Status quo Posted August 17, 2008 Report Share Posted August 17, 2008 Någon som råkar kunna en del om datorer och har lust att slösa några minuter på att hjälpa mig? Jag har en dator som jag vill uppgradera, haft den sen 3 år tillbaks. Men jag vet inte riktigt vad som fungerar med vad. För det första, nuvarande dator är en Dell intel P4 3.6 Ghz. 2GB ram och Asus Radeon X850 grafikkort. Moderkort okänt (fick ett nytt installerat av Dell när det gamla kraschade för ca 6 månader sen). 160 x2 HD av Vad behöver jag veta för något för att kunna köpa nya delar till den? Målet är att ha en dator med duo eller quad processor på 2.5+ ghz och 4gb ram samt två hårddiskar på ca 500gb totalt med ett grafikkort som inte blir gammalt på ca 3 år. Bättre att köpa ny burk eller går det att komma lindringare undan med att uppgradera? Jag kan plocka ihop delarna själv, jag vet bara inte vad allt runtomkring innebär Bör man även passa på att uppgradera nätverkskort och ljudkort? Tacksam för alla svar! EDIT: kärnkraft till datorkraft Link to comment Share on other sites More sharing options...
241 Posted August 17, 2008 Report Share Posted August 17, 2008 Det här med att välja - Uppgradera vs köpa nytt är ofta lite klurigt. Nu har du dessutom en DELL-burk vilket innebär att det är DELL-låda anpassad för just DELL-grejer. Nu har jag inte byggt om DELL så mycket så jag vågar inte svara på om det är väldigt lätt eller svårt att sätta i nya prylar i den. Jag kan väl svara på lite andra frågetecken ändå kanske. Först och främst så har jag då inte sett till någon 5Ghz CPU på marknaden än. Såvida du inte satsar på flytande kväve som kylning och är grym på att överklocka. misstänker att du sett fel någonstans. Duon och Quad ligger idag mellan ~2,5 till ~3,5 Ghz .. cirkus... Duo eller Quad, tja.. beror lite på vilken mjukvara man använder. De flesta program idag har inte stöd för 4 kärnor, men vem vet hur det ser ut om 3 år till. Det är generellt ingen märkvärd prestandavinst i någon av dem. Duon är lite snabbare med vanliga program och spel, och Quaden kommer till sin rätt vid 3D/CAD/Video redigering motsv. AMD har också en CPU med tre kärnor till hyfsat pris. Minnet du köper kan vara av olika sorter, ser bara till att de passa med det moderkort som du eventuell köper. Ska du ha 4GB Ram så måste du även se till att ha ett 64bitars operativsystem för att kunna nyttja alla 4GB. Vilka hårddiskar du väljer spelar idag ingen större roll. Så länge de är av nyare SATA-modell (vilket 90% är idag) så är det oftast inga problem. Grafikkortet är helt efter hur mycket pengar man har och om man spelar eller inte. Att uppgradera nätverkskort är oftast inget man behöver göra idag då de flesta nya moderkort har snabb nätverksport inbyggt, och som ofta funkar utmärkt. Ljudkortet är lite svårare. Personligen tycker jag nog om man vill byta upp sig så ska man hålla på mycket med musik eller är ute efter en speciell funktion som DTS, 7.1 eller att man vill ha digitala utgångar till sitt hemmabiosystem motsv. I övrigt håller ett standard ljudkort idag bra nivå för de flesta användningsområdena. Det beror ju givetvis på hur gammalt man har idag. så.. Spontant... eftersom du har en DELL-burk så skulle jag personligen satsa på att köpa nytt, med tanke på osäkerheten för vad som passar i den märkesdator. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Status quo Posted August 18, 2008 Author Report Share Posted August 18, 2008 Tack för svaret! Gav lite mer kött på benen Däremot är jag fortfarande osäker på vad som fungerar med vad.. alltså.. vilka komponenter man kan sätta in och vad som styr. När man tittar på datordelar står det en massa om busshastighet, sockel, kortplatser och annat jag inte riktigt är med på. Vad behöver jag veta om moderkortet för att veta vad som kan stoppas in? Hur får jag reda på vilket moderkort jag har? Har tittat på det men inte lyckats hitta något. EDIT: Det ska stå 2.5, inte 5 i processen :S Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gilthas Posted August 18, 2008 Report Share Posted August 18, 2008 Släng upp länkar till de delar som du är intresserad av att ha in i din dator så kan vi säkert hissa/dissa dessa... ;) Jag låter någon som är lite bättre på det där med grafik och så vidare, dock kan jag svara på frågor mer riktade mot NÄTVERK och äldre system. Link to comment Share on other sites More sharing options...
241 Posted August 18, 2008 Report Share Posted August 18, 2008 Tack för svaret! Gav lite mer kött på benenDäremot är jag fortfarande osäker på vad som fungerar med vad.. alltså.. vilka komponenter man kan sätta in och vad som styr. När man tittar på datordelar står det en massa om busshastighet, sockel, kortplatser och annat jag inte riktigt är med på. Vad behöver jag veta om moderkortet för att veta vad som kan stoppas in? Hur får jag reda på vilket moderkort jag har? Har tittat på det men inte lyckats hitta något. EDIT: Det ska stå 2.5, inte 5 i processen :S Ditt moderkort kommer du med största sannolikhet inte kunna ha kvar om du ska ha Duo eller Quad cpu Det är svårt att svara på allt om busshastigheter och socklar utan att veta exakt vilket moderkort man ska köra på. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Status quo Posted August 18, 2008 Author Report Share Posted August 18, 2008 ah men då känns det ju som att man lika gärna kan köpa en ny burk, lär väl hamna på samma kostnad iaf, och så slipper man trilskas med skiten själv Link to comment Share on other sites More sharing options...
stolpskottet Posted August 18, 2008 Report Share Posted August 18, 2008 köp nytt är mitt råd. kolla: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=346269 http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=332714 du kan komma undan lite billigare om du vill/orkar bygga själv. skall du beställa på nätet rekommenderar jag komplett.se bra prylar till bra priser och snabba leveranser. reason for edit: korvfingrar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted August 18, 2008 Forumsledning Report Share Posted August 18, 2008 Märkesdatorer typ Dell, HP, Acer, mfl är extremt anpassade till sin levererade konfiguration och minsta lilla mariginal har trimmats för att spara enstaka krona och kunna ha lågt pris. De är därför inte ämnade att uppgradera då hela korthuset faller och man måste byta en hel serie saker och slutligen låses in i hörn av att de har speciallösningar som inte möjliggör uppgradering, tex speciella lådor, speciella kraftaggregat med liten effekt, inga extra platser för hårddiskar uta specialfästen, egna BIOS som inte tillåter andra clockningar, mm, mm. Vad ska du ha burken till? Jag tycker den ser helt ok ut för hemmabruk. Går den segt? Kolla på att optimera systemet, installera om Windows. CCleaner, Stäng av onödiga processer, byt till en resurssnålare virus guard tex Nod32, stäng av onödiga program som autostartas med Startup inspector, Kör Spybot Search & Destroy, mm. Ont om plats på hårddisken? Köp EN ny disk om 500 GB och ta bort MINST en av de befintliga, det finns annars risk att du överbelastar kraftaggregatet. troligtbis finns heller inte fästen/platser för 3 diskar i lådan heller. Vill spela spel? Nytt grafikkort, men tänk på att grafikkort är effektkrävande och kanske orkar inte ditt kraftaggregat det. Ett nytt kraftaggregat kanske inte passar i din låda då Dell har specialfästen i vissa chassin. Troligen blir det rätt dyrt med med grafikkort och kraftaggregat och då är även processorn lite svag med så det verkar inte ekonomiskt. Vill man spela spel skall man inte köpa märkesdatorer utan lösplock och bygga själv. Då har man lättare att byta enstaka delar allt eftersom samt även större mariginaler på kraftaggregat , lediga RAM-minnesbanker, disk-platser, fler sata-uttag på moderkortet, BIOS-inställningar, mm. Låter mycket? Köp ljuddämpningsvadd. Vill man komma billigt undan kan man köpa självhäftande på Biltema, annars finnsspeciella paket hos datorbutikerna. Byt de fläktar som låter mycket mot bättre. Arctic Cooling tycker jag är prisvärda. Byta moderkort och processor? Troligen går inte detta då Dells-lådor ibland har specialfästen och ibland egna anslutningar för de olika knapparna som inte är standard, du behöver då nytt chassi med. Ny processor och moderkort kräver eventuellt nytt snabbare minne. Grafikkortet kanske inte passar och det kanske behövde bytas det med. Och då är vi tillbaks till att byta nästan alla delar i vart fall ändå. Om du vill veta mer om ditt system? Alla Dell-datorer har en SERVICE TAG. Skriv in den på Dells hemsida så får du upp spec. på ditt system, när det levererades, vilka drivrutiner du kan ladda ner, manualer,mm. Sammanfattningsvis Mitt råd är att köra vidare på det du har ett tag till, optimera och köp ev en ny hårddisk om den är långsam för arbete förutom spel. Om du behöver mer fart och vill spela. Satsa på en ny burk från tex Komplett i lösplock så har du lättare i framtiden att uppgradera. Troligen finns inget du kan behålla från din nuvarande maskin till en ny, inte ens chassit brukar funka från märkesdatorer till att mecka ihop med standard komponenter. Visst diskarna, dvd-spelaren och grafikkortet (kanske) kan flyttas över, men jag antar att det var några av de svagaste komponenterna i din nuvarande konfiguration och en DVD-brännare ligger på nån hundring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Status quo Posted August 20, 2008 Author Report Share Posted August 20, 2008 Ah jag har haft datorn nu i 3 år och mycket är fel på den, vissa av dessa saker går att ordna genom att installera om windows men då kommer jag ändå inte kunna spela de spel som släpps till jul - nästa år.. Det jag vill ha är nytt grafikkort - processor och mer ram. Kan inte spela assassins creed med nuvarande specifikationer och vissa andra spel går väldigt långsamt, tex Medival 2 total war.. och i februari kommer ju Empire total war och då måste det fungera! Det övriga, seg uppstart, hög temperatur och pipande som följd, div låsningar.. det går att ordna med ominstallation men jag är ändå sugen på att fixa nytt så man slipper behöva oroa sig för att spelet inte fungerar när man väl köpt det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted August 26, 2008 Report Share Posted August 26, 2008 De flesta program idag har inte stöd för 4 kärnor, men vem vet hur det ser ut om 3 år till. Jag kan säga med en gång att inget program har stöd för ett visst antal kärnor. Hur många kärnor som finns i processorn ligger många abstraktionsnivåer bort från de körande programmen. Ett program kan antingen vara singel-trådat och då kör det på en av kärnorna. Då kan något annat program köra på någon av de andra kärnorna samtidigt. Har man bara en kärna (som i en äldre pentium) så körs programmen ett par millisekunder i taget. Vilket program som kör på vilken kärna och hur länge det får hålla på tills det är nästa programs tur bestäms av operativsystemet. Eller så kan programmet vara multi-trådat. Då kan det köra på flera kärnor samtidigt. Hur många kärnor som finns lediga eller ens om det finns fler än en får programmet aldrig veta. Den startar bara nya trådar och sedan tar operativsystemet hand som resten. Men för att svara på ursprungsfrågan; Om du har en brandad dator (i ditt fall en Dell) så är det i stort sett omöjligt att byta till ett modernare moderkort. Du kan köpa mer minne av samma sort, du kan köpa en större hårddisk av samma sort, du kan köpa en snabbare CPU av samma sort, men om du vill generationsväxla (t.ex. från en Pentium till en Core2) så behöver du köpa en ny dator. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skeppsnr 41 Posted August 29, 2008 Report Share Posted August 29, 2008 ...Målet är att ha en dator med duo eller quad processor på 2.5+ ghz och 4gb ram samt två hårddiskar på ca 500gb totalt med ett grafikkort som inte blir gammalt på ca 3 år... Lycka till med det målet.. Om du kan undvika att byta grafikkort mer än vart 2:t år så har du lyckats bra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted December 20, 2009 Report Share Posted December 20, 2009 Nån som vet om detta uppgraderingspaket, motsv; http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=495976 passar att mecka in i en sådan dator som trådskaparen hade då tråden skapades, en Dell 8400 (ett gammalt försvarsmaktspaket)? Man lär ju få köpa ett nytt grafikkort också, men detta är ju en början. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted December 20, 2009 Forumsledning Report Share Posted December 20, 2009 Generellt funkar det mycket dåligt att uppgradera märkesburkar, såsom DELL, HP, ACER, mfl. De är optimalt konfigurerade för fabrikskonfiguration utan någon form av underhudsfett från fabrik för att kunna hålla bra pris. Dvs. det är beräknat noga vad varje komponent drar och funkar med. Således kan de trimma allt till minsta möjliga överkapacitet. Det är inte heller sällan de har egna lösningar och inte följer gängse standard avseende fästen, skruvhåll, mått och kontakter. Bara det funkar för dem och går snabbt att montera för sin personal/maskiner. Det är därför lätt att man då ändå utöver uppgraderingskittet behöver köpa kraftaggregat (PSU), grafikkort, fästen för hårddisk och kanske tom ett chassi. Det är så lagom kul att komma på glad i hågen halvvägs genom uppgraderingen av en burk. Beställa mer och vänta fler dagar. Jag föreslår istället att du tänker tvärtom. Alltså inte försöka uppgradera din Dell, utan köpa en ny burk (från komplett i delar om du så önskar) och som du utökar med delar från din Dell. Nu blir det ju oftast inte så mycket man kan plocka över men tex DVD och hårddisk. Minne och grafikkort är säkert en nyare Standard på den nya burken och fläktar brukar vara andra kontakter på på tex Dell. Ett chassi kostar inte mer än någon hundralapp och det finns ju som sagt hela datorer i delar att köpa. Dessutom är det inte säkert kontakterna till frontpanelen/power-knappen/dioderna passar på ett standardmoderkort i ett Dell-chassi. DELL 8000 chassi Som du ser är det lite märklig/udda lösning på det där chassit och jag tycker det är svårmeckat och tungt. Inte ens snyggt, så någon anledning att spara det ser jag inte och mycket billigare blir det inte heller. Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted December 21, 2009 Report Share Posted December 21, 2009 Jo, jag kom väl fram till samma slutsats efter ett tags research. Blev en sån här istället; http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=488612 Det föll sig dessutom så att min gamla Dell blev en utmärkt julklapp till svärmor då deras gamla stenåldersburk gett upp totalt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted December 23, 2009 Forumsledning Report Share Posted December 23, 2009 Det var en rejäl pjäs. Hoppas svärmor får/fick ett nytt tangentbord mus och en liten sticka RAM så det blev lite liv i den. Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted December 25, 2009 Report Share Posted December 25, 2009 Ja, den funkar bra. Nu kanske man skulle ta och testa det däringa mådern vårfär 2. Det enda jag är missnöjd med är att moderkortet inte har någon firewireport, och den porten som sitter på chassiet går inte att koppla internt någonstans på moderkortet heller. Sen fick man med en IDE-kabel till DVD:n fast den hade SATA-anslutning. Får väl skaffa ett separat firewirekort; http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=31567...led#ProductTabs Lite kul att man fortfarande kan bygga ihop en dator utan någon specialkunskap. Det är ju i princip ingen skillnad alls mellan denna och 486:an som jag byggde ihop för 100 år sedan. Det är bara andra sorters anslutningar för kablar och kort, men principen är ju exakt samma. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.