Jump to content

Information sökes om Volvo/Hägglunds militärbuss

Recommended Posts

Hej!

Jag söker information om de bussar som Hägglunds byggde åt försvaret under (slutet av?) 1960-talet och 1970-talet. Bussarna var baserade på ett lastbilschassie från Volvo av typen F86-49T.

Den bussen som jag har i min ägo hette 27378 när den brukades av militären, men blev i civil ägo 1990. Jag köpte den av den förste (civile) ägaren tidigare i år.

Förre ägaren hade använt den som husbuss vilket även jag ämnar göra. En del renovering krävs och då tänkte jag att det hade varit bra att ha tillgång till den informationen som försvaret har.

Efter ett samtal till Försvarets bok- och blankettförråd så förstod jag att man behöver ett M-nummer för att hitta något vettigt i FM förråd av dokument. Min fråga är helt enkelt om det finns någon här som vet vilka M-nummer som gäller för dessa bussar?

Det jag söker är:

* Instruktionsbok/handhavandevägledning

* Verkstadshandbok eller liknande för reparationer

* Underlaget för Försvarets besiktningar (utöver SBP då)

* Reservdelslistor/sprängskisser (kanske är med i verkstadshandboken/instr.boken)

* Övrig dokumentation som kan vara av intresse/nytta vid en genomgång av fordonet.

* Det hade varit trevligt med militärhistoriken på bussen med (vart den var placerad och liknande), men det är kanske lite väl svårt?

Jag fick ett M-nummer av damen på Bok- och Blankettförrådet och det var M7786-002270, vilket verkade vara för lastbilarna. Väldigt nära, men kanske inte exakt det jag behöver?

Jag har sökt i forumet men hittar inte något som stämmer in på mitt "problem". Har även kollat lite på cdmvif.se, men har lite svårt att veta vad jag ska söka efter.

Tack på förhand

Daniel