med flygföretag hinner nog kriget ta slut innan man hunnit göra något alls.

Hur sitter det här siktet och hur funkar det att titta genom det, måste man öppna luckan?

Hur sitter det här siktet och hur funkar det att titta genom det, måste man öppna luckan?

http://data3.primeportal.net/apc/hakan_bengtsson/pbv302c/images/pbv302c_19_of_45.jpg

Det sitter under skyddet mitt framför skytten. Tryck på den övre knappen och vrid över skyddet åt höger för att öppna, tryck på den övre (som då är den andra) knappen och vrid åt vänster för att stänga. Luckan måste vara öppen, det som syns genom periskopet är endast för grovriktning.

Lv_0001.jpg

Här ser ni lv-siktet med skyddsluckan öppen.

För att kunna använda siktet måste man sitta uppluckad, det går inte att sikta genom prismat.

För att öppna skyddsluckan trycker man på den övre knappen och luckan åker då upp, den är fjäderbelastad.

För att stänga trycker man återigen på den övre knappen men man måste föra över luckan med handen till stängt läge.

I Bosnien använde man mest lv-siktet då vi oftast satt uppluckade, be mig dock inte att förklara hur det funkar. :)

Om det hade smällt till ordentligt så hade jag dock sänkt stolen och använt periskopsiktet.

The Swede :baskerPa:

Lv_0002.jpg

En schematisk bild av siktet.

Då siktet är beroende av ljus för att projicera streckplattan på reflexglaset fungerar det inte i mörker.

Det går dock att ordna genom att tejpa en Maglite motsv. framför det främre täckglaset.

Om ni ber snällt kanske Erik G kan ordna med lite fler bilder av "the real deal"

The Swede :baskerPa: